Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Ea Thornæs Ankergren
|
Hold
|
2024 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Ulighed og fattigdom
Undervisningsforløbet ”Ulighed og fattigdom” bygger ovenpå det fælles grundforløbet ”Demokrati og medborgerskab”, hvor eleverne bl.a. blev introduceret til noget af det kernestof, som også vil stå centralt i dette forløb. Det drejer sig eksempelvis om de politiske ideologier. Derfor vil eleverne i dette forløb ikke skulle gennemgå ideologierne grundigt, men snarere repetere og forsøge at anvende deres ideologiske viden på temaet om ulighed og fattigdom.
Selvom omdrejningspunktet for forløbet specielt vil handle om levevilkår og social ulighed, så starter forløbet ud med, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige måder, hvorpå vi i samfundsfag forsøger at finde ud af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Det gør vi bl.a. ved at gruppere befolkningen i forskellige livsformer eller ved at undersøge og inddele den danske befolkning i forskellige livsstile bl.a. ved brug af Minervamodellen.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark.
Eleverne styrker i forløbet deres evne til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark. Desuden er det ambitionen at styrke elevernes evne til at kunne træde ind i en faglig diskussion om, hvorfor både økonomisk og social ulighed og fattigdom opstår, og hvad vi kan gøre for at reducere den, såfremt vi finder udviklingen negativ (læs: bliver for stor). Foruden begreberne ulighed og fattigdom vil eleverne også blive introduceret til en række centrale sociologiske begreber som fx social mobilitet, social arv, social marginalisering, social stratificering, mønsterbryder, ligesom de vil stifte bekendtskab med henholdsvis Pierre Bourdieus teori (kapital, habitus og felt) og Basil Bernsteins sprogkodeteori. Teorier, som det er ambitionen, at de skal forsøge at bringe i anvendelse i forhold til at kunne deltage i en diskussion og evt. komme med forslag til, hvad der kan gøres for at ændre på uligheds- og fattigdomsudviklingen i Danmark.
Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre.
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
- Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021., s. 89-106, 118-123
- Afsnit 1 i DR-dokumentaren ”Syg forskel” omhandlende forskelle i sundhed imellem to
geografiske områder i Ålborg (Hasseris og Ålborg øst).
- Forskellige artikler og statistiker og uddrag fra rapporter (se nedenfor).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 89-107, 118-123
-
Medbring jeres grønne "Luk samfundet op"
-
Home Page
-
Tekstspørgsmål:
-
TV 2 | Alt Det Vi Deler
-
TV 2 | Alt Det Vi Deler 2
-
Spørgsmål til de to videoer:
-
Forside - Handlerummet
-
Afsnit
-
Publications Arkiv - ROCKWOOL Fonden
-
Tour de statistik, klassesamfund, social arv, opg. 1.docx
-
Tour de statistik, klassesamfund, social arv, opg. 2.docx
-
Tour det statistik, klassesamfund, social arv, opgave 3.docx
-
Tour de statistik, klassesamfund, indkomstudvikling, opg. 4.docx
-
Tour de statistik, klassesamfund, opgave 5.docx
-
Tour det statistik, opgave 5, andel i indkomstgrupper.csv
-
En syg forskel ( 1 )
-
En syg forskel | DR
-
Flere børn vokser op i fattigdom
-
Julehjælp til udsatte familier firedobles efter rekordmange ansøgninger
-
Fattigdom og ulighed - Luk Samfundet Op
-
Fattige skal ikke fordele fattigdom imellem sig
-
Cepos: Problemet med fattigdom i Danmark er kraftigt overvurderet
-
Politiske holdninger til ulighed.docx
-
Til dokumentaren "En syg forskel", som vi så i tirsdags:
-
Villadsen hæver trusselsniveauet mod regeringen: 'Det kan ende med et mistillidsvotum'
-
Alex Vanopslagh_ Der vil heldigvis altid være ulighed i Danmark - Altinget_ Arbejdsmarked.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Køn og ligestilling
Formål med forløbet (aktualitet, problemstilling): Forløbet undersøger: Ligestilling mellem mænd og kvinder med hhv. økonomiske, politiske og sociologiske briller? – Dvs. på hvilke områder mangler hhv. kvinder og mænd ligestilling?
Kernestof (markeret med fed):
• Identitetsdannelse og socialisering
• Social differentiering og kulturelle mønstre
• Politiske ideologier og skillelinjer
• Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• EU's betydning for den økonomiske udvikling mellem kønnene og ligestilling mellem kønnene i Danmark, i privatlivet og på arbejdsmarkedet
Kernestoffet sættes i spil på følgende måde:
Forløbet undersøger de klassiske & traditionelle forventninger til kønnet m/k og hvordan det delvist er i opbrud i det 21. århundrede. Dette kobles til de forskellige samfundstyper. I forlængelse heraf undersøges hvilke klassiske forventninger der opretholdes i kønnet, hvilke der i højere grad bliver sat til diskussion, med inddragelse af kønsteori og i forlængelse heraf diskuteres det hvordan man fremadrettet kan styrke ligestillingen (mål og midler) mellem mænd og kvinder på de områder, hvor kønnene hver især står svagt.
I forløbet er problemstillinger forbundet til arbejdsmarkedet, kulturelle forventninger til kønnet og politiske tiltag for styrke ligestillingen søgt belyst og debatteret.
I forløbet indgår to moduler til "uge 6" med fokus på "hvad er samtykke", "hvordan kan man give samtykke" mm. og samtykkelovgivningen bestemmelser.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Fagbegreber og teori:
- Socialisering; primær, sekundær og dobbelt
- Normer; formelle vs. uformelle
- Kønsnormer, kønsrollemønstret
- Køn som social konstruktion (Simone de Beauvoir)
- Biologisk determinisme
- Patriarkatet
- Mål og midler i ligestillingspolitikken: formelt lighedsbegreb vs. resultatslighed, positiv særbehandling, blød vs. hård kønskvotering
Materialer:
Luk Samfundet Op! 3.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget Columbus 2021., s. 30-38, 43-45, 63-74
Køn og ligestilling, 2. udg. af Storr-Hansen, Ditlevsen & Strudstrup, 2022 - uddrag svarende til s. 63-65 og 158-163
Andre typer af supplerende materialer:
- IG-profiler; Dittoditto & everydagsexismprojektdenmark
- forum for mænds sundhed
- statistisk materiale
- diverse artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 30-38, 43-45, 63-74
-
Køn og ligestilling modul 1.pdf
-
Samtykke og sex.pdf
-
Statistik arbejdsmarkedet.docx
-
Opgave 2 - det kønsopdelte arbejdmarked, noter, mm.docx
-
Det kønsopdelte arbejdsmarked
-
Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
-
FNs verdensmål opgave 3.docx
-
Modul 4 samfundstyper og kønsteori.docx
-
Kønsteorier, køn og ligestilling.docx
-
Medbring jeres grønne bog "luk samfundet op!"
-
Grupper:
-
Simone de Beauvoir_kønsteori, Køn og ligestilling, 2udg.docx
-
Husk jeres grønne bog
-
Ligestilling og længere tid i trøjen: Forstå den nye værnepligt
-
Forum for mænds sundhed |
-
Pilestræde – Berlingskes nyhedspodcast
-
Kvinders sundhed skal tages mere seriøst: Menstruationssmerter går ikke over med en kop te
-
Viden | Forum for mænds sundhed
-
Mænd og sundhed | Tal og Køn
-
Kønsforskelle i statistisk lys
-
Køn og ligestilling, barselsdirektivet d. 01.05.docx
-
Det koster kvinder 20 procent på lønnen at få børn
-
Kapitel 3, køn og ligestilling, mål og midler.docx
-
Gruppearbejde:
-
Mænds barselsorlov er steget
-
Foreløbige konsekvenser af øget øremærkning af barselsdagpenge - ROCKWOOL Fonden
-
Barselslovens konsekvenser
-
Torben er skuffet over ny overenskomst - for han har ingen børnebørn
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samfundstyper og kønsteori
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Økonomiske prioriteringer
Forløbet undersøger: Hvilke prioriteringsudfordringer står det nuværende velfærdssamfund overfor for at sikre et bæredygtigt velfærdssamfund for næste generation?
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvalitativ og kvantitativ metode
Kernestoffet sættes i spil på følgende måde:
Forløbet starter med at undersøge sammenhængen mellem levestandard og lykke, for at diskutere hvor i velfærdstrekanten velfærd kommer fra afhængig af hvilket land man bor i og hvordan det er koblet til ideologisk ståsted.
Derfra arbejdes der med den klassiske økonomiske teori, som sættes i spil ved inddragelse af aktuelle økonomisk og politiske beslutninger, nationalt og internationalt.
Som eksempel på struktur arbejdes der i grupper med det danske dagpengesystem og hvilke tilpasninger systemet har gennemgået i forbindelse med velfærdssamfundets udvikling og økonomiske prioriteringer.
I den sidste del af forløbet er den økonomiske viden og viden om prioriteringer i de forskellige velfærdsmodeler brugt til at fokusere ind på hvilke udfordringer og mulige løsninger det danske velfærdssamfund står overfor, nu og i fremtiden, hvis vi som samfund vil opretholde vores velfærdsmodel. Her har eleverne arbejdet med forskellige empiriske eksempler på hvordan det danske samfund har prøvet/prøver at udvide arbejdsstyrken.
Undervejs i hele forløbet har elever i grupper af 3-4 personer startet undervisningen med at præsentere "Dagens aktuelle nyheder", hvor et afsnit af DR podcast-serien "Tiden" er fremlagt og koblet til teori hvor muligt.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Faglige fokus:
- De klassiske ideologier og deres forgreninger (rep)
- De tre velfærdsmodeller, hvordan de afspejler ideologierne og hvilke konsekvenser det har for borgerens velfærdsmuligheder (rep)
- De økonomiske mål, det økonomiske kredsløb, konjunktursvingninger
- Finanspolitik, pengepolitik & strukturpolitik (pisk eller gulerod)
Velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer:
- Den demografiske udfordring, forventningspresset, stigende individualisering
- Økonomisk globalisering, outsourcing, produktionsomkostninger, stordriftsfordele, social dumping
Mulige løsninger for velfærdsstaten
- Nedskæringsstrategien - udlicitering, brugerbetaling, empowerment
- Udvidelsesstrategien - øget arbejdsstyrken
Materiale:
- Luk samfundet op! 3. udgave, af Brønnum og Banke Hansen, 2017, s. 174-198, 201-216
Diverse supplerende materiale:
- partivideoer fra luksamfundetop-hjemmeside
- artikler om strukturpolitiske tiltag
- Tiden, DR podcastserie
|
Indhold
|
Kernestof:
-
WHR Dashboard
-
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! 3. udgave, Columbus; sider: 174-184, 190-197, 204-214
-
Aktuel samfundsfag: Rümaysa, Simon, LaylaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra fredag d. 28.03.25
-
1b sa Modul 2 - god økonomi.docx
-
Aktuel samfundsfag: Laila, Khadija, Aisha H., FarhiyoNyheder fra "Tiden"- afsnit fra tirsdag d. 01.04.25
-
Hav styr på 'de økonomiske mål' fra sidste modul - husk at uploade et samlet ppt. pr. gruppe under elevfeedback på sidste modul
-
8.6: Økonomisk politik - Luk Samfundet Op
-
Aktuel samfundsfag: Medine, Esma, Beyza, DanielNyheder fra "Tiden"- afsnit fra fredag d. 02.05.25
-
Case: Udviklingen af dagpengesystemet
-
BAGGRUND Sådan blev 'uendelige dagpenge' til to år
-
Dagpengesystemet kort fortalt
-
Dagpenge: Uro om strammere regler
-
Nyheder.tv2
-
Aktuel samfundsfag: Hevin, Malaak, Zainab, HusnaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra mandag d. 05.05.25
-
I skal have læst om finanspolitik og pengepolitik og svaret på spørgsmålene fra sidste modul.
-
Aktuel samfundsfag: Siham, Aminah, Arya, AnesaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra onsdag d. 07.05.25
-
Lav opgaven om 'Case om Dagpengesystemet" færdig i jeres grupper og læg det op under elevfeedback.
-
Opgave 1:
-
Opgave 2:
-
Opgave 3:Lav en oversigt over:Hvilke partier er i højere og mindre grad tilhængere af statens store ansvar for borgernes velfærd?Diskuter hvilke partier I tror i højere grad mener at det burde være det civile samfund? Hvilke partier mener at velfærds
-
Aktuel samfundsfag: Ayan, Fatima, DuaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra torsdag d. 08.05.25
-
Aktuel samfundsfag: Mohammed, Zahra, LinaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra fredag d. 09.05.25
-
Aflevér jeres noter fra 'Velfærdsstatens udvikling'-opgaver fra sidste modul under elevfeedback
-
Aktuel samfundsfag: Rojin, Hala, NadaNyheder fra "Tiden"- afsnit fra tirsdag d. 13.05.25
-
Besvar arbejdsspørgsmål til teksten og aflevér under elevfeedback. Notér hvem du har arbejdet sammen med.
-
Aktuel samfundsfag: Jinan, Sumeya, Aisha A, BailoNyheder fra "Tiden"- afsnit fra fredag d. 16.05
-
image.png
-
Folketinget hæver pensionsalderen i 2040 til 70 år
-
Tusindvis af kontanthjælpsmodtagere skal tvinges i arbejde
-
DI: Folketingets beslutning om at lette adgangen til internationale medarbejdere er vigtig for Danmark – især for den grønne omstilling | DI - Dansk Industri
-
Kortere studietid: Regeringen vil indføre tre typer kandidat-uddannelser på universiteterne
-
Opgave:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904240870",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904240870",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904240870"
}