Holdet 1h bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Sophia Marie Wedel Andersen
Hold 2025 bk/h (1h bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: leg & kunst
Titel 2 Kunst & Kroppen
Titel 3 Ups
Titel 4 Arkitektur: byrum
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Blikke på Kalaallit Nunaat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: leg & kunst

Formål
I grundforløbet har eleverne lært det basale sprog man bruger, når man beskriver et kunstværk. Vi har både analyseret 2-dimensionel kunst og 3-dimensionel kunst. Temaet har været kunst og leg, fordi vi har leget med mange forskellige materialer og teknikker, og derigennem fået et sprog for den formale analyse.

Faglige mål
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode, forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale, danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst ̶
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst ̶
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.

Fagtekster:
- ”Semiotik” i TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Line Højgaard Porse & Bonnie Bay Andersen
- Mark, L. (2020). Kunstens stemmer. Systime. https://kunstensstemmer.systime.dk
o Komposition (10,7 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=169
o Farver (10,8 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=166
o Lys og skygge (8,4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=168
o Rum (6,7 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=167
o Skulpturanalyse (9,4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=253

Begreber
Semiotik: ikoniske-, indeksikale- og symboske tegn
2-dimensionel kunst:
Farveteori: Farvecirkel, primær, sekundær, tertiær farver, kold-varme kontrast, komplementær kontrast, akromatiske farver, brækkede farver, farveklange
Komposition: Statisk >< dynamisk komposition, vertikale (lodrette) linjer, horisontale (vandrette) linjer, diagonale linjer, ovalkomposition, additiv >< hierarkisk komposition, åben >< lukket komposition
Lys/skygge: Naturligt lys, unaturligt lys (egenlys, symbolsk lys, clairobscur (spotlight)), slagskygge og egenskygge
Rum: Forgrund, mellemgrund og baggrund, frø-, fugl- og normalperspektiv, farveperspektiv, repoussoir og linearperspektiv
3-dimensionel kunst:
Fremstillingsteknikker til skulptur: udhugges, modelleres, sammenføjes eller støbes
Materiale, overflade og farve: Overfladens udtryk = ru, glatte, blanke, matte, gennemsigtige, ujævne eller måske ligefrem ”stikkende”. Haptisk og Optisk
Detaljering, komposition og synsvinkel: Helhedsoplevelse eller detalje? Lav detaljeringsgrad >< høj detaljeringsgrad. Hovedakse. Statisk >< dynamisk. Kontrapost. Primærsynsvinkel >< spiralkomposition
Bevægelse, volumen-rum-relation og beskuerinddragelse: Bevægelse = statisk og harmonisk >< dynamisk og uharmonisk. Indre bevægelser eller modbevægelser. En fremadrettet bevægelse. Ruminddragelse = åben >< lukket
Massivitet, hulhed og sokkel: Massivitet >< hulhed. Sokkel

Kerneværker
Peter Paul Rubens, Salomons Dom, ca. 1617. Olie på lærred, 234 x 303 cm. Statens Museum for Kunst, København.
P.S. Krøyer, Badende drenge en sommeraften ved Skagens strand, 1899. Olie på lærred, 100,5 x 153 cm. Statens Museum for Kunst, København
Nana Agger, Badebolden, 2012. Olie og print på lærred, 130 x 160 cm. Privateje.
Pietro Perugino, Korsfæstelsen med Jomfru Maria og helgener, ca. 1482-1485. Olie på træ, 134 x 165,1 x 7,3 cm. National Gallery of Art, Washington/Andrew W. Mellon Collection.
Piet Mondrian: Komposition, 1920. Olie på lærred. 90 cm x 91 cm. Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea.
Marc Quinn: Bhashat Wilap at Assi Ghat, 1910. Olie på lærred. 426,7 cm x 680,7 cm. Arken Museum of Modern Art
Michelangelo Merisi da Caravaggio: Judith halshugger Holofernes (1598). Olie på lærred, 144x173 cm. Privat samling.
Camille Pissaro, Boulevard Montmartre på en vintermorgen, 1897. Olie på lærred, 64,8 x 81,3 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
Thomas Kluge: Kongehuset, 2013. Olie på lærred. 220 cm x 220 cm. Amalienborg Slot
Pietro Perugino: Udlevering af nøglerne til St. Peter, 1481. Fresko, 335x550 cm. Vatikanet, Rom.
Vilhelm Lundstrøm: Opstilling med hvid kande, appelsin og bog, 1932-1933. Olie på lærred. 66 cm x 82 cm. Statens Museum for Kunst
Allan Otte: Nedbrydning, 2019. Olie på lærred,
Rodin: Guds hånd, 1907. Marmor, 73,7x60,3x64,1 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
Jeff Koons: BALLOON DOG (BLUE), 1996. Spejlpoleret rustfrit stål med transparent farve (coating), 307,34x363,22x114,3 cm. The Broad Museum, Los Angelos.
Agesandros Rhodes og Polydoros af Rhodes: Laokoon og hans sønner, 1506. Marmor, 208x163x112 cm. Vatikanmuseet, Rom.
Christian Lemmerz: Untitled (Virginia), 1998. Carrara Marmor, 80x152,5x119 cm. Randers Kunstmuseum.
Elmgreen & Dragset: Han, 2012. Blankpoleret rustfrit stål, 180x120x100 cm, 800 kg. Helsingør Havn.        
Ib Geertsen: Med og Mod, 1998. Bemalet jern, 450x600 cm. Statens Museum for Kunst, København.
Michelangelo: David, 1501-1504. Marmor, 517x199 cm. Galleria Academia i Firenze.
Ingvar Cronhammer: Elia, 2001. Stål, asfalt, gasbrændere mv. 60 m. i diameter, 4 m. under terræn, Højde på platformen over terræn: 11,2 m. Højde på søjler over terræn: 30 m. Herning.  
                                                                       
Elevværker/øvelser
• Hvordan kan man på en kreativ måde skelne imellem tegn? Du skal lave et ikonisk tegn, et indeksikalsk tegn eller et symbolsk tegn på dit karton.
• Hvilke konsekvenser har det for oplevelsen af et udendørsfotografi, når man placerer horisontlinjen forskelligt? Fotografér udendørsmotivet, idet du bevidst komponerer dit motiv forskelligt, det vil sige placerer horisontlinjen henholdsvist lavt, centralt og højt.
• Hvilken effekt har det at opstille komplementærkontraster ved siden af hinanden? Find en figur og mal den så komplementærkontrasterne fremstår tydeligt. Tag procesbilleder undervejs.
• Hvilken effekt får det for gengivelsen af objekter, at man udsætter dem for kraftigt lys? Opstil 2x2 flasker eller noget andet højt på hvidt tegnepapir og arrangér lyset, så flaskerne kaster slagskygger. Tag fotos af opstillingen. I skal nu – hver især - tegne en ONELINER. Det betyder, at I ikke må løfte blyanten, men skal tegne en sammenhængende illustration af de to flasker + flaskernes egen- og slagskygger.
• Hvordan kan man arbejde eksperimenterende med fremstillingsteknikker i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Du får udleveret en styrolit-blok med målene 7x7x7 cm. Du skal udskære minimum tre forskellige geometriske former i blokken. Blokken skal altså stadig være i ét stykke, når du er færdig. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat. Du skal skaffe sort voks, der svarer til 3x3x3 cm. Du skal modellere et lille portræt – enten af dig selv eller af din sidekammerat. Sammenføj dit portræt til kuben ved brug af ståltråd. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat. Vi hjælper hinanden med at støbe en flydende gipsmasse fast på alle kuberne. Der skal først afdækkes grundigt på gulvet ved vasken med gråt kardus. Alle skulpturer skal stilles på række ved vasken, så de er klar. Vi støber i fællesskab. Tag fotos til din OneNote-portfolio af proces og resultat.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med materialer, overflader og farver i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Gå ud i området omkring skolen og vær ”tingfinder”; find to 3-dimensionale materialer, som du kan arbejde med skulpturelt (fx sten, gren, træ, plastikflaske, plast mv.).. Undersøg dine materialer, inden du senere bearbejder dem; fotografér dine objekter i forskellige sammensætninger. Bearbejd dine materialers overflade, så de ændrer udtryk. Du kan slibe, ridse, skære, lime, tegne, male mv. Overvej om dine materialer skal sammenføjes.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med detaljering, komposition og synsvinkel i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Du skal tage fotos af din skulptur i de tre forskellige synsvinkler ud fra følgende benspænd… Synsvinklen FUGL: Find en grøn græsplæne, placér din skulptur og tag et foto. Synsvinklen NORMAL: Find stålvasken ved indgangen eller et rullebord i stål, placér din skulptur på rullebordet, gå i øjenhøjde med skulpturen og tag et foto med stålelevatoren i baggrunden. Synsvinklen FRØ: Find en trappe på Herlev Gymnasium og HF og placér din skulptur højt i forhold til din egen position. Tag et foto. Bearbejd dine fotos, så de fremstår bedst muligt; linjerne skal være lige, motivet centraliseret, skarpheden i top mv. Der må IKKE være ”støj” i baggrunden.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med bevægelse, volumen-rum-relation og beskuerinddragelse i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? I skal finde sammen i små grupper. I skal finde metaltråd, ståltråd, fiskesnøre, transparente ark, kartoner. I skal formgive abstrakte figurer – tænk over de kvaliteter, der kendetegner en mobile. Vær sikker på, at jeres mobile har bevægelige dele. Tjek eventuelt GOOGLE billeder, Ib Geertsen eller MIRO.
• Hvilken effekt har det at arbejde eksperimenterende med massivitet, helhed og sokkel i skabelsen af et 3-dimensionalt værk? Find et stykke A4-tegnepapir og en tegneblyant. Find sammen med en af dine holdkammerater – I har nu 20 minutter til at tegne et portræt af hinanden. Find en rulle ståltråd og formgiv en 3-dimensional figur inspireret af din portrættegning.  Find lidt sort voks og anvend det til at fremhæve dele af dit 3-dimensionale portræt, så formgivningen fremstår stærkere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kunst & Kroppen

Formål
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med kroppen som motiv i flere perspektiver. Vi har både undersøgt kroppen som rent formstudie og som et motiv fyldt med betydning. Vi har diskuteret forskellige blikke på kroppen, og hvordan konteksten og den historiske tid er meget afgørende for kroppens betydning. Vi har også undersøgt kroppen historisk ved at dykke ned i antikken, modernismen og samtidens blikke på kroppen. Praktisk har vi arbejdet med collage, digitale programmer og klassisk tegning.

Faglige mål
- forstå forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode, forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- ̶elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.

Fagtekster
- Mark, L. (2020). Kunstens stemmer. Systime. https://kunstensstemmer.systime.dk
o Kroppen nu (3,5 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=155
o Kroppens form (5,9 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=163
o Kroppen som betydning (10,3 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=162
o Kroppens kunsthistorie (6,4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=161

Begreber
- Nude >< naked, kontekst, krop som konstruktion, den ideelle mandekrop, antikken, modernismen, samtidskunst

Kerneværker
- Richard Hamilton, Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing?, 1956. Collage, 26 x 25 cm. Kunsthalle Tübingen
- Henry Moore, Four-Piece Composition: Reclining Figure,1934. Cumberland alabaster, 17,5 x 45,7 x 20,3 cm. Tate Gallery, London
- Leonardo da Vinci, Den Vitruvianske Mand, 1490. Pen og blæk på papir, 34,4 x 25,5 cm
- Jenny Saville, Plan, 1993. Olie på lærred (udstillingsview), 274 x 213,5 cm
- Sara-Vide Ericson, The Wrestler, 2018. Olie på Lærred, 280 x 200 cm
- ORLAN, Omnipresence, 1990. Still fra performance-operation
- Abramović, Rhythm 0, 1974. Fotodokumentation af performance i Napoli
- New York Kouros, 590-580 f.Kr. (arkaisk stil). Marmor, 194,6 × 51,6 × 63,2 cm. The Metropolitan Museum, New York/Fletcher Fund
- Polyklet, Spydbæreren (Doryphoros), ca. 440 f.Kr. (klassisk stil). Romersk kopi af græsk bronzeoriginal. Højde: 212 cm, Museo Nazionale, Napoli
- Sovende Satyr, ca. 220 f.Kr. (hellenistisk stil). Marmor. Højde: 215 cm (med plint). Romersk kopi af græsk original. Glyptothek München.
- Picasso, Frøkenerne fra Avignon, 1907. Olie på lærred, 243,9 x 233,7 cm. MoMA, N.Y. Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
- Boccioni, Unique Forms of Continuity in Space, 1913. Bronze, 121,3 x 88,9 x 40 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York/Lydia Winston Malbin
- Léo Caillard, Hipster Sleeping Faun, 2018. Fotomontage
- Marc Quinn: Alison Lapper Pregnant, 2005. Marmor, Trafalgar Square, London

Elevværker/øvelser
- Hvordan kan man med inddragelse af et værk fra nude-naked-skalaen kreere en collage over den kropskultur, der tematiseres videoen? Find sammen i grupper på 3 personer. I skal bruge: saks, lim, magasiner og ét A3-papir. Med inspiration fra Hamilton skal I lave jeres egen collage over temaet kropskultur som det vises i videoen. Tænk over proportionerne – er der nogle genstande som med fordel skal fylde meget ligesom i Hamiltons collage?

- Hvordan kan man gengive kroppen som organisk form i 3 dimensioner udelukkende med cirkler og ovaler? Du skal tegne en menneskekrop kun med cirkel- og ovalformer. Med den teknik kan du få dit motiv til at træde frem som form i 3 dimensioner med dybdeilllusion Start med at tegne ”indefra og ud”, det vil sige fra næsetip, næsefløje til øjenhuler, kinder, mund og hage. Dernæst indrammer du motivet med de større ovalformer, der definerer hovedformen og skuldrene.Når du skal til at skabe rumillusion, skal du forestille dig, at hovedet er et stort ovalt æg, som du skal dække, som om du viklede ståltråd omkring det på kryds og tværs. Du må gerne tilføje krop med samme teknik.

- Hvordan kan man visualisere sin identitet ved hjælp af kropstatovering? Hent en app til mobilen, som kan projicere tatoveringsdesigns op på din egen krop, for eksempel Tattoodo. Beslut dig for, hvilket aspekt af din identitet du vil illustrere. Find eller design selv forskellige visuelle udtryk, som du kan eksperimentere med som tatovering. Det kan være fotos, tegninger, aftryk af genstande eller legemsdele, bogstaver - du har frit spil. Find fotos af disse og hent dem ind i appen (i Tattoodo skal du vælge ”Tattoos" og herefter ”search tattoos”, hvorefter du kan skrive hvad du søger. Udvælg de tre tatoveringsdesigns, du finder mest vellykkede i forhold til at visualisere din identitet


- Hvordan kan man tegne en antik skulptur, så tegnestilen så tydeligt som muligt formidler Antikkens krops- og skulpturideal? Brug blyantsmåling til at markere skulpturens højde på papiret, så du ved, at den kan være der. Brug også gerne blyantsmåling til at markere skulpturens forskellige proportioner). Brug din viden om kropsaksernes forløb i en kontrapost, hvis din skulptur har denne positur. Tegn først konturen op. Til sidst lægges en jævn skravering i lys og skygge, så formen får plasticitet og tegningen rum.

- Hvordan skabes en parafrase over en klassisk skulptur, der både sætter den antikke kanon i nutidigt perspektiv og er repræsentativ for samtidskunstens menneske-/kropsfremstillinger? Find først et digitalt billede af en klassisk skulptur, hvis positur du vil kunne genskabe. Det er vigtigt at finde et i høj opløsning. Alliér dig med en ven, som har en kropsbygning, der minder om skulpturens. Tag et digitalfoto af din ven i en positur, der er så tæt på originalens som muligt. Sæt billedet af din ven ind i Paint ved siden af skulpturen. Isolér tøj og attributter på transparent baggrund i Paint. Kopiér billedet med tøj og attributter ind som et lag oven i originalbilledet af skulpturen. Gem filen som gif-fil. Du skal sikre dig, at din fil har transparent baggrund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ups

Formål
Eleverne har i dette forløb trænet eksamensprojektets format. De har arbejdet ud fra dette års Kørner tema: Ups. Vi har brugt materialet derfra som inspiration. Modsat eksamenen har eleverne arbejdet enten i grupper eller selvstændigt. Udover at lave et eller flere værker, så eleverne også skrevet en procesbeskrivelse og dokumenteret deres arbejde undervejs i deres portfolio.

Faglige mål
- forstå forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- forklare valg og fravalg i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og undersøge et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i et emne eller en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- samle og formidle resultater af undersøgelser
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- ̶elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur: byrum

Formål
I dette forløb har eleverne lært den fænomenologiske byrumsanalyse, serial-vision metoden og Gehls 12 kvalitetskriterier. Vi har besøgt kunsthallen Gammelgaard og undersøgt stedet og stedets ånd ud fra de ovenstående metoder. Efter en grundig analyse har eleverne lavet en mock-up af en pavillon, som skal placeres på Gammelgaard.

Faglige mål
- samle og formidle resultater af undersøgelser
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- ̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst ̶
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.

Fagtekster
- Mark, L. (2020). Kunstens stemmer. Systime. https://kunstensstemmer.systime.dk
o Byen nu fra Kunstens stemmer (4 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=259
o Serial vision: Cullen og det kontrastfyldte rum (0,7 NS): https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=260#c1417

Begreber
- Fænomenologisk byanalyse, serial vision-metoden, Gehls 12 kvalitetskriterier, kontraster

Kerneværker
- SUPERFLEX, Superkilen - Den røde plads, 2012. Nørrebro, København
- Grosse, Asphalt Air and Hair, 2017. Intervention, 12 x 57 x 108 m. Fra ARoS, The Garden - The Future
- Jeppe Hein, Modified Social Benches, New York, 2015
- Tschumi, Parc de la Villette, Paris 1984-1987

Elevværker/øvelser
- Lav en pavillon (til læ, til koncerter, til toilet, til udsalg af kaffe, bare pynt, eller hvad I nu kan finde på.) pavillonen skal placeres på jeres udvalgte sted i Gammelgaards udeareal. Pavillonen skal opfylde følgende krav: pavillonen skal indeholde en eller flere kontraster. I skal tænke over, hvordan pavillonen kan forbedre et eller flere af Jan Gehls kvalitetskriterier på stedet. Hvordan passer pavillonen til stedets ånd (fra analysen sidste gang). Danner den en kontrast til stedets ånd? Ligger den i forlængelse af stedets ånd? Hvordan er beskuerinddragelsen? Kan man evt. benytte pavillonen til ophold eller andet? Hvor ligger pavillonen på skalaen mellem æstetisk kunstværk og funktionelt byrum?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Formål
Dette års eksamensprojekt har temaet papir. Det betyder, at elevværkerne skal have papir som omdrejningspunkt. Derudover skal eleverne vælge et af to spor. De kan enten tilføje temaet drømme eller magi.

Faglige mål
- forklare valg og fravalg i æstetiske processer
- udvælge, sammenligne og undersøge et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i et emne eller en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- samle og formidle resultater af undersøgelser
- anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
- ̶kommunikere om og ved hjælp af visuelle og rumlige virkemidler, herunder digitale
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- ̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning: forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale  ̶
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst ̶
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger ̶
- kunstneriske og innovative processer.

Fagtekster
- ”Drømme” i TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Line Højgaard Porse & Bonnie Bay Andersen
- ”Magi” i TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Line Højgaard Porse & Bonnie Bay Andersen
- Inspiration fra Kørner konkurrencen 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Blikke på Kalaallit Nunaat

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer