Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Herlev Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lene Møller Hansen
|
Hold
|
2024 re/2c (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Semoderne religøsitet
FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige metodebegreber: indefra og udefra-synsvinkler, grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme, elite og mainstream. Eleverne præsenteres for og anvender nogle forklaringer på religiøsitet: Deprivation og socialisation.
Forløbet fokuserer på religiøsitet, og berører ikke-religiøse i det senmoderne Danmark:
-I forløbet beskæftiger vi os både med individernes religiøsitet og med religionens rolle på statsniveau: Vi arbejder med Folkekirkens særstatus i Grundloven samt det faldende medlemstal.
Vi beskæftiger os endvidere med den formelle religionsfrihed i Grundloven og diskuterer - med udgangspunkt i debatten om omskæring og tørklædeforbud -om der er reel religionsfrihed i Danmark.
-I forløbet kommer vi ind på afsekularisering, herunder forskellige måder at være religiøs på, der fokuseres på synkretismen. Eleverne lærer, at religiøse mennesker kan have forskellige grader af religiøst engagement: Nogle religiøse mennesker er minimalistisk engagerede (kulturrreligiøse), mens andre er maksimalistisk engagerede i deres religion. Eleverne trænes i at anvende en række begreber til at belyse den senmoderne religiøsitet, som fx pluralisme, polarisering og ikke-institutionalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
I islams dogmatiske dimension fokuseres der på Gud, profeterne og Dommedag
-I islams rituelle dimension fokuseres der på følgende søjler: bøn, faste og pilgrimsfærd.
-Vi arbejder med nogle af islams myter - både fra Koranen og Hadith.
-Vi læser klassiske tekster fra Koranen og Hadith og moderne tekster, hvor religiøse aktører forholder sig til islam.
-Vi kommer ind på forskellige måder at være muslim på i det senmoderne Danmark og fokuserer på euroislam (Sherin Khankan og Tariq Ramadan) og den fundamentalistiske bevægelse Hizb Ut Tahrir, og disse bevægelsers forskellige syn på islam. Eleverne præsenteres for Jan Hjärpes model.
Vi anvender Jørgen Podemann Sørensens ritualmodel om ritualets 3 planer på bøn, faste og pilgrimsfærd. Vi berører desuden fagbegrebet myte, og eleverne fortælles, at religiøse myter ofte findes i religionens helligskrifter, at de maksimalistisk troende betragter myterne som sande, og at det ikke er religionsvidenskabens opgave at vurdere om en religiøs myte er sand eller ej.
Vi arbejder med at være muslim i Danmark og læser om hvordan moskeerne er organiseret i Danmark.
Ekskursion: Moskévandring i Nordvest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sikhisme
FORLØBET OM SIKHISMEN:
-Guru-begrebets betydning i sikhisme med fokus på guru Nanak.
-Betydningen af Guru Granth Sahib, herunder analysere tekster fra helligskriftet Adi Granth.
-De centrale trosforestillinger i sikhisme, herunder monoteisme/ek onkar/alt er én, maya, karma, reinkarnation, haumai, hukam, samsara, de 5 stadier (khand) til mukti og mukti.
-Mennesket: evig guddommelig gnist, forgængeligt legeme, gurmukh eller manmukh.
-Etik: Seva, herunder langar. Ligestilling. Ikke egoisme.
-Oversigtligt om ritualer som kirtan (tilbedelse af det guddommelige via musik og recitation), meditation, bøn, navngivning, bryllup, turban og døden. Fokus på ritualer i gurdwaraen.
-Turbandagen.
RELIGIONSFAGLIG METODE:
Eleverne anvendte basale religionsfaglige metodeovervejelser, som:
-indefra-synsvinkel - udefra-synsvinkel.
-mainstream - elite.
-minimalistisk engageret - maksimalistisk engageret.
NOGLE CENTRALE FAGBEGREBER:
-Monoteisme
-Panenteisme
-Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbets fokuspunkter:
-De tre centrale myter: Skabelsesmyten, syndefaldsmyten/problemmyten, genopstandelsesmyten/løsningsmyten. Repetition og anvendelse af fagbegrebet myte, herunder skabelsesmyter.
-Den kristne påskes rituelle og mytiske plan.
-Messias-forestillinger i jødedommen omkring år 30. Jesus som messias, herunder Jesus laver undere/mirakler.
-Frelse og om man skal gøre sig fortjent til frelse (gerninger) eller om Jesu sonoffer er nok (tro): Forskellige syn i det nye testamente og forskelle på katolicisme (tro+gerninger) og protestantisme (tro alene). Vi kom ind på den dobbelte udgang og frelsesuniversalisme.
-Kristne ritualer - fokus på Folkekirkens nadverritual hvor eleverne har arbejdet med nadver liturgien og en sognepræst forklaring på hvad man kan få ud af at deltage i ritualet.
-Kristen etik: Det dobbelte kærlighedsbud, den gyldne regel, sindelagsetik og diskussionen om, hvem der er ens næste, herunder begreberne social forpligtigelse og individuel pligt.
Vi har i forløbet om senmoderne religiøsitet arbejdet med folkekirkens organisering og betydning i det senmoderne Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til kristendommen
-
Den kristne grundmyte. Fra Religionsportalen, Systime.
-
Den-kristne-grundfortælling illustreret.Kosmos-kaos. Fra-Kristendom-Systime.pdf
-
Fakta om 1. og 2. skabelsesmyte. Fra Kristendom-tro og praksis, Systime.
-
Projektbeskrivelse: 4 centrale kristne myter samt grupper:
-
Skabelsesmyten.1. Mosebog kap. 1. & kap. 2 vers 5-25, Det gamle testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT.
-
Syndefaldsmyten. 2. Mosebog kap. 3 vers 1-24, Det gamle testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT.
-
Løsningsmyten. Markusevangeliet, kap. 15 + kap. 16, Det nye testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT
-
Pinseunderet fra Apostlenes Gerninger kapitel 2 vers 1-13 & Helbredelsen af den lamme ved den skønne port fra Apostlenes Gerninger kapitel 3 vers 1-11, Det nye testamente, Bibelen.
-
Quizlet Myte
-
1. Gudsopfattelsen i kristendommen
-
Nadver
-
Individuel opgave: To tekster om nadver.docx
-
Religionsvidenskabelig tekstgennemgang religion c-niveau.docx
-
Første Mosebog Kapitel 17
-
Cirkeltræning 1-Messiasforestillinger.docx
-
Cirkeltræning 2-Jesus helbreder-Helbredelsen af manden med den visne hånd.docx
-
Legion (English)
-
Cirkeltræning 3-Jesus som eksorcist-Den besatte i gerasenernes land. Lukasevangeliet kapitel 8 vers 26-39, Ny testamente, Bibelen.
-
Cirkeltræning 4-Herrens lidende tjener-Esajas 53, Gamle testamente-Bibelen-En profeti om Jesus som Messias.docx
-
How to Become Pope
-
Skabelsesmyten - Alma I Anita Erza.pptx
-
Skabelsesmyte - Helena Azra.pptx
-
Syndefaldsmyten - Dalia Anesa.pptx
-
Syndefaldsmyten - Idman Rosul Aleena.pptx
-
Løsningsmyten - Alma S Sila.pptx
-
Basis om Kristendommen (10 min)
-
Den dobbelte udgang eller frelsesuniversalisme. Uddrag fra https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/findes-helvede-i-kristendommen.
-
Uddrag fra NT, Bibelen om frelse: Verdensdommen (Matthæusevangeliet kap 25 vers 31-46)+ Fred med Gud (Paulus, Romerbrevet kap 5 vers 1-11)-RELIGIØSE GRUNDTEKSTER
-
Færdiggør cirkeltræning 1+ 2som lektie til dagens modul
-
Opgave 1
-
Opgave 2
-
Opgave 3
-
Opgave 4
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510553262",
"T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510553262",
"H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510553262"
}