Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Henrikke Terp Møllevang
|
Hold
|
2h psF2 (2h psF2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mig selv - alene og med andre
Jeres første psykologi undersøger, hvem vi er og hvordan vi bliver det som individer og i sociale sammenhænge med fokus på ungdomsårene.
3 teorier om identitetsdannelse:
- Eriksons jeg- og social identitet (hertil livslinjeøvelse)
- Giddens' senmoderne vilkår, sociale arenaer og identiteten som refleksivt projekt (hertil identitetslandkort)
- Tajfel og Turners sociale identitetsteori.
Socialpsykologiske aspekter:
- Asch's konformitets-eksperiment samt 2008-eksperiment om konformitet som redskab til at påvirke os til klimavenlig adfærd.
- Arbejdsgrupper og tilhørende rolle-positioner. Dette reflekterede i over i jeres bord-arbejdsgrupper samt selvcentrerede roller i elevfeedback.
Afhængighed:
- Biologisk-evolutionært aspekt: hjernens belønningssystem og dopamins rolle. Herunder eksperiment-undersøgelser med rotter
- Individuelle og sociale risikofaktorer. Herunder skumfidustesten om evnen til selvbeherskelse og impulskontrol.
- Hari-TED-talk om Rat Park: kritik af rotteforsøgenes ensidige dopamin-forklaring.
Lille "personligheds"-test om klimatyper. Hertil kobling til aspekterne neuroticisme, venlighed og samvittighedsfuldhed, som også indgik under de individuelle risikofaktorer for afhængighed.
Lertzmanns 3 A'er: Ambition, ambivalens og anxiety om, hvad der kan forhindre os i at handle på de mål, vi sætter os.
Musik som medie for ungdomskultur og identitetsskabelse.
Fagpakkedag med besøg på Christiania og oplæg med Simon Lundt Hansen, som er tidligere bokser, har afsonet dom for Hash-smugling, manager for professionelle boksere og nu selv arbejder med udsatte unge.
Forløbet afsluttes med øve-opgave.
Case-eksempel: Afsnit af første sæson af Prinsesserne fra blokken.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Identitet i fagpakke-arbejdsgrupper.pptx
-
I skal nu kunne de faglige begreber fra sidste modul: Formel (arbejds)gruppe, arbejdsrolle, social rolle selvcentreret/destruktiv rolle. Der bliver repetitionskahoot. (Du kan selvfølgelig finde PP'en på sidste modul og repetere. Dette gør man også, h
-
Elevator Experiment
-
Fælles noter til konformitet og Asch-eksperimentet.pdf
-
Gør du som alle andre, Fra undersøgelser i Psykologi, Systime.docx
-
Eriksons identitetsbegreber.docx
-
I sidste modul var der for mange, som kom for sent, var uopmærksomme, larmede osv: Vær bevidst om at komme til tiden, være undervisningsparat og alt det dér, som I jo godt kan allerede :)
-
Magnus Riisager, PsykC (Frydenlund 2021), s. 145-149 (Undtagen case-eksemplet s. 148-49)
-
3 teorier om identitet og identitetsdannelse.docx
-
3 teorier om identitet og identitetsdannelse, noter til Prinsesserne.docx
-
lidt noter til Prinsesserne.docx
-
DRTV - Prinsesser fra blokken
-
Hav repeteret de 3 teorier om identitet, så du er klar til at forstå "Prinsesserne" set gennem teoriernes begreber.
-
Overvej hjemmefra hvilke afhængigheder, du har: Er disse afhængigheder et problem for dig (eller andre?) (Og husk at du selvfølgelig ikke skal dele mere af dig selv i undervisningen end, hvad du er ok med :)
-
Everything you think you know about addiction is wrong | Johann Hari | TED
-
Vær frem til modulet opmærksom på én af dine afhængigheder: Hvornår/I hvilke situationer mærker du suget/trangen efter dét, du er afhængig af?
-
Hjernens belønningssystem fra PV kap 14.docx
-
ludomani.pptx
-
Arbejde til individuelle og sociale faktorer i fht afhængighed.docx
-
Hav meget gerne læst s. 180-181 hjemmefra - det er ikke så meget, men til gengæld er det svært at forstå, når man ikke har så meget erfaring med psykologifaget.
-
Daniels Pengetips og "Skumfidus-testen"
-
The Marshmallow Test | Igniter Media | Church Video
-
Engedal: Bæredygtig bevidsthed, Om klimapsykologi (Systime 2024) s. 88 + 44-48
-
Klimatyper, fra Bæredygtig bevidsthed s. 88, 43-48.docx
-
Identitet i musikhistorien.pdf
-
The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction (Official Lyric Video)
-
NODE, Larry - Avatar ft. Larry 44
-
David Bowie - Starman (Official Video)
-
Elvis Presley live in Tupelo 1957 AI Colorized and Upscaled
-
Madonna - Like A Virgin (Official Video)
-
Vær kommet så langt som muligt med afleveringen: Vi taler lidt videre om problemstillinger, relevant faglig viden og hvilke steder, man kan slå ned i bilagene i analysen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øve-opgave til identitetsforløb
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udviklingspsykologi
Forløbet undersøger hvordan børn udvikler sig i samspil med deres omsorgspersoner og øvrige omgivelser samt hvordan fagpersoner og samfund bedst kan støtte børn i udviklingen.
Den faglige grundviden er:
- Eriksons første fase om tillid/mistillid
- Bowlbys tilknytningsteori samt tilknytningens biologisk-evolutionære forankring i dyrs prægning.
- Ainsworths fremmedsituationstest og hvordan denne kan indikere forskellige tilknytningsmønstre
- Sterns teori om udviklingen af selvet og i denne sammenhæng Tronicks Still Face-eksperiment
- Resiliens og risiko/beskyttelsesfaktorer, herunder Kauai-undersøgelsen samt definition på "kultur" til det kulturelle aspekt af resiliens.
- Heckmans kurve til overvejelse af økonomiske kontra etiske overvejelser, når samfundet skal træde til for at sikre børns gode udvikling.
I forløbet er indgået en brobygnings-case fra Københavns Professionhøjskole om Amalie, som kommer fra en familie med nogle risikofaktoerer. I fulgte Amalie gennem vuggestue og børnehave og forholdt jer til, hvordan pædagoger og sagsbehandlere kunne støtte Amalies udvikling.
TV-dokumentaren "Hvem skal være min mor og far?" om dilemmaerne ved tvangs-adoptionssag fra Lolland.
Forløbet afsluttes med øve-opgave om Lisbeth Zornig samt Kauai-undersøgelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amalie: tilknytning PP3
|
19-11-2024
|
Udviklings-øver
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab og onde handlinger
Forløbet beskriver og forklarer ondskab og onde handlinger hos mennesker.
Du skal kunne definere og diskutere begrebet ondskab. Du skal kunne redegøre for og anvende individ- og gruppe/socialpsykologiske forklaringer på menneskers ondskabspotentiale.
Underpunkter er:
- Hvad er ondskab og onde handlinger? Socialpsykologisk definition.
- Individ- og gruppeperspektiv på de onde handlinger i mobbesituationer
- Goldbergs udviklingspsykologiske perspektiv med 5 faktorer som i barndommen kan øge et individs ondskabspotentiale.
- Individers sårbarhed overfor for hvervning og radikalisering til ekstreme grupper.
- Social dynamik, roller og grupper: Milgrams Lydighedens dilemma samt Zimbardos Stanford Prison.
Forløbet blev suppleret med besøg på Politihistorisk museum med rundvisning om og diskussion af eksempler på danske drab, især i lyset af Svendsens ondskabstyper (som I dog ikke har som pensum).
Materialerne er:
- Opslag fra Anvendt psykologisk leksikon: Ondskab (socialpsykologisk definition)
- Psykologiens veje, elektronisk udgave, kapitel 26: intro-eksempler til diskussion af ondskabsdefinition, Goldbergs opvækst-faktorer, Lydighedens dilemma og Stanford Prison.
- Psykologiens veje: Mobning s. 358-60
- Ravn og Wolf: Psykologi fra celle til selfie, elektronisk udgave, afsnit 5.2 om radikalisering.
Desuden:
- Dokumentaren The Iceman and the Psychiatrist
- TV-program Lydighedens dilemma
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1, Definition.docx
-
Ondskabsdefinition.pdf
-
Nyt i leksikon-definition.pdf
-
Modul 3, Goldbergs faktorer, virtuel version.docx
-
Goldbergs faktorer med gode eksempler fra jeres besvarelser.docx
-
Hvis du ikke ikke fik lavet arbejdet til sidste modul, så bør du læse op, for ellers kan du ikke anvende den faglige viden til at forstå og analysere timens eksempel.
-
Goldberg og Iceman-noteark.docx
-
Modul 2, mobning.docx
-
Undersøgelse-analyse, mobning.docx
-
Hav hjemmefra tænkt på en mobbesituatione, du selv har oplevet: Var du den mobbede, én af mobberne eller bare passiv tilskuer? Forstod du dengang, at der var tale om mobning? Gjorde du noget for at stoppe mobningen - eller kunne du i bakspejlet have
-
Undersøgelsesark til Robbers cave.docx
-
Hjemmefra-lektie er at læse op det socialpsykologi i havde lige begyndelsen af året: Begreber om grupper og roller (i arbejdsgrupper) samt Aschs konformiteets-eksperiment.
-
Basissocialpsykologi til ondskabsforløb.docx
-
Noteark til individer og roller i dansk udgave af Milgram.docx
-
Milgram med lidt noter.docx
-
Milgram fra PV kapitel 26.docx
-
noter.pdf
-
Hvis du var en af de mange, som ikke fik lavet meget i modulet med basis-social-psykologi, så kig måske igen på den faglige viden om grupper og roller fra denne dag, så du er i stand til at bruge begreberne i forbindelse med dagens nye stof :)
-
Stanford prison, fra ny PV-udgave.docx
-
The Stanford Prison Experiment
-
Radikalisering, Celle til Selfie 5.2.docx
-
opsamlingsnoter.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kognitionens muligheder og begrænsninger
- Hvordan opfatter, husker og tænker vi?
- Hvad kan gøre det svært at være opmærksom, huske og tænke på en god måde?
Eleverne skal kunne redegøre for, anvende og forholde sig til faglig viden og undersøgelse om:
- Opmærksomhed
- Hukommelse
- Kahnemanns 2 tænkesystemer, herunder bias, fx bekræftelsestilbøjelighed
- Polarisering
- Social perception, herunder stereotyper
- Motivation
- Stress som hhv. biologisk fænomen og et fænomen hvis farlighed afgøres af vores tænkning
Øvelser:
- Effekten af mening og klumpning/chunkning og mening i fht korttids/arbejdshukommelsens kapacitet
- Ordlisteøvelse til kognitive skemaer.
- Bønneøvelsen til illustration af tænkebias/hvordan vi fokuserer på en del af helheden i system 1
Materialerne er:
- PsykC s. 102-5, 108-14, 118-20, 124-27, 136-37, 139
- Bæredygtig bevidsthed s. 11 + 19-28
- Psykologiens veje: s. 358 (1. udgave, Sunsteins polariseringseksperiment) + afsnit om social perception: Stereotyper (fra bogen hjemmeside)
- TV-programmerne "Opmærksomhedens mester" og "Kan du stole på din hukommelse?"
- Videoer til opmærksomhed, hukommelse, Kahnemann, stress og dukketesten.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
opmærksomhedsnoter.pdf
-
MEDBRING PsykC-bogen, som vi kommer til at bruge i gen ti lårets sidste forløb :)
-
Basketball Awareness Test
-
PsykC s. 102-5
-
Øvelse til arbejdshukommelsen.pdf
-
PsykC s. 108-114 + 118-20 (I læser og arbejder i modulet, og målet er at kunne huske siderne så godt som muligt til næste modul)
-
Hukommelsesnoter.pdf
-
Du skal nu kunne huske lektien om hukommelsen, som du arbejdede med i sidste modul så godt som muligt: Hav inden modulet tænkt over dine hukommelses-strategier: Har du repeteret? Hvordan kan man du bedste muligt huske ny viden, og hvad har du gjort f
-
Clive Wearing - The man with no short-term memory
-
Lidt undersøgelsesstikord til de to eksperimenter fra i går.docx
-
timenoter.pdf
-
Klima og Kahnemanns tænkesystemer.docx
-
Politimuseet ligger på Fælledvej 20
-
2 Minutes Book Summary: Thinking Fast and Slow | Lifehack
-
Test til Kahnemann med jeres noter.docx
-
Du skal nu have læst hele dokumentet om Kahnemanns to tænkesystemer og kognitive bias (ligger på modulet 20/3): Vi begynder med en lille prøve, som viser dig, hvor langt du er i fht at kunne redegøre for den faglige viden (og det er jo en fordusætnin
-
PsykC s. 139
-
PsykC s. 136-37 (Husk bogen)
-
en smule noter til dukketesten.pdf
-
Afsnit
-
Repetitionstest og polariseringsundersøgelse fra Psykologiens veje.docx
-
Social perception, stereotyper, fra Psykologiens veje.docx
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
Eksamen i psykologi c, Trin for trin.docx
-
Dig selv og Ryan og Decis Selvbestemmelsesteori om ydre og indre motivation.docx
-
Ryan og Decis Selvbestemmelsesteori om ydre og indre motivation og dig selv.docx
-
PsykC, s. 124-128
-
Hvis du ikke var med sidst, så kig vil det hjælpe dig til at være motiveret i dette modul at læse s. 124-25 og lave arbejdsarket på modulet :)
-
Noter til stress 1modulet.pdf
-
PsykC s. 164-68midt
-
Stress 2, Lazarus, Seligman og McGonigall.docx
-
How to make stress your friend | Kelly McGonigal | TED
-
Dagens repetitionsquiz bliver om krav-kontrol-modellen på s. 168, som meget få i går havde overskud til at få styr på...
-
Vi vil gerne vide, om der kommer nogen til dette modul eller om alle tager på Bakken - Kh lærerne
-
Metode-workshop, c-niveau.docx
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øve-opgave til kognition
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700756751",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700756751",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700756751"
}