Titel
5
|
Dystopia
I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes genrekendskab (website, textbook, poetry, short story, novel, youtube-video, film) samt forbedre deres brug af analyseværktøj til analyse af værker indenfor de forskellige genrer.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film; analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
Herudover arbejdes der mere indgående med:
The dystopian genre and its characteristics, dystopia as a subgenre of science fiction, focus on terms related to the dystopian genre such as utopia, dystopia, man and conformity, obedience, normative social influence, propaganda, oppression, rebellion, etc. (+ protagonist, antagonist). We discuss the reasons for the popularity of dystopian literature (throughout time as well as at present) and look at dystopian literature in a historical context.
I forbindelse med analyse af en dystopisk film samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition, and sound.
Grammatisk har der i dette forløb primært været fokus på syntaktisk analyse, substantiver, verber og adjektiver.
Materiale:
Kurt Vonnegut, 2BR02B. 1956 (Short story) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Contexts. 2009 (9,3 ns)
George Orwell 1984, Why it still matters.
Designer Babies
Gattaca - excerpt + film
The Handmaid's Tale (Excerpts)
|