Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Uffe Kaels Auring
|
Hold
|
2023 DAh/p (1p DAh, 1p DAh SK, 2p DA, 2p DA SK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nyhedsjournalistik
Særlige analytiske fokuspunkter:
- Nyhedskriterier
- Avislayout
- Avisgenrer
- Målgrupper og segmenter
- Stofområder
- Medietyper
- Sprogligt leje, forskellen på konkrete og abstrakte ord
Emnemæssigt fokuserede vi især på kriminalitetsjournalistik.
Med udgangspunkt i enkelte artikler diskuterede vi, hvorvidt væsentlighed fortrænges af andre nyhedskriterier, og hvordan vinkling skaber bestemte virkelighedsopfattelser.
Vi trænede mundtlig præsentation mhp. brug af citater og dokumentation af analytiske pointer. I den sammenhæng blev eleverne indført i PEF-modellen.
Eleverne lavede fremlæggelser om nogle af de store landsdækkende nyhedsmedier.
Kernemateriale:
Håndbog til dansk: Kapitlet om medier
Sekundært materiale:
Jyllands-Posten, 11. april 2022: Gravid kvinde dræbt i Holbæk: Politiet jagter »ung« gerningsmand
tv2echo, TikTik, 11. april 2022: Her er, hvad vi ved om drabet i Holbæk
Ekstra Bladet, 28. august 2023: ANGST OG FRUSTRATION
Ekstra Bladet, 10. august 2023: DU ER AFSLØRET, PETER!
Politiken, 6. juni 2023: Forbudte banditter
Berlingske, 3. september 2023: Loyal to Familias voldsspiral fortsætter trods historisk forbud
Politiken, 12. september 2023: Forsker: Bandepakke bruger hammerens logik
TV2, 12. september 2023: Fem ting vi lærte på pressemødet om ny bandepakke
Jyllands-Posten, 13. marts 2022: Politiet: LTF’ere fortsætter en kriminel løbebane
Ekstra Bladet, 17. maj 2022: KNIVDRÆBTS SØSTRE: - DENIZ VAR PISSESTÆRK
Ekstra Bladet, 7. februar 2023: GANGSTER VAR ’FUCKING UTILREGNELIG’
DRTV, 18. november 2019: Når forbrydelse ryster os: Et blødsødent retssystem?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
Forløbet blev afviklet i samarbejde med historie.
Særlige fokuspunkter:
- Skildringer af fattigdom
- Skildringer af ulighed mellem kønnene
- Naturalisme
- Realisme, indignation og ironi i skildringer af ulighed
Tekstanalytisk fokus: temaer, sprog, komposition. Herunder scenisk og panoramisk fremstillingsform
Kernetekster:
Herman Bang: Fattigliv, 1880
Henrik Pontoppidan, 1887: Ane-Mette
Henrik Pontoppidan, 1883: Bonde-Idyl
Amalie Skram, 1895: På Sct Jørgen (uddrag)
Kapitlet om Det moderne gennembrud i: Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Tekst om Romantikken og det moderne gennembrud fra Studienet.
Supplerende tekster:
DRTV: Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Rababerdrenge mod panserbasser, 1880-1900
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rap
Forløb med fokus på sproglig analyse af raptekster.
- Indføring i rappens historie og genretræk.
- Typiske temaer/genrer i raptekster: Gangsterrap, modkultursrap, playerrap, ghettorap, festrap, overlegenhedsrap, samfundskritisk rap.
- Rimanalyse
- Billedsporg
- Referencer
- Låneord
- Rapperens selviscenesættelse
- Lyrisk form: lyriske eller episke tekster
Kernemateriale:
Rapkompendium: dokumentet ”Rap – sprogligt fokus – analysebegreber”
Atypisk: STTS, 2016
Branco og Gilli: London Town, 2019
Tessa: Så’n der, 2020
Ataf Khawaja: Sommerfugl, 2005
Ham Den Lange: Flyfunktion, 2019
Gilli: Langsom, 2017
Larry 44: Balenci, 2019.
Eleverne udarbejdede deres egne raptekster. Forløbet blev afsluttet med en rapworkshop, som Rapolitics stod for.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: Et dukkehjem
I forlængelse af forløbet om Det moderne gennembrud læste og analyserede vi Et dukkehjem.
Træning af oplæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteratur om Grønland
Forløbet understøttede det forløb i historie, som ledte op til historieopgaven.
Analytisk fokus på sprog, herunder semantiske felter, naturbeskrivelser og billedsprog.
Træning i at skrive en redegørelse.
Kernemateriale:
Knud Rasmussen: Min rejsedagbog (1915) (uddrag)
Tom Kristensen: Det er Knud, som er død (1933)
Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden, 2012 (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Debatartikel
Kort forløb med træning i at skrive debatterende tekster. Fokus på at præsentere andres argumenter og rejse egne modsynspunkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
Litteraturhistorisk forløb. Fokuspunkter:
- Universalromantik
- Nationalromantik
- Idealisme
- Kritik af materialisme og overfladiske indstillinger til livet.
- Dyrkelse af historie, oldtiden, den tabte guldalder, natur, sprog, poesi.
Kernemateriale:
Kapitlet om Romantikken fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs
DRTV: 1800-tallet på vrangen (1. del om 1800-1814)
Adam Oehlenschläger: Harald i offerlunden, 1803
Adam Oehlenschläger: Simon Peder, 1805
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-sang, 1818
N.F.S. Grundtvig: Duggen, 1808
H.C. Andersen: Skrubtudsen, 1866
H.C. Andersen: Nattergalen
Steen Steensen Blicher: Kær est du, Fødeland, 1814
Diverse romantiske malerier: Dankvart Dreyer - Stensætning på øen Brandsø, ca. 1842, Fr. Vermehren. En jysk fårehyrde på heden, 1855, Johan Thomas Lundbye Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde fra 1847.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værklæsning: Roman
Eleverne læste en selvvalgt roman. I arbejdet med værket fokuserede vi på:
- Fiktion versus fakta: Kontrakter, koder og genrer
- Fremstillingsformer
- Talesprog og skriftsprog
- Stil og tone
- Billedsprog
- Semantik
- Fortæller
Kernemateriale:
Håndbog til dansk: kapitel 2.1, 3.3, 3.4, 4.2, 4.7, 4.8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentarfilm
Forløbet havde til formål at give eleverne kendskab til dokumentarfilmgenren med særlig fokus på at belyse, hvad brugen af filmiske virkemidler betyder for seerens opfattelse af den skildrede virkelighed samt seerens identifikation med personer og engagement i handlingen.
Introduktion til begreber for filmiske virkemidler, herunder klipning, perspektiv, billedbeskæring, billedkomposition, kameraposition, lyd. Derudover dramaturgi: berettermodel.
Introduktion til fakta- og fiktionskoder i tilknytning til de filmiske virkemidler. I analysen af dokumentarfilmsekvenser fokuserede vi bl.a. på forholdet og evt. misforholdet mellem hensynet til autenticitet (faktakoder) og hensynet til at mobilisere engagement og følelsesmæssig investering hos seeren.
Brugen af filmiske virkemidler til at skabe sympati eller antipati.
Fokus på, hvad en teksts (her: dokumentars) overordnede påstand er, og hvordan det understøttes af filmiske og sproglige virkemidler.
I gennemgangen af dokumentarfilmene diskuterede vi, hvorvidt de filmiske virkemidler benyttes til at overbevise seeren om påstande, som ikke begrundes.
Genrebegreber: observerende vs. dybdeborende dokumentar.
Eleverne lavede sidst i forløbet en lille film om livet på vores gymnasium.
Materiale:
s. 11-26 og 59-70 i Den iscenesatte virkelighed - 26 s
Dokumentarfilm og Mockumentary i Håndbog til dansk (10 ns)
Drengen der hackede Pentagon (1:4), DR.DK, (12 ns)
Første afsnit af dokumentarserien I skattely (1:4) - 15 s
Twice Colonized (45 ns)
Når mænd slår kvinder ihjel, første sæson (1:6) - 15 s
Når mænd slår kvinder ihjel, første sæson (6:6) - 15 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Værklæsning: Yahya Hassan
Læsning af Yahya Hassans digtsamling "Yahya Hassan 2".
Fokus på temaer, semantiske felter, rim, sproglige figurer (anafor, epifor, alliteration, assonans, antitese, paradoks, kiasme (metabole), oxymoron) og konkrete versus abstrakte ord. Sociolekter, etnolekter og dialekter.
Derudover drøftede vi digtsamlingens temaer.
Tekster:
Yahya Hassan: Yahya Hassan 2 - 114 s.
Håndbog til dansk, kap. 4.1-4.3. - 10 s.
DR-dokumentar: Yahya – den fødte digter (2021) - 20 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriflighed - analyserende artikel
Træning i at skrive en analyserende artikel.
Øvelser i genrens delelementer.
Øvelser i at skrive godt og sammenhængende.
Materiale:
Kapitlet "Skrivearbejdet" fra Guide til skriftlig dansk i hf (12 ns.)
"Skabelon til skriftlig dansk på HF" (3 ns)
Yahya Hassan-digtene "DIGTOPLÆSNING I GHETTOEN" og "GÅTUR I GHETTOEN" (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
28-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Taler
Forløb om taler, som arbejdede frem til, at eleverne selv skrev og holdte en tale om noget, de brændte for.
Fokuspunkter:
- Argumentation
- Retorik
- Topik og publikumsanalyse
- Evidentia: beskrivende adjektiver, fortællinger om mennesker, sanser og billedsprog
- Indledninger
- Afslutninger
- Stilfigurer
- Talens fremførelse, brug af stemmen
Kernestof:
Videoer: "Lær at holde en tale", afsnit 1-5, af professor i retorik Jens Kjeldsen. (10 ns)
Roger Courage Matthisens tale ved Black Lives Matter-demonstration 2020 (3 ns)
Morten Messerschmidts folkemødetale 2022 (4 ns)
Inger Støjbergs tale i anledning af afstemningen om afskaffelsen af store bededag som helligdag (3 ns)
Supplerende stof:
Diverse videoklip af taler. (20 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Mini-SSO
Forløb op til mini-SSO'en.
Træning af formalia i større skriftlige opgaver.
Træning i at redegøre, analysere og diskutere.
Emnet var politiske taler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Argumentation
Indføring i Toulmins analysemodul. Brug af argumentationsanalytiske begreber på mindre tekster samt hele tekster.
Særligt fokus: At bruge analyseværktøjerne til at afdække svage punkter i argumentation. At diskutere en argumentations holdbarhed.
Kernestof:
Kapitlet "Argumentation i håndbog til dansk" (11 ns)
Morten Messerschmidts tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2022 (6 ns)
"Mette Frederiksen kaldte færøsk medlems tale for ”den bedste i denne folketingssamling”: Se hele talen her", Altinget, 20. maj 2024 (5 ns)
Mohammad Saad Faqrodins tale om integration til Nordisk Talefest 2023 (2 ns)
Glenn Bechs nytårstale 2023 (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eventyr
Indføring i eventyrsgenren. Skel mellem folkeeventyr og kunsteventyr.
Fokus på eventyrenes tema, morale og overbevisningskraft.
Derudover kompositionsmodeller for eventyr og aktantmodellen.
Sidst i forløbet blev eleverne kort introduceret til folkevisegenren.
Kreative øvelser:
Eleverne skrev selv et eventyr og remedierede en folkevise.
Kernestof:
Afsnittet om "Eventyr" i Håndbog til dansk (3 ns)
Udleveret kompendium om eventyr (20 ns)
Lille Claus og Store Claus (6 ns)
Pigen uden hænder (5 ns)
Askeladden (3 ns)
Rumleskaft (3 ns)
Harpens Kraft (2 ns)
Ebbe Skammelsøn (3 ns)
Tre udgaver af Den lille rødhætte og ulven (6 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Idrætslitteratur
Indføring i begreber for de særlige karakterer, som findes i idrætslitteratur: Atleten, supporteren, helten. Brug af disse begreber i analysen af tekster.
Kernestof:
Idrætslitteratur fra Systime (30 ns)
EBBE TRABERG - “PELOTAKONGEN” (1985) (2 ns)
JANNICK STORM - “TIL ULRIKE” (1975) (2 ns)
JOHN KING - FODBOLDFABRIKKEN (1996) – UDDRAG (2 ns)
MURAKAMI - HVAD JEG TALER OM NÅR JEG TALER OM AT LØBE (2 ns)
OLGA RAVN - “TIDEN VM. TIL TOM” (2018) (2 ns)
VICTOR BOY LINDHOLM - JEG BLIVER EN VEJ (2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Det litterære gys
Gyserlitteraturens kendetegn.
Nøglebegreber: Det uhyggelige, det monstrøse, fascinationen ved gyset. Indføring i Freuds personlighedsmodel.
Kernestof:
"Indledning" og "Freuds psykoanalyse og det litterære gys" fra Gys, Splat og Freud. (32 ns)
Uddrag af Dr. Jykyll og Mr. Hyde (8 ns)
Lydbog: Frankenstein af Kenneth Bøgh Andersen (ca. 100 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
De levende billeders overbevisningskraft
Fokus på forskellige typer af internetbaseret audiovisuelt indhold, der vil overbevise modtageren om noget. De forskellige genrer: Reklamer, influencer-indhold, kampagnevideoer med sociale budskaber, politiske valgvideoer og kortfilm.
