Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Boas Schleien, Charlotte Siboni
|
Hold
|
2023 Enh/r (1r Enh, 1r Enh SK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
To Act or Not to Act
This theme focuses on the individual and society - how we conform, react and take part in society. There is also a focus on climate change and social systems that could control people's behaviour.
Texts:
The Stanley Milgram ”Obedience to Authority” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM)
The Solomon Asch ”Group Conformity” Experiment (video, link: https://www.youtube.com/watch?v=NyDDyT1lDhA)
"Exploring psychology" (David G Myers, 2008)
"Loose Change" (short story, Andrea Levy, 2008)
"The Lottery" (short story, 1948)
"Climate Change - UN Act Now" (2020)
"Climate Summit Speech" (speech, Leonardo DiCaprio, 2014)
"Activism and Popular Movements" + Groupwork
"Remarks by the First Lady at Eastern Kentucky University Commencement" (speech, Michelle Obama, 2013)
Grammar:
Substantiver (propier og appellativer)
Substantivers flertal
Utællelige substantiver
Genitiv
Kollektive substantiver
And:
Debating
Rhetorical Pentagon
Simple Literary devices (ex. Modes of Appeal)
Omfang ca. 30 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Characterization - Loose Change
|
31-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fantasy
The purpose of the course is to give the students a knowledge and an understanding of the literary genre of fantasy. The students have studied the stock features of the genre through reading different excerpts from classic fantasy novels. Additional foci have been on training basic literary analysis (setting, narration, character etc.) and developing the students' vocabulary.
Texts:
'Entering Worlds of Fantasy' from Anne Mette Finderup & Agnete Fog: Worlds of Fantasy, pp.8-11 (Systime, 2005)
Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland, chapter 1.
J.M. Barrie: Peter Pan, chapter 3.
C. S. Lewis: Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (excerpts from Worlds of Fantasy)
Film: Finding Neverland, 2004, Marc Foster (Dir.)
J. R. R. Tolkien: 'Prologue (excerpt) from The Lord of the Rings
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Peter Pan Summary
|
29-10-2023
|
Engelsk som Lingua Franca
|
08-11-2023
|
Grammar
|
30-11-2023
|
PEE paragraphs - Coraline
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dystopia (Eksamensforløb 2hf1 og 2hf2)
This course examines the ethical challenges that come with new scientific advancements, with a primary focus on biotechnology and 'cloning'. We approach the topic by reading a variety of texts, which span from dystopian fiction and film to non-fiction in the form of articles and essays.
Throughout the course, the students work on a set of relevant terms and concepts (vocabulary), and are introduced to tools of analysis related to the various mediums and genres of the texts: literary devices (foreshadowing, in medias res), the rhetorical pentagon, and cinematic techniques.
Furthermore, the students are introduced to reading strategies and writing strategies.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Horror (Eksamensforløb 2hf1, 2hf2 og 2hf3)
Dette forløb har som mål at gøre eleverne bevidste om specifikke genretræk ved den moderne horror-genre, og derefter gotisk litteratur.
Der fokuserer på Poe's forfatterskab og de, for hans tid, særegne karakteristika ved hans tekster. Der er fokus på analyse af noveller og digte, brug af lyriske virkemidler - særligt symbolisme, ordvalg, 1st person fortæller samt 'tone, 'mood and atmosphere'.
Grammatisk fokuseres der på præpositioner samt adjektivers funktion og bøjning.
Kernestof:
W.F. Harvey: “August Heat” (1910)
Bret Easton Ellis: "American Psycho" (excerpt), (1991)
Film: 'Get Out'
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
August Heat
|
14-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
India
Fokuspunkter:
Det britiske imperium, imperialisme, den indiske selvstændighedsbevægelse, delingen i Indien og Pakistan, det Det engelske sprog i Indien, Hinglish, samfundsforhold i det moderne Indien.
Texts:
Fra Jakob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: ”Indien – Den nye stormagt”, Columbus, 2014,
• M.K. Gandhi: ”Hind Swaraj” (1909)
• Jawaharlal Nehru: ”How Britain Ruled India” (1932)
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl.: ”Wider Contexts”, Gyldendal, 2012
• Urvashi Butalia: ”Blood”, (1997)
• Gethin Chamberlain: How a tale of superstar love fuelled the bitter feud between India and Pakistan" (2010)
Film:
"The Day India Burned" (first 30 minutes)
From the Internet:
Territorial evolution of the British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=5cB6RirM3ZY
Gandhi’s first television interview: https://www.youtube.com/watch?v=dpjBWw5w444
Nehru: A Tryst With Destiny: youtube
Lancet Lecture by Arundhati Roy (14:30-30:00):
https://www.youtube.com/watch?v=nawWZYhUWBA&t=878s&ab_channel=UCL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977962411",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977962411",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977962411"
}