Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Henrik Lomstein, Mette Rygaard Truelsen, Pernille Heick Hansen
|
Hold
|
2024 nf/rw (1rw nf-bi, 1rw nf-ge, 1rw nf-ke, 1rw nf-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand (BIO fællesfagligt)
Indhold:
Celler og deres opbygning
pro- og eu-karyote celler
Transportprocesser over membranen - diffussion, osmose, passiv diffussion, faciliteret diffussion og aktiv transport.
Vi arbejder med livet i åen og hvad der sker når åen forurenes.
Fødekæden i vandløbet og sammenspillet mellem organismerne
Dyrense tilpasning til abiotiske og biotiske faktorer med særligt fokus på tilpasninger til tilgængeligheden af ilt.
Derudover har vi arbejdet med forureningskilder, hvordan forureningen af DOM og næringsstoffer påvirker fødekædens organismer og lidt om hvilke tiltag der kan mindske forureningen.
Vi har også målt på forureningsgraden i Værrebro å ved bestemmelse af dets makrofauna.
Materiale:
Biologi til tiden s. 126-129 + 131-137
Artikler:
- Dambrugene slipper for foderkvote
- Gylleudslip i Liver å
- Husejernes nye kloaker skal give os renere vandløb
- Landmænd vil blæse på randzoner
- Randzoner en gave til vandmiljøet
- Renere vandløb har fået sjældent tinsekt tilbage i naturen.
- Urenset kloakvand havner i åer og søer, men ingen ved hvor meget
Øvelser:
Osmose hos vandpest.
Makrofaunaindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vand (Kemi fællesfagligt forløb)
Vi ser på opbygningen af atomer og hvordan ioner dannes, samt på hvordan ioner kan danne let- og tungtopløselige ionforbindelser.
Det periodiske system:
Hovedgrupper, perioder, metaller og ikke-metller, elektroner i yderste skal, atommodel.
Ioner og ionforbindelser
Dannelse af ioner, simple- og sammensatte ioner, formelenhed og navngivning for ionforbimndelser, let- og tungsopløselige ionforbindelser, fældningsreaktioner.
Materiale:
Vandkompendium
Eksperimentelt:
Saltes opløselighed i vand
Værebro Å og rensningsanlæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Saltes opløselighed i vand
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand -Hvordan bevæger vand sig?(GEO Fællesfagligt)
Forløb om vandets kredsløb, vandbalanceligningen, potentiel og aktuel fordampning, hydrotermfigurer, vand i jorden, permeabilitet og porøsitet og vandløb
Jordbund i øst -vest dannelse med kort gennemgang af Istidsaflejringer. Jordbundsforhold i forhold til nedsivning. Vandbalanceligning. opgave med vandbalancen for København over året. Klimatilpasning når vandet kommer.
Materiale: Naturgeografi -vores verden s. 269-281
Jordbundsforhold, nedbør og grundvand Kap 3. 4.1, og 5 https://www.geografi-noter.dk/hf-geografi-hydrologi.asp#ressource
Film: Vandets vej
Øvelser: Feltarbejde i Værebro å med opmåling af tværsnit, og vandførsel
Nedsivningsøvelse med sand og ler jord.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost og levevilkår - (BIO)fællesfagligt
Indhold:
- Energien i vores kost
- Opbygningen af næringsstofferne; Kulhydrat, fedt og protein
- De officielle kostråd
- Regulering af blodsukkeret
- Diabetes type 1 + type 2
- Fordøjelsen af næringsstofferne særlig fokus på kulhydraterne og protein
- Enzymers funktion i forbindelse med fordøjelsen
- Kroppens energibalance
Litteratur:
Kompendium til NF kost og levevilkår 7-10, 12-27
Eksperimentelt:
Kostundersøgelse
Fordøjelse af protein fra æg (R)
Blodsukkermåling
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kostundersøgelse.docx
-
Prøve ASP vand.pptx
-
NF grundbogensfigurer til hjemmesiden.pdf
-
Figurer fra Biologi til tiden
-
Næringsstofferne - kulhydrater fedt proteiner.docx
-
Kompendium til NF kost og levevilkår bio 24-25.docx
-
AS til energibalancen.docx
-
AS om enzymer.docx
-
Rapportøvelse- fordøjelse af protein (1).docx
-
Rapportvejledning blodsukkerundersøgelse.docx
-
Adam, Alma-Lucia, Amelia, Amil, Diana, Freja, Katrina, Olivia, Marco, Marina-, Matilde, Maryam, Melissa.
-
VIGTIGT: Man kan kun deltage, hvis man har en computer
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost og levevilkår (kemi, fællesfagligt forløb)
Indhold:
Om hvordan ikke-metaller binder sig sammen i molekyler med kovalent binding. Vi ser på bindingernes betydning for stoffers blandbarhed og den kemiske opbygning af de vigtigste molekyler i kosten.
Kovalent binding:
Elektronegativitet, polære og upolære bindinger, blandbarhed
Kulhydrater:
Monosakkarider, disakkarider og polysakkarider.
