Titel
2
|
Unge, identitet og moderne teknologi
FOKUS: I dette forløb har vi arbejdet med unge, identitet og moderne teknologi. Vi har undersøgt, hvordan den teknologiske udfordring har påvirket individet på godt og ondt - med fokus på børn og unge. I modulet har vi søgt svar på følgende spørgsmål gennem arbejdet med relevant empiri og faglig viden:
1) Hvad kendetegner unge i dag?
(kvantitative/kvalitative undersøgelsesmetoder)
2) Hvordan bliver vi formet om mennesker? Og hvad sker der når skærmene styrer familien?
(socialisering, primær/sekundær/dobbelt socialisering, "sommerfuglemodellen", multisocialiseringsmodellen)
3) Hvilke normer har indflydelse på vores sociale adfærd? På nettet og "i den virkelige verden"?
(normer, formelle/uformelle normer, sanktioner, social kontrol)
4) Hvad bestemmer vores identitet? Hvilken betydning har familien, sociale roller og internettet på identitetsdannelsen?
(identitet, jeg/personlig/social/kollektiv identitet, familietyper, sociale roller)
5) Hvilke masker tager vi på i forskellige situationer? Og er det muligt ikke at være på?
(Goffmans teori om face, settings, frontstage/backstage)
6) Hvilke teknologiske opfindelser har ændret samfundet og individet mest? Og hvordan har samfundsudviklingen generelt påvirket individet?
(samfundstyper, traditionelle/moderne/senmoderne samfund, socialkarakter)
7) Hvad kendetegner det senmoderne individ?
(Giddens teori om individualisering, aftraditionalisering, refleksivitet, adskillelse af tid/rum, udlejring af sociale relationer)
ARBEJDSFORMER:
Klassediskussion
Gruppearbejde
Matrixgrupper
Rollespil (Goffmans teori)
Statistik-stafet
Walk the line
Stationsundervisning
Ferniseringsfremlæggelser (af eksamenslignende spørgsmål)
MATERIALE (empiri og fagligt kernestof):
Luk samfundet op! (3. udgave), s. 31-43, 45-48, 53-56, 63-74
“Familietyper”: Samfundsfag C, Systime, 2022.
Video: "Er det nemmere at være ung i dag? (P3)" https://www.youtube.com/watch?v=QgUjWDX6RgU
DR: “Børnehavebørn bruger over halvanden time foran en skærm hver dag derhjemme” https://www.dr.dk/nyheder/indland/boernehaveboern-bruger-over-halvanden-time-foran-en-skaerm-hver-dag
Politiken: Sociale medier ændrer alt: Vores børn vil aldrig lære at have et privatliv, Ditte Giese, debatredaktør, https://politiken.dk/kultur/medier/art5550857/Sociale-medier-%C3%A6ndrer-alt-Vores-b%C3%B8rn-vil-aldrig-l%C3%A6re-at-have-et-privatliv?srsltid=AfmBOopKkQyizeVndNNm3YnTkcuO0-XtR-uFnM3wWmyTuIjTK2CtDdyr
Jyllands-Posten: Eksperter: Vores adfærd på nettet er normløs, https://jyllands-posten.dk/indland/ECE6944427/eksperter-vores-adfaerd-paa-nettet-er-normloes/
Samfundsstatistik 2023, Columbus:
Tabel 6.1: Unges sociale aktiviteter
Figur 6.3: Elevernes svar på, hvad der er vigtigst i deres ungdomsuddannelse
Børns Vilkår: Figur 21: Andelen af skolelever fordelt på køn og klasse, der ændrer billeder af sig selv, inden de lægger dem op på sociale medier, fx ved brug af et redigeringsprogram eller filtre på Instagram, Snapchat eller Facebook. https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2020/06/Pres-og-stress-Krop-k%C3%B8n-og-digital-adf%C3%A6rd.pdf
Når skærmene styrer familien, dokumentar TV-2 (CFU)
- - - - -
Materiale brugt til ferniseringsfremlæggelser:
Uddrag af: ”Små børns liv med skærme”, analyse fra Børns Vilkår (november 2023)
Uddrag af: ”Kæmpestudie går mod ‘skærmhysteri’: Kun små fordele og ulemper ved børns skærmbrug”, Videnskab. Dk (13. nov. 2023)
(uddrag) ”Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser og andre ubehagelige oplevelser online”, Red Barnet & TrygFonden (september 2024)
”Streaming overhaler flow-tv: Fællesskabet omkring tv er hastigt på retur”, Kristeligt Dagblad (januar 2023)
Udvalgte tabeller og figurer fra: ”Danmarks statistik, IT-anvendelse i befolkningen, 2023 brug af sociale medier” (august 2023)
(uddrag) ”Vi mister os selv, når det private bliver offentligt”, Kristeligt Dagblad (Kronik november 2019)
Figur fra afsnittet ”1.3: Køn og uddannelsesinstitutioner” i: Køn og ligestilling, Columbus (2022)
Figur fra rapporten ”Kvinder rykker fra mænd på de gymnasiale uddannelser”, Dansk Erhverv (juni 2022)
”Psykolog: Børns stigende gruppeafhængighed er et problem”, Kristeligt Dagblad (januar, 2022)
Udvalgte tabeller og figurer fra Samfundsstatistik 2023:
Figur 5.1: Ægteskaber opløst ved skilsmisse efter antal år.
Tabel 5.3: Befolkning fordelt efter husstanden størrelse.
Tabel 5.10: Opdragelsesværdier
Tabel 6.3: Sammen med venner fire-fem gange om ugen
Figur 6.1: Børn i 8. klasse, der er på de sociale medier for at dyrke venskaber
Figur 7.1: Børn og forældre
Klassens fællesnoter:
https://padlet.com/stinapilmark/noter-fra-forl-bet-unge-identitetsdannelse-og-moderne-teknol-fb46eld1g6s3xjcb
|