Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marie Kluge
|
Hold
|
2024 ol/2d (2d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sófokles Antigone
I dette forløb har vi arbejdet med det græske drama og især med tragediegenren.
Genren er kendetegnet ved at være struktureret om hhv dialogpartier = epeisodia og korsange = stasima. Derudover indledes tragedien med en eksposition som forekommer i tragediens prolog=prologos. Den afsluttes med et udgangsparti = exodos. Vekselsang mellem kor og skuespiller kan forekomme, og kaldes en kommos. Der var altid kun tre skuespillere, de var alle mænd (mænd spillerede altså også kvinderoller), og de bar masker.
Tragedierne blev opført ved de store teaterfestivaller især De store Dionysier for guden Dionysos i Athen var kendt for sine opvisninger af både tragedier, satyrspil og komedier.
Vi har læst Sófokles' Antigone med henblik på at kunne karakterisere hhv Kreon, Antigone og Haimon. Vi har talt om begreberne fysis (de guddommelige love) og nomos (de vedtagne love). Vi har talt om moira (skæbnen) ate (forblindelse), hybris (overmod) og nemesis (gudernes straf) og om kønsroller. Om tyranni og demokrati. Og endelig har vi inddraget Aristoteles' dramateori og anvendt begreberne: fobós (frygt) og eléos (medynk), som tilskueren gennemlever for at opnå katarsis (renselse), hvilket er selve formålet med tragedien ifølge Aristoteles (som var filosof og elev af Platon).
Statarisk læst kernetekst:
Sófokles' Antigone (v. Otto S. Due 2004)
Dramateori kursorisk læst:
Uddrag af Aristoteles' dramateori (kopi)
Anslået sider 70
Supplerende materiale:
Paideia kap. om drama
Perspektiv tekst udleveret i kopi/vedhæftet:
Jean Anouilhs' Antigone (uddrag af)
2x artikler fra Kristeligt dagblad, hhv. fra 2014, Kirken blev en kampplads og fra 2009, Kirkeasyl er juridisk balancegang (udl. i kopi)
Teater: Antigone ved teatret ZeBu
Dokumentar: 3. mar. 2016 - (Ancient Greece) Historikeren Michael Scott rejser til Athen for at undersøge dramaets og teatrets vugge i oldtidens Grækenland.
Anslået sider 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og retorik
Dette forløb omhandler demokrati og retorik. Vi begyndte med at se nogle små videoklip med Mogens Herman Hansen, som satte os ind i omstændighederne omkring det athenske demokrati - og demokrati overfor oligarki og monarki.
Vi har talt om polis (bystatens) stænder: Borgere (kun mænd over 21), metøker (tilflyttere), kvinder/børn og slaver. Kun borgerne havde politiske rettigheder.
Det antikke demokratis lighedsideal byggede ikke på den antagelse, at alle borgere var lige, skønt filosofferne gerne kritiserede demokraterne for dette synspunkt, men at alle boreger skulle have lige politiske rettigheder (isonomia), specielt lighed i retten til at tale på de politiske forsamlinger (isegoria) og lighed for loven. Der var intet tilløb til at udvide lighedsbegrebet til også at omfatte økonomisk og social lighed.
Et af de vigtigste redskaber i demokratiet er evnen til at tale for sin sag - derfor har vi set på forskellige typer af taler og forskellene herpå:
Den politiske tale
Lejlighedstalen
Retstalen
Af kernetekster har vi læst følgende statarisk
Uddrag af
Thukydids Perikles' gravtale (som er en lejlighedstale) over de faldne athenere 2. bog, kap. 34-46.
To retstaler af logografen Lysias:
1) Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes
2) Forsvarstale mod Simon
Vi har især set på retstalens opbygning og inddelt den i:
1) Exordium,
2) Narratio,
3) Argumentatio (confirmatio/refutatio)
4) Peroratio
Vi har læst følgende kursorisk:
Platons Gorgias, 449a2-461b2, overs. af Thure Hastrup 1977, 20-37.
Aristoteles' Retorikken, 1354a- 1357a, overs. af Thure Hastrup 1996, s. 28-37.
Romersk retorik:
Ciceros Første catilinariske tale , 1-13.
Anslået sider 20-30
Supplerende materiale:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-demokrati-og-demokratisering/?no_cache=1
https://athenernesdemokrati.systime.dk/?id=132
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2979
https://oldportalen.systime.dk/?id=414
Ciceros Pentagram
Anslået sider 20
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video: Mogens Hermann Hansen om den græske bystat | Verden før 1914
-
det attiske demokrati.pdf
-
2. Athenernes direkte demokrati | Athenernes demokrati
-
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering
-
Arbejdsspørgsmål til demo.docx
-
Spørg mindst to personer, hvad de forstår ved ordet demokrati, skriv deres svar i elevfeedback her på modulet
-
Thukydids Perikles' gravtale.docx
-
Retorik | Oldportalen
-
Afsnit
-
Info om Thudydid .docx
-
Perikles – Lex
-
demokrati & retorik-4 (1).pdf
-
Arbejdsseddel til Thukydids historie - Perikles_ gravtale (1).docx
-
Demokrati i antikkens Athen
-
Bilag 2 GRAVTALENS RETORIK en oversigt.pdf
-
Athens demokrati - Oldtiden - Læs om idéerne bag - Lex
-
Anmeldelse bogen om demo.docx
-
Log In | Prezi
-
Opdater din browser
-
Besvar: Arbejdsseddel til Thukydids historie – Perikles’ gravtale.docx
-
Vi læser sammen Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes, s. 27-35
-
græsk hus - Google-søgning
-
demokrati & retorik-4 (1).pdf spørgsmål s. 21
-
Læs indledningen til Lysias' taler s. 11-26
-
The Return (2024 film) - Wikipedia Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvornår den får premiere - kan I hjælpe?
-
Lysias: Forsvarstale mod Simon - læser I 2x2 i sidste halvdel af modulet
-
demokrati & retorik-4 (1).pdf oversigt over spørgsmål s. 21 i pdf'en.
-
Anne Katrine, Olga, Laura K, Baran skal svare på: Giv et kort dækkende referat af sagsfremstillingen/narratio.
-
Omar, Nikki, Blerta, Dina skal svare på: Hvilket billede tegner Lysias af Eufiletos i narratio/sagsfremstillingen.
-
Simone, Lylana, Suuri, Amelia, Liva skal svare på: Hvordan tilbageviser(refutatio) Eufiletos/Lysias anklagerens påstand om, at Eufiletos lokkede Eratosthenes i en fælde og derpå dræbte ham i huset?
-
Dorthea, Hussein, Lina skal svare på: Hvilke informationer får vi i talen, som kan bruges til at give os indtryk af det attiske (athenske) samfunds sociale og moralske normer?
-
Selina, Theo, Emin, Owais skal svare på: Hvad kaldes den form for argumentation, som anvendes i tilbagevisningen(refutatio): logos, ethos eller pathos?
-
Alicia, Abdu, Lillie, Frederikke skal svare på: Hvilke argumenter fremføres i afslutningen for Eufiletos' uskyld, og hvorfor fremføres netop disse?
-
ROLLER i retssag MOD SIMON
-
LÆS ANKLAGETALEN: anklagetale ved drabsforsøg .pdf
-
GENLÆS FORSVARSTALE MOD SIMON i Lysias' taler s. 37-46
-
Den græske retoriks historie | Oldportalen
-
Aristoteles, retorikken.docx
-
Argumentationsformer.docx
-
Medbring alligevel bogen, Lysias' taler.
-
Dansksiderne: Argumentation
-
De af jer som begynder med et bogstav mellem A og inklusiv H læser Platons Gorgias og overvejer, hvad Platon mener om retorikken s.31-38 i demokrati & retorik-4 (1).pdf FIND minimum et nedslag i teksten!
-
De af jer som begynder med et bogstav mellem L og inklusiv S læser Aristoteles' retorik og overvejer, hvad Aristoteles mener om retorikken s. 40-44 idemokrati & retorik-4 (1).pdf FIND minimum et nedslag i teksten!
-
Spørgsmål til Ciceros Første catilinariske tale.docx
-
romersk retorik.pdf
-
ciceros pentagram.html
-
130021509397.pdf
-
DRTV - Amerikanske taler der ændrede verden
-
Læs Ciceros første catilinariske tale.docx og kig evt. på spørgsmålene hertil, mens du læser.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos Homers Odyssé
I dette forløb har vi arbejdet med epos-genrens særegne stiltræk:
Det daktyliske heksameter, proømiet, invokationen, epiteterne, patronymika, lignelser, direkte tale, formelvers og det homeriske spørgsmål.
Vi har talt om den homeriske helts moira (skæbne), om hans kleos (ry) og timé (ære), og kydos (krigerære).Om ate (forblindelse) og hybris (overmod) og nemesis (straf).
Vi har arbejdet med Odysseens struktur, in medias res, og talt om forskellene mellem gude- og menneskeverden. Vi har mødt Telemachos og Penelope hjemme på Ithaka. Og mødt Odysseus både hos nymfen Kalypso, hos Faiakerne, hos Polyfemos og tilbage igen på Ithaka.
Statarisk læste kernetekster:
Homers Odysseen (oversat af Otto S. Due 2002)
1. sang vers 1-305
5. sang vers 1-227
6. sang
9. sang
23. sang - genforeningen vers 153-372
Anslået sider 30-40
Supplerende materiale:
Kompendium om genren, forhistorien m.m.
Perspektivtekster:
Uddrag af Atwoods Penelopiade
Uddrag af Eyvind Johannsens Brændingens Brus
Film: The Odyssey.
Anslået sider 20-30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KUNST - skulptur
I dette forløb har vi arbejdet med skulpturudvikling fra et moderne perspektiv og siden set på inspirationen fra antikken. Fra de tidlige arkaiske kouroi og korai over klassisk til hellenistisk og romersk skulptur.
Derudover har vi suppleret vores skulpturstudier med en tur på Ny Carlsberg Glyptotek, hvor vi har arbejdet med skulpturerne in situ.
Vi har benyttet følgende fagudtryk om den antikke skulptur:
Stiliseret, naturalistisk, idealiseret og realistisk.
Stillingsmotiv: frontal, kontrapost og fri
Klassen har arbejdet med følgende kerneskulpturer - og de har valg at blive eksamineret i disse kendte skulpturer:
1.
Højklassisk: Spydbæreren/Doryforos
Sen klassisk: Demosthenes
2.
Arkaisk: Anavyssos Kouros
Tidlig klassisk: Diskoskateren
3.
Arkaisk: Frasikleia
Højklassisk: Såret Amazone
Hellenistisk: Sovende satyr
4.
Tidlig klassisk: Kritiosdrengen
Sen klassisk: Hermes med Dionysosbarnet
Romersk: Marcia Furnilla
5
Hellenistisk: Laokoongruppen
Romersk: Augustus Prima Porta
Klassen har benyttet iBogen Kunsten at se på skulptur : https://kunstenatsepaaskulptur.systime.dk/
Anslået sider 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi - skønheden og det godes idé
I dette forløb skal vi afdække hvordan Eros/kærligheden kan hjælpe mennesket til erkendelse og hvordan Eros ikke bare er en gud, men måske to eller slet ikke en gud!
Vi dykker ned i den filosofiske udvikling fra naturfilosofferne, over sofisterne til Platon. Vi følger desuden Platons dualisme op gennem litteraturen med periodisk nedslag i romantikken hos Staffeldt.
Derudover har vi læst et eksempel på stoisk filosofi, nemlig Senecas brev 41 til Lucilius, hvori han redegøre for Gud i mennesket og den stoiske filosofis grundideer om logos i verden, om fysis vs. nomos (jf. Antigone), om moira/fatum, om ánimus(sjælen) og fortuna (tilfældet), som sjælen helst skal kunne modstå.
Vi har sammenlignet stoicismen med epikuræismen, og læst et lille uddrag af Epikurs brev til Menoikeus. Om voluptas på latin eller hedone på græsk (nydelse) og om menneskets frie vilje og "carpe diem" (grib dagen) budskabet.
Kernetekster:
Græsk filosofi:
Platons Symposion (oversat af Garff og Hjortsø 1964) s. 37-70.
Romersk filosofi:
Epikur; uddrag af brev til Menoikeus (https://oldportalen.systime.dk/?id=736&L=0)
Seneca; brev 41 (https://oldportalen.systime.dk/?id=555)
Anslået sider 40-50
Supplerende materiale:
Paideia, kap. om filosofi
Rammetegningen (kopi)
Perspektivering:
Staffeldt; Indvielsen
Th. Mann, uddrag af Døden i Venedig
Artikel Kunstig intelligens lænker os i en hule foran et drømmespejl
Andet:
Genius of the ancient world - Socrates.
Aristophanes' tale som tegnefilm:https://www.youtube.com/watch?v=6A3o9DJ3qIA https://www.youtube.com/watch?v=4paSMqKYXtY
Nationalmuseets videoer om Det græske symposion og Platons symposion
Video om hulelignelsen
Anslået sider 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483658909",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483658909",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483658909"
}