Holdet 2023 DAh/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lars Erik Knudsen
Hold 2023 DAh/o (1o DAh, 1o DAh SK, 2o DA, 2o DA SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk
Titel 2 Argumentation, retorik, kommunikation
Titel 3 Værklæsning - Nordkraft
Titel 4 Digital dannelse og sociale medier
Titel 5 Værklæsning: Persepolis
Titel 6 Nyhedsjournalistik
Titel 7 Lær af forfatterne
Titel 8 Lyrisk værk: Yahya Hassan
Titel 9 Samtaleanalyse
Titel 10 Kærlighed i litteratur - middelalder til romantik
Titel 11 Samfundsdebat og eksistens
Titel 12 Taler
Titel 13 Repetition og værklæsning
Titel 14 Taler og argumentation
Titel 15 Nyheder
Titel 16 Kærlighed
Titel 17 Noveller, syndefald og Freud
Titel 18 Ved Det grønne bord
Titel 19 Kortfilm og dokumentarfilm
Titel 20 Skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk

I dette forløb har eleverne arbejdet med en række af de grundlæggende færdigheder og kompetencer, der kræves i dansk. Det rejser sig om følgende:

Tekstanalyse
Genreforståelse
Læsning
Skrivefærdigheder på makro og mikroniveau
Mundtlige færdigheder

Eleverne har beskæftiget sig med følgende tekster:
Q's barbershop - dokumentarfilm, LÆST SOM VÆRK, Emil Langballe (2019)
Nej Tak - Naiha Khiljee, (2020)
Pas På Pengene - Dan Turell, (1977)
Udenfor - Svend Åge Madsen, (1991)
Interview med Svend Åge Madsen fra Kristeligt Dagblad, (2023)
Efter Morgenmaden - Ellen Gambogi, (1890) (maleri)
Danmark 2009 - Peter Carlsen, (2009) (maleri)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nej tak - ja tak 22-08-2023
Analyse - Pas på pengene 31-08-2023
SK - Q's barbershop 05-10-2023
Q's barbershop 13-10-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argumentation, retorik, kommunikation

I dette forløb har elever arbejdet med Toulmins argumentationsmodel, Ciceros pentagram og de tre retorisk appelformer. Fokus har været debatten om en lov, der forhindrer koranafbrændinger. På baggrund af dette forløb forventes det at elelerne kan:

* Læse og forstå en avisartikel/debatindlæg. Redegøre for hovedsynspunkter.
* Analysere en argumenterende tekst og vurdere argumentationen.
* Analysere appelformer.
* Redegøre for grundlæggende kommunikationsforhold.

Eleverne har læst:
"Tre ud af fire danskere: Koranafbrændinger er unødvendige provokationer", Kristeligt Dagblad, 9.8.23.
"Koranafbrænding bekymrer det officielle USA", Kristeligt Dagblad, 7.8.23.
"Vi kunne være en rollemodel for unge i den muslimske verden. I stedet kapitulerer vi." Kristeligt Dagblad, 8.8.23.
"Vi har bøjet os for frygten, og jeg forstår godt hvorfor." Kristeligt Dagblad, 8.9.23.
"Biskopper er delte i spørgsmål om forbud mod koranafbrænding." 11.8.23.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation og retorik 19-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning - Nordkraft

I dette forløb har eleverne læst og analyseret Jakob Ejersbos roman "Nordkraft". Eleverne har desuden set og analyseret dokumentarfilmen "Ejersbo" (2015, Christian Holten Bonke) og filmatiseringen "Nordkraft" (2005, Ole Christian Madsen). På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne har viden om følgende emner og kan anvende følgende analyseredskaber:

* Fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, fortælletempo, fortælletidspunkt
* Motiv, konflikt, personkarakteristik, miljø, tid
* Realisme, socialrealisme, nyrealisme, beskidt realisme
* Dokumentarfilmens genrer og virkemidler
* Filmatiseringer af romaner, romanens virkemidler omsat til filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 05-12-2023
Ny opgave 08-12-2023
Personkarakteristik 10-01-2024
Nordkraft - meebook 02-02-2024
Nordkraft - sk 06-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Digital dannelse og sociale medier

I dette forløb har eleverne arbejdet med digital dannelse. Digital dannelse skal i denne forbindelse forstås som den adfærd, der er en konsekvens af digitale medier og de kommunikationsformer, der knytter sig til digitale medier - herunder sociale medier. Begreberne baserer sig i høj grad på bogen "Like" af Vincent Hendricks og Camilla Mehlsen.

På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kender, forstår og kan anvende følgende begreber:

* lokution, illokution, perlokution
* ansigtsløs kommunikation, medieret kommunikation, non-verbal kommunikation - og konsekvenserne deraf
* synkron og asynkron kommunikation
* hate speech, social kontrol, stigmatisering, misogyni på nettet, kønnet sprogbrug, empati
* social kapital, økonomisk kapital, kulturel kapital, erotisk kapital
* skærmkrop, skærmrelationer
* selviscenesættelse, politikeres brug af sociale medier til selviscenesættelse
* erfaringsargumentation
* stillfaceeksperimentet

Eleverne har læst og set:
Ti stille kvinde, del 1. Dr.dk/tv, 2014
Ludermanifestet (uddrag), Louise Kjølsen, Ekaterina Andersen, Nikita Klæstrup, 2017
Still Face-eksperimentet https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
Sammenligning på sociale medier er skadelig, Leder, Kristelig Dagblad, 2024.

Eleverne har blandt andet arbejdet med:
Facebookopslag fra Mette Frederiksen og Mai Villadsen.
Selvfundet materiale fra sociale medier.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning: Persepolis

I dette forløb har eleverne læst Marianne Satrapis "Persepolis". På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan redegøre for grundlæggende forhold vedrørende graphic novels som genre. Derudover forventes det at eleverne kan foretage en analyse og fortolkning af graphic novels, både hvad angår form og indhold. Med hensyn til formanalysen forventes det at eleverne kan inddrage begreber som blandt andet stil, rammer, etager, fortælletempo, fremstillingsform, tegningens betydningselementer, fortællerfirkant, closure, forholdet mellem tegning og tekst, realisme og metaforik.

Eleverne har i forløbet læst andre eksempler på tegneserie og graphic novels. De har desuden set filmatiseringen af "Persepolis". Teoretisk baggrundsmateriale findes på meebook.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Persepolis 22-03-2024
Tegneserie 15-04-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsjournalistik

I dette forløb har eleverne arbejdet med nyhedsjournalistik. Eleverne har særligt fulgt dækningen af branden i Børsen. På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan anvende følgende begreber:

* Nyhedstrekanten
* Nyhedskriterierne
* Journalistens roller (gatekeeper, neutral referent, kreativ underholder, analyserende pædagog)
* Nyhedsartikel og reportage
* Tabloid og omnibusavis
* Clickbait
* Layout
* Pressefotoet som genre


Eleverne har læst og analyseret:
"Branden" - Herman Bang, 1884
"Brand i Børsen er under kontrol", BT, 16.4.2024
"Politiet har mange hypoteser om branden, men vil ikke puste til konspirationer" Politiken, 18.4.24, Hans Davidsen Nielsen.
"Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen" Information, 17.4.24, Matthias Dressler-Bredsdorff
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lær af forfatterne

I dette forløb har eleverne læst skønlitteratur ud fra den tanke, at de læser for selv at blive bedre skribenter. Eleverne har arbejdet med skriveøvelser, som er blevet redigeret og omskrevet med inspiration fra forskellige teksteksempler fra kendte danske værker. Eleverne er kort blevet introduceret til forfatterskaber, perioder og -ismer. Fokus har været på særlige sproglige iagttagelser og de enkelte ords og sprogfigurers funktion i litteraturen. Fokus har været på:

Billedsprog: sammenligninger og metaforer
Tillægsord: objektive og subjektive
Udsagnsord: de forskellige bøjninger, herunder den dramatiske nutid, samt forskellen på neutrale og betydningsfulde udsagnsord
Personbeskrivelse, ydre og indre, det sanselige sprog

Eleverne har læst:
Emil Aarestrup: Angst, Til en Veninde, 1838
Tom Kristensen: Hærværk (uddrag), 1930
Karen Blixen: Den unge Mand med Nelliken (uddrag), 1942
Martin A. Hansen: Løgneren (uddrag), 1950.
Brendekilde: Udslidt, 1889 (maleri)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lyrisk værk: Yahya Hassan

I dette forløb har eleverne læst Yahya Hassans digtsamling "Yahya Hassan". Fokus har været på analyse og fortolkning, både hvad angår form og indhold, samt det autobiografiske stof og forholdet mellem fakta og fiktionalisering. På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan anvende begreber som:

Autofiktion/Skønlitteratur med selvbiografiske træk
Dobbeltkontrakt
Paratekst
Fakta og fiktionalisering
Performativ biografisme
Traumelitteratur
Traditionelt digt vs moderne digt
Formanalyse
Indholdsanalyse

Eleverne har udover "Yahya Hassan" læst et uddrag af Louise Østergaards roman "Ord" (2014).


Eleverne har på baggrund af forløbet skrevet en mini-sso.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Samtaleanalyse

Dette forløb har haft fokus på samtaleanalyse, både virkelighedens samtaler og samtaler som de er gengivet i skønlitteratur. På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan analysere samtaler med brug af følgende begreber:

Kommunikationsanalyse
Høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet
Turtagning, gambitter, tøvesignaler, kontaktpåkaldere, minimalrespons
Face og facework
Transaktionsanalyse
Relationel kommunikation, emnekommunikation
Undertekst

Eleverne har læst og analyseret følgende:
"Et dejligt sted", novelle, Kjell Eskildsen, 1996.
"Afløb", novelle, Helle Helle, 2000.
"Det var jo dengang", Thomas Korsgaard, 2020.
Transskriberet uddrag af "Tværs" med Trine Bryld.
Transskriberede uddrag af to politiafhøringer.
Uddrag af "Et glas vand til Johnie" dokumentarfilm af Lars Engels, 1994.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini-sso 15-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kærlighed i litteratur - middelalder til romantik

I dette forløb har eleverne læst tekster, først og fremmest lyrik, der tematiserer og omhandler kærlighed. Tidsperspektivet er fra middelalderen til romantikken. Forløbet har haft fokus på at skabe et litteraturhistorisk og idehistorisk overblik og sideløbende har eleverne fået repeteret grundlæggende begreber vedrørende lyrikken som genre, fx vers, strofer, rim etc.

Folkeviser: Agnete og Havmanden, Elverskud
Holberg: Om fordærvet smag i kærlighed
Oehlenschläger: Ellehöien
Blicher: Vinterklokken
Aarestrup: Til en Veninde, Var det synd?
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad
H.C. Andersen: De røde sko
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Samfundsdebat og eksistens

I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med litteraturen fra det moderne gennembrud og frem til modernismen i 1960'erne. Forløbet har skiftet mellem realistisk litteratur, der kritiserer og debatterer forhold i samfundet - fx køn, klasse og kirke - samt den modernistiske litteratur, der beskæftiger sig med eksistentielle spørgsmål. Eleverne har fået en introduktion til eksistentialismen som filosofisk retning.

På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan:

* redegøre for grundlæggende træk ved realistisk litteratur og modernistisk litteratur
* sætte litterære tekster i forhold til deres tid og det omgivende samfund
* redegøre for grundlæggende træk ved det naturalistiske drama

Eleverne har læst/set:

VÆRKLÆSNING: Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) - tv-udgave fra 1974 af Palle Kjærulf-Schmidt
Henrik Pontoppidan - En stor dag (1891/1899)
Johannes V. Jensen - De forsvunde skove (1899/1916)
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag - En idyl (1900)
"Pelle Erobrenen" - instr. Bille August (1987)
Peter Seeberg - Hullet (1962)
Klaus Rifbjerg - Anna (jeg) Anna (1969, uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Taler

I dette forløb har eleverne arbejdet med talen som genre, særligt den politiske tale. På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan foretage en sproglig analyse og fortolkning af politiske taler. Af analytiske tilgange forventes det at eleverne kan undersøge:

* Argumentation
* Retorik
* Stilistiske virkemidler - fx anaforer, gentagelser, triader
* Brug af metaforer
* Nonverbal kommunikation
* Retorisk pentagram


Eleverne har læst og analyseret følgende taler:
Carsten Jensen: Tale ved folkets klimamarch, Odense, 2022
Olivia Kubasiak Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Anna Bjerre Johansens tale ved indledning af sultestrejke under Klimabevægelsens kampagne "Endnu et tabt år" 2021

Eleverne har set/hørt:
Kronprins Frederiks tale til Dronning Margrethe i anledning af hendes jubilæum som regent.
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris
Greta Thunbergs tale til FN (How dare you...)


Baggrundsmateriale i "Håndbog til dansk".-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition og værklæsning

Repetition med Lars og arbejde med selvlæst værker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min SSO med disposition 03-03-2025
Fremstillinger af opture og nedture 06-03-2025
Selvlæst værk 19-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Nyheder

Repetition af fagbegreber tilhørende avisen og sociale medier. Vu undersøgte forskellige aktuelle nyheder.
Materiale slides fra undervisningen og Håndbog til dansk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Noveller, syndefald og Freud

Vi arbejder med noveller og dertilhørende fagbegreber; fortæller, komposition, personkarakteristik og tema. Vi arbejder også med perspektivering til syndefaldsmyten og freud.
Vi læser. Naja Marie Aidt: Blomsterdalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Kortfilm og dokumentarfilm

Vi repeterer filmiske virkemidler og arbejder med kortfilm, herunder Raskins syv parametre.
Vi ser to kortfilm:
Bawke af Hisham Zaman, 2005
Sidste gård af Rúnar Rúnarsson, 2004
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer