Holdet 2024 me/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Lars Erik Knudsen
Hold 2024 me/2 (1g me2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmiske virkemidler og dramaturgi i gyserfilm
Titel 2 Gyserfilm
Titel 3 Dansk dokumentar
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmiske virkemidler og dramaturgi i gyserfilm

I dette forløb har eleverne arbejdet med de filmiske virkemidler og dramaturgi i gyserfilm. Eleverne har analyseret uddrag fra film, der har en historisk og genremæssig spredning. Dette teoretiske forløb har haft et tæt samspil med det praktiske arbejde,, hvor eleverne har omsat de teoretiske begreber til små film og scener optaget på mobiltelefoner og digitale videokameraer. På baggrund af dette forløb forventes det, at eleverne kan eleverne kan udføre en filmisk næranalyse. De filmiske virkemidler defineres overordnet som:

Klip
Beskæring
Billedkomposition
Lyd og musik
Kamerabevægelser
Lys og farver

Dramaturgiske begreber:
Fremdriftselementer: Varsel, forhaling, forhindring, tidsfrist
Præsentation, vendepunkter, konflikt, konfliktoptrapning
Set-up og pay-off
Persongalleri: Hovedkarakter, modstander, hjælper, fortrolig
Suspense, surprise (jump scare)


Det teoretiske materiale findes på meebook. Eleverne har undervejs i forløbet produceret små øvefilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Gyserfilm

I dette forløb har eleverne arbejdet med gysergenren, dens undergenrer og dens tiltrækningskraft. Eleverne har særligt fordybt sig i teenagegyseren, dens temaer og dens historiske udvikling.

Det forventes, at eleverne teoretisk kan:

* definere gysergenren og dens undergenrer, analysere genretræk
* kan foretage analyse ved hjælp af berettermodellen
* lave en næranalyse

Eleverne har i fuld længde set:
Scream - 1996, Wes Craven
Slasher episode 1 - Netflix

Kontekster:
Undergenre
Gyserfilmens tiltrækningskraft
Hovedkarakterens egenskaber
Teenagegyseren

Eleverne har arbejdet med uddrag af:
The Conjuring 2
Jaws
The Shining
The Fly
Bram Stoker's Dracula
48 weeks later
Scream (2022)
Halloween - (1978)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk dokumentar

Eleverne har i dette forløb arbejdet med nyere dansk dokumentar.På baggrund af forløbet forventes det at eleverne kan anvende følgende tilgange (redegørende og analytisk):

Grundlæggende træk ved dokumentaren
Forskellen på fiktion og dokumentar
Dramaturgi i dokumentarfilm
Faktakoder
Fortælleformer
Dokumentarens genrer
Tilskuerens behov
Målgrupper hos DR samt public service og medierne som den fjerde statsmagt.


Eleverne har set og analyseret:
"Bedraget i Helmand" - DR, 2023, Martin Tamm Andersen, Nagien Khaja
"Kvindefængslet episode 1" - DR, 2024
"Tessas succes" - episode 1" - DR, 2024

Eleverne har desuden set eksempler fra dokumentarserien "Human postcards" og har selv produceret en portrætdokumentar med Human Postcard som forbillede.

Baggrundsmateriale ligger på meebook.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Eksamensproduktion

I dette forløb har eleverne arbejdet med at producere deres eksamensproduktion. Eleverne har set en række eksempler på kortfilm og diskuteret krav til genren: enkelt handling, tydelig konflikt og præmis, aktiv hovedkarakter, persongalleri med modstander, fortrolig, hjælper, få locations, fremdrift samt tekniske krav til billede, lyd og klipning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produktionsplan - eksamensfilm 25-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer