Holdet 2023 DAh/qw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Bjerrum
Hold 2023 DAh/qw (1qw DAh, 1qw DAh SK, 2qw DA, 2qw DA SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1:  Minimalisme
Titel 2 Forløb#2: Grammatik
Titel 3 Forløb#3: Rap og sociolingvistik (værklæsning)
Titel 4 Forløb#5: Avisen
Titel 5 Forløb#6: Besættelsen (HO)
Titel 6 Forløb#7: Kortfilm
Titel 7 Forløb#8: Nordkraft 2. værklæsning
Titel 8 Forløb#9: Hævn og ære (middelalderlitteratur)
Titel 9 Forløb#9: Danmark på kanten (værklæsning)
Titel 10 Forløb#10: Storbyen
Titel 11 Forløb#11: Argumentation - unge og druk
Titel 12 Forløb#12: True Crime (værklæsning)
Titel 13 Forløb#14: Skriftlighed
Titel 14 Forløb#13: Ungdomsliv, selviscenesættelse.. (værk)
Titel 15 Forløb#15: Det moderne gennembrud
Titel 16 Forløb#16: Politisk kommunikation
Titel 17 Forløb#17: Mytemotiver
Titel 18 Forløb#18: Romantikken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Minimalisme

I dette forløb arbejder vi med  minimalisme. Novellernes tematik kredser primært om parforhold. Forløbet introducerer til novellegenren og analyseredskaber (fortæller, synsvinkel, komposition). Derudover inddrages skriveøvelser såsom hurtigskrivning, meddigtning, kreativskrivning og til sidst litterær analyse. Der perspektiveres tillige 1990ér realisme (provinsrealisme, samfundskritisk realisme, magisk realisme).

Opgaver:
Meddigtning: Skriv slutningen på "Villy" og udfyld de tomme pladser.
Novelleskrivning: I grupper skriver de på introturen en minimalistisk novelle med benspænd.
Litterær analyse: Analyse og fortolkning af "En stol fot lidt" med hjælpesætninger.

Læste tekster:
Jesper Wung-Sung: "De tre veninder"
Helle Helle: "Fasaner"
Jan Sonnergaard: "Reprise på Kroghs Fisserestaurant"
Jan Sonnergaard: Uddrag fra "Tyveri"
Merete Pryds Helle: "10 afhuggede fingre er ingen skam"
Charlotte Weitze: "Willy"
Helle Helle: "Stavgang"
Stil: Helle Helle: "En stol for lidt".

Sekundær litteratur:
Pia Andersen Høg: " Om Helle Helle" fra dagbladet information april 2018.
Forfatterinterview med Jan Sonnergaard (10 min).
Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætbog 20-08-2023
Portrætbog rettet 23-08-2023
Villy meddigtning 03-09-2023
Minimalistisk novelle 21-09-2023
"En stol for lidt" 25-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Rap og sociolingvistik (værklæsning)

Rap og sociolingvistik
I dette forløb skal vi arbejde med og analysere sproget indenfor rapkulturen med fokus på, hvorledes sproget bruges til at vise identitet og hvilken type, rapperen iscenesætter sig i forhold til, her tænkes der blandt andet på hardcore-, player/gangster- eller jamhiphop. Vi vil især fokusere på ordvalg, rimstrukturer, ordspil, billedsprog, forskellige former for lekter og låneord.  Herefter læser/hører de i grupper et værk i form af et rapalbum (lyrik), som fremlægges mundtligt for klassen. Eleverne afleverer en analyse af "A-list" af D1MA fra 2023.

Værklæsning: ca. 20 sider afhængig af album.
Larry 44 og Node: "dipliomatico": Kian, Omar, Gabriel, Eren
Suspekt "Prima norte": August, Lucas, Omera, Tilde
Branco baba business 2: Jason, Frida, Karim
Atypisk "A-niveau": Aysu, Zena, Maryam, Yusra
Natasja: "I danmark er jeg født": Matilde
Lamin: "Kronisk skeptisk": Adam, Mathias, Casper, Bertram
Sivas:  "Contra": Isa, Ali.
Artigeardit "Joggingsæt": Mads
BBS Branco: Cansu (lavet i skoleåret før)

"Sproglig analyse" og "De klassiske roller" fra "Det er sprog til et beat" af Jan Aasbjerg
"Rappens koder og formaliteter" fra "Poesi der" af Lars Bukdahl.
"Mæ å min kadett" Af L Ron Harald.
Sivas: "DAUDA"
Malk de Koijn: "Vi tager fuglen på dig"
Per Vers: Black Power".
Tessa: "Engletårer"
MOLO: "Skejsen"
Hvid Sjokolade: "Lortedag"
Gilli: "Knokler hårdt"
SUSPEKT: "Ingen samvittighed"



Kompendiet er på 55 sider med et sprogligt fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5: Avisen

Avisen
Avisen som genre tager primært udgangspunkt i Ubådssagen fra 2018 og Christian Eriksens hjertestop i 2021.
Vi vil i dette forløb sætte fokus på, hvordan nyhedsformidlingen sprogligt udformes og disponeres i avisen. Vi vil endvidere diskutere, hvilken betydning denne udformning har for vores oplevelse af den verden, der rapporteres om. Forløbet afsluttes med fokus på fake news. Afslutnigsvis ser vi en dokumentar om ubådssagen.

I forløbet arbejdes der med følgende elementer:
- Nyhedstrekanten
- De 5 nyhedskriterier
- Kommunikationsmodel
- Avistyper: tabloid, omnibusavis og nicheavis.
- Nyhedsgenrer: Informationsartikler: reportage, baggrundsartikel, nyhedsartikel. Opinionsartikler: Leder, kronik.
- Sproglige virkemidler: retoriske virkemidler, billedsprog, appelformer.
- Layout: rubrik, underrubrik, byline, brødtekst, mellemrubrik, faktaboks, reportagebillede, arkivbillede.


Vi har arbejdet med følgende artikler:
"Tiden stod stille" af Poul Ferdinand m.fk fra Ekstra blandet d. 13. juni 2021.
"Mit møde med Madsen" af Susanne Johansson fra BT den 20 august 2018
"Husk ubådssag ikke er en krimi" af Johannes Henriksen fra Kristelig Dagblad den 12 marts 2018
"Peter Madsen viser ingen tegn på anger og medfølelse" af Morten Frich fra Information den 9 marts 2018
"Det skrappeste jeg har set" af Søren Kjellberg Ishøj og Silla Bakalus fra BT den 10 marts 2018.
Forsider fra Ekstra Bladet og Berlingske den 9 marts 2018.
"Der, hvor djævlen bor" af Morten Frich fra Information den 8 marts 2018.


Skriftligt produkt: Eleverne skriver selv en artikel med fokus på overgenre, undergenre og nyhedskriterierne. Eleverne skal derudover også analysere artiklen: "Alle skriver om den hele tiden. Alle læser om den hele tiden. Men hvorfor virker ubådssagen så dragende på os?"

Omfang: ca. 40 sider. Der er måde et mediemæssigt og sprogligt perspektiv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Avisartikel 26-11-2023
de første to afsnit 29-11-2023
Avisen 07-12-2023
Genaflevering 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6: Besættelsen (HO)

I dette forløb sætter vi i samarbejde med historie fokus på besættelsestiden. Vi arbejder med litteratur, som skildrer besættelsestiden og dens påvirkning på folket. Der vil tillige være fokus på brug af pef-modellen, citater og fodnoter. Derudover træner vi skrivning af redegørelse til HO-opgaven samt en tematisk indledning til den analyserende artikel.

Litteratur:
• ”Otto Gelsted: ”De mørke fugle"
• Knud Sønderby: ”9. april 1940
• Tove Ditlevsen: ”Appelsiner”
• Martin A. Hansen: ”Agerhønen”
• Poul Henningsen: ”Man binder os på mund og hånd”
• Nis Petersen: Hvem rider gennem midnats regn”
• Hans Hartvig Seedorff: ”Der rider en konge”
• Tove Ditlevsen: ”Tyske soldater”
• Morten Nielsen: ”Underklang”
• Ole Wivel: ”Todersurteil vollstreckt”
• Morten Nielsen: “Skæbne”
• Klaus Rifbjerg: “De skød en stikker”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave: Nuanceret indledning 05-01-2024
Digtanalyse: De mørke fugle 28-01-2024
HO redegørelse 07-02-2024
HO resume 01-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7: Kortfilm

Kortfilm

I dette forløb arbejder vi med kortfilm, herigennem skal eleverne opnå viden om følgende elementer:
- De karakterisktiske træk for genren kortfilm
- Filmens komposition (berettermodellen)
- Richard Raskins syv parametre
- Billedudsnit
- kameravinkel
- belysning
- lyd
- kamerabevægelser
- setup, payoff, suspense
- analyse og fortolkning

Sammen ser vi følgende kortfilm: Valgaften (Berettermodellen), Barnerøv (Raskins 7 parametre) og Beast (filmtekniske virkemidler).Dernæst analyser eleverne i grupper og fremlægger om kortfilmene.

Omfang: 20 sider samt  90 minutter.
Stil: Der skrives en analyse og fortolkning af kortfilmen "Elvis kom forbi".

Fremlæggelser:
Gabriel, Isa, Omar, Matilde: Freya
Karim, Zena, Kian, Felix: Bawke
Ali, Eren, Mariam, Aysu: Dennis
Casper, Mathias, Adam, Bertram:  En eftermiddag
Lucas, Omera, August: to piger 1 kage.
Frida:
Mads:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8: Nordkraft 2. værklæsning

I dette forløb læser vi første del "Junkiehunde" fra Jakob Ejersbos roman "Nordkraft".
Vi laver personkarakterikker af Maria, Asger og Hossein med udgangspunkt i s. 11-39. Fra s. 41-93 sættes  der fokus fysisk, psykisk og socialt miljøkarakteristikker af Marias fars hjem, Marias mors og Asger og Marias lejlighed med inddragelse af velvalgt citater og udarbejdelse af et visuelt billede af de forskellige hjem. Herefter fokuserer vi på en sproglig analyse ud fra s. 93-134, hvor vi repeterer billedsprog, mulitetnolekt og samfundskritisk realisme. Herefter læses s. 134-161. hvor vi kigger  på komposition, fortællertype, symboler, tematik, budskab og samfundskritisk realisme.  Som afslutning ser vi filmen "Nordkraft" og arbejder med forskellene.

Omfang: 161 sider.
Det primære fokus er litteratur.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
dansk stil: kortfilm 07-04-2024
Sproglig analyse 19-04-2024
Anmeldelse af Nordkraft 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9: Hævn og ære (middelalderlitteratur)

I dette forløb arbejder eleverne med perioden fra Middelalderen op til i dag med et tematisk fokus på hævn og ære. Der vil derudover være fokus på periodernes særlige karakteristika og de litterære genretræk. Eleverne skal fortsætte med at træne analyse og fortolkning samt kunne lave en perioderelateret perspektivering. Vi begynder forløbet med at se et afsnit fra Vikings, hvor eleverne skal finde eksempler på de fire Æérs betydning for perioden. Dernæst påbegyndes læsning af "Ravnkel Frøjgodes saga", hvor vi har fokus på typiske genretræk samt slægten og ærens betydning i sagatiden. Vi arbejder videre med de fire Æér i forhold til folkeviser med udgangspunkt i "harpens kraft" og "ebbe skammelsøn" I arbejdet med folkeviser introduceres eleverne tillige til metodelæsning, derudover perspektiveres der til partnerdrab anno 2024. Herefter kigger vi på folkeeventyr. Undervejs er der forskellige remedieringsopgaver såsom menes og billedgenerering.

Forløbet indeholder følgende tekster:
- 1 afsnit fra 1 episode af Vikings (45 min)
- Ravnkel Frøjgodes saga 3. værklæsning.
- Folkevise: Ebbe skammelsøn, Harpens Kraft
- Folkeeventyr: Kong Lindorm.



Supplerende læsning:
- Kjær-Hansen, Barbara og Bertelsen, Tinne Serup: 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs' Systime, 2012.
- Humleriderne "bedre hvis du dør"

Omfang: tekster 65 sider, film: 45 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9: Danmark på kanten (værklæsning)

Danmark på kanten

I dette forløb har vi fokus på samfundskritisk litteratur og sætter fokus på den personlig stemme og sproglige virkemidler. Der arbejdes med begreber som dobbeltkontrakt, den subjektive fortæller, offer, bøddel og medløber.
Eleverne arbejder i grupper med udvalgte digte af Yahya Hassan med fokus på det selvbiografiske, en tematik læsning samt brugen af sproglige virkemidler , fx versaler, allitteration og billedsprog. Temaerne er forældre og børn, identitet - fanget mellem to kulturer og kritik af islam. Eleverne laver en mundtlig fremlæggelse i form af en vodcast med lyd, tekst og billeder (multimodalt).
Dernæst læses der uddrag fra romaner og digte, som tematiserer liget på kanten. Afslutningsvis skriver eleverne en mini-sso om emnet med fokus på repetition af formalia, redegørelse, analyse og diskussion/perspektivering.

Det primære fokus er på litteratur og sprog."Yahya Hassan" af Yahya Hassan fra 2022 (4.værklæsning)
”Blokken” fra Betonhjerter af Sara Rahmeh fra 2023
”Ibrahim” fra Betonhjerter af Sara Rahmeh fra 2023
"Planen" (uddrag) af Morten Pape fra 2022
"Et ord for blod" af Faysa Idle (uddrag) fra 2024
”Snak” fra Snydt ud af næsen af Thomas Korsgaard fra 2023
”Kvarteret” og ”folkeskole” fra Institutionaliseret af Haidar Ansari fra 2022
Digte fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet af Glenn Bech fra 2023
Digte fra Barbar af Amina Elmi fra 2023
Kortfilmen: "Ansvar" af Mehmet Ali Avci fra  2018.

Omfang: 200 sider
Fokus: sprog og litteratur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. Værklæsning: Yahya Hassan 12-06-2024
personkarakteristik eller fortolkning 22-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10: Storbyen

I dette forløb, som er knyttet til studieturen, sætter vi fokus på storbylitteratur. Elverne præsenteres for modernismens karakteristika, og vi kigger nærmer på futurisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og storbymodernisme. Derudover kigger vi på forskellige former for streetart og læser og fire forskellige streetartkunstnere og deres teknikker. På studieturen skal eleverne remediere et digt og finde forskelle former for streetart.Derudover trænes et mundtligt oplæg i form af et powerpoint med lyd, tekst og billeder (multimodalt).

Læste tekster:
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1927) (kanonforfatter)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt (1960) (Kanonforfatter)
Michael Strunge: "Berlin mit hoved" (1984) (kanonforfatter)

"Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum" af Jørgen Holdt Eriksen m.fl  s. 145-150.
"Litteraturhistorien - på langs og på tværs"  af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen side 112-126 og s.136-138.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-SSO 29-09-2024
Digtanalyse Berlinerdigte 04-10-2024
Studietursopgave 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11: Argumentation - unge og druk

I dette forløb fokuseres der primært på argumentation, og klassen introduceres til den debatterende artikel. Tematisk kigger vi på kronikker som debatterer unges drukkultur og aldersgrænsen på køb af alkohol i Danmark. Vi arbejder ud fra Toulmins model (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning og gendrivelse), appelformerne (patos, etos og logos) og argumetationstyper (erfaringsargument, ekspertargument, generaliseringsargument, skræmmeargument, ordvalgsargument). Eleverne skriver selv et læserbrev og sidenhen en debatterende artikel, som vi påbegynder sammen.


"Politiken mener: Et skift i drukkulturen hos unge er et fælles ansvar" af Sarah Skarum fra Politiken den 4. juli 2020.
"Politiken mener: Stop udskamningen af unges druk. Det er de voksne, der skal lære at styre sig!" af Marcus Rubinfra Politiken den 6. september 2020.
"Gør op med den usunde drukkultur - sæt en aldersgrænse på 18 år" af Rasmus Kjeldahl m.fl fra Politiken den 5. september 2020.
"23 organisationer: Lovgivning vil ændre unges drukkultur" af Birgitte Vedersø m.fl. fra Berlingske den 30. november 2020.
"Corona: Giv os unge friheden tilbage" af Kirstine Wesnæs fra Politiken den 18. november 2020.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation - begreber 31-10-2024
Læserbrev 31-10-2024
Stil 1: Debatterende artikel: unge og druk 11-11-2024
Genaflevering af unge og druk 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12: True Crime (værklæsning)


I dette forløb arbejder eleverne med emnet True Crime og dokumentargenren med fokus på den dybdeborende, den observerende dokumentar samt fakta- og fiktionskoder. Vi har fokus på true crime som omdrejningspunkt indenfor forskellige genrer og afslutter med at diskutere presseetiske spørgsmål ved genren. Eleverne skriver en analyserende stil om "Emilie Meng - En efterforskning går galt."

