Titel
2
|
Dystopia - Part 2 (Eksamensforløb)
Dette forløb læses i forlængelse af og med tilbageblik på det tidligere læste dystopiforløb, Dystopia 1, som er beskrevet nedenfor.
Værklæsning: Animal Farm.
In reading and analysing George Orwell’s novel, Animal Farm, The Unknown Citizen by W.H. Auden and part of Aldous Huxley's Brave New World, the following themes and concepts have been in focus: conformity, morality, individualism vs collectivism, oppression, herd behaviour, propaganda, fake news, manipulation, technology as a tool of control, as well as Dystopias as a criticism of current societal trends.
Symbolism, allegories and satire as literary tools have been discussed. A historical context has been presented - and communism as well as both the Russian revolution and the Cold War have been the centre of attention in understanding the main themes and message of Animal Farm.
Grammatik: Fokus på pronomener, præpositioner og udvidet tid
Materiale:
George Orwell (1945), Animal Farm, Systime (2022)
Aldous Huxley (1932), Brave New World. Chapter 1.
W.H. Auden (1938), The Unknown Citizen
Omfang: ca. 110 ns
I 1. hf læstes forløbet "Dystopia 1". Beskrivelse af Dystopia 1 følger her:
I dette forløb er der overordnet set fokus på at øge elevernes genrekendskab (website, textbook, poetry, short story, novel, youtube-video, film) samt forbedre deres brug af analyseværktøj til analyse af værker indenfor de forskellige genrer.
Ud fra et læreplansperspektiv arbejdes der med at kunne forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner; at beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk; kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og engelsksproget mediestof, herunder film; analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof; perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
Herudover arbejdes der mere indgående med:
The dystopian genre and its characteristics, dystopia as a subgenre of science fiction, focus on terms related to the dystopian genre such as utopia, dystopia, man and conformity, obedience, normative social influence, propaganda, oppression, rebellion, etc. (+ protagonist, antagonist). We discuss the reasons for the popularity of dystopian literature (throughout time as well as at present) and look at dystopian literature in a historical context.
I forbindelse med analyse af en dystopisk film samt af filmatiseringer af dele af det læste materiale har vi også arbejdet med 'cinematic techniques'. Her har vi beskæftiget os med filmanalytiske begreber relaterede til: lighting, colour, framing, camera-angle, composition, and sound.
Grammatisk har der i dette forløb primært været fokus på syntaktisk analyse, substantiver, verber og adjektiver.
Materiale:
David G. Meyers, Exploring Psychology. 2008. (Excerpt from psychology textbook) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Wider Contexts. 2012 (2,1 ns)
The Solomon Asch conformity experiment: http://www.age-of-the-sage.org/psychology/social/asch_conformity.html (2 ns)
The Stanley Milgram obedience experiment: https://explorable.com/stanley-milgram-experiment (2 ns)
Kurt Vonnegut, 2BR02B. 1956 (Short story) - fra Engberg-Pedersen, m.fl., Contexts. 2009 (9,3 ns)
George Orwell, 1984, 1949 (Novel) excerpt from chapter one. (1,6 ns)
SA Mathieson, "Keeping 1984 in the past" (newspaper article), https://www.theguardian.com/technology/2003/jun/19/newmedia.media (tagged April 16, 2023) (3,9 ns)
Aldous Huxley, Brave New World, 1932 (Novel) - Chapter one, from Gutenberg, 2016. (10 ns)
I alt ca. 35 ns
|