Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Allan Ølgaard Thomsen
|
|
Hold
|
2025 sa/g5 (g5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Unge og skærmbrug
Problemstilling: Hvorvidt er danske unges skærmbrug et samfundsproblem?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum - Thor Banke Hansen: Luk Samfundet op - 3 udg. (Grøn), Columbus; sider: 13-20, 30-44, 53-62, 74-80, 108-115, 177-179
-
Metode i samfundsfag.pptx
-
Interviewguide - skabelon.docx
-
Lav en opsamling på ca. 150 ord af det interview du foretog i timen tirsdag. Læg opsamlingen i din g5 samf-OneNote mappe, så jeg kan læse det.
-
Skærmforbrug fører ikke til mistrivsel, siger eksperter
-
Debatfilm - Daginstitutioners rolle i samfundet
-
De fem spørgsmål til jeres spørgeskema skal være lavet færdig FØR timen, så I kan gå ud og spørge nogle elever om jeres emne.
-
Svar også på OneNote-spørgsmålene på siden "Identitetsdannelse". Spring over den lilla tekstboks på s. 41-42.
-
Hver tredje af de unge savner at se vennerne fysisk: 'Det er lidt smådeprimerende bare at sidde foran computerskærmen'
-
Lav KUN de to OneNote-øvelser hjemme, der hedder "Identitet og identitetstyper" og "Grupper"
-
Husk også at besvare de fire spørgsmål i noten, mens du læser :-)
-
Statsministerens tale om hybride angreb
-
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
-
Nej tak til forbud mod mobiler: Derfor vil Varde-gymnasier ikke hoppe med på nabokommunes omdiskuterede tiltag
-
Rektor på gymnasium har fået nok af eleverne: Opfør jer ordentligt, eller I ryger hjem
-
Ideologier - Luk Samfundet Op
-
Regeringen vil forbyde sociale medier for børn under 15 år
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425436",
"T": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425436",
"H": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425436"
}