Holdet 2023 Enh/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nikolaj Højlund, René Esbjørnsen
Hold 2023 Enh/p (1p Enh, 1p Enh SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream
Titel 2 Traditional British Culture
Titel 3 Short fiction films
Titel 4 African Americans: Slavery in the U.S.
Titel 5 Horror (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)
Titel 6 Lingua franca
Titel 7 Dystopia (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream

Hensigten med forløbet har været at bibringe eleverne en indsigt i den ærkeamerikanske værdi, den amerikanske drøm, gennem analyse af fiktions- og nonfiktions tekster og film.
Undertemaer har været hårdt arbejde, social opstigen, velstand, frihed.

We have read:

'Adam' - Michael Lee Cohen (1993, from Contexts)
'Girl sues for right to skip the pledge' - Paula Story (1998, from Looking for America)
'The Frontier Heritage' - Edward Kearny (1984, from Worlds of English)
'Aline's Journey' - Edwidge Danticat (2003, from Texting)

We have watched:

'The Pursuit of Happyness' - Gabriele Muccino (2006)


Grammar: Substantiver og artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Traditional British Culture

Hensigten med forløbet har været at give eleverne et indblik i traditionel britisk kultur gennem analyse af fiktions- og non-fiktionstekster om livet i Storbritannien. Der har været fokus på klassesamfundet, kriminalitet, racisme, mobning, parforhold.

We have read:

'The Happiest Days of Your Life' - Penelope Lively (1978, from Worlds of English)
'They're lethal, unfeeling and no one can touch them' - Tony Thompson m.fl. (2002, from Contexts)
'Knight in White Trainers' - Stewart Dakers (2007, from Britain - Past and Present)


We have watched:
'Fish Tank' - Andrea Arnold (2009) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000756/fish-tank
'This is England' - Shane Meadows (2006) https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004761/this-is-england


Grammar: Ordstilling, præpositioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 African Americans: Slavery in the U.S.

Hensigten med forløbet har været at give eleverne viden om afroamerikaneres fortidige historie og forhold gennem analyse af tv-serie. Der har været fokus på temaer som trekantshandlen, slaveriet og racisme.

We have watched:
Parts of the Television Series 'Roots' (1977)



Grammar: Adjektiver og adverbier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Horror (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)

Horror

Overordnet fokus på at øge elevernes kendskab til fiktion og fiktionsanalyse (protagonist, antagonist, characterisation, setting, time, contrasts, m.fl.) i tekst og film. Sprogligt fokus på ordforrådstilegnelse, ordbogsopslag og strategier for tilegnelse/læsning. Grammatisk fokus på kongruens, adjektiver og præpositioner.

Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film trailers; analysere og fortolke litterære tekster;

Herudover arbejdes der mere indgående med:
The horror genre and its characteristics. Focus on terms related to the horror genre: fear, suspense, foreshadowing, the unknown, the unbelievable, the unexpected, the uncanny, etc. We discuss the reasons for the popularity of horror literature (throughout time as well as at present).

I forbindelse med analyse af filmtrailere og film har vi arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition and sound.

Materiale:
Noveller
August Heat, by W. F. Harvey (1910). 4 ns
American Psycho, by Bret Easton Ellis. (1991) Chapter 3: Killing Child at Zoo. 4 ns.
Stephen King: “The Man who Loved Flowers (1978)
Caroline Pinsonat: ”Mother of all Evil” (2024) - From https://blog.reedsy.com/short-story/atuc2n/
2-sentence horror stories
https://9gag.com/gag/av0v95O/20-terrifying-two-sentence-horror-stories

Short film
Jacob Chase: Larry
John William Rosse: “The thing in the apartment” (2015)
István Zorkóczy: ”The Secret War” (2019) (Love, Death and Robots (Netflix)
Analysis of trailers (Pet Sematary etc.)
Film
Andrés Muschietti: "IT - Chapter One" (2017)

ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lingua franca

Hensigten med mini-forløbet har været at introducere eleverne for engelsk som verdenssprog - Global English - lingua franca


We have read:

'Lingua Franca' - article by Jon Packer (from A New Entrance)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dystopia (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)

I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes genrekendskab (website, textbook, poetry, short story, novel, youtube-video, film) samt forbedre deres brug af analyseværktøj til analyse af værker indenfor de forskellige genrer.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film; analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Herudover arbejdes der mere indgående med:
The dystopian genre and its characteristics, dystopia as a subgenre of science fiction, focus on terms related to the dystopian genre such as utopia, dystopia, man and conformity, obedience, normative social influence, propaganda, oppression, rebellion, etc. (+ protagonist, antagonist). We discuss the reasons for the popularity of dystopian literature (throughout time as well as at present) and look at dystopian literature in a historical context.

I forbindelse med analyse af en dystopisk film samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition, and sound.

Grammatisk har der i dette forløb primært været fokus på syntaktisk analyse, substantiver, verber og adjektiver.

Materiale:

Kurt Vonnegut, 2BR02B. 1956 (Short story) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Contexts. 2009 (9,3 ns)
George Orwell 1984, Why it still matters.
SA Mathieson, "Keeping 1984 in the past" (newspaper article), https://www.theguardian.com/technology/2003/jun/19/newmedia.media (tagged April 16, 2023) (3,9 ns)
Gattaca - excerpt + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer