Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ditte Bjerrum
|
Hold
|
2023 DAh/qw (1qw DAh, 1qw DAh SK, 2qw DA, 2qw DA SK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Minimalisme
I dette forløb arbejder vi med minimalisme. Novellernes tematik kredser primært om parforhold. Forløbet introducerer til novellegenren og analyseredskaber (fortæller, synsvinkel, komposition). Derudover inddrages skriveøvelser såsom hurtigskrivning, meddigtning, kreativskrivning og til sidst litterær analyse. Der perspektiveres tillige 1990ér realisme (provinsrealisme, samfundskritisk realisme, magisk realisme).
Opgaver:
Meddigtning: Skriv slutningen på "Villy" og udfyld de tomme pladser.
Novelleskrivning: I grupper skriver de på introturen en minimalistisk novelle med benspænd.
Litterær analyse: Analyse og fortolkning af "En stol fot lidt" med hjælpesætninger.
Læste tekster:
Jesper Wung-Sung: "De tre veninder"
Helle Helle: "Fasaner"
Jan Sonnergaard: "Reprise på Kroghs Fisserestaurant"
Jan Sonnergaard: Uddrag fra "Tyveri"
Merete Pryds Helle: "10 afhuggede fingre er ingen skam"
Charlotte Weitze: "Willy"
Helle Helle: "Stavgang"
Stil: Helle Helle: "En stol for lidt".
Sekundær litteratur:
Pia Andersen Høg: " Om Helle Helle" fra dagbladet information april 2018.
Forfatterinterview med Jan Sonnergaard (10 min).
Omfang: ca. 60 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portrætbog
|
20-08-2023
|
Portrætbog rettet
|
23-08-2023
|
Villy meddigtning
|
03-09-2023
|
Minimalistisk novelle
|
21-09-2023
|
"En stol for lidt"
|
25-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Grammatik
I dette forløb sætter vi fokus på grammatisk og repeterer de forskellige ordklasser med fokus på substantiver, adjektiver og verber. Derudover træner vi de typiske fejl såsom nutids-r, synes/syntes, Ligge/lægge, ad/af, præpositioner, kommatering og brug af punktum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Rap og sociolingvistik (værklæsning)
Rap og sociolingvistik
I dette forløb skal vi arbejde med og analysere sproget indenfor rapkulturen med fokus på, hvorledes sproget bruges til at vise identitet og hvilken type, rapperen iscenesætter sig i forhold til, her tænkes der blandt andet på hardcore-, player/gangster- eller jamhiphop. Vi vil især fokusere på ordvalg, rimstrukturer, ordspil, billedsprog, forskellige former for lekter og låneord. Herefter læser/hører de i grupper et værk i form af et rapalbum (lyrik), som fremlægges mundtligt for klassen. Eleverne afleverer en analyse af "A-list" af D1MA fra 2023.
Værklæsning: ca. 20 sider afhængig af album.
Larry 44 og Node: "dipliomatico": Kian, Omar, Gabriel, Eren
Suspekt "Prima norte": August, Lucas, Omera, Tilde
Branco baba business 2: Jason, Frida, Karim
Atypisk "A-niveau": Aysu, Zena, Maryam, Yusra
Natasja: "I danmark er jeg født": Matilde
Lamin: "Kronisk skeptisk": Adam, Mathias, Casper, Bertram
Sivas: "Contra": Isa, Ali.
Artigeardit "Joggingsæt": Mads
BBS Branco: Cansu (lavet i skoleåret før)
"Sproglig analyse" og "De klassiske roller" fra "Det er sprog til et beat" af Jan Aasbjerg
"Rappens koder og formaliteter" fra "Poesi der" af Lars Bukdahl.
"Mæ å min kadett" Af L Ron Harald.
Sivas: "DAUDA"
Malk de Koijn: "Vi tager fuglen på dig"
Per Vers: Black Power".
Tessa: "Engletårer"
MOLO: "Skejsen"
Hvid Sjokolade: "Lortedag"
Gilli: "Knokler hårdt"
SUSPEKT: "Ingen samvittighed"
Kompendiet er på 55 sider med et sprogligt fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5: Avisen
Avisen
Avisen som genre tager primært udgangspunkt i Ubådssagen fra 2018 og Christian Eriksens hjertestop i 2021.
Vi vil i dette forløb sætte fokus på, hvordan nyhedsformidlingen sprogligt udformes og disponeres i avisen. Vi vil endvidere diskutere, hvilken betydning denne udformning har for vores oplevelse af den verden, der rapporteres om. Forløbet afsluttes med fokus på fake news. Afslutnigsvis ser vi en dokumentar om ubådssagen.
I forløbet arbejdes der med følgende elementer:
- Nyhedstrekanten
- De 5 nyhedskriterier
- Kommunikationsmodel
- Avistyper: tabloid, omnibusavis og nicheavis.
- Nyhedsgenrer: Informationsartikler: reportage, baggrundsartikel, nyhedsartikel. Opinionsartikler: Leder, kronik.
- Sproglige virkemidler: retoriske virkemidler, billedsprog, appelformer.
- Layout: rubrik, underrubrik, byline, brødtekst, mellemrubrik, faktaboks, reportagebillede, arkivbillede.
Vi har arbejdet med følgende artikler:
"Tiden stod stille" af Poul Ferdinand m.fk fra Ekstra blandet d. 13. juni 2021.
"Mit møde med Madsen" af Susanne Johansson fra BT den 20 august 2018
"Husk ubådssag ikke er en krimi" af Johannes Henriksen fra Kristelig Dagblad den 12 marts 2018
"Peter Madsen viser ingen tegn på anger og medfølelse" af Morten Frich fra Information den 9 marts 2018
"Det skrappeste jeg har set" af Søren Kjellberg Ishøj og Silla Bakalus fra BT den 10 marts 2018.
Forsider fra Ekstra Bladet og Berlingske den 9 marts 2018.
"Der, hvor djævlen bor" af Morten Frich fra Information den 8 marts 2018.
Skriftligt produkt: Eleverne skriver selv en artikel med fokus på overgenre, undergenre og nyhedskriterierne. Eleverne skal derudover også analysere artiklen: "Alle skriver om den hele tiden. Alle læser om den hele tiden. Men hvorfor virker ubådssagen så dragende på os?"
Omfang: ca. 40 sider. Der er måde et mediemæssigt og sprogligt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Avisartikel
|
26-11-2023
|
de første to afsnit
|
29-11-2023
|
Avisen
|
07-12-2023
|
Genaflevering
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6: Besættelsen (HO)
I dette forløb sætter vi i samarbejde med historie fokus på besættelsestiden. Vi arbejder med litteratur, som skildrer besættelsestiden og dens påvirkning på folket. Der vil tillige være fokus på brug af pef-modellen, citater og fodnoter. Derudover træner vi skrivning af redegørelse til HO-opgaven samt en tematisk indledning til den analyserende artikel.
Litteratur:
• ”Otto Gelsted: ”De mørke fugle"
• Knud Sønderby: ”9. april 1940
• Tove Ditlevsen: ”Appelsiner”
• Martin A. Hansen: ”Agerhønen”
• Poul Henningsen: ”Man binder os på mund og hånd”
• Nis Petersen: Hvem rider gennem midnats regn”
• Hans Hartvig Seedorff: ”Der rider en konge”
• Tove Ditlevsen: ”Tyske soldater”
• Morten Nielsen: ”Underklang”
• Ole Wivel: ”Todersurteil vollstreckt”
• Morten Nielsen: “Skæbne”
• Klaus Rifbjerg: “De skød en stikker”
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave: Nuanceret indledning
|
05-01-2024
|
Digtanalyse: De mørke fugle
|
28-01-2024
|
HO redegørelse
|
07-02-2024
|
HO resume
|
01-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7: Kortfilm
Kortfilm
I dette forløb arbejder vi med kortfilm, herigennem skal eleverne opnå viden om følgende elementer:
- De karakterisktiske træk for genren kortfilm
- Filmens komposition (berettermodellen)
- Richard Raskins syv parametre
- Billedudsnit
- kameravinkel
- belysning
- lyd
- kamerabevægelser
- setup, payoff, suspense
- analyse og fortolkning
Sammen ser vi følgende kortfilm: Valgaften (Berettermodellen), Barnerøv (Raskins 7 parametre) og Beast (filmtekniske virkemidler).Dernæst analyser eleverne i grupper og fremlægger om kortfilmene.
Omfang: 20 sider samt 90 minutter.
Stil: Der skrives en analyse og fortolkning af kortfilmen "Elvis kom forbi".
Fremlæggelser:
Gabriel, Isa, Omar, Matilde: Freya
Karim, Zena, Kian, Felix: Bawke
Ali, Eren, Mariam, Aysu: Dennis
Casper, Mathias, Adam, Bertram: En eftermiddag
Lucas, Omera, August: to piger 1 kage.
Frida:
Mads:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8: Nordkraft 2. værklæsning
I dette forløb læser vi første del "Junkiehunde" fra Jakob Ejersbos roman "Nordkraft".
Vi laver personkarakterikker af Maria, Asger og Hossein med udgangspunkt i s. 11-39. Fra s. 41-93 sættes der fokus fysisk, psykisk og socialt miljøkarakteristikker af Marias fars hjem, Marias mors og Asger og Marias lejlighed med inddragelse af velvalgt citater og udarbejdelse af et visuelt billede af de forskellige hjem. Herefter fokuserer vi på en sproglig analyse ud fra s. 93-134, hvor vi repeterer billedsprog, mulitetnolekt og samfundskritisk realisme. Herefter læses s. 134-161. hvor vi kigger på komposition, fortællertype, symboler, tematik, budskab og samfundskritisk realisme. Som afslutning ser vi filmen "Nordkraft" og arbejder med forskellene.
Omfang: 161 sider.
Det primære fokus er litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
dansk stil: kortfilm
|
07-04-2024
|
Sproglig analyse
|
19-04-2024
|
Anmeldelse af Nordkraft
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9: Hævn og ære (middelalderlitteratur)
I dette forløb arbejder eleverne med perioden fra Middelalderen op til i dag med et tematisk fokus på hævn og ære. Der vil derudover være fokus på periodernes særlige karakteristika og de litterære genretræk. Eleverne skal fortsætte med at træne analyse og fortolkning samt kunne lave en perioderelateret perspektivering. Vi begynder forløbet med at se et afsnit fra Vikings, hvor eleverne skal finde eksempler på de fire Æérs betydning for perioden. Dernæst påbegyndes læsning af "Ravnkel Frøjgodes saga", hvor vi har fokus på typiske genretræk samt slægten og ærens betydning i sagatiden. Vi arbejder videre med de fire Æér i forhold til folkeviser med udgangspunkt i "harpens kraft" og "ebbe skammelsøn" I arbejdet med folkeviser introduceres eleverne tillige til metodelæsning, derudover perspektiveres der til partnerdrab anno 2024. Herefter kigger vi på folkeeventyr. Undervejs er der forskellige remedieringsopgaver såsom menes og billedgenerering.
Forløbet indeholder følgende tekster:
- 1 afsnit fra 1 episode af Vikings (45 min)
- Ravnkel Frøjgodes saga 3. værklæsning.
- Folkevise: Ebbe skammelsøn, Harpens Kraft
- Folkeeventyr: Kong Lindorm.
Supplerende læsning:
- Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup: 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs' Systime, 2012.
- Humleriderne "bedre hvis du dør"
Omfang: tekster 65 sider, film: 45 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Danmark på kanten (værklæsning)
Danmark på kanten
I dette forløb har vi fokus på samfundskritisk litteratur og sætter fokus på den personlig stemme og sproglige virkemidler. Der arbejdes med begreber som dobbeltkontrakt, den subjektive fortæller, offer, bøddel og medløber.
Eleverne arbejder i grupper med udvalgte digte af Yahya Hassan med fokus på det selvbiografiske, en tematik læsning samt brugen af sproglige virkemidler , fx versaler, allitteration og billedsprog. Temaerne er forældre og børn, identitet - fanget mellem to kulturer og kritik af islam. Eleverne laver en mundtlig fremlæggelse i form af en vodcast med lyd, tekst og billeder (multimodalt).
Dernæst læses der uddrag fra romaner og digte, som tematiserer liget på kanten. Afslutningsvis skriver eleverne en mini-sso om emnet med fokus på repetition af formalia, redegørelse, analyse og diskussion/perspektivering.
Det primære fokus er på litteratur og sprog."Yahya Hassan" af Yahya Hassan fra 2022 (4.værklæsning)
”Blokken” fra Betonhjerter af Sara Rahmeh fra 2023
”Ibrahim” fra Betonhjerter af Sara Rahmeh fra 2023
"Planen" (uddrag) af Morten Pape fra 2022
"Et ord for blod" af Faysa Idle (uddrag) fra 2024
”Snak” fra Snydt ud af næsen af Thomas Korsgaard fra 2023
”Kvarteret” og ”folkeskole” fra Institutionaliseret af Haidar Ansari fra 2022
Digte fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet af Glenn Bech fra 2023
Digte fra Barbar af Amina Elmi fra 2023
Kortfilmen: "Ansvar" af Mehmet Ali Avci fra 2018.
Omfang: 200 sider
Fokus: sprog og litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Værklæsning: Yahya Hassan
|
12-06-2024
|
personkarakteristik eller fortolkning
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Storbyen
I dette forløb, som er knyttet til studieturen, sætter vi fokus på storbylitteratur. Elverne præsenteres for modernismens karakteristika, og vi kigger nærmer på futurisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og storbymodernisme. Derudover kigger vi på forskellige former for streetart og læser og fire forskellige streetartkunstnere og deres teknikker. På studieturen skal eleverne remediere et digt og finde forskelle former for streetart.Derudover trænes et mundtligt oplæg i form af et powerpoint med lyd, tekst og billeder (multimodalt).
Læste tekster:
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1927) (kanonforfatter)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt (1960) (Kanonforfatter)
Michael Strunge: "Berlin mit hoved" (1984) (kanonforfatter)
"Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum" af Jørgen Holdt Eriksen m.fl s. 145-150.
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen side 112-126 og s.136-138.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-SSO
|
29-09-2024
|
Digtanalyse Berlinerdigte
|
04-10-2024
|
Studietursopgave
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11: Argumentation - unge og druk
I dette forløb fokuseres der primært på argumentation, og klassen introduceres til den debatterende artikel. Tematisk kigger vi på kronikker som debatterer unges drukkultur og aldersgrænsen på køb af alkohol i Danmark. Vi arbejder ud fra Toulmins model (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning og gendrivelse), appelformerne (patos, etos og logos) og argumetationstyper (erfaringsargument, ekspertargument, generaliseringsargument, skræmmeargument, ordvalgsargument). Eleverne skriver selv et læserbrev og sidenhen en debatterende artikel, som vi påbegynder sammen.
"Politiken mener: Et skift i drukkulturen hos unge er et fælles ansvar" af Sarah Skarum fra Politiken den 4. juli 2020.
"Politiken mener: Stop udskamningen af unges druk. Det er de voksne, der skal lære at styre sig!" af Marcus Rubinfra Politiken den 6. september 2020.
"Gør op med den usunde drukkultur - sæt en aldersgrænse på 18 år" af Rasmus Kjeldahl m.fl fra Politiken den 5. september 2020.
"23 organisationer: Lovgivning vil ændre unges drukkultur" af Birgitte Vedersø m.fl. fra Berlingske den 30. november 2020.
"Corona: Giv os unge friheden tilbage" af Kirstine Wesnæs fra Politiken den 18. november 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentation - begreber
|
31-10-2024
|
Læserbrev
|
31-10-2024
|
Stil 1: Debatterende artikel: unge og druk
|
11-11-2024
|
Genaflevering af unge og druk
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: True Crime (værklæsning)
I dette forløb arbejder eleverne med emnet True Crime og dokumentargenren med fokus på den dybdeborende, den observerende dokumentar samt fakta- og fiktionskoder. Vi har fokus på true crime som omdrejningspunkt indenfor forskellige genrer og afslutter med at diskutere presseetiske spørgsmål ved genren. Eleverne skriver en analyserende stil om "Emilie Meng - En efterforskning går galt."
Genreanalyse:
TV-dokumentar - "Emilie Meng - En efterforskning går galt" DR, 2019 (værklæsning)
TV-dokumentar - "Kvindefængslet - kold tyrker" sæson1 episode 3, DR 2024.
Tv-serie: "Rejseholdet" sæson1 afsnit 1 af Peter Thorsboe, DR1 (2000)
Avisartikel: "Præst tilstårdrab på hustru" af Sune Fischer mm., Ekstra Bladet d. 12. juni 2021.
Avisartikel: "Præst erkender drab på hustru" af Ritzau, Kristelig dagblad d. 12. juni 2021.
Presselogen: "Tager "Præsten fra helvede" nokhensyn til de pårørende?" dem 19. marts 2023 (41.30-52 min).
P3 Essensen: Derfor er du besat af true crime. den 25. august 2023
Avisartikel: "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død ornanistisk" af Katrine Wiedemann, Information d. 3. oktober 2019.
Avisartikel: "Ekskone til dødsdømt præst: Ny dokumentar er ren aftenunderholdning" af Mie Haugaard og Sofie Sparre 19. marts 2023, TV2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Resumé
|
07-01-2025
|
True crime -dokumentaranalyse
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#14: Skriftlighed
Vi sætter fokus på skriftlig dansk. I det første modul taler vi om en mulig disposition til det valgte stileemne og kommer herunder ind på, hvad den tematiske indledning kunne handle om, samt hvilke danskfaglige begreber, som der bør komme i spil. I 2. og 3. modul skriver eleverne på stilen, men kan spørge om hjælp, når de går i stå. I 4. modul sætter vi fokus på korrekturlæsning. I dette forløb har vi brugt meebook med "opskrifter" på de forskellige skrivegenrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stil 2: Prøve terminsprøve
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#13: Ungdomsliv, selviscenesættelse.. (værk)
Ungdomsliv, selviscenesættelse og digital dannelse
Vi begynder forløbet med dialogbaseret undervisning med fokus på unge og brug af sociale medier.Vi læser noveller med fokus på sociale mediers indflydelse på individet og laver skriveøvelser med fokus på de fortolkende afsnit. Her har eleverne anvendt meebook. Dernæst arbejder vi med digital dannelse med vægt på hævnporno og episoden med Emma Holten. Vi tjekker op på lovgivningen og ser tillige tv-dokumentaren "Nøgenbilleder i omløb". I uge 6 sætter vi fokus på seksuel mangfoldighed og miniotetsstress. I forbindelse med forløbet laver klassen deres sidste værklæsning, som er knyttet til deres fagpakke. De afleverer en vodcast på 10 minutter og en bookbento.
Primær litteratur:
-Tine Høeg: ”Jeg vælger Valencia (2015)
- Nicole Boyle Rødtnes: "Snehvide" (2018)
. Julie Hastrups sms-novelle: "Huen" (2014)
- Adgang med Abdel: ”Nøgenbilleder i omløb”
Astrup og Mølgaard: ”Seksuelle billeder er unges kærestebreve”. Politiken den 21. februar 2020
Sekundær litteratur:
- Interview med Vincent Hendricks om dannelse i Danmark
- Undervisningsministeriets ”lov om de gymnasiale uddannelser kapitel 1 stk 3:”
Eleverne har selvstændigt trænet mundtlighed i form af en vodcast om deres fremtidige erhverv (5. værklæsning)
Bertram og Karin: Politibetjent: "Agent samsam".
Isa: politibetjent "Gadebetjente".
Casper: Soldat: "Armadillo"
Adam: soldat: "Armadillo".
Cansu: Kosmetisk behandler: "Stik mig smuk"
Eren: maskinmester: "Frem i verden som maskinmester og skibsfører"
Aysu: Socialrådgiver/socialpædagog: "Anders Agger - Skyggefolket"
Matilde: Politiker: "Fartblind"
Lucas: Skibskaptajn: "Sømand af verden"
Omera: Psykolog: The courage to be disliked.
Mathias: Soldat: Armadillo.
Mads: "Inside Job"
Jinwar: Iværksætter: "Et liv med lego"
Frida: Psykolog/parterapeut: Sex, kærlighed og parforhold"
Omfang: 32 sider.
film Omfang: 30 min.
Her er der en ligelig fordeling mellem medie og litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#15: Det moderne gennembrud
I dette forløb arbejder vi med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode og sætter fokus på køn, kirke og klasse, realistisk og impressionistisk skrivestil samt sædelighedsfejden. Vi afslutter forløbet med at perspektivere til nutidens samfund. Undervejs laver vi mediering i form af generering af billeder af scener og personerne i "En stor dag" og "Bondeidyl".
Primær litteratur:
- DR2: "1800-tallet på vrangen"
- Pontoppidan, Henrik: "Bondeidyl"
- Pontoppidan, Henrik: "En stor dag"
- Dr: Historien og de fattige 1870-1890" de første 16 minutter.
- Bang, Herman: "Fattigliv" Kort uddrag.
- Bang, Herman: "Den sidste balkjole" (1887)
- Skram, Amalie: "Karens jul" (norsk)
- Grundtvig, Elizabeth: "Nutidens sædelig Lighedskrav " uddrag, (1887)
- Brandes, Georg: "En sidste Udluftning" uddrag) (1887)
- Skram, Amalie: Uddrag fra "Forrådt" (1892)
- Skram, Amalie: "Uddrag fra "Constance Ring"
- Grønkjær, Louise: "Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram"
- Levison, Olivia: "Støv"
Sekundær litteratur:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs.
- forskellige malerier.
Litteratur: 62 sider
Medie: 60 minutter.
Det primære fokus er på litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#16: Politisk kommunikation
I dette forløb har eleverne arbejdet med politisk kommunikation i form af valgvideoer, politiske hjemmesider og taler. Vi ser desuden dokumentaren "I Danmark er jeg født - ikke den typiske Dér" og repeterer dokumentargenren. På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan foretage en sproglig analyse og fortolkning af politiske taler og valgvideoer. Af analytiske tilgange har vi arbejdet med følgende:
- Det retoriske pentagram/kommunikationsanalyse
- Argumentation
- Retoriske og sproglige virkemidler
- diskursanalyse
- Filmiske virkemidler
Læste tekster:
- Liberal alliances hjemmeside: Frida
- DF´s hjemmeside: Jinwar, Eren
SF´s hjemmeside: Matilde, Casper
Venstres hjemmeside: Omera og Lucas
Enhedslistens hjemmeside: Aysu, Isa of Cansu
Moderaternes hjemmeside: Mathias, Karim, Bertram.
- De Konservatives valgvideo fra 2022
- Venstres valgvideo fra 2022
- Pernille Vermunds tale for "Nye Borgerlige" dem 27. oktober 2018
- Ulla Dahlerups tale ved Dansk Folkepartis 8. årsmøde i vejle 2003.
- Jakob Ellemann Jensens tale ved Venstres landsmøde 2021.
- Mette Frederiksens undskyldningstale til Godthavnsdrengene" fra 2019
- "I Danmark er jeg født: ikke en typisk Dér" fra tv2 2022 (dokumentar)
Forløbets omfang: 20 sider med primært et sprogligt og mediemæssigt fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#17: Mytemotiver
I dette forløb sætter vi igen fokus på analyse og fortolkning af litterære tekster og reklamebilleder med udgangspunkt i syndefaldsmyten og Ikarosmyten. Vi repeterer tillige fortæller, komposition mm.
- Syndefaldsmyten (1. mosebog kap. 2 og 3)
- Tabt paradis af Pia Tafdrup
- Den blomstrende have af Naja Marie Aidt
- Rødhætte (ukendt forfatter/ folkeeventyr)
- Paradisæblerne af Martin A Hansen (kanon)
- Engang af Klaus Rifbjerg (kanon)
- Ikarosmyten (Ovids "forvandlinger 8. sang vers 183-235)
- Den tolvte rytter (et uddrag) af Ib Michael
-At flyve af Janus Kodal
- Vinger af Karen Blixen (Kanon)
- Som englene flyver af naja marie Aidt
- reklamer med intertekstuelle referencer til syndefaldsmyten fra smirnof, bertolli, tur, campari, kitkat.
Litterært fokus
Omfang: ca. 55 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#18: Romantikken
I dette forløb sættes der fokus på romantikken som litteraturhistorisk periode med fokus på nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Eleverne læser om delperioderne i "litteraturhistorie på langs og på tværs". Undervejs drages der paralleller til nutidige tekster, og der laves remediering i form af en nutidig strofe til "Der er et yndigt land" samt en billedliggørelse.
Tekster:
- "Indvielsen" af Staffeldt
- "Simon Peder" Af Oehlenschläger.
- "Klokken" af HC Andersen
- "Der er et yndigt land" af Oehlenschläger
- "Danmarks trøst" af Grundtvig
- "Ja, vi elsker dette landet" af Bjørnstjerne Bjørnson (norsk)
- "Angst" og "På sneen" af Aarestrup"
Supplerende tekster:
- "Gi mig Danmark tilbage" af Natasja.
- "Solhverv" af Lord Siva
- Diverse billeder fra romantikken.
Omfang: ca. 62 sider med et sprogligt og litterært perspektiv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977900389",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977900389",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977900389"
}