Fedtstoffer:
Triglycerider
Mættede, monoumættede og polyumættede fedtsyrer.
Trans/ cis dobbeltbinding.
Proteiner:
Aminosyrer.
Også lidt om alkoholers opbygning og navngivning.
Materiale:
Kompendium Kost og levevikår
Film:
Fedt, fup og flæskesteg -hvem vil dræbe Kurt? (Om mættet fedt, transfedt, omegabalance, stivelse og sukker)
Eksperimentelt:
Stoffers blandbarhed
Sukker i sodavand
Fedt i chips
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film om stoffers formler og indekstal
-
Indekstal 1
-
Indekstal 2
-
Søg på nettet og find ud af, hvilke stoffer vores mad indeholder
-
Download og gem det nye kompendium:
-
Create Your Own Criss Cross Puzzle | Discovery Education Puzzlemaker
-
Opgaver til polære elektronparbindinger-kopi.docx
-
Læs s. 7-9 om polære og upolære molekyler og stoffers blandbarhed. Svar på: hvorfor kan vand og olie ikke blandes?
-
Polar and Non-Polar Molecules: Crash Course Chemistry #23
-
Opgave kulhydrater.docx
-
Opdateret Kompendium Kost og levevilkår 2425.pdf
-
Følgende har time: Amina, Arda, Ayah-, Ela, Iman-, Liridon, Nicklas, Nurhan, Oliver, Rehan, Sukeyna, Surreyya, Valon, Yasmin.
-
Medbring opgave om fedtstoffer (fra tidligere modul). Dokumentet er også vedhæftet her.
-
Strukturerede noter Kost og levevilkår.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blandbarhed
|
15-11-2024
|
Sukker i drikkevarer
|
25-11-2024
|
Fedt i chips
|
30-11-2024
|
Prøve ASP
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kost og levevilkår (GEO) (Fællesfagligt)
Hvor mange mennesker er der på jorden og hvordan brødføder vi dem i fremtiden?
Burundi og selvvalgt højindkomst land.
Befolkningsfordelingen på jorden
Erhvervsfordeling
Befolkningspyramider
Kort om fødevareproduktion og forsyning nu og i fremtiden.
KRAM faktorene
Materiale
Naturgeografiportalen kap. 3.2 Befolkning og demografi samt
Naturgeografiportalen, uddrag fra kap 5.6 Mad til milliarder.
Naturgeografigrundbogen B kap 16.6 Erhvervsstrukturer.
Folder om KRAM faktorerne.
NaturgeografiC 160-162 Forbrugmønstre og pres på naturgrundlaget
Empirisk arbejde:
Den demografiske transitionsmodel udarbejdet over to lande og billeder udvalgt på Gapmind for de to lande.
Befolkningspyramider udarbejdet i forhold til de samme lande.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den demografiske transition
|
08-12-2024
|
Befolkningspyramide
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Energi (kemi, tværfagligt)
Indhold:
Vi skal se på hvordan fossile brændstoffer er opbygget kemisk set og hvordan man kan regne på en kemiske reaktion. Desuden på hvorfor bioethanol er et alternativ til fossile brændstoffer.
Fokus på at kunne:
- Beregning af molarmasse ud fra det periodiske system.
- Sammenhængen mellem masse, molarmasse og mol (m=n*M).
- Den kemiske opbygning af fossile brændstoffer med fokus på alkaner.
- Alkaners kogepunkter.
- Opskrivning og afstemning af forbrændingsreaktioner.
- Beregninger på kemiske reaktioner via skemametoden.
Materiale:
Kompendium om energi s. 6-16, 20-27, 31-32
Eksperimentelt:
Lightergas
Fremstilling af bioethanol (gæring)
Destillation og afbrænding af bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lightergas
|
04-02-2025
|
Ethanolgæring
|
04-03-2025
|
Destillation
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Genetik (BIO særfagligt)
Indhold:
- Genetiske grundbegreber
- Stamtavler af genetiske sygdomme
- Gentest
- DNA og RNA.
- Proteinsyntese
- Mitosen og Meiosen
Øvelse
Blodtypebestemmelse
Egebo, L. A og Paludan Müller, P.: Biologi til tiden, Nucleus 2. udgave 2009: s. 101-111 og 149-154
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Energi (GEO) (Fællesfagligt)
- Energi:
Geografi: Energi
- forstå forskellige energiformer
- forklare energiforbruget og dets udvikling over tid.
- redegøre for dannelse, udvinding og anvendelse af olie og gas
- forstå forskellen mellem oliereserver og olieressourcer
- forklare hvad fossile energikilder er
- forklare konsekvenserne ved brugen af fossile energikilder, herunder kulstofkredsløbet
- redegøre for, hvilke alternative energikilder, der findes
øvelser:
porøsitet af kalkprøve
Oliens migration
Lerskifers vandgennemtrængelighed
Literatur:
https://www.youtube.com/watch?v=poUjrNmH2xY (olie og gas)
Materiale:
Kap 3.2 Energiforsyning frem mod 2050 :
https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=553
Undervist under følgende overskrifter:
3.2.1 Energiforbrug og oliepriser
3.2.1 Energipolitik og regulering
3.2.2 Oliereserver og samfundet
3.2.3 Et bæredygtigt energiforbrug og Kulstofkredsløbet – indgreb i naturen
3.2.4 Eftersøgning efter Gas og olie
3.2.5 Gas- og oliedannelse
3.2.6 Energiteknologier og vedvarende energi
3.2.6 Fjernvarme
3.2.7 Solenergi
3.2.8 Vandenergi
3.2.10 Vindenergi
3.2.11 Geotermisk varme og jordvarme
3.2.12 Biomasse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sexologi (. BIO særfagligt forløb)
Forløbet indgår i skolens samlede forløb om sexuel dannelse.
Emner:
-Mandens og kvindens kønsorganer og menstruationscyklus .
-Prævention
- Sexuelt overførte sygdomme.
Biologi til tiden s. 72-73, 75-82
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Energi (BIO tværfagligt)
Indhold
- Energiomdannelser i levende celler.
- Gær og gæring
- Fotosyntese og respiration og ATP
- Bioenergi og produktion af bioethanol
Litteratur
Kompenpendium NF - Energi s. 14-20, 25-31
Eksperimentelt
Alkoholgæring med forskellige kulhydrater (R)
Fotosyntese og respiration (R)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Klima og Arktis (GEO) særfagligt
Arktis.(GEO)
Særfagligt forløb om Arktis
Med fokus på:
Geografi: Arktis og klima
- afgrænse og forklare forskellige klima/plantebælter, fx med udgangspunkt i forskellige
hydrotermfigurer
- forklare, hvorfor vi har forskelligt klima rundt omkring i verden, ikke mindst i relation til
geografisk beliggenhed i forhold til ækvator og i forhold til beliggenhed tæt på eller langt
fra havet
- forstå den globale vindcirkulation
- forstå energi- og strålingsbalancen
- forstå Golfstrømmens betydning, herunder Grønlandspumpen og dybvandsdannelse
- forstå og forklare begrebet albedo og dets betydning for især klimaet i Arktis
- forklare hvordan naturen og mennesket påvirker klimaet
- forklare, hvorfor vi oplever en global opvarmning, speceilt med fokus på Arktis
- redegøre for konsekvenserne af global opvarmning
- komme med bud på tiltag, der kan mindske udfordringerne med den globale opvarmning
- forstå og forklare albedoeffekten
- Forstå og forklare positiv og negativ feedback mekanismer
Øvelser:
Albedoøvelse (feltarbejde ved skolen)
isafsmeltning i havet og på landjorden.
Materiale:
NaturgeografiGrundbogen C
2.1.2 Mennesket påvirker temperaturen
2.1.4 Klimaets feedback – havstrømme
Figur 2.1.7 Fortidens klima har betydning for drikkevandet
2.3.1 Årstidsvariation
2.3.6 Nedbørsvariationer
Naturgeografiportalen:
2.2 Tryk og vinde
2.3.6. Den termohalecirkulation
Den arktisk havis 2012 -observationer forud for smeltesæsonen
http://polarportal.dk/havis-og-isbjerge/rapporter/rapport-0/ (uddarg)
Figur fra Information:
https://www.information.dk/udland/2015/03/golfstroemmen-taber-fart-hurtigt
FIlm:
Greenland: The Land Of Ice Embracing Climate Change
30 min dokumentar om klimaændringer på Grønland https://youtu.be/AV2DvfWKyC0
Samt You Tube videoer med forklaring af klimaprocesser i og ved Arktis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
syrer og baser og redox (kemi, særfagligt)
Indhold:
Syrer og baser samt syre-basereaktioner.
pH skala og måling af pH.
Materiale:
Kompendium: Syre og baser og redox.
Eksperimentelt:
pH skalaen
Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave Korresponderende syrer og baser.docx
-
Se video om syrer og baser.html
-
Opgaver om pH gymnasiekemi.docx
-
pH-skalaen | Kemi C - 18
-
MEDBRING OPLADT COMPUTER og høretelefoner
-
Biologi og Kemi øvelser :
-
Øvelsesvejl til fotosyntese og respiration HF.docx
-
Kemiøvelse for: Amelia, Alma, Nicklas, Mathias, Matilde, Maryam, Rehan, Lucas, Surreya, Katrina, Marina, Freja, Yasmin, Adam, Oliwer, Melissa
-
image.png
-
Forsøg og opgaver om afbrænding af magnesium -kopi.docx
-
Opgaver til redoxreaktioner-kopi.docx
-
Kompendium NF kemi særfagligt.pdf
-
Den-interne-flerfaglige-proeve-i-nf-2025.docx.doc
-
ASP opgaveformulering nf 2025.docx
-
A Vand
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
pH skalaen
|
01-04-2025
|
Spændingsrækken
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700680157",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700680157",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700680157"
}