Titel
1
|
Forløb#1 Identitet i det senmoderne samfund
I forløbet undersøges det: Hvilke faktorer påvirker identitetsdannelsen i det senmoderne samfund?
I dette forløb undersøges sammenhængen mellem socialisering og identitetsdannelse, med et bredt fokus på hvilke faktorer der påvirker identitetsdannelsen i det senmoderne samfund.
Eleverne introduceres til centrale begreber inden for sociologien og der arbejdes med tekst- og artikellæsning, simpel tal- og tabelbearbejdning og begrebsanvendelse.
Forløbet starter med at have fokus på hvordan socialisering og identitetsdannelse hænger sammen. Med udgangspunkt i dette, tager vi efterfølgende fat på hvordan socialiseringen er med til at påvirke og forme os som individer. Både i forhold til de sociale arenaer vi færdes i, de sociale roller vi påtager os og de normer og værdier vi følger i forskellige sociale grupperinger. Vi undersøger hvordan identiteten har flere niveauer og tilpasses til de sociale omgivelser både mht. kultur og på de sociale arenaer.
Derefter kobles identitetsdannelsen til de tre samfundstyper. Vi undersøger hvilke karakteristika de tre samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne) har, og hvordan det påvirker individets identitetsdannelse. Hovedfokus ligger på det senmoderne samfund, der bliver belyst ud fra teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe og Hartmut Rosa.
Forløbet inkluderer en fagpakkedag, hvor Sa B og Psyk C først var på ekskursion til Christiania med fokus på identitetsdannelse i et alternativt mikrosamfund, ændring af narrativet om Christiania og det at være christianit. Efterfølgende havde eleverne et fagligt oplæg med en tidligere kriminel og de faktorer der havde påvirket vedkommende identitetsdannelse, livsvalg og ændring af livsvalg.
Faglige mål:
➢ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
➢ Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
➢ Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
➢ Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer (med brug af digitale hjælpemidler)
➢ Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
➢ Argumenter for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
➢ Identitetsdannelse og socialisering
➢ Kulturelle forskelle
Stikord (teorier og begreber):
Kende til, redegøre for og anvende følgende begreber og teorier:
- Identitet, socialisation (primære, sekundære, tertiære og dobbelt), normer (formelle & uformelle), sanktioner, internalisering, social kontrol, social arena, social struktur, sociale mønstre, sociale roller, rollekonflikt, referencegruppe
- Familietyper; teamfamilien, svingsdørsfamilien, den patriarkalske familie & socialt akvarium
- Karakteristika ved de 3 samfundstyper (traditionelle, moderne og senmoderne)
- herunder Tönnies teori om 'Gemainschaft' & 'Gesellschaft' & Georg Simmels 'Syn på storbyen'
- Giddens & hans begreber: aftraditionalisering, individualisering, udlejring af sociale relationer, refleksivitet.
-Ziehe & hans begreber formbarhed, kulturel frisættelse, potensering, subjektivisering, emblematisering (ontologisering).
- Hartmut Rosas teori om højhastighedssamfundet herunder de tre former for acceleration (den teknologiske acceleration, acceleration af social forandring og acceleration af livstempoet - nødvendighedsdiskurs) og accelerationens drivkræfter: konkurrencelogikken & social kappestrid, præstation
Materiale:
➢ Skov, Oliver Boserup, Matthiesen, Tobias & Bjørnstrup, Victor, Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi, 3.udg., 2022, Columbus, s. 13-21, 23-36, 38-43
Artikel:
Mosbech, Hakon; "Tidens største løgn, er at vi kan, hvad vi vil", Zetland, d. 25.marts 2021
Trads, Tor Birk; "I kampen for at blive til noget, har vi glemt at blive til nogen" 29. august 2014, Information
|