Analytisk fokus på kommunikationsforholdene, videoernes implicitte og eksplicitte påstande, argumentation, sproglige virkemidler og filmiske virkemidler.
Fokus på tekstens intention og afsenderens interesser.
Kernestof:
Håndbog til dansk, 245-249, 264-293 (afsnittene om spillefilm, reklamer og sociale medier), 178-198 (kommunikationsanalyse), 152-158 (retorik). (64 ns)
Analysesiden.dk: Hvad er en kortfilm?, https://analysesiden.dk/kortfilm/ (3 ns)
Abortliniens reklamefilm „Choose life“, som bl.a. blev vist i danske biografer i 2013 og ligger på YouTube her: https://abortlinien.dk/om-os/choose-life/ (2 ns)
Andel Giv Plads, 17. maj 2023: https://www.youtube.com/watch?v=o0ymxbkf_J4 (2 ns)
ELSK DIG SELV - i 5 steps // Reklame for Carla Mickelborg (14 ns)
Vi er på børnenes hold, Socialdemokratiet, 2020 (1 ns)
Folkebevægelsen Mod Ensomhed: ”Kampagnefilm 2018”. - 3 s
DR og bibliotekerne: ”En som mig”, 15. april 2015. instruktør Claus Brondbjerg Erichsen. - 3 s
Du bestemmer ikke selv (2022) fra Liberal Alliance: https://www.youtube.com/watch?v=mnyJaleiNV0 (2 ns)
Enhedslistens valgvideo fra Folketingsvalget 2022: https://www.youtube.com/watch?v=FO1NuFIQr_Q (2 ns)
Anders Thomas Jensen: Valgaften.
Christina Amundsens: Orthorexia (2014).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Sproghandlinger
Forløb med sproghandlingsteori som omdrejningspunkt.
Formålet med forløbet var at gøre eleverne i stand til at benytte sproghandlingsteori til dels at belyse, hvorfor samtaler forløber, som de gør, dels at afdække underliggende aspekter i samtale.
Kernebegreber: 5 typer af sproghandlinger: 1. Regulerende, 2. Informerende, 3. Følelses- og holdningsudtrykkende, 4. Samtalestrukturerende, 5. Rituelle. Distinktion mellem indirekte og direkte sproghandlinger.
Læsning af fiktions- og faktatekster med fokus på, hvorledes samarbejde og høflighed etableres igennem sproghandlinger, herunder nedtonere, samt brud derpå, f.eks. optonere.
Også fokus på, at samtalens overflade kan skjule underliggende dagsordener, konflikter og magtforhold: samtalens undertekst.
Vores analyse af tekster var orienteret mod at karakterisere forholdet mellem personerne ud fra sproghandlingsteoriens begreber.
Forløbet blev afsluttet med en opgave om Køreplaner, der havde form af en nedbarberet analyserende artikel.
Materiale:
Helle Helle: Hedebølge - 4 s
Helle Helle: Køreplaner
De ringer - vi spiller - 2 s
Første afsnit af Skam. - 10 s
Afsnittet "Typer af sproghandlinger" i: Jann Sheuer: Sproghandlinger - 6 s
Afsnittet Undertekst (fra Håndbog til dansk) (2 ns)
Afsnittet Samarbejdsprincippet og det underforståede (Håndbog til dansk) (2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Modernisme
Forløb gav en generel indføring i modernisme. Forskellen på realisme og modernisme blev etableret. Modernismens generelle kendetegn introduceret. Forskelligartede eksempler på modernistiske tekster præsenteret. Kort introduktion til forskellige modernistiske strømninger såsom Heretica.
Gennemgående fokus på, hvordan noget genkendeligt forvrænges: Fremmedgørelse.
Fokus på semantiske felter ifm. analysen af Det blomstrende slagsmål.
Materiale:
Realismer - modernismer, s. 7-32.
Første side af Klaus Rifbjerg: Anna (jeg) Anna (1969)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål (1920)
Edith Södergran - Vierge moderne (fra Digte 1916)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Johannes V. Jensen - ”OKTOBERNAT”. Fra Himmerlandshistorier (1897)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Supplerende:
Mick Øgendal og de store forfattere (om Johannes V. Jensen)
Blixen bag masken (dokumentar, 2013)
Malerier: Forskellige billeder af Pablo Picasso og Salvador Dali.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977866148",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977866148",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977866148"
}