Titel
4
|
Læring, motivation og trivsel (Livet i skolen)
Psykologiske problemstillinger i forløbet
Hvad skal der til for at lære noget? Hvordan lærer man bedst? Hvilken betydning har hukommelsen for vores læring? Hvorfor er multitasking et problem i læringssituationer?
Hvad skaber motivation hos elever i skolen? Hvilken betydning har ens mindset for læring og motivation til læring?
Hvorfor taler mange om at unge ikke trives? Hvor kommer mistrivslen fra? Hvordan opleves stress hos unge?
Begreber, teorier og undersøgelser
Kognitive skemaer som begreb til at forstå tænkning, hukommelse og læring.
Bartletts hukommelsesforsøg
Forskellige typer af hukommelse, her særlig fokus på forholdet mellem arbejdshukommelse og langtidshukommelse.
Langtidshukommelse: Episodisk (øvelse og foredrag med positive og negative erindringer), semantisk hukommelse (vores kognitive skemaer/faktaviden)
A.G.E.S - læringsmodel. 4 begreber fra film om læring (*)
Hvad der har betydning for læring: Mulighed for koncentration og fordybelse, opmærksomhed, repetition, cues (stikord) til genkaldelse, aktivitet, involvering af følelser.
Edgar Dales læringspyramide.
Hvad kan forhindre/hæmme læring: Dårligt miljø, multitasking, afbrydelser.
Neuropsykologisk vinkel på læring: Hjernens plasticitet, kommunikation mellem neuroner, hippocampus og amygdalas betydning for læring.
Ydre og indre motivation, selvbestemmelsesteori (kompetence, autonomi, tilhørsforhold), kontekstens betydning for motivation.
De to typer mindset (Carol Dweck)
Akut og kronisk stress, konsekvenser af kronisk stress (fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer), betydning af stress for hjernen og nervesystemet, krav-kontrol-modellen, individuelle forskelle i udvikling af stress (høje idealer, forklaringsstil. Social kapital, OAS (begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed)).
Coping og forskellige typer her af: passiv/aktiv, problemfokuseret/følelsesorienteret.
Kønsforskelle i stresshåndtering.
Tekster:
”Hvad husker du fra i går?” fra “Undersøgelser i psykologi”, Quorning og Tieka Jensen, systime 2018, s. 67-70
Typer af hukommelse - Mind map
”Læring og hukommelse” fra ”Psykologi - fra celle til selfie”, Ravn og Wolf, Columbus 2015, s. 250-256,259-260 (redigeret)
”Motivation og læring” fra ”PsykC”, Riisager 2021, s. 124-126 + 129.
”Stress hos unge i skolen” fra ”PsykC”, Riisager 2021, s. 164n-168m, 169m-171ø, 172-173
Tekster til træningsopgave 4:
“Lærere glemmer at arbejde med elevers hukommelse”, Kristeligt Dagblad, 21/11 2011
“Videbegærlige børn: Det er sejt at være dygtig”, Vejle Amts Folkeblad, 7. juni 2017
Øvelser
"Åndernes krig" - hukommelse og kognitive skemaer, Bartletts forsøg
Chunking
Cues (links) til hukommelse
Erindringer - husker vi mest de positive eller de negative?
Opmærksomhedstest
Test af evne til multitasking
Film
Små you-tube-film om læring, hukommelse og hjerneprocesser (*)
Viden om Superhukommelse (DR2 2013)
Videoforedrag om positive og negative erindringer
Foredrag om mindsets betydning for læring (Carol Dweck)
|