Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Morten Bøge Truelsen
|
Hold
|
2023 En/a (1a En, 1a En SK, 2a En, 2a En SK)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror
I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes kendskab til fiktion og fiktionsanalyse (protagonist, antagonist, characterisation, setting, time, contrasts, m.fl.). Sprogligt fokus på ordforrådstilegnelse, ordbogsopslag og strategier for tilegnelse/læsning. Grammatisk fokus på kongruens, adjektiver og præpositioner.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film trailers; analysere og fortolke litterære tekster; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
Herudover arbejdes der mere indgående med:
The horror genre and its characteristics. Stephen King's three levels of horror: The Gross-Out, Horror and Terror.
Focus on terms related to the horror genre: fear, suspense, foreboding, foreshadowing, the unknown, the unbelievable, the unexpected, the uncanny, etc. We discuss the reasons for the popularity of horror literature (throughout time as well as at present).
I forbindelse med analyse af filmtrailere samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition and sound.
Materiale:
August Heat, by W. F. Harvey (1910). 4 ns
The Monkey's Paw, by William W. Jacobs (1902). 9 ns
American Psycho, by Bret Easton Ellis. (1991) Chapter 3: Killing Child at Zoo. 4 ns.
The Tell-Tale Heart, by Edgar Allan Poe. (1843) in Wider Context. 4,7 ns
Why We Crave Horror Movies, By Stephen King. In Playboy (1981) 2,5 ns.
Three Types of Horror, by Stephen King. From Thinner (1980). 0,5 ns
Strawberry King, by Stephen King. (1968) In Ubris, fall 1968 issue. 8,6 ns
(audio version: https://www.youtube.com/watch?v=8VQDQnKa4zY)
Film: The Raven (2012)
Total: 33,3 ns + film: The Raven
Trailers:
The Witch(2015) https://www.youtube.com/watch?v=iQXmlf3Sefg
The Conjuring 3 (2021) https://www.youtube.com/watch?v=h9Q4zZS2v1k
It Follows (2014) https://www.youtube.com/watch?v=HkZYbOH0ujw
Get Out (2016) https://www.youtube.com/watch?v=DzfpyUB60YY
It (2017) https://www.youtube.com/watch?v=FnCdOQsX5kc
Introduction to horror:
https://literaryterms.net/horror/
Stephen King's three levels of horror:
https://www.regmovies.com/static/en/us/blog/stephen-king-3-levels-of-horror
https://www.youtube.com/watch?v=PEikGKDVsCc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Narrating Truth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aspects of America
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Forstå og anvende centralt ordforråd om amerikansk historie, identitet, politiske idealer og kritik.
Læse og analysere forskellige teksttyper (digt, tale, billede, essay) med fokus på sproglige og retoriske virkemidler.
Analysere, fortolke og perspektivere autentiske engelsksprogede tekster kulturelt, historisk og samfundsmæssigt.
Diskutere og reflektere over udviklingen i det amerikanske selvbillede fra 1800-tallet til nutiden.
Træne skriftlig og mundtlig udtryksfærdighed med fokus på præcision, sammenhæng og perspektivering.
Kernestof og tekster
Fiktive og ikke-fiktive tekster:
Emma Lazarus: "The New Colossus" (digt, 1883)
John Gast: "American Progress" (maleri, 1872) + billedanalyse
John F. Kennedy: "Inaugural Address" (tale, 1961)
Barack Obama: "A More Perfect Union" (tale, 2008)
Theodore Kaczynski: "Ship of Fools" (essay, 1995)
Filmklip: "Godfather 2" (Ellis Island-sekvens)
Supplerende materiale:
Baggrundsmateriale om Manifest Destiny og immigration.
Eventuelt kort videoklip: "The American Dream: Then and Now". Starten på "Godfather 2" (Ellis Island-scenen)
Arbejdsformer
Tekstanalyse i små grupper med fokus på genre, stil og virkemidler.
Fælles billedanalyse (American Progress)
Speed debating (fx "Is the American Dream still alive?").
Kortskrivning: mini-essays eller refleksionsark til udvalgte tekster.
Mundtlige fremlæggelser: sammenligning af JFKs og Obamas taler.
Skriftlig opsamling: analytical paragraph eller kortere argumentative stykker.
Stilladsering
Modeller til billed- og taleanalyse (ethos-pathos-logos).
Ordforråd på tavlen: centrale begreber som "Manifest Destiny", "American Dream", "Founding Fathers", "racial divide", "hope and disillusionment".
Modeltekster: eksempler på hvordan man opstiller en kort analyse og perspektivering.
Brug af støttespørgsmål til hver tekst (fx: "Hvordan fremstilles Amerika som idé?", "Hvilke midler bruges for at skabe overbevisning?").
Evaluering og perspektivering
Afsluttende aktivitet:
Skriftlig mini-analyse: Eleverne vælger én tekst og analyserer, hvordan den fremstiller amerikanske idealer og deres udfordringer.
Alternativ: Mundtlig præsentation i par: sammenlign "The New Colossus" og "Ship of Fools" med fokus på forandring i den amerikanske selvopfattelse.
Forløbet lægger op til videre kortere temaforløb i 2g:
The American Election (valgkamp, retorik, medier)
Post-election: American Autocracy (kritisk blik på amerikansk demokrati og identitet i opbrud som følge af valget af Donald Trump).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Urban Individual
Forløbsbeskrivelse: The Urban Individual
Forløbet undersøger livet i storbyen med fokus på det moderne individs oplevelse af ensomhed midt i mylderet af mennesker. Gennem tekster og film belyses storbyens dualitet som både et sted med uendelige muligheder og en arena for tab af identitet. Forløbet inddrager analytiske begreber, samfundsmæssige perspektiver og diskussioner om storbylivets indflydelse på individet.
Centrale analytiske begreber
Setting & Atmosphere – Hvordan skaber byens miljø stemning og påvirker karaktererne?
Identity & Alienation – Individets selvforståelse i en storbykontekst.
Characterization & Relationships – Hvordan interagerer karakterer med hinanden i en urban setting?
Symbolism – Byens rolle som metafor for isolation eller muligheder.
Centrale tematikker og diskussionspunkter
Kan man være ensom i en by fyldt med mennesker?
Hvad betyder storbyen for den individuelle identitet?
Hvilke muligheder og begrænsninger giver storbylivet?
Hvordan fremstilles urban ensomhed i film og litteratur?
Vigtigste arbejdsformer
Tekstanalyse af noveller og essays.
Filmklip-analyse med fokus på virkemidler.
Gruppearbejde & diskussion om karakterernes oplevelser.
Skriftlige refleksioner – essays og korte analyser.
Præsentationer om udvalgte temaer og tekster.
Anvendt materiale
Litteratur:
Buhlmann: From "Preface to The Urban Individual"
Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"
Higson: "The Red Line"
Bank: "The Wonder Spot"
Film:
Lost in Translation (Coppola)
Uddrag af American Beauty (Mendes)
Uddrag af Crash (Haggis)
Uddrag af Taxi Driver (Scorsese)
Forløbet tilrettelægges, så eleverne både arbejder analytisk og kreativt med byens betydning for individet, og der lægges vægt på aktiv elevdeltagelse gennem diskussioner og skriftlige refleksioner.
Præsentation: Eleverne har lavet en præsentation, der har fokuseret på the Super Hero and the Urban setting.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Election
Kort forløb op til det amerikanske præsidentvalg. Forløbet trækker tråde til tidligere bearbejdede tematikker om amerikansk identitet og selvforståelse. Ref. til forløbsbeskrivelse. Der lægges også op til et kort forløb efter valget mhp. at bringe yderligere perspektiv til både disse fire moduler og forløbet "Aspects of America".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The British Empire
The British Empire
Faglige læringsmål og kompetenceområder
Formålet med forløbet har været, at eleverne skal kunne:
Forstå og anvende et centralt ordforråd relateret til kolonialisme, imperium og modstand.
Læse, analysere og fortolke autentiske engelsksprogede tekster med fokus på sprog, fortællerposition og historisk kontekst.
Perspektivere tekster kulturelt, historisk og samfundsmæssigt til perioden for det britiske imperium og dets eftervirkninger.
Diskutere og reflektere over imperiets betydning for både Storbritannien og de tidligere kolonier.
Øve skriftlig og mundtlig sprogfærdighed på engelsk med fokus på klarhed og sammenhæng.
Kernestof og tekster
Fi
Khushwant Singh: "Karma" (short story)
George Orwell: "Shooting an Elephant" (essay)
George Orwell: uddrag fra "Burmese Days" (roman)
Supplerende materialer:
Kort historisk oversigt: British Empire timeline (uddrag fra fx BBC History)
Kort video: Crash Course World History – The British Empire (5-7 min.)
Samt analyser af kolonial billedkunst/plakater (visuelt materiale).
Arbejdsformer
Klasse- og gruppediskussioner.
Speed talking (2 min pr. makker om f.eks. tekstens syn på magt).
Analyseskemaer og guided reading questions.
Skriftlige miniopgaver: fx korte reflekterende tekster (“How did colonialism shape identity?”).
Peer-feedback og respons på små skriveøvelser.
Stilladsering
Samlet gloseliste over centrale begreber (colonialism, empire, resistance, burden, identity, bias).
Eksempeltekster: Modelanalyse af kort tekstuddrag fra "Karma" eller "Shooting an Elephant".
Begrebskort over fx "imperialism" med nøgleord, citater og billeder.
Skriftlige støtteskemaer til essaystruktur: indledning, analyse, perspektivering.
Evaluering og perspektivering
Perspektivering til nutiden: Hvilke spor af kolonitiden ser vi i dag (i fx Commonwealth, migration, sprog, kulturelle identiteter, post-colonial literature)?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Britain at War
Dette forløb har undersøgt, hvordan Første Verdenskrig blev skildret gennem litteratur, film og propaganda, både historisk og i en moderne kontekst. Eleverne har analyseret digte fra perioden, herunder værker af Wilfred Owen og Siegfried Sassoon, samt set filmene Regeneration og 1917. Gennem arbejdet med krigens glorificering vs. dens brutale realitet har eleverne reflekteret over, hvordan krigsfortællinger formes og bruges til forskellige formål.
Centrale analytiske begreber:
The Glorification of War – heroisme, patriotisme og ære
War is Hell – krigens brutalitet, trauma og meningsløshed
Propaganda & Persuasion – retoriske og visuelle strategier
Perspective & Voice – soldaters vs. civile fortællinger
Historical vs. Modern Representation – hvordan ændrer skildringen af krig sig over tid?
Centrale diskussionspunkter:
Hvordan fremstiller krigsdigterne Første Verdenskrig, og hvordan adskiller deres perspektiver sig fra samtidens propaganda?
Hvordan bruger propaganda retoriske og visuelle virkemidler til at forme opfattelsen af krig?
Hvordan afspejler Regeneration og 1917 krigens virkelighed i forhold til historiske kilder?
Er der en moderne parallel til Første Verdenskrigs propaganda i nutidens medier?
Hvilke fortællinger om krig dominerer i dag – glorificering eller realisme?
Arbejdsformer:
Tekstanalyse af digte med fokus på stemme, billedsprog og temaer
Billed- og medieanalyse af historiske og moderne propagandakampagner
Film-analyse: hvordan formidler Regeneration og 1917 forskellige perspektiver på krig?
Debat: "Is propaganda a necessary evil in times of war?"
Kreativ skrivning: skriv et propagandadigt eller en anti-krigstekst fra en soldats synspunkt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The American Autocracy
Forløbet følger op på det tidligere korte forløb om "American Election", som trækker på elevernes viden fra forløbet om "Aspects of America" fra 1g. Se derfor forløbsbeskrivelse for dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243863939",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243863939",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243863939"
}