Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Henrikke Terp Møllevang, Lene Møller Hansen, Søren Johannessen
Hold 2024 ks/p (1p ks-HI, 1p ks-re, 1p ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Perioder og periodisering
Titel 2 Indvandring til DK (enkeltfagligt)
Titel 3 Kolonier og slaveri i dansk Vestindien, enkelt, hi
Titel 4 Hinduisme (enkeltfagligt religion)
Titel 5 Demokrati, historie
Titel 6 Demokrati (Flerfagligt)
Titel 7 Demokrati (religion)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Perioder og periodisering


Jeres første forløb introducerer til historisk kronologi, perioder og periodisering.

Med udgangspunkt i jeres egne liv finder I ud af, at man kan opdele tid efter forskellige principper. Og i forholder jer til, at jeres egne liv er et mikrohistorisk perspektiv, hvorimod magthavere og større grupper og samfundstendenser kaldes et makrohistorisk perspektiv.

Med udgangspunkt i periodebetegnelser, billedkilder og små uddrag af skriftlige kilder reflekterer i over, hvad der passer sammen og hvad perioderne handler om.

I arbejder med hvordan vi kan forklare, at der sker forandringer over tid, og anvender forskellige årsagsforklaringer på tegnefilmen "Verdenshistorien"


Materialerne er:
- Definition af periodiseringsbegrebet fra: Kasper Thomsen, Historiefaglig arbejdsbog, Systime 2018
- Reimick m.fl: Kultur og samfund (Systime s. 2009), s. 29 om historiske årsagsforklaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Kolonier og slaveri i dansk Vestindien, enkelt, hi

Forløbet leder frem til historie-opgaven, hvor du skal kunne besvare redegørende ud fra fremstillingstekster og analysere historiske kilder med brug af relevante faglige begreber (fra "Superdokumentet") samt øve dig på opgave-formalia, som du også skal bruge til SSO i 2.hf

Vi arbejder med problemstillinger om Danmarks kolonisering af De vestindiske øer og hvordan afrikanere og deres efterkommere blev slavegjorte her samt hvordan slavehandel og slaveri blev gradvist afskaffet igen.

På turen til København besøgte i rige og magtfulde huse med relation til indtægterne fra kolonier og slaveri samt mindesmærker om slaveriet.

Materialerne er:
- Alberg Peters, Rikke (m.fl.): Da Danmark var en slavenation. (Historielab 2017), s. 7-11, 15, 17-18, 23-31, 41-42
- DR-dokumentaren "Slavenation Danmark" 1-3 (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hinduisme (enkeltfagligt religion)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokrati, historie

Forløbet er både enkeltfagligt og flerfagligt eksamensforløb.

Forløbet undersøger, hvilke idéer og idealer, der ligger i det liberale demokrati samt hvordan disse idéer spredte sig i oplysningstiden fra USA og Frankrig til Danmark, hvorefter det danske demokrati gradvist blev udbredt til at inkludere flere grupper fra den første grundlov i 1849.

Eleverne skal kunne redegøre for ovenstående og analysere kildeeksempler i nedslagene:
(- Antikkens athenske direkte demokrati)
- Oplysningstidens franske revolution, hvor menneskerettigheder blev formuleret.
- Nationalliberale i Danmark baner vejen fra enevælde mod demokratisk forfatning i samspil med konge og bønder.
- 1901: Parlamentarisme indføres
- 1915: Grundlovsændring giver valgret til flere, herunder kvinder
- Demokratiske kriser omkring verdenskrigene: Påskekrisen 1920, Kanslergadeforliget 1933, besættelsen og Hal Kochs formulering af det gode demokrati 1945.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Demokrati (Flerfagligt)

Formål:
Formålet med dette undervisningsforløb er at øge elevernes indsigt i en række forhold som knytter sig til fagområdet politik. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde med forskellige politiske styreformer (demokrati, autokrati, teokrati), hvordan det demokratiske politiske system fungerer herunder hvordan den politiske beslutningsproces er. Spørgsmål om hvad magt er og hvem der besidder magt vil ligeledes blive berørt, og eleverne vil arbejde med hvordan de som medborgere kan øve indflydelse på samfundet, men også hvordan samfundet blandt andet gennem medierne øver indflydelse på dem. Forløbet vil endeligt rumme mulighederne for eleverne at arbejde med hvorvidt demokratiet i Danmark er udfordret og i så fald hvordan. I den forbindelse vil eleverne særligt arbejde med at styrke deres argumentation i forhold til hvad der kan tale for og imod at demokratiet er udfordret.

De faglige mål, der er i spil:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå. Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer. Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge. Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber. Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier. Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng. Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Demokrati (religion)

RELIGIONSFAGLIG VIDEN:
Forløbet bestod af to dele, som hænger sammen:

1. del af forløbet: VIDEN OM ISLAM med fokus på trosartikler og ritualer.
-Oversigtligt om, hvordan islam opstod på den arabiske halvø i starten af 600-tallet.
-Trosartikler (=den dogmatiske dimension).
Vi fokuserede på:
Gudsopfattelsen: Monoteisme, barmhjertig, skaber, dommer. Forholdet mellem Gud og menneske.
Helligskrifter: Koranen og Hadith.
Engle.
Dommedag: Eskatologisk myte, tegn på dommedag, tro og gerninger, der kan føre til enten helvede eller paradis.
Profeter: Fokus på profeten Muhammed=sendebud.

-MYTEBEGREBER anvendt på Muhammeds natterejse og himmelfart.

-De 5 søjler (=den rituelle dimension)
Fokus var på trosbekendelsen, bøn, faste og hajj og i den forbindelse repetition og anvendelse af modellen om RITUALETS 3 PLANER.

-Forskellige måder at være muslim på: Maksimalist, minimalist, Hjärpes model - teokrati, sekularisme, modernist, traditionalist.

2. del af forløbet: ISLAM OG DEMOKRATI.
-Forskellige muslimske syn på styreformen demokrati i Danmark - stemme til valg eller ej?

-Islam og styreformer:
Demokrati, kalifat, teokrati.

-Ytringsfrihed (=en demokratisk ret) og religion i Danmark:
Formel ytringsfrihed: §77 i Grundloven.

Fokus på Karikaturkrisen/Tegningkrisen/Muhammedkrisen 2015-2016 og spændingsfeltet mellem religion, blasfemi og ytringsfrihed.

-Religionsfrihed (= demokratisk ret) formelt og reelt i Danmark:
Formel religionsfrihed: §67 i Grundloven.
Reel religionsfrihed?

Case: Argumenter for og imod tørklædet/hijab.

Gennem hele forløbet øvede eleverne fortsat at lave RELIGIONSFAGLIGE METODEOVERVEJELSER: Indefra/udefra, elite/mainstream, maksimalist/minimalist.

EKSKURSIONER:
1p besøgte var på moskévandring i Nordvest og så mange forskellige moskeer udefra.

LÆREPLANEN:
Kernestof religion.
-islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
-etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger  
-religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
-religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer