Holdet 2023 Enh/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Boas Schleien, Charlotte Siboni
Hold 2023 Enh/r (1r Enh, 1r Enh SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 To Act or Not to Act
Titel 2 Fantasy
Titel 3 Dystopia (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)
Titel 4 Horror (Eksamensforløb 2hf1, 2hf2 og 2hf3)
Titel 5 India

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 To Act or Not to Act

This theme focuses on the individual and society - how we conform, react and take part in society. There is also a focus on climate change and social systems that could control people's behaviour.

Texts:
The Stanley Milgram ”Obedience to Authority” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM)
The Solomon Asch ”Group Conformity” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA)
"Exploring psychology" (David G Myers, 2008)
"Loose Change" (short story, Andrea Levy, 2008)
"The Lottery" (short story, 1948)
"Climate Change - UN Act Now" (2020)
"Climate Summit Speech" (speech, Leonardo DiCaprio, 2014)
"Activism and Popular Movements" + Groupwork

"Remarks by the First Lady at Eastern Kentucky University Commencement" (speech, Michelle Obama, 2013)

Grammar:
Substantiver (propier og appellativer)
Substantivers flertal
Utællelige substantiver
Genitiv
Kollektive substantiver

And:
Debating
Rhetorical Pentagon
Simple Literary devices (ex. Modes of Appeal)

Omfang ca. 30 NS
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Characterization - Loose Change 31-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fantasy

The purpose of the course is to give the students a knowledge and an understanding of the literary genre of fantasy. The students have studied the stock features of the genre through reading different excerpts from classic fantasy novels. Additional foci have been on training basic literary analysis (setting, narration, character etc.) and developing the students' vocabulary.

Texts:
'Entering Worlds of Fantasy' from Anne Mette Finderup & Agnete Fog: Worlds of Fantasy, pp.8-11 (Systime, 2005)
Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland, chapter 1.
J.M. Barrie: Peter Pan, chapter 3.
C. S. Lewis: Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (excerpts from Worlds of Fantasy)
Film: Finding Neverland, 2004, Marc Foster (Dir.)
J. R. R. Tolkien: 'Prologue (excerpt) from The Lord of the Rings
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Peter Pan Summary 29-10-2023
Engelsk som Lingua Franca 08-11-2023
Grammar 30-11-2023
PEE paragraphs - Coraline 18-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dystopia (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)

This course examines the ethical challenges that come with new scientific advancements, with a primary focus on biotechnology and 'cloning'. We approach the topic by reading a variety of texts, which span from dystopian fiction and film to non-fiction in the form of articles and essays.

Throughout the course, the students work on a set of relevant terms and concepts (vocabulary), and are introduced to tools of analysis related to the various mediums and genres of the texts: literary devices (foreshadowing, in medias res), the rhetorical pentagon, and cinematic techniques.
Furthermore, the students are introduced to reading strategies and writing strategies.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Horror (Eksamensforløb 2hf1, 2hf2 og 2hf3)

Dette forløb har som mål at gøre eleverne bevidste om specifikke genretræk ved den moderne horror-genre, og derefter gotisk litteratur.
Der fokuserer på Poe's forfatterskab og de, for hans tid, særegne karakteristika ved hans tekster. Der er fokus på analyse af noveller og digte, brug af lyriske virkemidler - særligt symbolisme, ordvalg, 1st person fortæller samt 'tone, 'mood and atmosphere'.
Grammatisk fokuseres der på præpositioner samt adjektivers funktion og bøjning.


Kernestof:
W.F. Harvey: “August Heat” (1910)
Bret Easton Ellis: "American Psycho" (excerpt), (1991)


Film: 'Get Out'

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
August Heat 14-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 India

Fokuspunkter:
Det britiske imperium, imperialisme, den indiske selvstændighedsbevægelse, delingen i Indien og Pakistan, det Det engelske sprog i Indien, Hinglish, samfundsforhold i det moderne Indien.


Texts:
Fra Jakob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: ”Indien – Den nye stormagt”, Columbus, 2014,

• M.K. Gandhi: ”Hind Swaraj” (1909)
• Jawaharlal Nehru: ”How Britain Ruled India” (1932)

Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: ”Wider Contexts”, Gyldendal, 2012
• Urvashi Butalia: ”Blood”, (1997)
• Gethin Chamberlain: How a tale of superstar love fuelled the bitter feud between India and Pakistan" (2010)

Film:
"The Day India Burned" (first 30 minutes)

From the Internet:
Territorial evolution of the British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=5cB6RirM3ZY
Gandhi’s first television interview: https://www.youtube.com/watch?v=dpjBWw5w444
Nehru: A Tryst With Destiny: youtube
Lancet Lecture by Arundhati Roy (14:30-30:00):
https://www.youtube.com/watch?v=nawWZYhUWBA&t=878s&ab_channel=UCL
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde