Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lars Erik Knudsen
|
Hold
|
2023 DAh/o (1o DAh, 1o DAh SK, 2o DA, 2o DA SK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dansk
I dette forløb har eleverne arbejdet med en række af de grundlæggende færdigheder og kompetencer, der kræves i dansk. Det rejser sig om følgende:
Tekstanalyse
Genreforståelse
Læsning
Skrivefærdigheder på makro og mikroniveau
Mundtlige færdigheder
Eleverne har beskæftiget sig med følgende tekster:
Q's barbershop - dokumentarfilm, LÆST SOM VÆRK, Emil Langballe (2019)
Nej Tak - Naiha Khiljee, (2020)
Pas På Pengene - Dan Turell, (1977)
Udenfor - Svend Åge Madsen, (1991)
Interview med Svend Åge Madsen fra Kristeligt Dagblad, (2023)
Efter Morgenmaden - Ellen Gambogi, (1890) (maleri)
Danmark 2009 - Peter Carlsen, (2009) (maleri)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nej tak - ja tak
|
22-08-2023
|
Analyse - Pas på pengene
|
31-08-2023
|
SK - Q's barbershop
|
05-10-2023
|
Q's barbershop
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentation, retorik, kommunikation
I dette forløb har elever arbejdet med Toulmins argumentationsmodel, Ciceros pentagram og de tre retorisk appelformer. Fokus har været debatten om en lov, der forhindrer koranafbrændinger. På baggrund af dette forløb forventes det at elelerne kan:
* Læse og forstå en avisartikel/debatindlæg. Redegøre for hovedsynspunkter.
* Analysere en argumenterende tekst og vurdere argumentationen.
* Analysere appelformer.
* Redegøre for grundlæggende kommunikationsforhold.
Eleverne har læst:
"Tre ud af fire danskere: Koranafbrændinger er unødvendige provokationer", Kristeligt Dagblad, 9.8.23.
"Koranafbrænding bekymrer det officielle USA", Kristeligt Dagblad, 7.8.23.
"Vi kunne være en rollemodel for unge i den muslimske verden. I stedet kapitulerer vi." Kristeligt Dagblad, 8.8.23.
"Vi har bøjet os for frygten, og jeg forstår godt hvorfor." Kristeligt Dagblad, 8.9.23.
"Biskopper er delte i spørgsmål om forbud mod koranafbrænding." 11.8.23.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentation og retorik
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning - Nordkraft
I dette forløb har eleverne læst og analyseret Jakob Ejersbos roman "Nordkraft". Eleverne har desuden set og analyseret dokumentarfilmen "Ejersbo" (2015, Christian Holten Bonke) og filmatiseringen "Nordkraft" (2005, Ole Christian Madsen). På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne har viden om følgende emner og kan anvende følgende analyseredskaber:
* Fortæller, synsvinkel, fremstillingsform, fortælletempo, fortælletidspunkt
* Motiv, konflikt, personkarakteristik, miljø, tid
* Realisme, socialrealisme, nyrealisme, beskidt realisme
* Dokumentarfilmens genrer og virkemidler
* Filmatiseringer af romaner, romanens virkemidler omsat til filmiske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel
|
05-12-2023
|
Ny opgave
|
08-12-2023
|
Personkarakteristik
|
10-01-2024
|
Nordkraft - meebook
|
02-02-2024
|
Nordkraft - sk
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Digital dannelse og sociale medier
I dette forløb har eleverne arbejdet med digital dannelse. Digital dannelse skal i denne forbindelse forstås som den adfærd, der er en konsekvens af digitale medier og de kommunikationsformer, der knytter sig til digitale medier - herunder sociale medier. Begreberne baserer sig i høj grad på bogen "Like" af Vincent Hendricks og Camilla Mehlsen.
På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kender, forstår og kan anvende følgende begreber:
* lokution, illokution, perlokution
* ansigtsløs kommunikation, medieret kommunikation, non-verbal kommunikation - og konsekvenserne deraf
* synkron og asynkron kommunikation
* hate speech, social kontrol, stigmatisering, misogyni på nettet, kønnet sprogbrug, empati
* social kapital, økonomisk kapital, kulturel kapital, erotisk kapital
* skærmkrop, skærmrelationer
* selviscenesættelse, politikeres brug af sociale medier til selviscenesættelse
* erfaringsargumentation
* stillfaceeksperimentet
Eleverne har læst og set:
Ti stille kvinde, del 1. Dr.dk/tv, 2014
Ludermanifestet (uddrag), Louise Kjølsen, Ekaterina Andersen, Nikita Klæstrup, 2017
Still Face-eksperimentet https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
Sammenligning på sociale medier er skadelig, Leder, Kristelig Dagblad, 2024.
Eleverne har blandt andet arbejdet med:
Facebookopslag fra Mette Frederiksen og Mai Villadsen.
Selvfundet materiale fra sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning: Persepolis
I dette forløb har eleverne læst Marianne Satrapis "Persepolis". På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan redegøre for grundlæggende forhold vedrørende graphic novels som genre. Derudover forventes det at eleverne kan foretage en analyse og fortolkning af graphic novels, både hvad angår form og indhold. Med hensyn til formanalysen forventes det at eleverne kan inddrage begreber som blandt andet stil, rammer, etager, fortælletempo, fremstillingsform, tegningens betydningselementer, fortællerfirkant, closure, forholdet mellem tegning og tekst, realisme og metaforik.
Eleverne har i forløbet læst andre eksempler på tegneserie og graphic novels. De har desuden set filmatiseringen af "Persepolis". Teoretisk baggrundsmateriale findes på meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Persepolis
|
22-03-2024
|
Tegneserie
|
15-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nyhedsjournalistik
I dette forløb har eleverne arbejdet med nyhedsjournalistik. Eleverne har særligt fulgt dækningen af branden i Børsen. På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan anvende følgende begreber:
* Nyhedstrekanten
* Nyhedskriterierne
* Journalistens roller (gatekeeper, neutral referent, kreativ underholder, analyserende pædagog)
* Nyhedsartikel og reportage
* Tabloid og omnibusavis
* Clickbait
* Layout
* Pressefotoet som genre
Eleverne har læst og analyseret:
"Branden" - Herman Bang, 1884
"Brand i Børsen er under kontrol", BT, 16.4.2024
"Politiet har mange hypoteser om branden, men vil ikke puste til konspirationer" Politiken, 18.4.24, Hans Davidsen Nielsen.
"Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen" Information, 17.4.24, Matthias Dressler-Bredsdorff
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lær af forfatterne
I dette forløb har eleverne læst skønlitteratur ud fra den tanke, at de læser for selv at blive bedre skribenter. Eleverne har arbejdet med skriveøvelser, som er blevet redigeret og omskrevet med inspiration fra forskellige teksteksempler fra kendte danske værker. Eleverne er kort blevet introduceret til forfatterskaber, perioder og -ismer. Fokus har været på særlige sproglige iagttagelser og de enkelte ords og sprogfigurers funktion i litteraturen. Fokus har været på:
Billedsprog: sammenligninger og metaforer
Tillægsord: objektive og subjektive
Udsagnsord: de forskellige bøjninger, herunder den dramatiske nutid, samt forskellen på neutrale og betydningsfulde udsagnsord
Personbeskrivelse, ydre og indre, det sanselige sprog
Eleverne har læst:
Emil Aarestrup: Angst, Til en Veninde, 1838
Tom Kristensen: Hærværk (uddrag), 1930
Karen Blixen: Den unge Mand med Nelliken (uddrag), 1942
Martin A. Hansen: Løgneren (uddrag), 1950.
Brendekilde: Udslidt, 1889 (maleri)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrisk værk: Yahya Hassan
I dette forløb har eleverne læst Yahya Hassans digtsamling "Yahya Hassan". Fokus har været på analyse og fortolkning, både hvad angår form og indhold, samt det autobiografiske stof og forholdet mellem fakta og fiktionalisering. På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan anvende begreber som:
Autofiktion/Skønlitteratur med selvbiografiske træk
Dobbeltkontrakt
Paratekst
Fakta og fiktionalisering
Performativ biografisme
Traumelitteratur
Traditionelt digt vs moderne digt
Formanalyse
Indholdsanalyse
Eleverne har udover "Yahya Hassan" læst et uddrag af Louise Østergaards roman "Ord" (2014).
Eleverne har på baggrund af forløbet skrevet en mini-sso.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samtaleanalyse
Dette forløb har haft fokus på samtaleanalyse, både virkelighedens samtaler og samtaler som de er gengivet i skønlitteratur. På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan analysere samtaler med brug af følgende begreber:
Kommunikationsanalyse
Høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet
Turtagning, gambitter, tøvesignaler, kontaktpåkaldere, minimalrespons
Face og facework
Transaktionsanalyse
Relationel kommunikation, emnekommunikation
Undertekst
Eleverne har læst og analyseret følgende:
"Et dejligt sted", novelle, Kjell Eskildsen, 1996.
"Afløb", novelle, Helle Helle, 2000.
"Det var jo dengang", Thomas Korsgaard, 2020.
Transskriberet uddrag af "Tværs" med Trine Bryld.
Transskriberede uddrag af to politiafhøringer.
Uddrag af "Et glas vand til Johnie" dokumentarfilm af Lars Engels, 1994.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-sso
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kærlighed i litteratur - middelalder til romantik
I dette forløb har eleverne læst tekster, først og fremmest lyrik, der tematiserer og omhandler kærlighed. Tidsperspektivet er fra middelalderen til romantikken. Forløbet har haft fokus på at skabe et litteraturhistorisk og idehistorisk overblik og sideløbende har eleverne fået repeteret grundlæggende begreber vedrørende lyrikken som genre, fx vers, strofer, rim etc.
Folkeviser: Agnete og Havmanden, Elverskud
Holberg: Om fordærvet smag i kærlighed
Oehlenschläger: Ellehöien
Blicher: Vinterklokken
Aarestrup: Til en Veninde, Var det synd?
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad
H.C. Andersen: De røde sko
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Samfundsdebat og eksistens
I dette forløb har eleverne beskæftiget sig med litteraturen fra det moderne gennembrud og frem til modernismen i 1960'erne. Forløbet har skiftet mellem realistisk litteratur, der kritiserer og debatterer forhold i samfundet - fx køn, klasse og kirke - samt den modernistiske litteratur, der beskæftiger sig med eksistentielle spørgsmål. Eleverne har fået en introduktion til eksistentialismen som filosofisk retning.
På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan:
* redegøre for grundlæggende træk ved realistisk litteratur og modernistisk litteratur
* sætte litterære tekster i forhold til deres tid og det omgivende samfund
* redegøre for grundlæggende træk ved det naturalistiske drama
Eleverne har læst/set:
VÆRKLÆSNING: Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879) - tv-udgave fra 1974 af Palle Kjærulf-Schmidt
Henrik Pontoppidan - En stor dag (1891/1899)
Johannes V. Jensen - De forsvunde skove (1899/1916)
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag - En idyl (1900)
"Pelle Erobrenen" - instr. Bille August (1987)
Peter Seeberg - Hullet (1962)
Klaus Rifbjerg - Anna (jeg) Anna (1969, uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Taler
I dette forløb har eleverne arbejdet med talen som genre, særligt den politiske tale. På baggrund af dette forløb forventes det at eleverne kan foretage en sproglig analyse og fortolkning af politiske taler. Af analytiske tilgange forventes det at eleverne kan undersøge:
* Argumentation
* Retorik
* Stilistiske virkemidler - fx anaforer, gentagelser, triader
* Brug af metaforer
* Nonverbal kommunikation
* Retorisk pentagram
Eleverne har læst og analyseret følgende taler:
Carsten Jensen: Tale ved folkets klimamarch, Odense, 2022
Olivia Kubasiak Reichs tale ved Klimapåmindelsen 2019
Anna Bjerre Johansens tale ved indledning af sultestrejke under Klimabevægelsens kampagne "Endnu et tabt år" 2021
Eleverne har set/hørt:
Kronprins Frederiks tale til Dronning Margrethe i anledning af hendes jubilæum som regent.
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris
Greta Thunbergs tale til FN (How dare you...)
Baggrundsmateriale i "Håndbog til dansk".-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og værklæsning
Repetition med Lars og arbejde med selvlæst værker
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Min SSO med disposition
|
03-03-2025
|
Fremstillinger af opture og nedture
|
06-03-2025
|
Selvlæst værk
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Taler og argumentation
Vi har repeteret fagbegreber tilhørende de to områder. Brug af slides i undervisningen og Håndbog til dansk.
Vi har især arbejdet med talerne:
Jason Diakité Timbuktu: Ord för ord
Mette frederiksen: Grønland er ikke til salg. Tv2. 7.1. 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Nyheder
Repetition af fagbegreber tilhørende avisen og sociale medier. Vu undersøgte forskellige aktuelle nyheder.
Materiale slides fra undervisningen og Håndbog til dansk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kærlighed
Gruppearbejde om teksterne fra forløbet om kærlighed, herunder arbejde med indledninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Noveller, syndefald og Freud
Vi arbejder med noveller og dertilhørende fagbegreber; fortæller, komposition, personkarakteristik og tema. Vi arbejder også med perspektivering til syndefaldsmyten og freud.
Vi læser. Naja Marie Aidt: Blomsterdalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Ved Det grønne bord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Kortfilm og dokumentarfilm
Vi repeterer filmiske virkemidler og arbejder med kortfilm, herunder Raskins syv parametre.
Vi ser to kortfilm:
Bawke af Hisham Zaman, 2005
Sidste gård af Rúnar Rúnarsson, 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Skriftlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105684651",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105684651",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59105684651"
}