Holdet 2023 Ma/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Lene Votborg Lehmann, Lise Danelund, Nina Bjørn Thoft
Hold 2023 Ma/c (1c Ma, 1c Ma SK, 2c Ma, 2c Ma SK)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Funktioner og vækst 1
Titel 2 Funktioner og vækst 2
Titel 3 Rentesregning 1
Titel 4 Polynomier
Titel 5 Statistik
Titel 6 Vektorer
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 9 Vektorer 2
Titel 10 Modellering og Trigonometriske funktioner
Titel 11 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Funktioner og vækst 1

Repetition af lineær funktion, vækstegenskab for lineære funktioner (∆∆-vækst). Formler for a og b (inkl. bevis), betydning for grafens udseende.

Funktionsbegrebet, funktion givet ved forskrift, graf, tabel og sproglig beskrivelse, intervaller, definitionsmængde og værdimængde, ekstrema og monotoniforhold.

Procentregning, absolut og relativ tilvækst og fremskrivningsfaktor.
Renteformlen (kapitalfremskrivningsformlen),

Potensregneregler. Rødder og løsning af ligninger vha roduddragning. Logaritmefunktioner og logaritmeregneregler (uden bevis).

Eksponentielle funktioner, betydning af a og b, vækstegenskab (∆%-vækst), formler for a og b (med bevis), fordoblingskonstant og halveringskonstant (med bevis).

Potensfunktioner, formler for a og b (inkl. bevis), betydning for grafens udseende, vækstegenskab (%%-vækst).

Ligefrem og omvendt proportionalitet.

I samarbejde med biologi A er arbejdet med bakterievækst, og derfor er andre væksttyper (forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst) kort gennemgået. Dette er også et spor til matematik A.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Funktioner og vækst 2

Funktionsbegrebet, herunder repræsentationsformer (regneforskrift, grafer, tabeller), definitionsmængde og værdimængde.

Modellering
Kendskab til logaritmefunktioner.
Regression, forklaringsgrad og residualer (beregning og residualplot).
Løsning af 2 ligninger med 2 ubekendte

Beskrivelse af grafer. Herunder: Maksimum, minimum, skæring med akserne, nulpunkter, monotoniforhold.
Sammensat funktion
Stykkevis defineret funktion.
Numerisk værdi

Materiale til Funktioner og vækst 1 og 2:
Gyldendalsgymnasiematematik B1 - Kap. 1 (s. 7- 50 samt s. 51-74)
Anvendelse af Nspire og GeoGebra i vores arbejde med emnet.
Herudover anvendelse af læringsportalen webmatematik.dk, restudy.dk og abacus.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rentesregning 1

Rentesregning, kapitalformlen.
Alle variable i kapitalformlen kan isoleres.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Polynomier

Vi har arbejdet med andengradspolynomier

Andengradspolynomier:
- koefficienternes betydning for parablen.
- diskriminanten (og dennes betydning for parablen)
- diskriminantformlen  (hvordan man finder rødderne) - og bevis for denne.
- Faktorisering ved toppunkt og rødder (inkl. dobbeltrod)

Vi har desuden lavet kvadratisk regression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Statistik

Indekstal.

Ikke-grupperet observationssæt, herunder middeltal (middelværdi), prikdiagram, typetal, variationsbredde, det udvidede kvartilsæt, outliers, skævhed, boksplot og fortolkning af dette. Hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, pindediagram (stolpediagram), spredning, middeltal.

Arbejde med klassens data for antal søskende.

Deskriptiv statistik (prikdiagram, boksplot, sumkurve og statistik med 1 variabel) i Geogebra og Nspire.

Grupperet observationssæt herunder middeltal (middelværdi), prikdiagram, typetal, variationsbredde, det udvidede kvartilsæt, boksplot og fortolkning af dette. Intervalhyppighed, Intervalfrekvens, intervalkumuleret frekvens, histogram, sumkurve spredning, middeltal.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vektorer

Vi har arbejdet med:
Definition af en vektor,  nulvektor, enhedsvektor, basisvektor, Vinkler mellem 2 vektorer, Regneregler for vektorer med og uden koordinater, Stedvektor samt beviset for stedvektor, længen af en vektor, Vektor fra et punkt til et andet, indskudsreglen, Prikproduktet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 09-09-2024
Aflevering 2 20-09-2024
Aflevering 3 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Differentialregning

klassen har arbejdet med følgende:

Eksperimenter med tangenter, definition af differentialkvotient, differentialkvotienter for elementære funktioner (herunder eksponential-, logaritme- og potensfunktioner) med beviser for nogen af dem, differentiationsregneregler med beviser, tangentens ligning, monotoniforhold og ekstrema, optimering, vækst og væksthastighed, grafisk sammenhæng mellem en funktion og dens afledede, differentiabilitet og kontinuitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sandsynlighedsregning og statistik


klassen har arbejdet med følgende:

Sandsynlighedsfelt, hændelse, stokastisk variabel, sandsynlighedsfordeling, middelværdi, varians, spredning, kombinatorik,  permutationer, multiplikations- og additionsprincippet, fakultet, binomialfordelt stokastisk variabel, beregning af binomialsandsynligheder (både vha. Nspire og vha. formel), middelværdi og spredning i binomialfordelingen, argumentation for formlen til beregning af binomialsandsynligheder, nulhypotese, signifikansniveau, binomialtest (dobbeltsidet, højreside og venstreside ), konfidensintervaller, samt en sammenligning mellem normalfordelingen og normalfordelingen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorer 2

Forløb fortsat fra efteråret 2.g.
Klassen har arbejdet med følgende:
Ligning og parameterfremstilling for ret linje, vinkler og skæringspunkter mellem rette linjer, projektion af punkt på linje og vektor på vektor, tværvektor, determinant, afstand fra punkt til linje og mellem to parallelle linjer, cirkler og tangenter til cirkler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Modellering og Trigonometriske funktioner

Modellering og Trigonometriske funktioner:

Introduktion til modelbegrebet:
"Science, Mathematics and Mathematical Models" by John Donaldson i Gyldendals Gymnasiematematik B2, s.52-60
Modelbegrebet
Opstilling og fortolkning af modeller (herunder også optimering)

Trigonometriske funktioner og harmoniske svingninger:
Radiantal (omregning mellem grader og radianer), omløbsretning, grafer for sinus og cosinus, periodicitet, modeller med harmoniske svingninger. Differentiation af sinus og cosinus (uden beviser).

Materiale:
Gyldendals Gymnasiematematik B2, s.52-82 (ca. 30 ns)
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/trigonometri/radianer
https://www.webmatematik.dk/lektioner/sarligt-for-htx/trigonometri/svingninger-og-periodiske-funktioner
http://www.frividen.dk/trigonometriske-funktioner/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer