Holdet 2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Charlotte Bach Christiansen
Hold 2023 Ty2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liebe
Titel 2 Mord und Mörder
Titel 3 Schule und Freizeit
Titel 4 Nachkriegszeit
Titel 5 Märchen
Titel 6 Die DDR und die Mauer
Titel 7 Antisemitismus in Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liebe

Holdet har i forløbet "Liebe" læst følgende tekster:

- Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl" (fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten. Einmal anders. Systime 1994, s. 17-18) NB: Kun læst af halvdelen af holdet pga. holdsammenblanding undervejs i forløbet.

- "Einstieg in die Kurzgeschichte von Gabriele Wohmann" (fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten. Einmal anders. Systime 1994, s. 16) NB: Kun læst af halvdelen af holdet pga. holdsammenblanding undervejs i forløbet.

- Gudrun Pausewang: "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" (fra: Ponsaing, Margit Graves: Beziehungen. Systime 1993. S. 20-26)

- Die Sternthaler nach einem Märchen der Brüder Grimm in leichter Sprache (https://www.lebenshilfe-brakel.de/media/docs/aktuelles/Die-Sterntaler-leichte-Sprache.pdf)

- Film: Im Juli


Grammatik:
- sætningsanalyse (brug af artikler i nominativ, akk. og dativ)
- bøjning af sein, haben og regelmæssige verber i præsens/ nutid
- kongruens
- Ordstilling i hoved- og bisætninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mord und Mörder

Holdet har læst følgende tekster, som beskæftiger sig med temaet mord og mordere. I teksterne er det kvinder, der er morderne, og klassen har sammenlignet det billede af mordere, som kommer til udtryk gennem disse tekster med det billede af mordere, som man normalt har.

Læste tekster:
- Milena Moser: "Letzte Pizza"
- Milena Moser: "Der Mord im Zug"
- kortfilmen "Angebrannte Fischstäbchen" (som bygger på en novelle af Milena Moser. Filmen er på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0)
- "Tatort: Borowski und der brennende Mann" (på CFU)

I undervisningsforløbet har der været både mundtlige og skriftlige øvelser.

Grammatik:
- ordstilling
- præteritum/ datid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Schule und Freizeit

I forløbet "Schule und Freizeit" læste holdet følgende tekster:

- Gregor Tessnor: "3000 Kilometer weit weg" (i: Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007; s. 22-26 (uddrag, s. 22 linje 1-27 blev IKKE læst, men resten blev)
- "Knallhart" (film på CFU)
- "Metin und Martin" (uddrag)  (I: Hansen, Agnete Bruun m. fl.: "Meine Zeit", s. 14-19)


Grammatik i perioden:
- Personlige stedord
- før-nutid/ perfektum


Anslået antal sider (hele forløbet): 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nachkriegszeit

I forbindelse med temaet "Nachkriegszeit" har holdet læst følgende:

- "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" (i: Meierjohann, Elke: Hallo, Nachbarn; Gyldendal), s. 134-137
- "Das Wunder von Bern"; Sönke Wortmann; Tyskforlaget 2004 (følgende scener: 5, 12, 15, 17, 31, 63, 64, 70, 75, 142).
- Film: "Das Wunder von Bern"
- "Wir sind wir" (http://www.songtexte.com/songtext/paul-van-dyk-and-peter-heppner/wir-sind-wir-7bcfea9c.html)

Teksten "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" har givet eleverne baggrundsviden (og et vigtigt ordforråd) om Tyskland i  efterkrigstiden.

Under gennemgangen af de udvalgte scener af "Das Wunder von Bern" har holdet tematisk set dels fokuseret på Vesttyskland i efterkrigstiden (die Spätheimkehrer, das Wirtschaftswunder i Vesttyskland og betydningen af Tysklands VM-sejr i 1954), dels på far-søn-forholdet mellem Richard og Matthias (i den forbindelse er Bruno, Ingrid og Rahn også blevet inddraget) og udviklingen deraf. Holdet har set hele filmen "Das Wunder von Bern".

Sangteksten  "Wir sind wir" har været inddraget i belysningen af efterkrigstiden i Vesttyskland.

Holdet har i forløbet trænet oplæsning (udtale), tekstforståelse (analyse og fortolkning), samtale om teksterne på tysk.

Grammatik i perioden:



Anslået antal sider (hele forløbet): 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen

Holdet læste følgende tekster i forløbet "Märchen":

- "Dornröschen" (i: Christophersen, Leif m. fl.: Der Zauberspiegel; S. 43-46; vedhæftet modulet d. 25.10.2022)
- "Der gestiefelte Kater" (uddrag)
- "Mädchen, pfeif auf den Prinzen" (i:  Christophersen, Leif m. fl.: Der Zauberspiegel; S. 48, vedhæftet modulet d. 9.12)
- "Der kleine Fuchs" af Franziska Bich (Fra: MaerchenbuchHeikeWeinbrecht.pdf)

Eleverne refererede og fortolkede handlingen i eventyrene og gennemgik særlige træk ved genren eventyr.

Film:
- Tegnefilm: Dornröschen
- "Tegnefilm: Schneewitchen und die sieben Zwerge" på https://www.youtube.com/watch?v=u3rFonO-EyM

Eleverne så filmene og refererede efterfølgende handlingen.

Grammatik:
- Repetition af ordstilling

Anslået antal sider (hele forløbet): 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR und die Mauer

Forløbet blev indledt med en repetition af en allerede gennemgået tekst om dannelsen af de to tyske stater i 1949 og om væsentlige forskelle i  samfundet i henholdsvis DDR og BRD. Den tekst, som blev repeteret, var "Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg" (se nedenfor). Den var tidligere blevet gennemgået i forbindelse med temaet "Nachkriegszeit".

Herefter fulgte analyse og fortolkning af flere skønlitterære tekster om livet i DDR. Det var tekster, som gennem en fiktiv historie belyste manglende rejsefrihed, manglende ytringsfrihed, censur, synet på muren og flugt. Der blev også gennemgået faglitteratur om Stasi og Stasis metoder.

Følgende tekster er læst i forløbet:

- "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" (i: Meierjohann, Elke: Hallo, Nachbarn; Gyldendal), s. 132-137
- "Feldberg und zurück" (i: Vestergaard, Susanne: Berliner-Porträt; Systime), Uddrag.
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)"  (i: Häckert, Lone m.fl: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 28-29)
- "Die Bespitzelungsmethoden der Stasi"  (i: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 30)
- "Das ende der kunst" (Reiner Kunze) (i: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 31)
- Brussig, Thomas: "Helden wie wir" (uddrag fra Literatur um die Jahrtausendwende, s. 12-13, Kaleidoscope 1999) (brugt som prøveeksamen)
-  Film: "Der Tunnel"


Grammatik i perioden:
- ordstilling
- possesive pronomener
- differentieret grammatik: 1) relative pronomener og 2) repetition af sætningsanalyse (kasus og artikler), kongruens og ordstilling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Antisemitismus in Deutschland

Læste tekster i forløbet "Antisemitismus in Deutschland ":

- "Damals war es Friedrich", Hans Peter Richter  (Deutscher Taschenbuch Verlag; 28. Auflage 1991) - følgende kapitler: Die Reinemachefrau og Im Schwimmbad

- "Stefanie 19. Die Stolze" (uddrag. S. 41-42)

- Judenfeindlichkeit an Schulen - Was tun? | neuneinhalb deine Reporter | WDR på:  https://www.youtube.com/watch?v=pS-Hk6RHLe4

- "Adolf" (Walter Moers) - både tekst og film. Film på: https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk

- "Er ist Wieder da" (de første 30 minutter)

Romanen "Damals war es Friedrich" giver gennem en fiktiv handling et historisk billede af det nationalsocialistiske Tysklands fordomme mod og forfølgelse af jøderne. Klassen har i forbindelse med gennemgangen af teksten bl.a. beskæftiget sig med Die Nürnberger Gesetze 1935 og das "Namengesetz" (1938, Israel/ Sara).

Med (uddraget af) "Stefanie 19. Die Stolze" og  
indslaget "Judenfeindlichkeit an Schulen - Was tun?" i programmet"neuneinhalb deine Reporter | WDR "  har holdet ført temaet "Juden in Deutschland" op i nyere tid og belyst forskellige holdninger til jøder i Tyskland i dag, antisemitiske handlinger rettet mod unge jøder og sikkerhedsforanstaltninger på jødiske skoler.

Holdet har desuden arbejdet med forskellige former for "Vergangenheitsbewältigung", bl.a mindesmærker samt humor og satire som redskab til at bearbejde fortiden (Humor og satire i "Adolf" und "Er ist wieder da")

Grammatik i perioden:
- ejefald/ genitivkonstruktioner

Anslået antal sider for hele forløbet: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer