|
Titel
1
|
Grundforløb: leg & kunst
Formål
I grundforløbet har eleverne lært det basale sprog man bruger, når man beskriver et kunstværk. Vi har både analyseret 2-dimensionel kunst og 3-dimensionel kunst. Temaet har været kunst og leg, fordi vi har leget med mange forskellige materialer og teknikker, og derigennem fået et sprog for den formale analyse.
Faglige mål
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode, forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale, danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst ̶
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst ̶
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.
Fagtekster:
- ”Semiotik” i TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Line Højgaard Porse & Bonnie Bay Andersen
- Mark, L. (2020). Kunstens stemmer. Systime. https://kunstensstemmer.systime.dk
o Komposition (10,7 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169
o Farver (10,8 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166
o Lys og skygge (8,4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=168
o Rum (6,7 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=167
o Skulpturanalyse (9,4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=253
Begreber
Semiotik: ikoniske-, indeksikale- og symboske tegn
2-dimensionel kunst:
Farveteori: Farvecirkel, primær, sekundær, tertiær farver, kold-varme kontrast, komplementær kontrast, akromatiske farver, brækkede farver, farveklange
Komposition: Statisk >< dynamisk komposition, vertikale (lodrette) linjer, horisontale (vandrette) linjer, diagonale linjer, ovalkomposition, additiv >< hierarkisk komposition, åben >< lukket komposition
Lys/skygge: Naturligt lys, unaturligt lys (egenlys, symbolsk lys, clairobscur (spotlight)), slagskygge og egenskygge
Rum: Forgrund, mellemgrund og baggrund, frø-, fugl- og normalperspektiv, farveperspektiv, repoussoir og linearperspektiv
3-dimensionel kunst:
Fremstillingsteknikker til skulptur: udhugges, modelleres, sammenføjes eller støbes
Materiale, overflade og farve: Overfladens udtryk = ru, glatte, blanke, matte, gennemsigtige, ujævne eller måske ligefrem ”stikkende”. Haptisk og Optisk
Detaljering, komposition og synsvinkel: Helhedsoplevelse eller detalje? Lav detaljeringsgrad >< høj detaljeringsgrad. Hovedakse. Statisk >< dynamisk. Kontrapost. Primærsynsvinkel >< spiralkomposition
Bevægelse, volumen-rum-relation og beskuerinddragelse: Bevægelse = statisk og harmonisk >< dynamisk og uharmonisk. Indre bevægelser eller modbevægelser. En fremadrettet bevægelse. Ruminddragelse = åben >< lukket
Massivitet, hulhed og sokkel: Massivitet >< hulhed. Sokkel
Kerneværker
Peter Paul Rubens, Salomons Dom, ca. 1617. Olie på lærred, 234 x 303 cm. Statens Museum for Kunst, København.
P.S. Krøyer, Badende drenge en sommeraften ved Skagens strand, 1899. Olie på lærred, 100,5 x 153 cm. Statens Museum for Kunst, København
Nana Agger, Badebolden, 2012. Olie og print på lærred, 130 x 160 cm. Privateje.
Pietro Perugino, Korsfæstelsen med Jomfru Maria og helgener, ca. 1482-1485. Olie på træ, 134 x 165,1 x 7,3 cm. National Gallery of Art, Washington/Andrew W. Mellon Collection.
Piet Mondrian: Komposition, 1920. Olie på lærred. 90 cm x 91 cm. Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea.
Marc Quinn: Bhashat Wilap at Assi Ghat, 1910. Olie på lærred. 426,7 cm x 680,7 cm. Arken Museum of Modern Art
Michelangelo Merisi da Caravaggio: Judith halshugger Holofernes (1598). Olie på lærred, 144x173 cm. Privat samling.
Camille Pissaro, Boulevard Montmartre på en vintermorgen, 1897. Olie på lærred, 64,8 x 81,3 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
Thomas Kluge: Kongehuset, 2013. Olie på lærred. 220 cm x 220 cm. Amalienborg Slot
Pietro Perugino: Udlevering af nøglerne til St. Peter, 1481. Fresko, 335x550 cm. Vatikanet, Rom.
Vilhelm Lundstrøm: Opstilling med hvid kande, appelsin og bog, 1932-1933. Olie på lærred. 66 cm x 82 cm. Statens Museum for Kunst
Allan Otte: Nedbrydning, 2019. Olie på lærred,
Rodin: Guds hånd, 1907. Marmor, 73,7x60,3x64,1 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
Jeff Koons: BALLOON DOG (BLUE), 1996. Spejlpoleret rustfrit stål med transparent farve (coating), 307,34x363,22x114,3 cm. The Broad Museum, Los Angelos.
Agesandros Rhodes og Polydoros af Rhodes: Laokoon og hans sønner, 1506. Marmor, 208x163x112 cm. Vatikanmuseet, Rom.
Christian Lemmerz: Untitled (Virginia), 1998. Carrara Marmor, 80x152,5x119 cm. Randers Kunstmuseum.
Elmgreen & Dragset: Han, 2012. Blankpoleret rustfrit stål, 180x120x100 cm, 800 kg. Helsingør Havn.
Ib Geertsen: Med og Mod, 1998. Bemalet jern, 450x600 cm. Statens Museum for Kunst, København.
Michelangelo: David, 1501-1504. Marmor, 517x199 cm. Galleria Academia i Firenze.
Ingvar Cronhammer: Elia, 2001. Stål, asfalt, gasbrændere mv. 60 m. i diameter, 4 m. under terræn, Højde på platformen over terræn: 11,2 m. Højde på søjler over terræn: 30 m. Herning.
Elevværker/øvelser
• Hvordan kan man på en kreativ måde skelne imellem tegn? Du skal lave et ikonisk tegn, et indeksikalsk tegn eller et symbolsk tegn på dit karton.
• Hvilke konsekvenser har det for oplevelsen af et udendørsfotografi, når man placerer horisontlinjen forskelligt? Fotografér udendørsmotivet, idet du bevidst komponerer dit motiv forskelligt, det vil sige placerer horisontlinjen henholdsvist lavt, centralt og højt.
• Hvilken effekt har det at opstille komplementærkontraster ved siden af hinanden? Find en figur og mal den så komplementærkontrasterne fremstår tydeligt. Tag procesbilleder undervejs.
• Hvilken effekt får det for gengivelsen af objekter, at man udsætter dem for kraftigt lys? Opstil 2x2 flasker eller noget andet højt på hvidt tegnepapir og arrangér lyset, så flaskerne kaster slagskygger. Tag fotos af opstillingen. I skal nu – hver især - tegne en ONELINER. Det betyder, at I ikke må løfte blyanten, men skal tegne en sammenhængende illustration af de to flasker + flaskernes egen- og slagskygger.
• Hvordan kan man arbejde eksperimenterende med fremstillingsteknikker i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Du får udleveret en styrolit-blok med målene 7x7x7 cm. Du skal udskære minimum tre forskellige geometriske former i blokken. Blokken skal altså stadig være i ét stykke, når du er færdig. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat. Du skal skaffe sort voks, der svarer til 3x3x3 cm. Du skal modellere et lille portræt – enten af dig selv eller af din sidekammerat. Sammenføj dit portræt til kuben ved brug af ståltråd. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat. Vi hjælper hinanden med at støbe en flydende gipsmasse fast på alle kuberne. Der skal først afdækkes grundigt på gulvet ved vasken med gråt kardus. Alle skulpturer skal stilles på række ved vasken, så de er klar. Vi støber i fællesskab. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med materialer, overflader og farver i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Gå ud i området omkring skolen og vær ”tingfinder”; find to 3-dimensionale materialer, som du kan arbejde med skulpturelt (fx sten, gren, træ, plastikflaske, plast mv.).. Undersøg dine materialer, inden du senere bearbejder dem; fotografér dine objekter i forskellige sammensætninger. Bearbejd dine materialers overflade, så de ændrer udtryk. Du kan slibe, ridse, skære, lime, tegne, male mv. Overvej om dine materialer skal sammenføjes.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med detaljering, komposition og synsvinkel i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Du skal tage fotos af din skulptur i de tre forskellige synsvinkler ud fra følgende benspænd… Synsvinklen FUGL: Find en grøn græsplæne, placér din skulptur og tag et foto. Synsvinklen NORMAL: Find stålvasken ved indgangen eller et rullebord i stål, placér din skulptur på rullebordet, gå i øjenhøjde med skulpturen og tag et foto med stålelevatoren i baggrunden. Synsvinklen FRØ: Find en trappe på Herlev Gymnasium og HF og placér din skulptur højt i forhold til din egen position. Tag et foto. Bearbejd dine fotos, så de fremstår bedst muligt; linjerne skal være lige, motivet centraliseret, skarpheden i top mv. Der må IKKE være ”støj” i baggrunden.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med bevægelse, volumen-rum-relation og beskuerinddragelse i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? I skal finde sammen i små grupper. I skal finde metaltråd, ståltråd, fiskesnøre, transparente ark, kartoner. I skal formgive abstrakte figurer – tænk over de kvaliteter, der kendetegner en mobile. Vær sikker på, at jeres mobile har bevægelige dele. Tjek eventuelt GOOGLE billeder, Ib Geertsen eller MIRO.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med massivitet, helhed og sokkel i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Find et stykke A4-tegnepapir og en tegneblyant. Find sammen med en af dine holdkammerater – I har nu 20 minutter til at tegne et portræt af hinanden. Find en rulle ståltråd og formgiv en 3-dimensional figur inspireret af din portrættegning. Find lidt sort voks og anvend det til at fremhæve dele af dit 3-dimensionale portræt, så formgivningen fremstår stærkere.
|