Holdet 2023 Enh/qw - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Mette Eriksen, René Esbjørnsen
Hold 2023 Enh/qw (1qw Enh, 1qw Enh SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flash fiction/The Short Short Story
Titel 2 To Act or Not to Act
Titel 3 Choices and consequences
Titel 4 Horror (Eksamensforløb 2hf1, 2hf2 og 2hf3)
Titel 5 Dystopia
Titel 6 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flash fiction/The Short Short Story

Flash Fiction/The Short Short Story
Introduction to English and Flash Fiction

Forløb med short short fiction og identifikation af tekstelementer samt en introduktion til faget generelt. I forløbet er også indlagt en screening af eleverne.

Tekster:
Richard Brautigan: ”The Scarlatti Tilt”
Flash Fiction: (6 tekster)

Film: ”The Scarlatti Tilt”
https://www.youtube.com/watch?v=sWaeZbVzjXM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Short short story 27-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 To Act or Not to Act

This theme focuses on the individual and society - how we conform, react and take part in society. There is also a focus on climate change and social systems that could control people's behaviour.

Texts:
The Stanley Milgram ”Obedience to Authority” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM)
The Solomon Asch ”Group Conformity” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA)
"Exploring psychology" (David G Myers, 2008)
"Loose Change" (short story, Andrea Levy, 2008)
"Climate Change - UN Act Now" (2020)
"Climate Summit Speech" (speech, Leonardo DiCaprio, 2014)
"Activism and Popular Movements" + Groupwork

"Remarks by the First Lady at Eastern Kentucky University Commencement" (speech, Michelle Obama, 2013)

Grammar:
Substantiver (propier og appellativer)
Substantivers flertal
Utællelige substantiver
Genitiv
Kollektive substantiver

And:
Debating
Rhetorical Pentagon
Simple Literary devices (ex. Modes of Appeal)

Omfang ca. 30 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Characterization 27-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Horror (Eksamensforløb 2hf1, 2hf2 og 2hf3)

Horror

Overordnet fokus på at øge elevernes kendskab til fiktion og fiktionsanalyse (protagonist, antagonist, characterisation, setting, time, contrasts, m.fl.) i tekst og film. Sprogligt fokus på ordforrådstilegnelse, ordbogsopslag og strategier for tilegnelse/læsning. Grammatisk fokus på kongruens, adjektiver og præpositioner.

Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film trailers; analysere og fortolke litterære tekster;

Herudover arbejdes der mere indgående med:
The horror genre and its characteristics. Focus on terms related to the horror genre: fear, suspense, foreboding, foreshadowing, the unknown, the unbelievable, the unexpected, the uncanny, etc. We discuss the reasons for the popularity of horror literature (throughout time as well as at present).

I forbindelse med analyse af filmtrailere og film har vi arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition and sound.

Materiale:
Noveller
August Heat, by W. F. Harvey (1910). 4 ns
American Psycho, by Bret Easton Ellis. (1991) Chapter 3: Killing Child at Zoo. 4 ns.
Stephen King: “The Man who Loved Flowers (1978)
Caroline Pinsonat: ”Mother of all Evil” (2024) - From https://blog.reedsy.com/short-story/atuc2n/
2-sentence horror stories
https://9gag.com/gag/av0v95O/20-terrifying-two-sentence-horror-stories

Poem
Ben Tillett and Jake Cuddihy: ”Suckablood” (2012) + Short film

Short film
Jacob Chase: Larry
John William Rosse: “The thing in the apartment” (2015)
István Zorkóczy: ”The Secret War” (2019) (Love, Death and Robots (Netflix)
Analysis of trailers (Pet Sematary etc.)
Film
Andrés Muschietti: "IT - Chapter One" (2017)

ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopia

I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes genrekendskab (website, textbook, poetry, short story, novel, youtube-video, film) samt forbedre deres brug af analyseværktøj til analyse af værker indenfor de forskellige genrer.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film; analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Herudover arbejdes der mere indgående med:
The dystopian genre and its characteristics, dystopia as a subgenre of science fiction, focus on terms related to the dystopian genre such as utopia, dystopia, man and conformity, obedience, normative social influence, propaganda, oppression, rebellion, etc. (+ protagonist, antagonist). We discuss the reasons for the popularity of dystopian literature (throughout time as well as at present) and look at dystopian literature in a historical context.

I forbindelse med analyse af en dystopisk film samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition, and sound.

Grammatisk har der i dette forløb primært været fokus på syntaktisk analyse, substantiver, verber og adjektiver.

Materiale:

Kurt Vonnegut, 2BR02B. 1956 (Short story) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Contexts. 2009 (9,3 ns)
George Orwell 1984, Why it still matters.
Designer Babies
Gattaca - excerpt + film
The Handmaid's Tale (Excerpts)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer