Herlev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herlev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Dan Bodal
Hold
2023 Ty1 (
1g Ty1
,
2g Ty1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Zwei Welten
Titel 2
Jung sein
Titel 3
Kriminalität und Gewalt
Titel 4
Kriminalität und Gewalt
Titel 5
Nachkriegszeit
Titel 6
Märchen
Titel 7
Urbanes Leben
Titel 8
DDR
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Zwei Welten
Forløb "Zwei Welten", som skal belyse de muligheder og udfordringer det er at leve med to kulturer og have flere forskellige relationer til til deres hjemland og fødested, herunder, hvorfor man kommer som indvandrer eller flygtning til Tyskland. Begreber som identität og Heimat mm er belyst gennem forskellige tekster
Filmen Almanya
Deutschland und die Gastarbeiter
Frederik Hetmann: Antonella
Nevfel Cumart:
Zwei Welten -
Über die Heimat I -
über die Heimat II
Es wird immer etwas Fremdes bleiben
Indhold
Kernestof:
Arbejde med sætningsanalyse
Vi fortsætter i samme spor: "livet med to kulturer" som i filmen Almanya, som vi også tager udgangspunkt i. Læs vedhæftede tekst om filmen og personerne og øv dig på gloserne til teksten. Prøv herefter om du kan oversætte den mundtligt til dansk.
Læs den danske tekst "Tyskland og de tyske gæstearbejdere", s.1 i vedhæftede dokument.
Deutschland und die Gastarbeiter.docx
Læs den danske tekst "Tyskland og de tyske gæstearbejdere", s. samt den tyske tekst "Deutschland und die Gastarbeiter" i vedhæftede dokument. Bemærk gloser og "chunks"
Arbejde med kasus og analyse i modulet og ny tekst
Sørg for at have styr på alle chunks til teksten vi arbejdede med sidst : "Deutschland und die Gastarbeiter". Udfyld første side i vedhæftede dokument med hele tyske sætninger. I skal bl.a. øve jer på et mundtligt referat af hele teksten med udga
Bordplan tysk nov 2023.docx
Husk at medbringe din tysk-mappe
Repetition verber og kasus.docx
Sætningsanalyse: - skrives på tavle, analyseres og forklares
1. Læs resten af teksten "Antonella"
Einstieg Zwei Welten_und_Uber die Heimat.docx
Opsamling på sætningsanalyse fra sidst (se grupper nedenfor) og opsamling på "Antonella" - øv gloser og vendinger i vedhæftede dokument
Tyskprøve: bøjning af hjælpeverber (sein, haben, werden i nutid) samt kasussystemet (bestemt og ubestemt artikel (der, ein) og personligt pronomen (ich, mich, du, er osv) samt nutid af svage verber - medbring din tyskmappe.
Woher komme ich.docx
Woher komme ich.docx (Alle skal på tysk have besvaret lidt om deres baggrund og lidt om hvad der kendetegner den kultur, som man kommer fra)
Lektien er, at du inden modulet har besvaret spørgsmålene i elevfeedback, da du skal fremlægge svarene for mig og en mindre gruppe af dine skole-kammerater
Tyske modalverber (kun frem til 4:40 min) Se og lyt: Forstå, øv og gentag evt. og løs nedenstående opgaver inden modulet:
Læs hele vedhæftede dokument med opgaver og tekster helt igennem inden modulet, så du ved, hvad det handler om - vi arbejder så med begrebsafklaring, tekster og arbejdspørgsmål i modulet
biographie Nevfel Cumart
Es wird immer etwas fremdes bleiben (1).pdf (Tekst der arbejdes med i modulet, når du ikke er til gruppe-samtale)
Zwei Welten_und_Uber die Heimat_elever.docx
I resten af modulet arbejdes med opgaver i elevfeedback samt udleveret opgave
Forbered hjemme en mundtlig genfortælling på tysk med dine egne ord af den udleverede og vedhæftede tekst s.16-17 (linie 8). Forbered også resten af teksten (s.17 (linie 9) - s.18), som vi samtaler om på tysk. Der afsættes ca 7 min til hver af jer sa
For de elever, jeg ikke nåede at snakke med sidste modul:
I resten af modulet arbejdes med opgaver i elevfeedback samt udleveret opgave fra sidst, som færddigøres og husk at aflevere i elevfeedback
Medbring din tyskmappe og grammatikbog med tekster og opgaver.Opsamling på opgaver fra de sidste moduler. Genopfrisk lige teksten, som du har holdt oplæg om "Es wird immer etwas fremdes bleiben", som opgaverne jo også omhandler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Jung sein
Temaet
Temaet belyses gennem forskellige synsvinkler og medier med udgangspunkt i de unges liv og deres relationer til familie, venner og tanker om livet, som de lever det idag.
Aus ”Die Welt, in der wir leben”, Gravgaard/Wikkelsøe, Tyskforlaget 2009:
Sibylle Berg: Dominik Z
Aus
https://www.youtube.com/watch?v=yvk-hUh7WVQ
:
Sams Ankunft
aus Ansichten, Systime: Max Bolliger: Sonntag
Aus (http://jetzt.sueddeutsche.de/texte/anzeigen/487069/3/10)
Die aufgewärmte Liebe
Lydfil: Vor dem Hörsaal aus: https://www2.testdaf.de/fileadmin/Redakteur/Audio_Video/TestDaF/Modellsatz02/hv1.mp3
Indhold
Kernestof:
Medbring grammatikbog og tyskmappe og genlæs s.39-41 om ordstilling i hoved-og bisætninger og kig godt på eksemplerne.
Vi arbejder med tekst og tema i modulet og træner til opgaven senere på ugen :)
Lektier inden modulet:
Flere af jer forbereder jer for lidt!!! Hvis man vil lære tysk og forbedre sig skal der gøres en indsats hjemme og i modulerne!!
I modulet træner vi også grammatik-opgaver fra sidst (Så du skal ikke lave dem som lektier!!)
Vi arbejder videre med teksten i modulet
Indhold:
Domizik Z arbejdsseddel2.docx
Vi samtaler om teksten "Dominik Z" på tysk i mindre grupper og du har forberedt svar på opgaverne fra sidst, jvf arbejdessedlen fra sidst - også uploadet her - Forbered især spørgsmålene til teksten godt - og gerne så godt, at du ikke behøver en comp
Grupper:
Der arbejdes i modulet i undergrupper af to-tre med følgende, som er lektie til næste modul - aflevér i elevfeedback.
Lektier er det I arbejdede med i sidste modul (ordstilling og opgave 1-3) - også vedhæftet
Bordplan tysk feb 2024.docx Afsnit
Læs teksten "Das Ende der Familie" - slå om nødvendigt gloser op: Das ende der Familie.pdf - øv dig hjemme på at kunne genfortælle mundtligt på tysk
Tyske-fejlsætninger.docx
Tyske-fejlsætninger.docx. (Forbered hjemme)
Grammatikarkoversigt.pdf
Fremlæggelser på tysk fra mandagens gruppearbejder
Vi ser filmen "Im Juli"
Jeg er ikke tilstede, men I ser resten af filmen "Im Juli" - medbring høretelefoner. Log ind her: filmen "Im Juli" - uni-login
Vi arbejder med filmen "Im Juli"
ImJuli_Handlung und Hauptpersonen.pdf
Læs om Hauptpersonen i filmen "Im Juli"
Vi træner også til en skriftlig prøve på mandag, men uden skærm.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kriminalität und Gewalt
Et forløb med forskellige indfaldsvinkler omhandlende kriminalitet og vold med tekstgennemgang, elevoplæg og opgaver om emnet
Thema: Kriminalität und Gewalt
- ”Geld her” Von Linda Tutmann (http://www.zeit.de/campus/2011/02/gefaengnis)
- ”Überfall aud Aldi-Filiale”, Aus: Andreas Straub: ALDI einfach billig, rororo 2012
- Milena Moser: “Letzte ... Pizza” (i: Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum – Text und
Sprache, Tyskforlaget, 2005
- ”Die Mädchenbande”, (Aus Christoph Hein: Weiskerns Nachlass. Suhrkamp 2011)
Indhold
Kernestof:
Medbring tyskmappe, evt noter, grammatikbog til prøven. Prøven kommer til at ligne de sætninger I arbejdede med sidst - se her under:
Geld her_Text.pdf (Læs teksten)
Geld her_Text.pdf (Læs teksten s.1-2, linie 36) Læs "Geld her", s.1-2 (linie 36)
Medbring tyskmappe og grammatikbog
https://wordwall.net/da/resource/72069527 (verber 1)https://wordwall.net/da/resource/72069706 (verber 2)
Genlæs "Geld her" - øv mundtlige svar hjemme
Vi gennemgår de 16 sætninger fra sidst med analyse og oversættelse i grupper
Sætninger
Der vil blive lagt nogle øvelser kort før modulet starter, som I skal arbejde med. Når jeg kommer, gennemgår vi øvelserne - så er I så klar, som I kan blive.
Tyskprøve - medbring grammatikbog, grammatikark, gamle opgaver og evt udskrevne noter - vil tælle som aflevering.
Læs vedhæftede tekst grundigt - slå gloser op, hvor det er nødvendigt. Du skal arbejde på at kunne fremlægge teksten mundtligt. Vi arbejder videre med nøjere krav til oplægget i næste modul - du skal også kunne sige lidt om temaet.
Chunks 1
Læs vedhæftede tekst grundigt - slå gloser op, hvor det er nødvendigt. Du skal arbejde på at kunne fremlægge teksten mundtligt. Vi arbejder videre med nøjere krav til oplægget i modulet - du skal også kunne sige lidt om temaet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kriminalität und Gewalt
Thema: Kriminalität und Gewalt
- ”Geld her” Von Linda Tutmann (http://www.zeit.de/campus/2011/02/gefaengnis)
- ”Überfall aud Aldi-Filiale”, Aus: Andreas Straub: ALDI einfach billig, rororo 2012
- Milena Moser: “Letzte ... Pizza” (i: Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget, 2005
- ”Die Mädchenbande”, (Aus Christoph Hein: Weiskerns Nachlass. Suhrkamp 2011)
Indhold
Kernestof:
Efter lidt øvelser glider vi over i emnet "Kriminalität und Gewalt", som vi ikke blev helt færdige med sidste skoleår. Vi mangler et par tekster. - Medbring tyskmappe og hav altid din grammatikbog med
Øv jer på de to sidste chunks om "Kriminalität und Gewalt" hjemme Slå gloser op, om nødvendigt- Husk at medbringe dem og din mappe.
Bordplan tysk aug 2024.pdf
Læs og forstå vedhæftede tekst - slå op, hvor du ikke forstår væsentlige gloser - Bemærk gloserne th - Læs den to gange - nogle har fået den udleveret - Husk at medbringe din mappe
Milena Moser_Letzte Pizza s_1.docx
Der arbejdes individuelt med den skriftlige opgaveaflevering til onsdag den 4/9
Vi prøver at skabe forkundskab til en tekst ved at indøve centrale chunks fra teksten (før vi læser selve teksten) og få en god ide om, hvad den handler om - Øv dig derfor grundigt på at indlære dem inden modulet på vedhæftede link - De fleste chunks
Die Mädchenbande 1-2.docx (mundtlige samtalesprørgsmål)
Die Mädchenbande
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nachkriegszeit
Tema om efterkridstidens Tyskland med forskellige tilgange til emnet, hvor vi har arbejdet med fælles gennemgang, samtale i mindre grupper, skriveøvelser og integrerede grammatiske øvelser, herunder forskellige genrer. personkarakteristikker af hovedpersonerne i "Das Wunder von Bern"
Thema: Nachkriegszeit
- Leben in den Trümmern aus:
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
- ”Berlin als Stadt des kalten Krieges”
- Klaus Scherf: ”Luftbrücke Berlin”
- Tidslinie Tysklands efterkrigstid (på tysk og dansk)
- Bertold Brecht: „Die Pappel vom Karlsplatz“
- „Tafel erinnert an das Schicksal eines Baumes: Brechts Pappel auf dem Karlsplatz“, aus
Berliner Zeitung 31.05.2002
- Film: Das Wunder von Bern
- Bogen “Das Wunder von Bern”, s.6-13, s.18-23, s.35, s.37-38, s.44-46
Indhold
Kernestof:
Læs udleveret tekst: „Berlin als Stadt des kalten krieges“
1. Øv dig på akk-præpositionerne og dativ-præpositionerne og lær dem udenad her: https://wordwall.net/da/resource/79242979 og på betydningen af præpositionerne her: https://wordwall.net/da/resource/79416087
Lektie er opgave a, b, c og d i vedhæftede dokument
Lav din egen liste med stikord (Max 20 stk) på tysk, som du mundtligt kan genfortælle historien "Luftbrücke Berlin" ud fra -
For de elever, der ikke har holdt oplæg sidst:
Skriftlig prøve, som I kender dem fra tidligere - nu også med præpositioner, der styrer kasus (akk / dativ). I må bruge jeres noter og printede papirer, tyskmappe, grammatikbog. Skal være klar inden modulet.
Læs vedhæftede historiske tidslinie, som er på både tysk og dansk. Læg især mærke til det tyske ordforråd.
Relevante gloser til den tyske historie
Spørgsmål skal formuleres i elevfeedback i modulet- Og I skal selvfølgelig læse op på det hele, så I også kan svare på det hele
Vi arbejder med og gennemgår de 21 tekst- og analyserelevante sætninger, I har arbejdet med de sidste moduler - udleveret og også vedhæftet her - få analyseret og oversat dem uden brug af oversættelsesprogrammer - Brug i stedet de gloser der er vedhæ
Spørgsmål skal formuleres i elevfeedback inden modulet starter- Og I skal selvfølgelig læse op på det hele, så I også kan svare på det hele
Arbejde selv med Individuel opgave omhandlende løst og fast sammensatte verber (opgave 1-3) samt det relative pronomen som og der (opgave 4 og 5) - afleveres under opgaver i Lectio (= tilstedeværelse i modulet). Opgaven er også vedhæftet her:
Vi samler op på arbejde fra i fredags
Vi samler op på opgave fra i fredags og I læser vedhæftede tekst.
I skal genlæse den udleverede tekst "Die Pappel vom Karlsplatz" og forberede en analyse i form af at færdigøre de 10 vedhæftede sætninger inden modulet - skriv dem i elevfeedback - tekst + sætninger også vedhæftet her.
Wir reden über den Text und werden auch den Text analysieren.
Die Pappel vom Karlsplatz_stærke verber.docx
Vi slutter forløbet af med teksten "Das Wunder von Bern", hvortil der også hører en film. Vi starter med vedhæftede tekst, som er en introduktion til dramaet, hvortil der også hører en bog, som I får udleveret. Den vedhæftede tekst er lektie - bemærk
Vi ser filmen færdig
Find den rigtige tyske oversættelse til den danske sætning i vedhæftede dokument
Fokusspørgsmål til samtale Das Wunder von Bern (s.6-9)
Læs s.10-13 i Das Wunder von Bern og formulér 8 spørgsmål til teksten i elev-feedback på tysk. Læs videre s.18-23 (Szene 15-18) og besvar følgende fokusspørgsmål ligeledes i elevfeedback:
Charakteristik der Personen_Das Wunder von Bern.docx
Vi samler op på tirsdagens arbejde-selv modul med samtale på tysk om spørgsmålene, I skulle lave/besvare
Halvklasser:
Szene 15:
Lektie er at gøre arbejdssedlen færdig hjemme fra sidst (personkarakteristikker og beksrivelser af adjektiver)
Mindmap + læse udvalgte sider med spørgsmål til "Das Wunder von Bern" (se på bagsiden af jeres mindmap samt herunder) - Husk bogen og dit mindmap: Max to stikord pr adjektiv, som beskriver personerne - du skal kunne sige noget om alle personerne og b
Das Wunder von Bern
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige eventyr, herunder analyse med forskellige eventyrtræk og eventyrgenrer - såvel Volksmärchen som Kunstmärchen. Eleverne har selv valgt et eventyr, som de efterfølgende har bearbejdet og analyseret med efterfølgende mundtlige oplæg for klassen.
Thema: Märchen
- „Sterntaler“, Quelle: Grimms Märchen, gekürzte und überarbeitete Fassung
- „Aschenputtel“, Kilde: https://kurzemaerchen.de/maerchen/fuer-kinder/aschenputtel/
- Slutningen af „Aschenputtel“ i originalversion, Kilde:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/aschenputtel
- Selv-valgte eventyr (elevoplæg) fra https://kurzemaerchen.de/ og
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index
- Der Teufel mit den 3 goldenen Haaren, Brennpunkt Deutsch
- Gudrun Pausewang: „Weg mit der Grenze“
Indhold
Kernestof:
Analyser (med tegn) og oversæt eventyrsætninger til tysk, som du fik udleveret sidst - også vedhæftet her. Læs også det korte vedhæftede eventyr "Sterntaler" - øv dig på at kunne oplæse og oversætte det mundtligt og kunne referere indholdet på mundtl
Genlæs og medbring det udleverede eventyr "Sterntaler", som vi samtaler om og refererer på tysk. Læs også vedhæftede noter om eventyrtræk (Märchenmerkmale), som vi også tager en snak om på tysk - forbered dig på at kunne sige nogle fornuftige sammenh
04_Sterntaler_Text.pdf
Vi hører de eventyrer, som I arbejdede med sidst to og to. Og så arbejder vi lidt med eventyrtrækkene (som vi snakkede om sidst - Husk at medbringe dem) og I får på skrift formuleret hele sammenhængende sætninger herom.
Bordplan
I skal have lavet lavet sammenhængende sætninger færdig fra sidst i arbejdet med eventyr træk, som skal ligge i elevfeedback inden modulet : Märchenmerkmale1.docx
Das Volksmärchen
Aschenputtel und ausgewahlte kurze Marchen.docx
Lav udfyldningsøvelsen (udleveret sidst og vedhæftet) færdig hjemme - Wir sprechen auch mündlich über "Aschenputtel" auf Deutsch.
Vi genopfrisker også lige udtale og intonation på tysk, da jeg oplever en del af jer har vanskeligt ved udtale - så øv jer på oplæsning af teksten "Aschenputtel" og se vedhæftede
Forberedelse af mundtlig fremlæggelse til næste tyskmodul - se vedhæftede - fremlæggelsen skal vare ca 5 min.
I modulet
Mundtlige fremlæggelser om dit eventyr på tysk
Mundtlige fremlæggelser på tysk om dit eventyr for dem, der ikke gjorde det sidst
Grammatik og progression.docx
Herunder ses oversigt over grammatiske emner med sidehenvisning i grammatikbogen samt uddybende om verbers ordstilling
Der Teufel.pdf (Bemærk gloser og spørgsmål bagest) - Findes på dansk her: Der Teufel...på dansk
Læs s.20-22 ned i eventyret Der Teufel..... og besvar spørgsmål hertil - se vedhæftede
Substantivernes køn.docx
Læs s.20-22 ned i eventyret Der Teufel..... og besvar spørgsmål hertil - se vedhæftede
Læs s.22 (sidste afsnit)- s.24 ned i eventyret Der Teufel..... og besvar spørgsmål hertil + Arbejdessdel fra sidst - se vedhæftede
Læs s.10-12 ("...zur Hintertür hinaus") i den udleverede tekst "Weg mit der Grenze" - også vedlagt her.
image.png
Weg mit der Grenze_12_15_Kunstmarchen_opsamling1.docx
adjektiv og konjunktiv.docx
Resten af "Weg mit der Grenze" læses. Spørgsmål følger + konjunktiv-sætninger fra sidst (Læs om konjunktiv s.91 - 93 i grammatikbogen)
Weg mit der Grenze“, Textfragen, s.12-15
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Urbanes Leben
I dette forløb har eleverne arbejdet alsidigt med det at leve i byen og de fordele og ulemper, bylivet kan byde på. De har bl.a. beskrevet billeder og holdt oplæg om egne selvvalgte villeder, der kredser om livet i byen udover almindelig samtale og analyse af tekster omkring emnet.
Thema: Urbanes Leben
- Urbanisierung – einfach erklärt, aus
https://www.youtube.com/watch?v=1gGUs6YocSQ
- Bildbeschreibung, https://www.geo.de/natur/nachhaltigkeit/lebensstil-ein-hoch-auf-
das-stadtleben-30183922.html
- Selvvalgte billeder (elevoplæg) med beskrivelser og analyse
- Kurt Tucholsky: Augen in der Großstadt
- Anja Tuckermann: „Potzdamer Straße“, aus Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007
Indhold
Kernestof:
Nyt emne om Urbanes Leben (livet i byen)
Redemittel_Bildbeschreibung.docx
Finde ein Bild, das mit dem Thema "Urbanes Leben" zu tun hat und bereite ein Bildbeschreibung vor. - Verwende dabei die Redemittel zur Bildbeschreibung.
Vi ser film og knytter fokuserede bearbejdede spørgsmål til filmen, som der efterfølgende arbejdes med
Augen in der Großstadt1.docx (Læs teksten hjemme - spørgsmålene arbejder vi med i modulet)
Opgave: prøv at bruge chatgpt til at lave en tolkning af "Augen in der Großstadt" på tysk - husk at nævne "målgruppe" og "sprogtligt tilgængeligt" i dit spørgsmål
Her er 13 sætninger i Konjunktiv II med åbne slutninger.docx (gammel lektie) - forbered hjemme.
Meiner Meinung nach....
efter min mening......
Das Leben der anderen_elever.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
DDR
Thema om livet i DDR og de mange begrænsninger, som borgerne måtte leve med i et totalitært regime indtil murens fald.
Thema: DDR
- Film: ”Das Leben der anderen”
- ”Fall der Berliner Mauer am 9. November 1989” ,
https://www.youtube.com/watch?
v=s3FjYRRCMdE
- ”5 ting du skal vide om: Berlinmurens fald”,
https://www.youtube.com/watch?
v=CKfj4HHbPrI
- Katja Hübner : ”Mein erster Besuch im "goldenen Westen"
- Marcus Köhler, “Mauerfall zu Haus”
- Obst mit Geschichte: Was die Banane zur Wende beitrug
Hamburger Abendblatt, 14.10.2014,
Indhold
Kernestof:
Mundtlige oplæg på tysk om diskussionsspørgsmål til filmen "Das Leben der anderen", som I arbejdede med sidst.
Grammatik og progression.docx Træningsøvelser.docx
Tyskprøve: Husk din grammatikbog og dine noter.
Træningsøvelser_vejl_løsning.docx
Arbejde-selv-modul med skriftlig aflevering
Læs vedhæftede tekst (også oversat) grundigt. Øv dig på de tyske forklaringer af ord/begreber i teksten og mundtlig genfortælling af teksten på tysk.
09 Mauerfall zu Haus_Marcus K.pdf
Forbered mundtligt oplæg på tysk (5-6 min) af vedhæftede tekst (som vi har haft før) - tag udgangspunkt i spørgsmålene.
09 Mauerfall zu Haus_Marcus K.pdf (Læs tekst og besvar spørgsmål til denne i elevfeedback)
Skærmbillede 2025-05-02 kl. 09.26.33.png
https://wordwall.net/play/91537/309/141 (om at indlede)
09 Mauerfall zu Haus_Marcus K.pdf (Læs tekst og besvar spørgsmål til denne i elevfeedback - findes i de sidste to moduler)
Der arbejdes med skriftlig aflevering til næste uge
Arbejde med skriftlig aflevering eller øve dig på vendinger og ordforråd til præsentation: (Brug selvvalgt tekst som eksempel)
Repetition
Tekst: Geld her_Text.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275779313", "T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275779313", "H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275779313" }