Herlev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herlev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Charlotte Bach Christiansen
Hold
2023 Ty2 (
1g Ty2
,
2g Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Liebe
Titel 2
Mord und Mörder
Titel 3
Schule und Freizeit
Titel 4
Nachkriegszeit
Titel 5
Märchen
Titel 6
Die DDR und die Mauer
Titel 7
Antisemitismus in Deutschland
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Liebe
Holdet har i forløbet "Liebe" læst følgende tekster:
- Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl" (fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten. Einmal anders. Systime 1994, s. 17-18) NB: Kun læst af halvdelen af holdet pga. holdsammenblanding undervejs i forløbet.
- "Einstieg in die Kurzgeschichte von Gabriele Wohmann" (fra: Hermes, Ursula: Kurzgeschichten. Einmal anders. Systime 1994, s. 16) NB: Kun læst af halvdelen af holdet pga. holdsammenblanding undervejs i forløbet.
- Gudrun Pausewang: "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" (fra: Ponsaing, Margit Graves: Beziehungen. Systime 1993. S. 20-26)
- Die Sternthaler nach einem Märchen der Brüder Grimm in leichter Sprache (https://www.lebenshilfe-brakel.de/media/docs/aktuelles/Die-Sterntaler-leichte-Sprache.pdf)
- Film: Im Juli
Grammatik:
- sætningsanalyse (brug af artikler i nominativ, akk. og dativ)
- bøjning af sein, haben og regelmæssige verber i præsens/ nutid
- kongruens
- Ordstilling i hoved- og bisætninger
Indhold
Kernestof:
Sætningsanalyse - 1.doc
Den ubestemte og bestemte artikel (skema) og personlige pronomener.docx
Frag Gabi - kryds og tværs.pdf
Ein netter Kerl - Frag Gabi - Fragen zum Text und Brief .docx
Frag Gabi und Ein netter Kerl (Text).pdf
Læs "Ein netter Kerl" s. 17 linje 1-19 (udleveret tekst og vedhæftet på modulet d. 3.11). I skal forstå, hvad Nanni, Milene og moren siger om Ritas kæreste.
Bordplan tyf2 november 2023 (1) (3) (2) (3).doc
Afsnit
Sætningsanalyse - kryds og tværs.pdf
Læs "Ein netter Kerl" s. 17 linje 1-19 (udleveret tekst og vedhæftet på modulet d. 3.11). I skal forstå, hvad Nanni, Milene og moren siger om Ritas kæreste. HUSK desuden at medbringe jeres samtale (Rita, die Mutter, Milene und Nanni). I skal fremlægg
Sætningsanalyse 2 (nom, akk, dat.).doc
Læs resten af teksten "Ein netter Kerl" (s. 18 linje 25-36). I har teksten på papir og vedhæftet modulet d. 3.11.
Vom Ritter, der… Text.pdf Afsnit
Mix Ein kleines Interview.pptx
Vom Ritter, der... kryds og tværs, s. 20.pdf
https://wordwall.net/resource/64047794
Sætningsanalyse 3 (kort) (nom, akk, dat.).doc
Bordplan tysk november 2023 (1) (3) (2) (3) (1).doc
https://wordwall.net/resource/64249434
Læs s. 20 linje 14- linge 25 i "Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" (udleveret på papir og vedhæftet modulet d. 20.11)
Vom Ritter, der... Fragen zum Text s. 22 linje 17-28.docx
Sætningsanalyse 5 (nom, akk, dat.).doc
Læs s. 22 linje 1-16 i "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte".
Bordplan tysk november 2023 ny.doc
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte, Oversættelse og Fragen zum Text S. 23.docx
Kennst du die Wörter auf Deutsch.pptx
I skal analysere og oversætte sætninger fra i mandags (udleveret på papir og vedhæftet her). Vær opmærksom på, at sætning 7 og 8 er i datid - nogle har lært det i Folkeskolen, andre har lært det af Dan. Har I ikke lært datidsendelser, må I omskrive t
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte. Finde das richtige Wort S. 24.docx
Forbered jer til en prøve (sætningsanalyse, brugen af artikler, kongruens. I kan fx. læse gamle øvelser igennem (eller AP-noter om sætningsanalyse)
https://wordwall.net/resource/65270644
Ordstilling i hoved- og bisætning 1.docx
Læs s. 26 linje 1-13 i "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte". Læs (OG forstå) afsnittet så godt, at du kan vinde over dine holdkammerater i en Kahoot:-)
Bordplan tysk november 2023 ny (1).doc
https://wordwall.net/resource/21282334
https://wordwall.net/resource/45743165
Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte.doc
https://wordwall.net/play/29663/041/699
https://wordwall.net/resource/31855350
Medbring teksten "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte"
I skal have styr på handlingen og personerne i teksten "Vom Ritter, der..." Vi skal tale om den i mindre grupper. Formålet med øvelsen er, at I alle får sagt noget, og at I får en oplevelse af, at I alle sammen godt kan sige noget på et nogenlunde sa
Die-Sterntaler-leichte-Sprache.pdf (lebenshilfe-brakel.de)
Ordstilling i hoved- og bisætninger - 2.doc
Die Sterntaler - Märchen und Geschichten für Kinder | Brüder Grimm | Deine Märchenwelt (youtube.com)
Bordplan tysk januar 2024 ny (1) (1).doc
https://wordwall.net/resource/30359440
Færdiggør OG medbring oversættelse af sætninger med fokus på ordstilling - I arbejdede på det i onsdags (udleveret papir og vedhæftet modulet i onsdags)
Bordplan tysk januar 2024 - opdateret .doc
Im Juli - med gloser.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mord und Mörder
Holdet har læst følgende tekster, som beskæftiger sig med temaet mord og mordere. I teksterne er det kvinder, der er morderne, og klassen har sammenlignet det billede af mordere, som kommer til udtryk gennem disse tekster med det billede af mordere, som man normalt har.
Læste tekster:
- Milena Moser: "Letzte Pizza"
- Milena Moser: "Der Mord im Zug"
- kortfilmen "Angebrannte Fischstäbchen" (som bygger på en novelle af Milena Moser. Filmen er på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0
)
- "Tatort: Borowski und der brennende Mann" (på CFU)
I undervisningsforløbet har der været både mundtlige og skriftlige øvelser.
Grammatik:
- ordstilling
- præteritum/ datid
Indhold
Kernestof:
Ordstilling i hoved- og bisætninger 3 .doc
Ordstilling i bisætninger - tip en 7´er.docx
I skal lave opgaven (Ordstilling i bisætninger - tip en 7ér) vedhæftet modulet - dvs. afgør hvilken oversættelse/ hvilket svar, der er korrekt ved de syv sætninger/spørgsmål.
Frivillig øvelse før prøve.docx
Mord und Mörder.pptx
angebrannte fischstäbchen mm.pptx
Forbered jer til en prøve (kongruens, sætningsanalyse og ordstilling i hoved- og ledsætninger). I kan evt. øve på vedhæftede dokument. I må bruge udprintede noter, skemaer over bestemt og ubestemt artikel, gamle øvelser osv, men IKKE computer/ telefo
Letzte Pizza (Text).pdf
Letzte Pizza - s. 1-2 (Fragen zum Text).doc
https://wordwall.net/resource/67209575
Letzte Pizza, S. 2 Sandt og falsk-øvelse og find fejl-øvelse.docx
Genlæs første side af teksten "Letzte Pizza" og læs linje 1-12 på side 2 (hele teksten er vedhæftet dette modul)
Letzte Pizza, S. 3- 4.docx
https://wordwall.net/resource/67713587
Ordstilling i hoved- og bisætninger 6.doc
Lektien er, at I skal forsøge at genfortælle handlingen i "Letzte Pizza" (side 1-2) mundtligt - gør det overfor din hund, din bror, dit spejlbillede eller din sovebamse:-). Støt dig til nedskrevne gloser og andre øvelser til teksten. Brug 10-15 minut
Letzte Pizza - kreativ skriveøvelse 2024.docx
I skal forberede jer sådan, at I har styr på handling og personer i teksten "Letzte Pizza" (I kan genlæse tekst, genlæse noter og gloser, genlæse øvelser om teksten, tale mundtligt om teksten). I små grupper taler i med mig om teksten.
Grammatik-lommefilm.docx
Wer ist der Mörder (kun vidner og morder) 1.g 2024.docx
Ordstilling (hoved- og bisætninger) - Win or lose quiz (wordwall.net)
Lektien til modulet er, at I skal genaflevere jeres oversættelse Im Juli
Datid Præteritum - 1.doc
Der Mord im Zug (Text) forkortet version.docx
https://wordwall.net/resource/28614475
Der Mord im Zug - diverse øvelser til linje 27-49.docx
Datid 2.docx
Læs den nye tekst "Der Mord im Zug", s. 1 linje 1-26 (vedhæftet modulet i onsdags og udleveret på papir". Og prøv at sige fem hele sætninger på tysk om afsnittet - mundtligt.
Datid - 3.docx
Der Mord im Zug, linje 51-60 - Oversæt verber.docx
Oversæt først verberne i den vedhæftede øvelse ("Der Mord im Zug, linje 51-60 - Oversæt verber") OG læs derefter tekststykket linje 51-60.
Der Mord im Zug - AI Billedegenerator.docx
DIY-spil-modul 1gtyf2.docx
I små grupper repeterer vi handlingen og personerne i "Der Mord im Zug". Hav derfor godt styr på det - genlæs teksten, noter, gloser eller fortæl et familiemedlem om teksten - auf Deutsch. Medbring de to billeder, som I har skabt i onsdagsmodulet. Sø
Datid 5 (udfyldningsskema og oversættelse).docx
Datid - 4.doc
nutid og datid - skemaer.docx
I skal øve på datidsbøjningen af regelmæssige verber, sein og haben. Som minimum skal I kunne EN af de tre bøjninger udenad og sikkert (vælg selv hvilken) - og den skal så sidde lige i skabet!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Schule und Freizeit
I forløbet "Schule und Freizeit" læste holdet følgende tekster:
- Gregor Tessnor: "3000 Kilometer weit weg" (i: Berlin von Wort zu Ort, Gyldendal 2007; s. 22-26 (uddrag, s. 22 linje 1-27 blev IKKE læst, men resten blev)
- "Knallhart" (film på CFU)
- "Metin und Martin" (uddrag) (I: Hansen, Agnete Bruun m. fl.: "Meine Zeit", s. 14-19)
Grammatik i perioden:
- Personlige stedord
- før-nutid/ perfektum
Anslået antal sider (hele forløbet): 20 sider
Indhold
Kernestof:
3000 Kilometer weit weg (Text).pdf
https://wordwall.net/resource/42575878
Personlige stedord 1 (indsætningsøvelse).doc
https://wordwall.net/resource/30643116
3000 Kilometer weit weg, Fragen zum Text - s. 21.docx
Genlæs noter (gloser og sætninger fra tavlen) om vores nye tekst "3000 Kilometer weit weg" (Har du ikke taget noter, er det en god idé at genlæse teksten (s. 20-21 linje 14). OG færdiggør indsætningsøvelsen fra i fredags (lav sætningsanalyse OG udfyl
Bordplan 1gTyF2 april 2024 .doc
Forbered jer til en grammatik-prøve (sætningsanalyse, kongruens (præsens og præteritum), ordstilling og personlige stedord) ved at læse gamle prøver (med rettelser) igennem, skriftlige øvelser, grammatiknoter og evt. relevante afsnit i grammatikbogen
https://wordwall.net/resource/71653265
https://wordwall.net/resource/71654213
Im Restaurant - Fragekarten.docx
3000 Kilometer weit weg - S. 24.docx
3000 Kilometer weit weg - indsætningsøvelse (glose) og oversættelse.docx
De af jer, som ikke var til prøve-modulet i onsdags, skal forberede sig til en ny prøve.
Medbring teksten "3000 Kilometer weit weg"
https://wordwall.net/resource/72147096
Læs s. 24 linje 6 - linje 29 i "3000 Kilometer weit weg" og fokuser på Michaels nye lærer, nye klassekammerater og undervisningen på skolen i Neukölln.
3000 Kilometer weit weg, s. 24-25 (læs og stil spørgsmål).docx
3000 Kilometer weit weg, s. 25-26,16.docx
Førnutid - 1.doc
Genlæs s. 24 linje 6 - linje 36, og forsøg at fortælle om den nye skole, de nye elever og læreren til én i din familie - auf Deutsch natürlich! Brug 20-25 minutter på lektien (genlæsning og genforælling).
https://wordwall.net/resource/72951237
Færdiggør øvelsen med før-nutid (sætning 8-11) (udleveret sidst eller vedhæftet her). Du skal have styr på, hvordan man danner før-nutid på tysk.
30000 Kilometer weit weg - Freizeit und Schule (indsætningsøvelse).docx
Førnutid - 2.doc
Oversæt de første 5 sætninger på vedhæftede dokument (Førnutid - 2)
https://wordwall.net/resource/73746043
Skriftlig øvelse - 1.g tyf2 (kongruens, ordstilling, tider, personlige pronominer, sætningsanalyse).docx
Metin und Martin (uddrag).pdf
Oversæt de sidste fem sætninger på vedhæftede dokument (Førnutid -2). OG læs s. 2 linje 1-10 i den nye tekst "Metin und Martin" (udleveret sidst og vedhæftet her) - brug ca. 25 minutter på lektien.
Forbered dig til en prøve, fx. ved at læse kommentarer/ rettelser på gamle prøver. Du må under prøven kun bruge bog og noter (udprintede) - IKKE computer/ telefon. Husk at medbringe teksten "Metin und Martin".
https://wordwall.net/resource/29136320
Husk at medbringe "Metin und Martin"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nachkriegszeit
I forbindelse med temaet "Nachkriegszeit" har holdet læst følgende:
- "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" (i: Meierjohann, Elke: Hallo, Nachbarn; Gyldendal), s. 134-137
- "Das Wunder von Bern"; Sönke Wortmann; Tyskforlaget 2004 (følgende scener: 5, 12, 15, 17, 31, 63, 64, 70, 75, 142).
- Film: "Das Wunder von Bern"
- "Wir sind wir" (http://www.songtexte.com/songtext/paul-van-dyk-and-peter-heppner/wir-sind-wir-7bcfea9c.html)
Teksten "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" har givet eleverne baggrundsviden (og et vigtigt ordforråd) om Tyskland i efterkrigstiden.
Under gennemgangen af de udvalgte scener af "Das Wunder von Bern" har holdet tematisk set dels fokuseret på Vesttyskland i efterkrigstiden (die Spätheimkehrer, das Wirtschaftswunder i Vesttyskland og betydningen af Tysklands VM-sejr i 1954), dels på far-søn-forholdet mellem Richard og Matthias (i den forbindelse er Bruno, Ingrid og Rahn også blevet inddraget) og udviklingen deraf. Holdet har set hele filmen "Das Wunder von Bern".
Sangteksten "Wir sind wir" har været inddraget i belysningen af efterkrigstiden i Vesttyskland.
Holdet har i forløbet trænet oplæsning (udtale), tekstforståelse (analyse og fortolkning), samtale om teksterne på tysk.
Grammatik i perioden:
Anslået antal sider (hele forløbet): 40 sider
Indhold
Kernestof:
2g TyF2-bordplan - august 24.doc
Paul van Dyk & Peter Heppner Wir Sind WirHQ mit Untertitel (youtube.com)
Die Sommerferien - Paarübung.pptx
Repetition - efter sommerferie (2.g, 2024).doc
Wir Sind Wir med gloser 2.docx
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg (elevoplæg).pptx
I skal have analyseret og oversat de første 6 sætninger på øvelsen, der blev udleveret i mandags (og er vedhæftet modulet i mandags)
Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg (Text) (2).pdf
Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg - Fragen zum Text OG Richtig oder falsch S. 134-135.docx
Verber i præsens - oversigt.docx
Sætningsanalyse skema.docx
Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg, s. 135 (Match sætninger i skema).docx
Tillægsords bøjning (med bestemt, ubestemt og ingen artikel foran).doc
Sætningsanalyse - 1.doc
2g TyF2-bordplan - september 24 (2).doc
Genlæs s. 134-135 (kun første afsnit af side 135) i teksten "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg) OG besvar resten af spørgsmålene og Richtig/ falsch-øvelsen på opgaven, som I påbegyndte i tirsdags (og som er vedhæftet modulet i tirsdags). Medbrin
Das Wunder von Bern, Sz. 5 Personencharakteristik.docx
Das Wunder von Bern, Sz. 12 und 15.doc
Sætningsanalyse - særligt fokus på subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, præsens (1).doc
Tillægsords bøjning 3 2024.doc
Medbring "Das Wunder von Bern". Har du glemt, hvad vi gennemgik sidst, så genlæs SZENE 5 og/ eller noter dertil. Vi arbejder videre med bogen, og laver også differentieret grammatik.
https://wordwall.net/resource/29663041
Forbered jer til en prøve. Læs noter og øvelser OG færdiggør jeres oversættelse fra i mandags. Prøven er uden computer og telefon, så noter skal være udprintede. I kan nu læse rettelser og kommentarer til jeres aflevering om BRD og DDR. De er uploade
Das Wunder von Bern, Sz. 17 (elev).doc
Genlæs SZENE 15 (s. 18-20) i "Das Wunder von Bern" OG færdiggør øvelsen (til scene 15) fra sidst (også vedhæftet her).
Genlæs scene 17 i "Das Wunder von Bern" (I kan også nøjes med at læse jeres besvarelser på øvelsen til scenen - se modulet fredag d. 27.9). Medbring "Das Wunder von Bern" - vi læser en ny scene i modulet og ser også noget af filmen.
https://wordwall.net/resource/35688939
Læs SZENE 31 (s. 37 nederst - s. 38 midt) i "Das Wunder von Bern" OG læs noter om Richard fra tavlen sidst.
Ordstilling.docx
Genlæs SZENE 63 og SZENE 64 (kun s. 70 linje 19-35) og prøv at genfortælle handlingen på tysk. Brug 20-25 minutter.
Genlæs SZENE 75 i "Das Wunder von Bern" (s. 79-80) eller måske bare noter dertil. Genfortæl handlingen på tysk (brug 20 minutter i alt på lektien). Vi ser resten af filmen.
Das Wunder von Bern - Bilder vom Film besprechen ( von der zweiten Hälfte).pptx
Das Wunder von Bern - oversættelse af sætninger med bl.a. tillægsord.docx
Skriftlig øvelse - kongruens, sætningsanalyse og ordstilling (2024).docx
Læs SZENE 142 fra side 116 linje 22 - s.116 i "Das Wunder von Bern" - Brug 20 minutter (du når, hvad du når på de 20 minutter. Det bør være muligt at finde 20 minutter. Og det er nødvendigt, hvis man vil lære tysk/ udvikle sit tyske. Hellere nå noget
Forbered dig til en prøve (læs rettelser på sidste prøve, læs noter og skriftlige øvelser) og medbring den skriftlige øvelse som I lavede sidst i halvklasser. Du må bruge noter på papir og din grammatikbog, men IKKE computer/ telefon. Sørg for at hav
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Märchen
Holdet læste følgende tekster i forløbet "Märchen":
- "Dornröschen" (i: Christophersen, Leif m. fl.: Der Zauberspiegel; S. 43-46; vedhæftet modulet d. 25.10.2022)
- "Der gestiefelte Kater" (uddrag)
- "Mädchen, pfeif auf den Prinzen" (i: Christophersen, Leif m. fl.: Der Zauberspiegel; S. 48, vedhæftet modulet d. 9.12)
- "Der kleine Fuchs" af Franziska Bich (Fra: MaerchenbuchHeikeWeinbrecht.pdf)
Eleverne refererede og fortolkede handlingen i eventyrene og gennemgik særlige træk ved genren eventyr.
Film:
- Tegnefilm: Dornröschen
- "Tegnefilm: Schneewitchen und die sieben Zwerge" på
https://www.youtube.com/watch?v=u3rFonO-EyM
Eleverne så filmene og refererede efterfølgende handlingen.
Grammatik:
- Repetition af ordstilling
Anslået antal sider (hele forløbet): 20 sider
Indhold
Kernestof:
skema over ordstilling.doc
Ordstilling i hoved- og bi o, o-o.doc
Das Wunder von Bern - billeder - samtalekort.docx
https://wordwall.net/resource/27519895
Husk at få afleveret jeres vodcast om "Das Wunder von Bern" (Søndag aften). Det er en rigtig god mulighed for at få øvet det mundtlige tysk.
Dornröschen - glosetjek til begyndelsen.doc
Dornröschen (Text).pdf
AI Image Generator - Free AI images
Oversæt sætningerne i vedhæftede øvelse om ordstilling i hoved- og bisætninger. I arbejdede på øvelsen sidste uge, men vi fik ikke gennemgået den (så vidt jeg husker:-))
Ordstilling 0, 0-0 (nutid og førnutid).doc
Dornröschen s. 44, 13-26 parinterview.docx
https://wordwall.net/resource/81908466
Læs i "Dornröschen" s. 43 linje 31 - s. 44 linje 26 (Brug 20 minutter på lektien. Hvis ikke du når det hele, så må du altså gerne stoppe der, hvor du nåede til). Medbring desuden det billede, som du/ I lavede sidst (scene fra "Dornröschen").
Dornröschen s. 44,27-45,8.docx
Billeder - Märchen (1).pptm
Ordstilling - ho + bi, o, o-o.doc
Dornröschen s. 44-45 parinterview_ og s. 45-46 match sætninger.docx
https://wordwall.net/resource/30359440
https://wordwall.net/resource/38144918
Ordstilling i hoved- og bi o, o-o (november 2024).doc
2.g Tyf2 bordplan november-december 2024.doc
Medbring jeres tekst "Dornröschen". Man kan med fordel lige se lidt på det afsnit, vi gennemgik sidst (s. 44 linje 27-s. 45 linje 8), for vi laver jo altid eine kleine Zusammenfassung. Det gør vi også i modulet, dog som parøvelse.
Märchenmerkmale (Schema) im Märchen Dornröschen.docx
I skal have styr på handlingen og de centrale gloser i "Dornröschen". I små grupper skal I tale om eventyret. Det er en rigtig god mulighed for at få talt mere tysk i et meget lille forum. Jeg håber, at I vil gribe denne mulighed og få noget øvelse.
Ordstilling - hoved- og ledsætninger (verballed med både én form og to).docx
Afsnit
Ordstilling - hoved- og ledsætninger (verballed med både én form og to) - 2.docx
https://wordwall.net/resource/82954856
Medbring jeres besvarelse af eventyrstræk i "Dornröschen". Zainab, Ken og Nadiya skal også være klar til at kunne referere Dornröschen (bare for mig. I var der ikke/ nåede ikke at gøre det den dag, øvelsen var planlagt)
Modalverber.pdf
Märchen - 3.pptx
Forbered jer til en prøve. De samme regler som altid: Kun noter på papir og grammatikbogen. Ingen computer/ telefon. I begyndelsen af modulet (før prøven) gennemgår vi den ordstillingsøvelse, som I lavede i torsdags. Medbring jeres besvarelse af øvel
Der gestiefelte Kater (Text und Aufgabe).docx
I skal have læst teksten "Der gestiefelte Kater" (vedhæftet modulet i fredags) og have skrevet stikord til de to første spørgsmål. Dem, der ikke var til prøven sidst, skal medbringe noter på papir og grammatikbog. Der vil være en erstatningsprøve for
Mädchen, pfeif auf den Prinzen - Text.docx
Mädchen pfeif auf den prinzen, 2 (elev).docx
Mix - Nach den Weihnachtsferien 2024-25.pptx
Schneewittchen und die sieben zwerge | Märchen für kinder - HeyKids Deutsch
Schneewittchen und die sieben Zwerge - gloser.docx
Märchen Der kleine Fuchs.docx
Ejestedord .doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Die DDR und die Mauer
Forløbet blev indledt med en repetition af en allerede gennemgået tekst om dannelsen af de to tyske stater i 1949 og om væsentlige forskelle i samfundet i henholdsvis DDR og BRD. Den tekst, som blev repeteret, var "Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg" (se nedenfor). Den var tidligere blevet gennemgået i forbindelse med temaet "Nachkriegszeit".
Herefter fulgte analyse og fortolkning af flere skønlitterære tekster om livet i DDR. Det var tekster, som gennem en fiktiv historie belyste manglende rejsefrihed, manglende ytringsfrihed, censur, synet på muren og flugt. Der blev også gennemgået faglitteratur om Stasi og Stasis metoder.
Følgende tekster er læst i forløbet:
- "Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg" (i: Meierjohann, Elke: Hallo, Nachbarn; Gyldendal), s. 132-137
- "Feldberg und zurück" (i: Vestergaard, Susanne: Berliner-Porträt; Systime), Uddrag.
- "Das Ministerium für Staatssicherheit (die Stasi)" (i: Häckert, Lone m.fl: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 28-29)
- "Die Bespitzelungsmethoden der Stasi" (i: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 30)
- "Das ende der kunst" (Reiner Kunze) (i: Literatur um die Jahrtausendwende (Kaleidoscope, 1999, s. 31)
- Brussig, Thomas: "Helden wie wir" (uddrag fra Literatur um die Jahrtausendwende, s. 12-13, Kaleidoscope 1999) (brugt som prøveeksamen)
- Film: "Der Tunnel"
Grammatik i perioden:
- ordstilling
- possesive pronomener
- differentieret grammatik: 1) relative pronomener og 2) repetition af sætningsanalyse (kasus og artikler), kongruens og ordstilling.
Indhold
Kernestof:
Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg (Text) (2).pdf
Feldberg und zurück (tekst - uddrag).docx
Lektien til modulet er at have oversat alle 11 sætninger på den øvelse, som I påbegyndte i fredags (øvelsen om ejestedord, vedhæftet modulet i fredags og her) I skal desuden have godt styr på efterkrigstiden i Tyskland (Det, som I har forberedt i tir
Ejestedord .doc
Ejestedord - 2.g tyf2 2025.doc
https://wordwall.net/resource/31855350
https://wordwall.net/resource/72147096
https://wordwall.net/resource/29662743
Genlæs den del af den nye tekst "Feldberg und zurück", som I læste i torsdagsmodulet (S. 1 - S. 2 linje 30) (teksten er udleveret på papir og vedhæftet modulet i torsdags)
Forbered jer til en prøve (hjælpemidler er kun i bogform eller på papir - ikke computer/ telefon). I kan fx. læse på grammatiske øvelser, i grammatikbogen og rettede, gamle prøver (hvor I kan lære af jeres fejl). Medbring desuden "Feldberg und zurück
https://wordwall.net/resource/55377932
Feldberg und zurück - Klassenfeind und Staatsgrenze - bøj verberne korrekt.docx
Feldberg und zurück, Zeile 52-73.docx
Hvis du er usikker på personer, handling og gloser i "Feldberg und zurück", så kan du bruge 15-20 min på lige at skimme teksten (de to første sider) eller læse noter fra tavlen.
Das geteilte Deutschland und Feldberg und zurück - Schema zum Ausfüllen.docx
Besvar spørgsmål 5-7 om "Feldberg und zurück" på opgaven fra tirsdagsmodulet (vedhæftet tirsdagsmodulet). Besvarelsen kræver selvfølgelig, at I har læst linje 52-73.
Lille skriftlig repetitionsøvelse 2g Tyf2.docx
skema over ordstilling.doc
Feldberg und zurück - oversættelse 2025.docx
Repeter handling, personer og gloser i teksten "Feldberg und zurück" - vi laver samtaler om teksten i små grupper - genial øvelse i at formulere sig på et mere sammenhængende tysk i nogle sammenhængende minutter (god eksamenstræning). Grib chancen. D
Berliner Mauer • Berliner Mauer einfach erklärt · [mit Video]
Die Stasi (Text).pdf
Die Stasi - Fragen.doc
Das ende der kunst - Fragen zum Text.doc
Das ende der kunst (Text).pdf
Henførende stedord - 1.docx
Repetition - sætningsanalyse kongruens ordstilling 2025.docx
Besvar spørgsmål 5-8 om Stasi (vedhæftet tirsdagsmodulet)
Henførende stedord - 4.doc
Sætningsanalyse - særligt fokus på subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat, præsens (2025).doc
Lektien er, at I skal have besvaret de første 8 spørgsmål til digtet om "Das ende der kunst" (I påbegyndte arbejdet sidst, og tekst og spørgsmål er også vedhæftet her). I bør kunne færdiggøre det på 20 minutter.
Eine Werbung machen.pptx
I skal i begyndelsen af modulet læse en tekst, som kunne være en eksamenstekst. Derefter taler vi om den i små grupper. God taletid og taletræning til alle.
Grupper.docx
Die Mauer und Fluchtversuche - Fragen .docx
Henførende stedord 2.doc
Sætningsanalyse - nutid, førnutid, ordstilling, sætningsanalyse.docx
Forbered jer til en prøve ved at arbejde grundigt med de sætninger, som I arbejdede med sidst. Lav først sætningsanalyse og oversæt derefter. I må til prøven bruge grammatikbog og grammatiknoter på papir, IKKE computer og telefon.
Billeder - Der Tunnel.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Antisemitismus in Deutschland
Læste tekster i forløbet "Antisemitismus in Deutschland ":
- "Damals war es Friedrich", Hans Peter Richter (Deutscher Taschenbuch Verlag; 28. Auflage 1991) - følgende kapitler: Die Reinemachefrau og Im Schwimmbad
- "Stefanie 19. Die Stolze" (uddrag. S. 41-42)
- Judenfeindlichkeit an Schulen - Was tun? | neuneinhalb deine Reporter | WDR på:
https://www.youtube.com/watch?v=pS-Hk6RHLe4
- "Adolf" (Walter Moers) - både tekst og film. Film på:
https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
- "Er ist Wieder da" (de første 30 minutter)
Romanen "Damals war es Friedrich" giver gennem en fiktiv handling et historisk billede af det nationalsocialistiske Tysklands fordomme mod og forfølgelse af jøderne. Klassen har i forbindelse med gennemgangen af teksten bl.a. beskæftiget sig med Die Nürnberger Gesetze 1935 og das "Namengesetz" (1938, Israel/ Sara).
Med (uddraget af) "Stefanie 19. Die Stolze" og
indslaget "Judenfeindlichkeit an Schulen - Was tun?" i programmet"neuneinhalb deine Reporter | WDR " har holdet ført temaet "Juden in Deutschland" op i nyere tid og belyst forskellige holdninger til jøder i Tyskland i dag, antisemitiske handlinger rettet mod unge jøder og sikkerhedsforanstaltninger på jødiske skoler.
Holdet har desuden arbejdet med forskellige former for "Vergangenheitsbewältigung", bl.a mindesmærker samt humor og satire som redskab til at bearbejde fortiden (Humor og satire i "Adolf" und "Er ist wieder da")
Grammatik i perioden:
- ejefald/ genitivkonstruktioner
Anslået antal sider for hele forløbet: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Damals war es Friedrich, Antisemitische Gesetze in Deutschland 1933-45.doc
https://wordwall.net/resource/89150860
Telefongespräch mit einem Wesen vom All.pptx
Damals war es Friedrich, Reinemachefrau, Fragen zum Text S. 68-69.doc
Die Reinemachefrau - Text.pdf
Die Reinemachefrau - Gloser.pdf
Ejefald.doc
Der ER lektie til dette modul: Læs i vores nye tekst "Damals war es Friedrich" S. 68 (linje 4) til s. 69 linje 2. Brug 20-30 minutter (Det er lektie til TO moduler, og det er vigtigt, at I får læsetræning inden eksamen). Tekst og gloser er vedhæftet
Im Schwimmbad - Text.pdf
Damals war es Friedrich, Im Schwimmbad (S. 74-75) Flashcards | Quizlet
Ejefald 2 - forkortet.doc
Genlæs s. 74-75 midt (til og med "...Dabei fluchte er ziemlich laut") i kapitlet "Im Schwimmbad" ("Damals war es Friedrich"), OG genfortæl handlingen på tysk for dig selv eller en ven. Brug 20 minutter på lektien (15 min. på genlæsning, 5 min. på gen
Terningespil - Damals war es Friedrich (Im Schwimmbad) s. 74-77 midt.docx
Ejefald - match ord (personen ejer, tingen ejes).docx
Læs s. 76 linje 22 - s. 77 linje 14 i teksten "Damals war es Friedrich". Friedrich henvender sig til bademesteren og i afsnittet er det bademesteren og Friedrich, der taler sammen.
Damals war es Friedrich - Im Schwimmbad, Richtig-Falsch S. 74-77 og Fragen zum Text S. 77-78 (2025).doc
Forbered jer til en prøve. Husk grammatikbogen og noter på papir (Ikke computer/ telefon)
Damals war es Friedrich - kryds og tværs - Die Reinemachefrau und Im Schwimmbad.pdf
Stefanie, 19. Die Stolze.pdf
Forbered jer på at kunne fortælle om handling og personer i "Damals ar es Friedrich", "Im Schwimmbad" (auf Deutsch!). Hav styr på vigtige gloser, så ikke glosemangel forhindrer dig i at fortælle på et sammenhængende tysk.
https://wordwall.net/resource/91015857
Stefanie 19. Die Stolze, s. 41.docx
Prøver tilbage - gennemgang af forskellige fejl.pptx
https://wordwall.net/resource/29663041
I skal læse "Stefanie 19. Die Stolze" s. 41 (vedhæftet modulet i torsdags og udleveret). Første halvdel kender I (I læste selv, jeg læste og oversatte, og vi talte om det), det nederste stykke skal I forsøge at læse og forstå selv.
skema over ordstilling.doc
Modalverber.pdf
Repetition af forskellige grammatiske områder (sætningsanalyse, kongruens, ordstilling i hoved- og ledsætninger mm).docx
Stefanie 19. Die Stolze - s. 42.docx
Læs i "Stefanie 19. Die Stolze" s. 41 nederste linje (Fra "Immer nur...") - s. 42 linje 14. (Teksten blev udleveret sidste uge og er også vedhæftet her på modulet) Efter gennemgangen af teksten arbejder vi med en masse grammatik. Vigtig repetition fø
Forbered dig til en prøve. I må bruge grammatikbog og noter på papir, ikke computer og telefon. Som forberedelse kan I bl.a. oversætte de sidste tre sætninger (10-12) på repetitionsøvelsen i sidste modul.
Walter Moers, Thomas Pigor - Ich hock in meinem Bonker (Video)
Judenfeindlichkeit an Schulen in den 2020´er Jahren.docx
Judenfeindlichkeit an Schulen - Was tun? | neuneinhalb deine Reporter | WDR
Adolf - Walter Moers (Text).docx
Adolf - Walter Moers billeder.pptx
Look Who’s Back | Er ist wieder da [2015] ENGLISH SUBTITLES | FULL FILM | 1080p
Tyske småord-3.doc
Eksamen (forside og tekst) Die DDR... Helden wie wir.docx
Eksamen Tysk-fortsaettersprog-B-stx (fra uvm).pdf
Redemittel.docx
Eksamen 2.g Tyf2 2025 Emner opgivet til eksamen (opdateret version).docx
Vi repeterer tekster fra forløbet om "Liebe" og "Schule und Freizeit" (emner fra 1.g). Udvælg gerne én tekst, som du hjemmefra får gennemlæst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275786092", "T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275786092", "H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59275786092" }