Holdet 2024 En1/2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lise Danelund
Hold 2024 En1/2hf (2hf En1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 American Identity and the 2024 Election (Eksamen)
Titel 2 Dystopia - Part 2 (Eksamensforløb)
Titel 3 Briatin at War (Eksamensforløb)
Titel 4 Going Global: Aspects of Africa (Eksamensforløb)
Titel 5 Horror Repetition (Eksamensforløb)
Titel 6 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 American Identity and the 2024 Election (Eksamen)

Dette forløb omhandler skabelsen af USA og ideen om 'the American Dream'. Gennem indsigt i tidlig amerikansk historie (the first 13 colonies, the revolution and the westward expansion) opnås viden om oprindelsen til moderne amerikanske værdier og 'The American Dream', som vi kender den i dag.
Der fokuseres særligt på retoriske virkemidler og -analyse samt på det faktum, at viden om ovenstående er essentiel for analysen af nutidige politiske taler. Vi arbejder også mere specifikt med the American Presidential Election 2024.

Materiale:

From Worlds of English by Anne Mette Finderup & Agnete Fog (2010), Systime:
Edward N. Kearny (1984), The Frontier Heritage (4,4 ns)
Emma Lazarus (1883), The New Colossus (0,5 ns)
Bob Hamiton: A Father Tells his Son about the Statue of Liberty
Barack Obama: A more Perfect Union, 2008 (2,2 ns)
Barack Obama: The American Promise, 2008 (2,8 ns)
R. W. Emerson: A Nation's Strength, 1847 (0,8 ns)


Horisont:
1) Frihedsgudinden fra Texas (25 min)
2) Jackson stak sin far (25 min)

Excerpts from The Declaration of Independence and the Bill of Rights.

Excerpts from "Far and Away" and "Godfather":
https://www.youtube.com/watch?v=yxaJY8UZxn4 Oklahoma Land Rush
https://www.youtube.com/watch?v=olYUouHI7EA  The Oklahoma Land Rush
https://www.youtube.com/watch?v=xqQVD8GB5jI Godfather - Ellis Island Scene

Obama's Acceptance speech:
https://www.presidency.ucsb.edu/documents/address-accepting-the-presidential-nomination-the-democratic-national-convention-denver Barack Obama's acceptance speech

Hulk Hogan supporting Donald Trump:  https://www.youtube.com/watch?v=b8dlW_5IYRQ&feature=youtu.be

Posts on Instagram by @Ballerina Farm

From Election Year, af Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsen, Columbus (2024). Trump's Rhetoric & Trump's January 6 speech - excerpts. (pp.37-50)

Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 Presidential Debate | WSJ - https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE&t=11s
tagged 130525

Trump's victory speech (2024) (full length) watched live, nov 6 2024 on ABC News.

TED-Ed. Video on the Opioid Crisis: https://www.youtube.com/watch?v=V0CdS128-q4 tagged 13052025
"What causes opioid addiction, and why is it so tough to combat? By Mike Davis"

The Simpsons, Episode: Poorhouse Rocks. (25 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dystopia - Part 2 (Eksamensforløb)

Dette forløb læses i forlængelse af og med tilbageblik på det tidligere læste dystopiforløb, Dystopia 1, som er beskrevet nedenfor.

Værklæsning: Animal Farm.


In reading and analysing George Orwell’s novel, Animal Farm, The Unknown Citizen by W.H. Auden and part of Aldous Huxley's Brave New World, the following themes and concepts have been in focus: conformity, morality, individualism vs collectivism, oppression, herd behaviour, propaganda, fake news, manipulation, technology as a tool of control, as well as Dystopias as a criticism of current societal trends.

Symbolism, allegories and satire as literary tools have been discussed. A historical context has been presented - and communism as well as both the Russian revolution and the Cold War have been the centre of attention in understanding the main themes and message of Animal Farm.

Grammatik: Fokus på pronomener, præpositioner og udvidet tid

Materiale:
George Orwell (1945), Animal Farm, Systime (2022)
Aldous Huxley (1932), Brave New World. Chapter 1.
W.H. Auden (1938), The Unknown Citizen
Omfang: ca. 110 ns

I 1. hf læstes forløbet "Dystopia 1". Beskrivelse af Dystopia 1 følger her:

I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes genrekendskab (website, textbook, poetry, short story, novel, youtube-video, film) samt forbedre deres brug af analyseværktøj til analyse af værker indenfor de forskellige genrer.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film; analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Herudover arbejdes der mere indgående med:
The dystopian genre and its characteristics, dystopia as a subgenre of science fiction, focus on terms related to the dystopian genre such as utopia, dystopia, man and conformity, obedience, normative social influence, propaganda, oppression, rebellion, etc. (+ protagonist, antagonist). We discuss the reasons for the popularity of dystopian literature (throughout time as well as at present) and look at dystopian literature in a historical context.

I forbindelse med analyse af en dystopisk film samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition, and sound.

Grammatisk har der i dette forløb primært været fokus på syntaktisk analyse, substantiver, verber og adjektiver.

Materiale:
David G. Meyers, Exploring Psychology. 2008. (Excerpt from psychology textbook) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Wider Contexts. 2012 (2,1 ns)
The Solomon Asch conformity experiment: http://www.age-of-the-sage.org/psychology/social/asch_conformity.html (2 ns)
The Stanley Milgram obedience experiment: https://explorable.com/stanley-milgram-experiment (2 ns)
Kurt Vonnegut, 2BR02B. 1956 (Short story) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Contexts. 2009 (9,3 ns)
George Orwell, 1984, 1949 (Novel) excerpt from chapter one. (1,6 ns)
SA Mathieson, "Keeping 1984 in the past" (newspaper article), https://www.theguardian.com/technology/2003/jun/19/newmedia.media (tagged April 16, 2023) (3,9 ns)
Aldous Huxley, Brave New World, 1932 (Novel) -  Chapter one, from Gutenberg, 2016. (10 ns)

I alt ca. 35 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Briatin at War (Eksamensforløb)

I dette forløb fokuseres der dels på Storbritanniens rekruttering af soldater under WWI, dels på propaganda virkemidler. Endvidere diskuteres, på baggrund af hhv. digt- og filmanalyse, de kulturelle forventninger til og forestillinger om krig og maskulinitet, samt modsætningerne mellem disse og soldaters oplevelser under krigen.
I tillæg til indsigt i ovenstående har forløbet til formål at skabe en forståelse for hvordan og hvorfor krig på den ene side kan opretholde en fascinationskraft når den på den anden side ofte beskrives som rædselsvækkende og traumatiserende.


Grammatik: Fokus på omvendt og ligefrem ordstilling

Materiale

"The War to End All Wars" - http://news.bbc.co.uk/2/hi/special_report/1998/10/98/world_war_i/198172.stm (1,7 ns)

Propaganda posters:
'Daddy, what did you do in the Great War? and 'Women of Britain say GO!' fra 'Hanne Ullerup & Lene Kaaberbøl (eds): 'Soldiers Don't Go Mad' Klim, Århus, 2000, p.14, p.41
'Whose Absent? Is it you?' http://www.awesomestories.com/assets/whos-absent-is-it-you-british-recruiting-poster - tagged april 24
'Are You in This' - http://www.ww1propaganda.com/ww1-poster/are-you - tagged April 24

Samlet 3 ns

World War I Poetry:  
(Alle fra 'Hanne Ullerup & Lene Kaaberbøl (eds): 'Soldiers Don't Go Mad' Klim, Århus, 2000)
Jessie Pope: 'The Call', p. 40 (1ns)
Rupert Brooke: 'The Soldier', p. 31 (0,5 ns)
Wilfred Owen: 'Dulce et Decorum Est' p. 61 (1 ns)
Siegfried Sassoon: 'Glory of women', p. 118 (0,5 ns)

Herudover også:
Jessie Pope: War Girls
Siegfried Sassoon: 'Suicide in the trenches'

Song:
Lena Guilbert Ford: 'Keep the Home Fires Burning'
http://en.wikipedia.org/wiki/Keep_the_Home_Fires_Burning_(1914_song) tagged April 24 (1 ns)
"I’ll make a Man out of You" - From the 1969 musical film ‘Oh, What a Lovely War’ Youtube film excerpt: https://www.youtube.com/watch?v=x308MIPPUyA (tagged April 24) (1,3 ns)

Film and videos:
Videos from Imperial War Museum:

The (1997) film: 'Regeneration'. (10 ns)

Recruitment videos:
http://www.youtube.com/watch?v=GlzdZqSVbJ4
http://www.youtube.com/watch?v=zWqT8Rljt_8
https://www.youtube.com/watch?v=x308MIPPUyA
Samlet (3 ns)

I alt 23 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Going Global: Aspects of Africa (Eksamensforløb)

Going Global: Aspects of Africa

I dette forløb er der fokus på historiske og aktuelle samfundsforhold i engelsksprogede lande i Afrika. (Sydafrika og Nigeria). Der arbejdes også med standardsprog og variation samt det engelske sprog anvendt som lingua franca.
Vi arbejder også med begrebet post-colonialism.

Der arbejdes med forskellige genrer: speech, play, flash fiction, article.

Nøglebegreber:
Focus on the dangers of a single story - stereotyping, breaking down stereotypes, South Africa's apartheid system, Money marriage and modern-day slavery in Nigeria, The clash between tradition and modernity, Post-colonialism - colonial heritage.
Objectification, Suppression, Dehumanisation, Differences and Similarities, Constructions of Otherness,
The Construction of Race, Power and Relations.

Materiale:
Alt fra Finderup & Fog: "Worlds of English", (2023)
Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story (2012). Ted Talk.
https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg (Tagged Nov 2022) + in Anne Thaysen & Lise Debel Christensen: "Africa Unfold" (2015) (10 ns)
Judith Thompson: Pink (1986) (Play) (2,3 ns)
Molara Wood: Girl on the Wall. From Indigo  (2013) (Flash Fiction - a short short story) (1,3 ns)
Interviews with Molara Wood on Money marriage and modern-day slavery in Nigeria and  The clash between tradition and modernity (Systime, Worlds of English, https://worldsofenglish.systime.dk/?id=319) (3 ns)
Jasmin Goodman, Chuka Onwumechili: Women’s football in Nigeria has a long history of defiance (2021) (3 ns)
Nigerian playwright pushing for social change, equality: https://youtu.be/jJaHPbHWslw (1 ns)
Molara Wood: Free Rice. From Indigo (2013) (Flash Fiction - a short short story) (2 ns)


I alt 30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Horror Repetition (Eksamensforløb)

Repetition af Horror (fra 1hf)

I dette forløb i 1HF var der overordnet set fokus på at øge elevernes kendskab til fiktion og fiktionsanalyse (protagonist, antagonist, characterisation, setting, time, contrasts, m.fl.). Sprogligt fokus på ordforrådstilegnelse, ordbogsopslag og strategier for tilegnelse/læsning. Grammatisk fokus på kongruens, adjektiver og præpositioner.

Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film trailers; analysere og fortolke litterære tekster; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

Herudover arbejdedes der mere indgående med:
The horror genre and its characteristics. Stephen King's three levels of horror: The Gross-Out, Horror and Terror.
Focus on terms related to the horror genre: fear, suspense, foreboding, foreshadowing, the unknown, the unbelievable, the unexpected, the uncanny, etc. We discuss the reasons for the popularity of horror literature (throughout time as well as at present).

I forbindelse med analyse af filmtrailere samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition and sound.

Materiale:
Jaws, by Peter Benchley. Chapter 1 (5 ns)
August Heat, by W. F. Harvey (1910). 4 ns
The Monkey's Paw, by William W. Jacobs (1902). 9 ns
American Psycho, by Bret Easton Ellis. (1991) Chapter 3: Killing Child at Zoo. 4 ns.
The Tell-Tale Heart, by Edgar Allan Poe. (1843) in Wider Context. 4,7 ns
Why We Crave Horror Movies, By Stephen King. In Playboy (1981) 2,5 ns.
Three Types of Horror, by Stephen King. From Thinner (1980). 0,5 ns
Strawberry King, by Stephen King. (1968) In Ubris, fall 1968 issue. 8,6 ns
The Man who Loved Flowers, by Stephen King.
Excerpts from the screen transcript + film: Gattaca
(audio version: https://www.youtube.com/watch?v=8VQDQnKa4zY)
Film: The Raven (2012)

Total: ca. 50-60 ns

Trailers:
The Witch(2015) https://www.youtube.com/watch?v=iQXmlf3Sefg
The Conjuring 3 (2021) https://www.youtube.com/watch?v=h9Q4zZS2v1k
It Follows (2014) https://www.youtube.com/watch?v=HkZYbOH0ujw
Get Out (2016) https://www.youtube.com/watch?v=DzfpyUB60YY
It (2017) https://www.youtube.com/watch?v=FnCdOQsX5kc

Introduction to horror:
https://literaryterms.net/horror/
Stephen King's three levels of horror:
https://www.regmovies.com/static/en/us/blog/stephen-king-3-levels-of-horror
https://www.youtube.com/watch?v=PEikGKDVsCc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer