Holdet 2h psF2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Henrikke Terp Møllevang
Hold 2h psF2 (2h psF2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mig selv - alene og med andre
Titel 2 Udviklingspsykologi
Titel 3 Ondskab og onde handlinger
Titel 4 Kognitionens muligheder og begrænsninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mig selv - alene og med andre

Jeres første psykologi undersøger, hvem vi er og hvordan vi bliver det som individer og i sociale sammenhænge med fokus på ungdomsårene.

3 teorier om identitetsdannelse:
- Eriksons jeg- og social identitet (hertil livslinjeøvelse)
- Giddens' senmoderne vilkår, sociale arenaer og identiteten som refleksivt projekt (hertil identitetslandkort)
- Tajfel og Turners sociale identitetsteori.

Socialpsykologiske aspekter:
- Asch's konformitets-eksperiment samt 2008-eksperiment om konformitet som redskab til at påvirke os til klimavenlig adfærd.
- Arbejdsgrupper og tilhørende rolle-positioner. Dette reflekterede i over i jeres bord-arbejdsgrupper samt selvcentrerede roller i elevfeedback.

Afhængighed:
- Biologisk-evolutionært aspekt: hjernens belønningssystem og dopamins rolle. Herunder eksperiment-undersøgelser med rotter
- Individuelle og sociale risikofaktorer. Herunder skumfidustesten om  evnen til selvbeherskelse og impulskontrol.
- Hari-TED-talk om Rat Park: kritik af rotteforsøgenes ensidige dopamin-forklaring.

Lille "personligheds"-test om klimatyper. Hertil kobling til aspekterne neuroticisme, venlighed og samvittighedsfuldhed, som også indgik under de individuelle risikofaktorer for afhængighed.
Lertzmanns 3 A'er: Ambition, ambivalens og anxiety om, hvad der kan forhindre os i at handle på de mål, vi sætter os.

Musik som medie for ungdomskultur og identitetsskabelse.

Fagpakkedag med besøg på Christiania og oplæg med Simon Lundt Hansen, som er tidligere bokser, har afsonet dom for Hash-smugling, manager for professionelle boksere og nu selv arbejder med udsatte unge.

Forløbet afsluttes med øve-opgave.

Case-eksempel: Afsnit af første sæson af Prinsesserne fra blokken.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øve-opgave til identitetsforløb 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udviklingspsykologi

Forløbet undersøger hvordan børn udvikler sig i samspil med deres omsorgspersoner og øvrige omgivelser samt hvordan fagpersoner og samfund bedst kan støtte børn i udviklingen.

Den faglige grundviden er:
- Eriksons første fase om tillid/mistillid
- Bowlbys tilknytningsteori samt tilknytningens  biologisk-evolutionære forankring i dyrs prægning.
- Ainsworths fremmedsituationstest og hvordan denne kan indikere forskellige tilknytningsmønstre
- Sterns teori om udviklingen af selvet og i denne sammenhæng Tronicks Still Face-eksperiment
- Resiliens og risiko/beskyttelsesfaktorer, herunder Kauai-undersøgelsen samt definition på "kultur" til det kulturelle aspekt af resiliens.
- Heckmans kurve til overvejelse af økonomiske kontra etiske overvejelser, når samfundet skal træde til for at sikre børns gode udvikling.

I forløbet er indgået en brobygnings-case fra Københavns Professionhøjskole om Amalie, som kommer fra en familie med nogle risikofaktoerer. I fulgte Amalie gennem vuggestue og børnehave og forholdt jer til, hvordan pædagoger og sagsbehandlere kunne støtte Amalies udvikling.

TV-dokumentaren "Hvem skal være min mor og far?" om dilemmaerne ved tvangs-adoptionssag fra Lolland.

Forløbet afsluttes med øve-opgave om Lisbeth Zornig samt Kauai-undersøgelsen.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amalie: tilknytning PP3 19-11-2024
Udviklings-øver 26-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab og onde handlinger

Forløbet beskriver og forklarer ondskab og onde handlinger hos mennesker.

Du skal kunne definere og diskutere begrebet ondskab. Du skal kunne redegøre for og anvende individ- og gruppe/socialpsykologiske forklaringer på menneskers ondskabspotentiale.

Underpunkter er:
- Hvad er ondskab og onde handlinger? Socialpsykologisk definition.
- Individ- og gruppeperspektiv på de onde handlinger i mobbesituationer
- Goldbergs udviklingspsykologiske perspektiv med 5 faktorer som i barndommen kan øge et individs ondskabspotentiale.
- Individers sårbarhed overfor for hvervning og radikalisering til ekstreme grupper.
- Social dynamik, roller og grupper: Milgrams Lydighedens dilemma samt Zimbardos Stanford Prison.

Forløbet blev suppleret med besøg på Politihistorisk museum med rundvisning om og diskussion af eksempler på danske drab, især i lyset af Svendsens ondskabstyper (som I dog ikke har som pensum).


Materialerne er:
- Opslag fra Anvendt psykologisk leksikon: Ondskab (socialpsykologisk definition)
- Psykologiens veje, elektronisk udgave, kapitel 26: intro-eksempler til diskussion af ondskabsdefinition, Goldbergs opvækst-faktorer, Lydighedens dilemma og Stanford Prison.
- Psykologiens veje: Mobning s. 358-60
- Ravn og Wolf: Psykologi fra celle til selfie, elektronisk udgave, afsnit 5.2 om radikalisering.

Desuden:
- Dokumentaren The Iceman and the Psychiatrist
- TV-program Lydighedens dilemma
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kognitionens muligheder og begrænsninger

- Hvordan opfatter, husker og tænker vi?
- Hvad kan gøre det svært at være opmærksom, huske og tænke på en god måde?

Eleverne skal kunne redegøre for, anvende og forholde sig til faglig viden og undersøgelse om:
- Opmærksomhed
- Hukommelse
- Kahnemanns 2 tænkesystemer, herunder bias, fx bekræftelsestilbøjelighed
- Polarisering
- Social perception, herunder stereotyper
- Motivation
- Stress som hhv. biologisk fænomen og et fænomen hvis farlighed afgøres af vores tænkning

Øvelser:
- Effekten af mening og klumpning/chunkning og mening i fht korttids/arbejdshukommelsens kapacitet
- Ordlisteøvelse til kognitive skemaer.
- Bønneøvelsen til illustration af tænkebias/hvordan vi fokuserer på en del af helheden i system 1


Materialerne er:
- PsykC s. 102-5, 108-14, 118-20, 124-27, 136-37, 139
- Bæredygtig bevidsthed s. 11 + 19-28
- Psykologiens veje: s. 358 (1. udgave, Sunsteins polariseringseksperiment) + afsnit om social perception: Stereotyper (fra bogen hjemmeside)
- TV-programmerne "Opmærksomhedens mester" og "Kan du stole på din hukommelse?"
- Videoer til opmærksomhed, hukommelse, Kahnemann, stress og dukketesten.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øve-opgave til kognition 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer