Holdet 1h me1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Lone Andersen
Hold 2025 me/h1 (1h me1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til filmiske virkemidler
Titel 2 De korte formater og pilotprojektet
Titel 3 Ideudvikling eksamen
Titel 4 Ungdom- et forløb i fakta og fiktion
Titel 5 Eksamensproduktion- redigering
Titel 6 Ungdom fortsat + repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til filmiske virkemidler

Forløbet introducerer og træner eleverne i de filmiske virkemidler, dramaturgi og fremdriftselementer, samt orkestrering af karakterne bl.a med aktantmodellen. I forløbet trænes både den teoretisk analytisk side af mediefag, samt den praktiske/tekniske forståelse gennem forskellige kameraøvelser og redigeringsøvelser.

Der er et udvalgt fokus på:
-  klippeteknikkerne: Kontinuitetsklipning med blik og bevægelsesretning
- 180 % grader reglen og over the shoulder
- Krydsklipning/ shot reverse shot i dialog scener. Forståelse for hvordan dialogscener bygges op med master-shot/ E- shot + halvnære beskræringer og over the shoulder.
- Montageklipning

- Beskæringer og perspektiver
- kamerabevægelser (Statisk, stativ, steadicam, tilt, panorering, travelling, håndholdt kamera, zoom)
- Komposition: det gyldne snit, kælkede linjer, forgrund, mellemgrund, baggrund, FEMO = frame within the frame, Go for extremes, Motion, obstruction)
- Lyd og lys (Non-diegetisk, diegetisk, lydbro, reallyd, voice over,
- Indstillinger, scener og sekvenser

Fremdritselementer:
- varsler
- konflikt
- Tidsfrister
- indre og ydre forhindringer
- set/up/ pay off
- suspense/ surprise

Vidensfald:
Fordeling af viden mellem seeren, karakterne og instruktøren

Dramaturgi:
- Berettermodellen
- Plot point modellen

Aktantmodel + karakterfunktioner som talerør, følge og kontrastkarakter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 De korte formater og pilotprojektet

I forløbet arbejder eleverne med udvalgte kort medieformater med fokus på kampagneformatet - her hvervekampagnen og oplysningskampagnen. Kontekst, platform, distributionskanal, kommunikationssituation og tværmedialitet analyseres ud fra de valgte eksempler.
Eleverne laver en copy cat øvelse som mini pilotprojekt af ""Er det dig?" Københavns professionshøjskoler, 2020 (de første 30 sekunder). Her er formålet at træne deres tekniske film kompetencer.
Fokus på praktisk/æstetisk arbejde med filmiske virkemidler og med at analysere og afkode filmiske virkemidler:
- Beskæringer og perspektiver
- Klipning
- Kamerabevægelser
- Indstillinger og deres betydning for redigeringsmuligheder
- Lydsiden med diegetisk og non diegetisk lyd.

Elevernes produktioner evauleres med træning i at give konstruktiv, faglig feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Ungdom- et forløb i fakta og fiktion

Forløbet handler om ungdomsfilm med fokus på både fakta og fiktion, samt TV serier. I forløbet introduceres og trænes eleverne i at genkende de overordnede genrer fakta og fiktion, samt særegne træk fra ungdomsfilm overfor opvæktsfilm. Vi ser to fiktionsfilm "Ladybird" samt "Cronicle" i arbejdet med ungdomsfilm, og arbejder her analytisk med tilknyttede begreber som passagemodellen, sympatistrukturen, found foodtage, tematikker, karakterorkestrering, aktantmodellen,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Ungdom fortsat + repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer