Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lene Møller Hansen
Hold 2024 re/2c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Semoderne religøsitet
Titel 2 Islam
Titel 3 Sikhisme
Titel 4 Kristendom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Semoderne religøsitet

FORLØBETS INDHOLD OG FORMÅL:
Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige metodebegreber: indefra og udefra-synsvinkler, grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme, elite og mainstream. Eleverne præsenteres for og anvender nogle forklaringer på religiøsitet: Deprivation og socialisation.

Forløbet fokuserer på religiøsitet, og berører ikke-religiøse i det senmoderne Danmark:
-I forløbet beskæftiger vi os både med individernes religiøsitet og med religionens rolle på statsniveau: Vi arbejder med Folkekirkens særstatus i Grundloven samt det faldende medlemstal.
Vi beskæftiger os endvidere med den formelle religionsfrihed i Grundloven og diskuterer - med udgangspunkt i debatten om omskæring og tørklædeforbud -om der er reel religionsfrihed i Danmark.

-I forløbet kommer vi ind på afsekularisering, herunder forskellige måder at være religiøs på, der fokuseres på synkretismen. Eleverne lærer, at religiøse mennesker kan have forskellige grader af religiøst engagement: Nogle religiøse mennesker er minimalistisk engagerede (kulturrreligiøse), mens andre er maksimalistisk engagerede i deres religion. Eleverne trænes i at anvende en række begreber til at belyse den senmoderne religiøsitet, som fx pluralisme, polarisering og ikke-institutionalisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

I islams dogmatiske dimension fokuseres der på Gud, profeterne og Dommedag
-I islams rituelle dimension fokuseres der på følgende søjler: bøn, faste og pilgrimsfærd.
-Vi arbejder med nogle af islams myter - både fra Koranen og Hadith.
-Vi læser klassiske tekster fra Koranen og Hadith og moderne tekster, hvor religiøse aktører forholder sig til islam.
-Vi kommer ind på forskellige måder at være muslim på i det senmoderne Danmark og fokuserer på euroislam (Sherin Khankan og Tariq Ramadan) og den fundamentalistiske bevægelse Hizb Ut Tahrir, og disse bevægelsers forskellige syn på islam. Eleverne præsenteres for Jan Hjärpes model.

Vi anvender Jørgen Podemann Sørensens ritualmodel om ritualets 3 planer på bøn, faste og pilgrimsfærd. Vi berører desuden fagbegrebet myte, og eleverne fortælles, at religiøse myter ofte findes i religionens helligskrifter, at de maksimalistisk troende betragter myterne som sande, og at det ikke er religionsvidenskabens opgave at vurdere om en religiøs myte er sand eller ej.

Vi arbejder med at være muslim i Danmark og læser om hvordan moskeerne er organiseret i Danmark.
Ekskursion: Moskévandring i Nordvest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sikhisme

FORLØBET OM SIKHISMEN:

-Guru-begrebets betydning i sikhisme med fokus på guru Nanak.
-Betydningen af Guru Granth Sahib, herunder analysere tekster fra helligskriftet Adi Granth.
-De centrale trosforestillinger i sikhisme, herunder monoteisme/ek onkar/alt er én, maya, karma, reinkarnation, haumai, hukam, samsara, de 5 stadier (khand) til mukti og mukti.
-Mennesket: evig guddommelig gnist, forgængeligt legeme, gurmukh eller manmukh.
-Etik: Seva, herunder langar. Ligestilling. Ikke egoisme.
-Oversigtligt om ritualer som kirtan (tilbedelse af det guddommelige via musik og recitation), meditation, bøn, navngivning, bryllup, turban og døden. Fokus på ritualer i gurdwaraen.
-Turbandagen.


RELIGIONSFAGLIG METODE:
Eleverne anvendte basale religionsfaglige metodeovervejelser, som:
-indefra-synsvinkel - udefra-synsvinkel.
-mainstream - elite.
-minimalistisk engageret - maksimalistisk engageret.

NOGLE CENTRALE FAGBEGREBER:
-Monoteisme
-Panenteisme
-Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Forløbets fokuspunkter:
-De tre centrale myter: Skabelsesmyten, syndefaldsmyten/problemmyten, genopstandelsesmyten/løsningsmyten. Repetition og anvendelse af fagbegrebet myte, herunder skabelsesmyter.

-Den kristne påskes rituelle og mytiske plan.

-Messias-forestillinger i jødedommen omkring år 30. Jesus som messias, herunder Jesus laver undere/mirakler.

-Frelse og om man skal gøre sig fortjent til frelse (gerninger) eller om Jesu sonoffer er nok (tro): Forskellige syn i det nye testamente og forskelle på katolicisme (tro+gerninger) og protestantisme (tro alene). Vi kom ind på den dobbelte udgang og frelsesuniversalisme.

-Kristne ritualer - fokus på Folkekirkens nadverritual hvor eleverne har arbejdet med nadver liturgien og en sognepræst forklaring på hvad man kan få ud af at deltage i ritualet.

-Kristen etik: Det dobbelte kærlighedsbud, den gyldne regel, sindelagsetik og diskussionen om, hvem der er ens næste, herunder begreberne social forpligtigelse og individuel pligt.

Vi har i forløbet om senmoderne religiøsitet arbejdet med folkekirkens organisering og betydning i det senmoderne Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer