Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Lars Erik Knudsen
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler og dramaturgi i gyserfilm
I dette forløb har eleverne arbejdet med de filmiske virkemidler og dramaturgi i gyserfilm. Eleverne har analyseret uddrag fra film, der har en historisk og genremæssig spredning. Dette teoretiske forløb har haft et tæt samspil med det praktiske arbejde,, hvor eleverne har omsat de teoretiske begreber til små film og scener optaget på mobiltelefoner og digitale videokameraer. På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan eleverne kan udføre en filmisk næranalyse. De filmiske virkemidler defineres overordnet som:
Klip
Beskæring
Billedkomposition
Lyd og musik
Kamerabevægelser
Lys og farver
Dramaturgiske begreber:
Fremdriftselementer: Varsel, forhaling, forhindring, tidsfrist
Præsentation, vendepunkter, konflikt, konfliktoptrapning
Set-up og pay-off
Persongalleri: Hovedkarakter, modstander, hjælper, fortrolig
Suspense, surprise (jump scare)
Det teoretiske materiale findes på meebook. Eleverne har undervejs i forløbet produceret små øvefilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Gyserfilm
I dette forløb har eleverne arbejdet med gysergenren, dens undergenrer og dens tiltrækningskraft. Eleverne har særligt fordybt sig i teenagegyseren, dens temaer og dens historiske udvikling.
Det forventes, at eleverne teoretisk kan:
* definere gysergenren og dens undergenrer, analysere genretræk
* kan foretage analyse ved hjælp af berettermodellen
* lave en næranalyse
Eleverne har i fuld længde set:
Scream - 1996, Wes Craven
Slasher episode 1 - Netflix
Kontekster:
Undergenre
Gyserfilmens tiltrækningskraft
Hovedkarakterens egenskaber
Teenagegyseren
Eleverne har arbejdet med uddrag af:
The Conjuring 2
Jaws
The Shining
The Fly
Bram Stoker's Dracula
48 weeks later
Scream (2022)
Halloween - (1978)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk dokumentar
Eleverne har i dette forløb arbejdet med nyere dansk dokumentar.På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan anvende følgende tilgange (redegørende og analytisk):
Grundlæggende træk ved dokumentaren
Forskellen på fiktion og dokumentar
Dramaturgi i dokumentarfilm
Faktakoder
Fortælleformer
Dokumentarens genrer
Tilskuerens behov
Målgrupper hos DR samt public service og medierne som den fjerde statsmagt.
Eleverne har set og analyseret:
"Bedraget i Helmand" - DR, 2023, Martin Tamm Andersen, Nagien Khaja
"Kvindefængslet episode 1" - DR, 2024
"Tessas succes" - episode 1" - DR, 2024
Eleverne har desuden set eksempler fra dokumentarserien "Human postcards" og har selv produceret en portrætdokumentar med Human Postcard som forbillede.
Baggrundsmateriale ligger på meebook.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
I dette forløb har eleverne arbejdet med at producere deres eksamensproduktion. Eleverne har set en række eksempler på kortfilm og diskuteret krav til genren: enkelt handling, tydelig konflikt og præmis, aktiv hovedkarakter, persongalleri med modstander, fortrolig, hjælper, få locations, fremdrift samt tekniske krav til billede, lyd og klipning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produktionsplan - eksamensfilm
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983772171",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983772171",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983772171"
}