Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Camilla Blommegård
|
Hold
|
2024 bk/2 (1g bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Surrealisme
Med udgangspunkt i dadaismens brug af tilfældighedsprincippet og readymades introduceres den surealistiske bevægelse og Freuds personlighedsmodel. Vi arbejder bla. med collagen, automattegningen og det surrealistiske objekt som udtryk for den surrealistiske idé. Vi fordyber os i Frida Kahlos selvportrætter, ligesom vi ser på, hvordan samtidskunstnere som Kathrine Ærtebjerg stadig er inspirerede af surrealismen.
I forløbet introduceres endvidere grundlæggende farveteori samt kompositionsprincipperne statisk og dynamisk.
Tekster:
"Komposition. Statisk og dynamisk", "Farver" fra Katrine Charlotte Busk: "Billedkunstbogen", Columbus 2019
Stine Høholt: "At iscenesætte sig selv igennem kunsten" s. 8-11, Arken 2013
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis,, s. 136-145
Film:
"Hvem var Frida Kahlo?", DR
"Katrine Ærtebjerg", JJ Productions, : https://vimeo.com/533975034
Praktiske arbejder:
Dadaistisk collage
Automattegning
Ittens farvecirkel
Farvelægning af portræt af Frida Kahlo med brug af komplementærkontrast.
Surrealistisk objekt i ler eler som tegning
Surrealistisk tegning
Kathrine Ærtebjerg-inspireret opgave
Komposition med geometriske figurer: en statisk og en dynamisk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunst og hverdag
Vi tager udgangspunkt i 1600-tallets genremaleri og ser på, hvordan både interiørbilleder og stilleben bliver vigtige genrer i barokken. Vi stifter i den forbindelse bekendtskab med vanitassymbolikken. Herefter ser vi på, hvordan hverdagen gør sin entre i pop arten og endelig undersøger vi, hvordan iscenesættelsen af hverdagen også i dag spiller end rolle på sociale medier og i samtidskunsten.
Tekster:
Joans Wolter: "Kunst i teori og praksis", s. 161, 163, 178-180
Andersen og Porse: TAP, liste med vanitasssymboler, s. 252
Praktiske arbejder:
Interiørmaleri/tegning ud fra foto: Abstrakt, realistisk eller digitalt
Moderne vanitas-stilleben (foto i grupper)
Pop art-maleri af et produkt, et logo, et brand eller lign. forstørret vha gittermetoden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulpturen i det offentlige rum
Vi beskæftiger os med byens monumenter og skulpturer og ser på hvilken rolle de har spillet førhen og i dag. Vi besøger udstillingen "Intruders" med Bjørn Poulsen og arbejde med at sætte hav faglige ord og sansemættede ord på hans værker. Herefter fordyber vi os i "The Fourth Plinth" og slutter forløbet af med at lave et forslag til en skulptur til "The Fourth Plinth. Vi runder af med en samlet skulpturanalyse af enten "Allison Lapper, pregnant" eller "Militarismen".
Tekster:
"Skulpturen i det offentlige rum" i Jonas Wolter: "Temaer i kunsten" s. 117-120
Video:
Introduktion til udstillingen "Intruders" af Bjørn Poulsen (Gammelgaard)
Praktiske arbejder:
Fotos med elverdigte til Intruders.
Skulptur til "The Fourth Plinth"+ processeddel med tre idéer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Street art
Street art introduceres som globalt fænomen inden for samtidskunsten. Der introduceres den bredde af teknikker og materialer, der kendetegner strømningen og vi diskuterer modsætningsforholdene street art/ den etablerede kunst. Vi fordyber os i Banksys værker med social kritik og ser på, hvordan han også bruger sin stemme aktivistisk, ligesom vi ser på Ron English´s antikommercielle værker.
Tekster:
"Street art og kunsten I gaden" i Jonas Wolter: "Temaer i kunsten" s. 133-140
Citater fra Lasse Korsemann Horne: "OEPS" i: Dansk gadekunst, 2014, s. 208-211.
Video:
Tv-udsendelse fra DR K "Street art. Strøm 4"
Videoer fra Bankys Instagramprofil (Port Talbot, Louise Michel og Auktions påSotherby´s)
Praktiske arbejder:
Foto med skalakontrast inspireret af Pink Army
Paste up (+foto af den)
Tag lavet som perleplade + diagram på ternet papir (+gerne foto af den)
Stencil (nyfortolkning af affaldspiktogram)
Selvvalgt værk til portfolio:
Et selvvalgt arbejde af Banksy med overvejelser over budskab og samfundskritisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt SKÆVT
Der arbejdes med valgfri teknikker og materialer ud fra problemformuleringen:
"Hvordan kan begrebet SKÆVT i enten konkret eller overført betydning fortolkes og visualiseres i kunst?"
Eleverne må samarbejde om det praktiske arbejde, men skal udarbejde individuel logbog/individuel præsentation af projektet til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983805864",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983805864",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64983805864"
}