Genreanalyse:
TV-dokumentar - "Emilie Meng - En efterforskning går galt" DR, 2019 (værklæsning)
TV-dokumentar - "Kvindefængslet - kold tyrker" sæson1 episode 3, DR 2024.
Tv-serie: "Rejseholdet" sæson1  afsnit 1 af Peter Thorsboe, DR1 (2000)
Avisartikel: "Præst tilstårdrab på hustru" af Sune Fischer mm., Ekstra Bladet d. 12. juni 2021.
Avisartikel: "Præst erkender drab på hustru" af Ritzau, Kristelig dagblad d. 12. juni 2021.
Presselogen: "Tager "Præsten fra helvede" nokhensyn til de pårørende?" dem 19. marts 2023 (41.30-52 min).
P3 Essensen: Derfor er du besat af true crime. den 25. august 2023
Avisartikel: "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død ornanistisk" af Katrine Wiedemann, Information d. 3. oktober 2019.
Avisartikel: "Ekskone til dødsdømt præst: Ny dokumentar er ren aftenunderholdning" af Mie Haugaard og  Sofie Sparre 19. marts 2023, TV2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Resumé 07-01-2025
True crime -dokumentaranalyse 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#14: Skriftlighed

Vi sætter fokus på skriftlig dansk. I det første modul taler vi om en mulig disposition til det valgte stileemne og kommer herunder ind på, hvad den tematiske indledning kunne handle om, samt hvilke danskfaglige begreber, som der bør komme i spil. I 2. og 3. modul skriver eleverne på stilen, men kan spørge om hjælp, når de går i stå. I 4. modul sætter vi fokus på korrekturlæsning. I dette forløb har vi brugt meebook med "opskrifter" på de forskellige skrivegenrer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil 2: Prøve terminsprøve 20-01-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13: Ungdomsliv, selviscenesættelse.. (værk)

Ungdomsliv, selviscenesættelse og digital dannelse

Vi begynder forløbet med dialogbaseret undervisning med fokus på unge og brug af sociale medier.Vi læser noveller med fokus på sociale mediers indflydelse på individet og laver skriveøvelser med fokus på de fortolkende afsnit. Her har eleverne anvendt meebook. Dernæst arbejder vi med digital dannelse med vægt på hævnporno og episoden med Emma Holten. Vi tjekker op på lovgivningen og ser tillige tv-dokumentaren "Nøgenbilleder i omløb". I uge 6 sætter vi fokus på seksuel mangfoldighed og miniotetsstress. I forbindelse med forløbet laver klassen deres sidste værklæsning, som er knyttet til deres fagpakke. De afleverer en vodcast på 10 minutter og en bookbento.

Primær litteratur:
-Tine Høeg: ”Jeg vælger Valencia (2015)
-  Nicole Boyle Rødtnes: "Snehvide" (2018)
. Julie Hastrups sms-novelle: "Huen" (2014)
- Adgang med Abdel: ”Nøgenbilleder i omløb”
Astrup og Mølgaard: ”Seksuelle billeder er unges kærestebreve”. Politiken den 21. februar 2020


Sekundær litteratur:
- Interview med Vincent Hendricks om dannelse i Danmark
- Undervisningsministeriets ”lov om de gymnasiale uddannelser kapitel 1 stk 3:”

Eleverne har selvstændigt trænet mundtlighed i form af en vodcast om deres fremtidige erhverv (5. værklæsning)

Bertram og Karin: Politibetjent: "Agent samsam".
Isa: politibetjent "Gadebetjente".
Casper: Soldat: "Armadillo"
Adam: soldat: "Armadillo".
Cansu: Kosmetisk behandler: "Stik mig smuk"
Eren: maskinmester: "Frem i verden som maskinmester og skibsfører"
Aysu: Socialrådgiver/socialpædagog: "Anders Agger - Skyggefolket"
Matilde: Politiker: "Fartblind"
Lucas: Skibskaptajn: "Sømand af verden"
Omera: Psykolog: The courage to be disliked.
Mathias: Soldat: Armadillo.
Mads: "Inside Job"
Jinwar: Iværksætter: "Et liv med lego"
Frida: Psykolog/parterapeut: Sex, kærlighed og parforhold"



Omfang: 32 sider.
film Omfang: 30 min.
Her er der en ligelig fordeling mellem medie og litteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15: Det moderne gennembrud

I dette forløb arbejder vi med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode og sætter fokus på køn, kirke og klasse, realistisk og impressionistisk skrivestil samt sædelighedsfejden. Vi afslutter forløbet med at perspektivere til nutidens samfund. Undervejs laver vi mediering i form af generering af billeder af scener og personerne i "En stor dag" og "Bondeidyl".

Primær litteratur:
- DR2: "1800-tallet på vrangen"
- Pontoppidan, Henrik: "Bondeidyl"
- Pontoppidan, Henrik: "En stor dag"
- Dr: Historien og  de fattige 1870-1890" de første 16 minutter.
- Bang, Herman: "Fattigliv" Kort uddrag.
- Bang, Herman: "Den sidste balkjole" (1887)
- Skram, Amalie: "Karens jul" (norsk)
- Grundtvig, Elizabeth: "Nutidens sædelig Lighedskrav " uddrag, (1887)
- Brandes, Georg: "En sidste Udluftning" uddrag) (1887)
- Skram, Amalie: Uddrag fra "Forrådt" (1892)
- Skram, Amalie: "Uddrag fra "Constance Ring"
- Grønkjær, Louise: "Jeg er perkerudgaven af Amalie Skram"
- Levison, Olivia: "Støv"


Sekundær litteratur:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs.
- forskellige malerier.

Litteratur: 62 sider
Medie: 60 minutter.
Det primære fokus er på litteratur.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#16: Politisk kommunikation

I dette forløb har eleverne arbejdet med politisk kommunikation i form af valgvideoer, politiske hjemmesider og taler. Vi ser desuden dokumentaren "I Danmark er jeg født - ikke den typiske Dér" og repeterer dokumentargenren.  På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan foretage en sproglig analyse og fortolkning af politiske taler og valgvideoer. Af analytiske tilgange har vi arbejdet med følgende:

- Det retoriske pentagram/kommunikationsanalyse
- Argumentation
- Retoriske og sproglige virkemidler
- diskursanalyse
- Filmiske virkemidler

Læste tekster:
- Liberal alliances hjemmeside: Frida
- DF´s hjemmeside: Jinwar, Eren
SF´s hjemmeside: Matilde, Casper
Venstres hjemmeside: Omera og Lucas
Enhedslistens hjemmeside: Aysu, Isa of Cansu
Moderaternes hjemmeside: Mathias, Karim, Bertram.
- De Konservatives valgvideo fra 2022
- Venstres valgvideo fra 2022
- Pernille Vermunds tale for "Nye Borgerlige" dem 27. oktober 2018
- Ulla Dahlerups tale ved Dansk Folkepartis 8. årsmøde i vejle 2003.
- Jakob Ellemann Jensens tale ved Venstres landsmøde 2021.
- Mette Frederiksens undskyldningstale til Godthavnsdrengene" fra 2019
- "I Danmark er jeg født: ikke en typisk Dér" fra tv2 2022 (dokumentar)


Forløbets omfang: 20 sider med primært et sprogligt og mediemæssigt fokus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#17: Mytemotiver

I dette forløb sætter vi igen fokus på analyse og fortolkning af litterære tekster og reklamebilleder med udgangspunkt i syndefaldsmyten og Ikarosmyten. Vi repeterer tillige fortæller, komposition mm.

- Syndefaldsmyten (1. mosebog kap. 2 og 3)
-  Tabt paradis af Pia Tafdrup
- Den blomstrende have af Naja Marie Aidt
- Rødhætte (ukendt forfatter/ folkeeventyr)
- Paradisæblerne af Martin A Hansen (kanon)
- Engang af Klaus Rifbjerg (kanon)
- Ikarosmyten (Ovids "forvandlinger 8. sang vers 183-235)
- Den tolvte rytter (et uddrag) af Ib Michael
-At flyve af Janus Kodal
- Vinger af Karen Blixen (Kanon)
- Som englene flyver af naja marie Aidt

- reklamer med intertekstuelle referencer til syndefaldsmyten fra smirnof, bertolli, tur, campari, kitkat.

Litterært fokus
Omfang: ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#18: Romantikken

I dette forløb sættes der fokus på romantikken som litteraturhistorisk periode med fokus på nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Eleverne læser om delperioderne i "litteraturhistorie på langs og på tværs". Undervejs drages der paralleller til nutidige tekster, og der laves remediering i form af en nutidig strofe til "Der er et yndigt land" samt en billedliggørelse.

Tekster:
- "Indvielsen" af Staffeldt
- "Simon Peder" Af Oehlenschläger.
- "Klokken" af HC Andersen
- "Der er et yndigt land" af Oehlenschläger
- "Danmarks trøst" af Grundtvig
- "Ja, vi elsker dette landet" af Bjørnstjerne Bjørnson (norsk)
- "Angst" og "På sneen" af Aarestrup"

Supplerende tekster:
- "Gi mig Danmark tilbage" af Natasja.
- "Solhverv" af Lord Siva
- Diverse billeder fra romantikken.

Omfang: ca. 62 sider med et sprogligt og litterært perspektiv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer