Holdet 2023 DAh/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Siboni, Kurt Christensen
Hold 2023 DAh/r (1r DAh, 1r DAh SK, 2r DA, 2r DA SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medier og demokrati fokus på trykte medier
Titel 2 Sagaer, folkeviser og folkeeventyr
Titel 3 Minimalismen
Titel 4 Mellemkrigstiden
Titel 5 Medier: dokumentar, reklamer og kortfilm
Titel 6 Mytemotiver
Titel 7 Oplysningstid
Titel 8 Krig i litteratur og kunst
Titel 9 Venskab i litteraturen
Titel 10 Hævn og ære
Titel 11 Oplysningstid
Titel 12 Yahya Hassan
Titel 13 Pressefotografi
Titel 14 Taler og argumentation
Titel 15 Romantikken
Titel 16 Podcast
Titel 17 Det moderne gennembrud
Titel 18 Eksistens
Titel 19 Kortfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medier og demokrati fokus på trykte medier

Medier og demokrati

1r har arbejdet med et tema kaldet "Medier og demokrati."
Forløbet har været på 7 moduler.
Følgende didaktiske hensyn er blevet vægtet:
At få et vist kendskab til elevernes medieforbrug mhp. nærhed og fælles referenceramme.
At give eleverne en vis medbestemmelse mhp. at fremme autonomi og elevengagement.
At arbejde med klar rammesætning og klare roller mhp. at fremme samhørighed og fællesskaberne i klassen.

1. modul: Medieforbrug og forskellen på sociale og etablerede medier
2. modul: Nyhedskriterier
3. modul: Avistyper og målgrupper (Avistyper, avisgenrer og demokratisk deltagelse)
4. modul: Avislayout og avisgenrer
5. modul: Opinionsgenrer
6. modul: Vinkling og appelformer
7. modul: Skriv en avisartikel

Aviser, der har været i spil, har været: Politiken, Berlingske, Information, Jyllandsposten, Ekstrabladet og forskellige lokal aviser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Sagaer, folkeviser og folkeeventyr

Saga, folkeviser og eventyr

Saga, folkeviser og eventyr
Introduktion til saga, folkeviser og kunsteventyr som en del af det litteraturhistoriske overblik:
Studiet af saga, folkeeventyr og kunsteventyr har haft fokus på komposition og regler i de tre genrer. Samtidig har der været lagt vægt på at styrke den analytiske tilgang med brug af fag-begreber.

Faglitteratur:
Litteraturens Veje,Systime(2010) s.66-67 Marianne Henriksen 2005
http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/Eventyr/ANALYSEMODEL%20TIL%20EVENTYR.pdf Skønlitteratur
Genre: Folkeeventyr og kunsteventyr Analysemodel til eventyr
Regler i eventyr
Kontrakt og aktantmodel samt symboler
Tekster: Folke - og kunsteventyr
Askeladden som spiste om kap med trolden (norsk folkeeventyr). Forfatter ukendt.
Rumleskaft af brødrene Grimm
Den lille rødhætte i 2 versioner Grimm nedskrevet i 1812 nr. 1 og nr. 2 efter Charles Perrault 1700 tallet.
Tysk udgave af klods-Hans. Klotte Hans (fra danskfaget dk)repetition
H.C. Andersen: Klods -Hans
Novellen "Kejserens nye klæder" af Jacob F.H. Petersen i # moderneeventyr (2018)

Folkeviser: (DETTE LÆSES I 2.HF)
Faglitteratur: Litteraturens Veje, Systime(2010):s. 58-66 Introduktion til folkeviser
Historien og folkevisens handlingsmønstre Gennemgang fælles af
Ebbe Skammelsen (riddervise) German Gladensvend (tryllevise)

Døden - fra sagatid til senmodernitet af Rasmus Hyllested og Mimi Olsen ag Dansklærer foreningen 2018
Vikingetid 800-1050 s.26-31
Saga:
Gisle Surssøns saga i uddrag:Døden - fra sagatid til senmodernitet af Rasmus Hyllested og Mimi Olsen ag Dansklærer foreningen 2018 (s.208-13)

(sider ca. 70)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Minimalismen

Minimalisme og magisk realisme

Forløbet har haft fokus på kortprosa, minimalismen som genre. Forløbet har trænet den indirekte fortællerstil med sproghandlinger, undertekst og symboler i teksten. Yderligere har fortæller, synsvinkel samt fortællerens pålidelighed været en del af undervisningen.

Følgende tekster er blevet analyseret og fortolket også med fokus på brug af grundlæggende fagbegreber:
Tendenser i 90'ernes litteratur og Less is more fra forskellige fagtekster
Simon Fruelund, "Sommer" i novellesamlingen "Mælk", Gyldendal 1997
Helle Helle: "Globryllup", novellesamlingen "Biler og Dyr" (2000)
Jan Sonnergaard: "Sex", novellesamlingen "Radiator" (1997)
Camilla Christensen: "Veninder" i Stjernebørn fra 1996
Helle Helle: "En stol for lidt" i "Rester "(1996) (tekst og Kortfilm)
Steen Langstrup: "Frels mig fra de velmenende" i novelle-fixeren(1999)

NS. ca.35

Magisk Realisme:
Power point ved CS om genren
Jens Blendstrup: Jan Tovdal i Pludslig Flæben (2007) (NS 5)

forløb i alt  NS. ca. 40


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mellemkrigstiden

1920'erne og 30'erne
Forløbet har spillet sammen med HO-opgaven om Danmark under besættelsen. Derfor har danskfaget behandlet tiden inden nemlig 1920'erne og 30'erne.

Mellemkrigstiden/modernismen
Litterære tekster:
20'erne
Barbara Kjær-Hansen m.f.i Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt" fra BLOD, 1922
Rudolf Broby-Johansen: "Foråret kommer til Cafeen" Fra BLOD
1922 Vincent van Gogh: Natcafeen (1888) Billede
Rudolf Broby-Johansen: LIGET, sydrusland i marts 1922 fra BLOD, 1922
Edith S6dergran: "Landet som icke ar" (1922)
Tom Kristensen: "Tyrefægtning" i En Kavaler i Spanien (1926)

30'erne i Johannes Fibiger: Litteraturens Veje, 2010
Klassekamp anno 1930 (www. information.dk) Litteratursiden.
Dansk litteratur fra 1930'erne Noveller:
H.C. Branner: Pengemagt (1939) i Colstrup , Bjørn m. f. 1930'erne, Gyldendal (1990)
Tove Ditlevsen: "Appelsiner" i Dommeren, Athenæum (1948) (Repetition)
Åge Brodersen: De rige Fattige i ugebladet "Hjemmet" 1933
Sangen om Larsen af Sven Asmussen https://www.nettipsforum.dk/sangen-om-larsen_topic33179.html
Besøg på Statens Museum for Kunst om modernismen i kunsten.

(sider 60)

Værklæsning:Barndommens Gade af Tove Ditlevsen NS: 125

Ns i alt ca. 185
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Medier: dokumentar, reklamer og kortfilm

Dokumentar

Grundbog. Fat om dokumentarfilmen: Synøve Kjærland. Det Danske Filminstitut 2001
Per Madsen og Erik Svendsen: "Medier", Gyldendal 2010. SS.136-142

Der er i forløbet blevet set på forskellige undergenrer af dokumentar.
Undervisningen har brugt DR undervisning med følgende eksempler.
Observerende: Martha og guldsaksen
Poetisk: Rejsen på ophavet
Klassisk dokumentar: Danmark sælger ud
"Det første break up" Skjold og Isabel del 1 DR dokumentarserie (2019)
Her har der været fokus og autensitetsmarkører  og fakta vs.fiktion
Tobias Rahim dokumentar fra stil til studentereksamen 2023

Reklamer trykte:
Introduktion til reklamer med fokus på konotation og detonation
Reklamer der er blevet analyseret:
Bianco 1 +2
Illum
Akademikernes A-kasse
Coca-Cola

Reklamefilm: Gruppefremlæggelse
Macbook:https://www.youtube.com/watch?v=hs1HoLs4SD0
Carlsberg:The Danish Way: https://www.google.com/search?q=Carlsberg+reklame+madsmikkelsen&oq=Carlsberg+reklame+madsmikkelsen&gs_
Hotels.com: The Artist: https://www.youtube.com/watch?v=rmatYpddtMg
Adidas: Break Free:https://www.youtube.com/watch?v=gXfLl3qYy0k

Kortfilm: Bloom productions: "Sidste Skud"https://www.google.com/search?q=sidste+skud+film&oq=sidste+skud&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCAgEEAAYFhge (3.1+8.1. 2023)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mytemotiver

I dette forløb er der fokus på analyse og fortolkning af litterære tekster med udgangspunkt i Syndefaldsmyten, Ikarosmyten, Pygmalionmyten samt myten om Narcissus og Ekko.

Mytemotiver i dansk litteratur

I dette forløb er der fokus på analyse og fortolkning af litterære tekster med udgangspunkt i Syndefaldsmyten, Ikarosmyten samt Pygmalionmyten.

Vi læser følgende tekster i forløbet:
- Hvad er en myte? af Jørn Borup Religion .DK 5. oktober 2005, kl. 15:51, opdateret 3. marts 2020, kl. 15:45 Af Jørn Borup, lektor, religionsvidenskab
- Syndefaldsmyten (1. mosebog kap. 2 og 3)
- Den blomstrende have af Naja Marie Aidt i novellesamlingen "Vandmærket" Gyldendal, 1996.
- Paradisets have af Johan Borgen (Norsk tekst) Noveller og anden kortprosa, Gyldendal, 1977
- Ikarosmyten (Ovids "forvandlinger" 8. sang vers 183-235)
- Den tolvte rytter (uddrag) af Ib Michael, Gyldendal, 2016
- Pygmalionmyten (Ovids "forvandlinger" 10. sang vers 243-297)
- Pygmalion af Villy Sørensen i De mange og De enkelte og andre små historier. Brøndum 1986
- Pretty Pictures af Klaus Rifbjerg. Novellesamlingen "Andre tider, Gyldendal (1997)

(sider 55)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstid

Oplysningstiden er blevet gennemgået  for at give en dybere forståelse af samfundet i oplysningstiden samt en introduktion til komedie vs. dramaet på teatret.
Tekster:
Litteraturens Veje af  Johannes Fibirger m.fl., Systime 2010: ss.116-122  om oplysningstiden
Litteraturens veje om dramaet: ss.485-486
Ludwig Holberg: "Jeppe på Bjerget " filmatisering af Holbergs komedie fra 1981 DR produktion.

Værkanalyse af filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krig i litteratur og kunst


Forløbet er en del af mini-sso, hvor klassen skriver opgave om tekster læst i klassen i forbindelse med forløbet. Fokus på temaerne "hvorfor gå i krig" og "hvordan kan krig opleves"? Læsning af tekster, dokumentarfilm og bataljemalerier

Janus Metz: Armadillo (dokumentarfilm) VÆRK
Ole S Larsen: Håndbog til dansk s. 223-229 om dokumentargenrerne (den observerende dokumentar, den deltagende dokumentar og den dramatiserende dokumentar, samt om fakta- og fiktionskoder)

Mikkel Brixvold: Så efterlades alt flæskende
Morten Nielsen: Det hellige mod
Ole Wivel: Vrede unge mænd
Kasper Colling Nielsen: Den unge soldats lidelser
Benny Andersen: Noget om helte
Jan Grarup: Diverse pressefotografier

Bataljemalerier
Mette Skougård: Tre nye bataljemalerier på Frederiksborg
Thomas Kluge: Et kort ophold og 1864
Mathilde Fenger: Transition
Peter Carlsen: Libyen 2014
Simone Åberg Kern: Batalje
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikkel Brixvold 25-09-2024
Redegørelse Wannsee-konference 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Venskab i litteraturen


Om venskabets betydning og venskabers på tværs af sociale og andre skel.

Vem kan segla förutan vind (svensk folkevise)
Sebastian: Du er ikke alene

Jonas Holst: Om venskabets betydning (i en historisk sammenhæng)
Benny Andersen: Venskab
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag)
Kasper Astrup Schröder: Skaterpigerne (dokumentarserie, afsnit 1)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-sso 25-10-2024
I bor da meget pænt 15-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hævn og ære


Folkeviser fra middelalderen med fokus på slægtens betydning og konflikten mellem slægt og individ. Herunder tabuiseringen af sex og erotik som en bombe under ægteskab og opretholdelse af slægtssamfundet.

Kirstin
Ebbe Skammelsøn
Elverhøj
Prins Hvidbjørn (folkeeventyr)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 15-01-2025
Terminøveopgave 20-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Oplysningstid


Oplysningstidens syn på ægteskabregler sammenlignet med middelalderens.
Et moderne opgør med det gamle slægtssamfund.

Ludvig Holberg: Moralske Tanker om ægteskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Yahya Hassan


Værklæsning og arbejde med lyrik som genre, metaforer og billedsprog.

Yahya Hassan: Yahya Hassan
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Yahya Hassan 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Pressefotografi


Billedanalyse af udvalgte pressefotografier, både historiske og nutidige. Tekst om dilemmaet mellem pressefotografiers "lækre" indpakning i farver og komposition på den ene side og et indhold med død og ødelæggelse på den anden side.

Lasse Jensen: Pressefoto som kunst

Robert Capa: Chartres 1944
Udvalgte pressefotografier fra World Press Photo og Årets Pressefoto
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synsvinkler 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Taler og argumentation


Analyse af taler og udarbejdelse af egne taler.

Anvendte fabgreber:
Toulmins argumentationsmodel
Ciceros retoriske pentagram
De tre appelformer
Evidentia

Timbuktus takketale
Gretha Thunbergs tale i FN
Mette Frederiksens 1. maj tale
Diverse taler fra Nordisk Talefest
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 1 21-02-2025
Terminsprøve 25-02-2025
Retorisk analyse 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Romantikken


Periodelæsning om universalromantikken, nationalromantik, biedermeier og romantisme.

Oehlenschläger: Guldhornene
Grundtvig: Langt højere bjerge / Danmarks trøst
Blicher: Præludium / Sig nærmer tiden
HC Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren
Poe: Hjertet, der sladrede

Malerier fra Romantikken
Bærentzen: Et Familiestykke
Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue
Eckersberg: Bella og Hannah
Lundbye: En dansk kyst
Lundbye: Den opgående sol over havet
Skovgaard: Bøgeskov i maj
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 2 19-03-2025
Opsamling på Romantikken 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Podcast


Podcasten som genre.
Analyse af Babak Vakilis Generationen (dr.dk) som værklæsning.
Guldringens Forbandelse (Third Ear)

Fagbegreber:
Lydlige virkemidler
Talens form
Dramaturgi og fremdrift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Det moderne gennembrud


Det moderne gennembrud som værklæsning.
Kritik af køn, klasse og kirke. Sædelighedsfejden og Brandes krav om sætte problemer under debat.

Skram: Af: Forraadt
Pontoppidan: Ane-Mette
Bang: Den sidste balkjole
Strindberg: Den starkasta
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Liste over læste værker 28-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksistens


Arbejde med eksistentielle temaer som liv og død.

Martin A Hansen: Roden
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Karen Blixen: Ringen
Klaus Rifbjerg: Engang
Runar Runarsson: Den sidste gård (kortfilm)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Kortfilm


Kortfilmen som genre.

Hisham Zaman: Bawke
Runar Runarsson: Den sidste gård
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 3 12-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer