|
Titel
7
|
Demokrati (religion)
RELIGIONSFAGLIG VIDEN:
Forløbet bestod af to dele, som hænger sammen:
1. del af forløbet: VIDEN OM ISLAM med fokus på trosartikler og ritualer.
-Oversigtligt om, hvordan islam opstod på den arabiske halvø i starten af 600-tallet.
-Trosartikler (=den dogmatiske dimension).
Vi fokuserede på:
Gudsopfattelsen: Monoteisme, barmhjertig, skaber, dommer. Forholdet mellem Gud og menneske.
Helligskrifter: Koranen og Hadith.
Engle.
Dommedag: Eskatologisk myte, tegn på dommedag, tro og gerninger, der kan føre til enten helvede eller paradis.
Profeter: Fokus på profeten Muhammed=sendebud.
-MYTEBEGREBER anvendt på Muhammeds natterejse og himmelfart.
-De 5 søjler (=den rituelle dimension)
Fokus var på trosbekendelsen, bøn, faste og hajj og i den forbindelse repetition og anvendelse af modellen om RITUALETS 3 PLANER.
-Forskellige måder at være muslim på: Maksimalist, minimalist, Hjärpes model - teokrati, sekularisme, modernist, traditionalist.
2. del af forløbet: ISLAM OG DEMOKRATI.
-Forskellige muslimske syn på styreformen demokrati i Danmark - stemme til valg eller ej?
-Islam og styreformer:
Demokrati, kalifat, teokrati.
-Ytringsfrihed (=en demokratisk ret) og religion i Danmark:
Formel ytringsfrihed: §77 i Grundloven.
Fokus på Karikaturkrisen/Tegningkrisen/Muhammedkrisen 2015-2016 og spændingsfeltet mellem religion, blasfemi og ytringsfrihed.
-Religionsfrihed (= demokratisk ret) formelt og reelt i Danmark:
Formel religionsfrihed: §67 i Grundloven.
Reel religionsfrihed?
Case: Argumenter for og imod tørklædet/hijab.
Gennem hele forløbet øvede eleverne fortsat at lave RELIGIONSFAGLIGE METODEOVERVEJELSER: Indefra/udefra, elite/mainstream, maksimalist/minimalist.
EKSKURSIONER:
1p besøgte var på moskévandring i Nordvest og så mange forskellige moskeer udefra.
LÆREPLANEN:
Kernestof religion.
-islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
-etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
-religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
-religionsfaglige metoder.
|