Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Henrik Lomstein
|
Hold
|
2024 2h Bi (2h Bi, 2h Bi SK, 2h Bi-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og transportmekanismer
Repetition af cellers opbygning
Cellemembranens opbygning.
Transportmekanismer over cellemembranen:
Aktiv og pasiv transport.
Øvelse: Osmose i vandpest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nerveresystemet og rusmidler
Indhold:
Nervecellen og nervesystemets overordnede opbygning
Sympatiske og parasympatiske nervesystem
Vi ender derefter vidne om nervesystemet til at forklare hvordan forskellige former for rusmidler og medicin påvirker nervesystemet og derved kroppen.
Materiale:
- Fysiologibogen 1 udgave s. 12-13 (nervecellen) + 17-25 (nervesystemet),+ 43-45 (Koffein)
- Rindorf: Rusmidlernes biologi: individuelle sider om de forskellige rusmiddel.
Sider i alt ca. 20
Øvelser:
-Farvelæsningstest
- Forsøg med koffein
Projekt om rusmidler og behandling af neurologiske sygdomme
kernestof:
- nervesystem
Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immunforsvaret og mikrobiologi
Indhold:
Vi arbejder med immunforsvarets opbygning og funktion og hvordan kroppen reagerer ved en bakterie og virusinfektion. Vi har haft fokus på immunforsvarets forskellige celler, immunforsvarets respons på fremmede organismer, allergi, influenza viras livscyklus og effekten på mennesker. De har lavet projekt om vacciner, deres effekt, fordele og ulemper, samt effekten af mutationer. Endelig er der arbejdet med resistens og resistensudvikling hos bakterier og med antibiotikas virkemåde
Materiale:
- Bidstrup BB m.fl: Fysiologibogen 1. udgave s. 105-123 (Immunforsvaret)
- Biologi i udvikling side 55-62 (om HIV og AIDS)
- Egebo, L. A. Mikrobiologibogen s. 93-96 + 100-106 (om antibiotika)
Artikel:
Sider i alt: ca. 60.
Øvelser:
Epidemiøvelse (Model for spredning)
Forsøg med mikroorganismer
Elisa
ANtibiotika og resistens
Kernestof
- virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Epidemiøvelse
|
15-11-2024
|
Digital poster HIV
|
25-11-2024
|
ELISA
|
29-11-2024
|
Forsøg med mikroorganismer
|
06-12-2024
|
Opgave bakterievækst
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi til arbejdet
Vi arbejder med kroppens energigivende processer respiration og glykolysen i overblik. Desuden proteiner, fedt og kulhydrater, musklernes opbygning og funktion, blodglukoseregulering, og kolesterol.
Efterfølgende fokuserede vi på proteiner og proteiners primære, sekundære, tertiære og kvarternære struktur samt enzymer og deres funktion.
Undervejs i forløbet blev også arbejdet med hormoner og hormonregulering, herunger anabole steroider,
|
Indhold
|
Kernestof:
-
screencast med screenpal.docx
-
Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Screencast om muskler og muskelkontraktionen.pptx
-
Bodil Blem Bistrup: Biologi i fokus 2 udgave; sider: 24-30, 33-36, 38-41, 57-63, 69-72, 74-75, 81-87
-
Motion fungerer som behandling mod diabetes i videnskabeligt forsøg.pdf
-
Blodsukkerregulering GI og diabetes 2.docx
-
AS Respiration .docx
-
Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden
-
lille opgave til proteiners opbygning (1).docx
-
What is a Protein? (from PDB-101)
-
enzymer.docx
-
Biologi i fokus hormoner arbejdsspørgsmål.docx
-
Stofskiftet og energiprocesser i muskelcellen (1).docx
-
Bidstrup,Mortensen,Nielsen og Rasmussen: Fysiologibogen den levende krop, Nucleus
-
bestemmelse af kondital.doc
-
fysiologibogen 2udg s 107til109.pdf
-
Biostriben - Gymnasie - Det Centrale Dogme
-
DNA, replikation og mitose.docx
-
Proteinsyntese - Transkription
-
proteinsyntesen.docx
-
Proteinsyntesen - Translation
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA, Genetik og evolution
DNA, Genetik og evolution
Indhold:
Vi arbejder med DNA’s opbygning, proteinsyntese, replikation, mitose, meiose og mutation samt proteiners opbygning. Vi arbejder med autosomal og kønsbundet 1-gens nedarvning, samt 2. gens nedarvning og epistasi. Derudover arbejder vi med PCR, gelelektroforese og gensplejsnings-teknikkerne. Inden for evolution arbejder vi med vigtigheden af genetisk variation, samt naturlig selektion, evolution af arter.
Materiale:
Biologi i fokus: 81-92, 97-106, 112-114, 118-125 og 129-130.
Biologi i udvikling s. 230-232, 233-235 (evolution)
Antal sider i alt: ca. 46
Videoer:
Diverse små illustrationsvideoer på Biotechacademy.dk og på youtube
Dokumenetar: "Knæk din genetiske kode (CFU)
PCR: https://www.youtube.com/watch?v=iQsu3Kz9NYo
Øvelser:
Undersøgelse af seglcelleanæmi
2-gensudspaltning hos majs
Naturlig selektion PHET (https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html)
kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Opbygning og funktion af nucleinsyrer og proteinstruktur.
Supplerende stof:
̶ sundhed, sygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Forløb om økologi primært på land - i skoven.
i forløbet arbejdede vi med
- planters opbygning og funktion - herunder kønnet og ukænnet formering.
- økosystemer, biotoper, biotiske og abiotiske faktorers betydning for arters levevilkår.
- Fotosyntesen blev berørt herunder input og output i lys og mørkeprocessen.
- produktion hos primær- og sekundærproducenter.
- stofoptagelse hos planger og stofkredsløb
- Økologi i skoven, herunder biotoperne bøgeskoven og nåleskoven samt succession.
Biologi i fokus: 131-140, 144-157, 159-164
Øvelser:
Dissektion af påskelilje
Biotoper og succession i hareskoven
Produktion hos dyr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904616928",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904616928",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904616928"
}