Holdet 2024 2h Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Henrik Lomstein
Hold 2024 2h Bi (2h Bi, 2h Bi SK, 2h Bi-øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og transportmekanismer
Titel 2 Nerveresystemet og rusmidler
Titel 3 Immunforsvaret og mikrobiologi
Titel 4 Energi til arbejdet
Titel 5 DNA, Genetik og evolution
Titel 6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og transportmekanismer

Repetition af cellers opbygning
Cellemembranens opbygning.
Transportmekanismer over cellemembranen:
Aktiv og pasiv transport.

Øvelse: Osmose i vandpest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nerveresystemet og rusmidler

Indhold:
Nervecellen og nervesystemets overordnede opbygning
Sympatiske og parasympatiske nervesystem
Vi ender derefter vidne om nervesystemet til at forklare hvordan forskellige former for rusmidler og medicin påvirker nervesystemet og derved kroppen.   

Materiale:
- Fysiologibogen 1 udgave s. 12-13 (nervecellen) + 17-25 (nervesystemet),+ 43-45 (Koffein)
- Rindorf: Rusmidlernes biologi:  individuelle sider om de forskellige  rusmiddel.




Sider i alt ca. 20

Øvelser:
-Farvelæsningstest
- Forsøg med koffein   

Projekt om rusmidler og behandling af neurologiske sygdomme

kernestof:
- nervesystem

Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom og medicin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Immunforsvaret og mikrobiologi

Indhold:
Vi arbejder med immunforsvarets opbygning og funktion og hvordan kroppen reagerer ved en bakterie og virusinfektion. Vi har haft fokus på immunforsvarets forskellige celler, immunforsvarets respons på fremmede organismer, allergi, influenza viras livscyklus og effekten på mennesker. De har lavet projekt om vacciner, deres effekt, fordele og ulemper, samt effekten af mutationer. Endelig er der arbejdet med resistens og resistensudvikling hos bakterier og med antibiotikas virkemåde

Materiale:
- Bidstrup BB m.fl: Fysiologibogen 1. udgave s. 105-123 (Immunforsvaret)
- Biologi i udvikling side 55-62 (om HIV og AIDS)
- Egebo, L. A. Mikrobiologibogen s. 93-96 + 100-106 (om antibiotika)

Artikel:


Sider i alt: ca. 60.



Øvelser:
Epidemiøvelse (Model for spredning)
Forsøg med mikroorganismer
Elisa
ANtibiotika og resistens


Kernestof
- virus: opbygning og formering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Epidemiøvelse 15-11-2024
Digital poster HIV 25-11-2024
ELISA 29-11-2024
Forsøg med mikroorganismer 06-12-2024
Opgave bakterievækst 06-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Energi til arbejdet

Vi arbejder med kroppens energigivende processer respiration og glykolysen i overblik. Desuden proteiner, fedt og kulhydrater, musklernes opbygning og funktion, blodglukoseregulering, og kolesterol.
Efterfølgende fokuserede vi på proteiner og proteiners primære, sekundære, tertiære og kvarternære struktur samt enzymer og deres funktion.
Undervejs i forløbet blev også arbejdet med hormoner og hormonregulering, herunger anabole steroider,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DNA, Genetik og evolution

DNA, Genetik og evolution
Indhold:
Vi arbejder med DNA’s opbygning, proteinsyntese, replikation, mitose, meiose og mutation samt proteiners opbygning. Vi arbejder med autosomal og kønsbundet 1-gens nedarvning, samt 2. gens nedarvning og epistasi.  Derudover arbejder vi med PCR, gelelektroforese og gensplejsnings-teknikkerne. Inden for evolution arbejder vi med vigtigheden af genetisk variation, samt naturlig  selektion, evolution af arter.

Materiale:
Biologi i fokus: 81-92, 97-106, 112-114, 118-125 og 129-130.
Biologi i udvikling s. 230-232, 233-235 (evolution)
Antal sider i alt: ca. 46

Videoer:
Diverse små illustrationsvideoer på Biotechacademy.dk og på youtube
Dokumenetar: "Knæk din genetiske kode (CFU)
PCR: https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo


Øvelser:
Undersøgelse af seglcelleanæmi
2-gensudspaltning hos majs
Naturlig selektion PHET (https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html)


kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Opbygning og funktion af nucleinsyrer og proteinstruktur.


Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi

Forløb om økologi primært på land - i skoven.
i forløbet arbejdede vi med
- planters opbygning og funktion - herunder kønnet og ukænnet formering.
- økosystemer, biotoper, biotiske og abiotiske faktorers betydning for arters levevilkår.
- Fotosyntesen blev berørt herunder input og output i lys og mørkeprocessen.
- produktion hos primær- og sekundærproducenter.
- stofoptagelse hos planger og stofkredsløb
- Økologi i skoven, herunder biotoperne bøgeskoven og nåleskoven samt succession.

Biologi i fokus: 131-140, 144-157, 159-164

Øvelser:
Dissektion af påskelilje
Biotoper og succession i hareskoven
Produktion hos dyr
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer