Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Andreas Monrad Pedersen, Claus Olesen, Henrik Rasmussen, Stine Hjorth Rasmussen
Hold 2024 ks/o (1o ks, 1o ks hi, 1o ks re, 1o ks sa, 2o ks, 2o ks hi, 2o ks re, 2o ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 Verdenshistorie fra oldtid til første verdenskrig
Titel 3 Romerriget
Titel 4 1. Introduktion til religionsfaget
Titel 5 Historieopgave Ungdomsoprøret
Titel 6 Religion: Kristendom ✝️
Titel 7 Danmark under besættelsen
Titel 8 Religion: Islam ☪️ - KS: kulturmøder
Titel 9 KS1 Kulturmøder
Titel 10 Ks-forløb om Indien
Titel 11 KS forløb om Indien
Titel 12 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Verdenshistorie fra oldtid til første verdenskrig

Verdenshistorisk overblik: Antiken, middelalder, renæssance, reformation, enevælde, fransk og amerikansk revolution, industrialisering, kolonialisme og imperialisme, første verdenskrig.
Fokus på periodisering, styreformer, produktions-og tilværelsesvilkår, arbejde med kilder og kildekritiske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romerriget

Fra republik til kejserdømme (indretningen af styret og beslutningstagningen), fra antik religion til kristendom, samfundsopbygning (klasser, patricer og plebejer), klient og patron forholdet, ekspansionen, slaveriet, gladiatorer, organisering af riget, romerrigets undergang.
Arbejde med kilder og kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 1. Introduktion til religionsfaget

Enkeltfagligt forløb:

Forløbet er en kort introduktion til religionsfaget og fagets vigtigste metode, tekstlæsning. Der er derudover fokus på religionsdefinitioner og begreberne myter og ritualer.

Kernestof:
- Religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Historieopgave Ungdomsoprøret

Historieopgave i emnet Ungdomsoprøret, Danmark i 1960'erne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Danmark under besættelsen

Årsager til besættelsen, fredsbesættelsen, samarbejdspolitikken, tilpasning, aktiv og passiv modstand, hverdagen, sabotage, aktionen mod jøderne, aktionen mod kommunisterne, bruddet med tyskerne, befrielsen, vores erindring om besættelsestiden.

Fokus på erindringshistorie
Fokus på kildelæsning
Kronologi helt overordnet.
Nedslag i emner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 KS1 Kulturmøder

Første KS projekt. Titel: Kulturmøder.
Indvandring gennem tiden i Danmark. Fra velkomne fremmede til gæstearbejdere, indvandrere og flygtninge. Lovgivning i Danmark, økonomi og velfærd i Danmark, forskelle på de fremmedes kulturelle og geografiske nærhed til Danmark, push og pull faktorer, ideologiske og politiske holdninger og tiltag i Danmark gennem tiden.Assimilation, integration, segregation. Problemstillinger omkring integration.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ks-forløb om Indien

I forløbet har vi haft fokus på følgende hovedområder:
- De økonomiske mål: økonomisk vækst, inflation og arbejdsløshed. Vi har set på danske forhold og set på, hvordan den økonomiske udvikling er i Indien og hvad det betyder for Indien
- Behovsopfyldelse og levevilkår: Maslows behovspyramide og HDI-indekset
- Fattigdom og ulighed: Absolut og relativ fattigdom. Vi har set på, hvordan fattigdom ser ud i DK. Vi har set på forskellige mål for fattigdom og ulighed: Gini-koefficient, HDI og MPI. Vi har også set på Bourdieus begreber til at forklare ulighed.
- Vi har berørt forskellige ideologiske syn på ulighed
- Kastesystemet: Vi har arbejdet med forskellen på sociale klasser, herunder hvordan de laveste kaster stigmatiseret i det indiske samfund.
- Køn og ligestilling: Vi har arbejdet med forskellige køns-begreber. Vi har set på arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i Danmark. I forhold til ligestilling i Indien har vi set på struktur- og aktørforklaringer.
- Det politiske system i Indien: præsidentialisme vs. parlamentarisme, forskellige valgmåder samt forskellige vælgertyper

Vi har i forløbet arbejdet med en masse forskelligartet litteratur og kildemateriale
- Jacob Graves Sørensen og Tom sig Jessen ”Indien den nye stormagt”, 1. udgave, Columbus
Kapitel 2: Verdens største demokrati
Kapitel 3: Indiens vækstøkonomi
Kapitel 4: sociale skillelinjer
- Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen ”Vores Samfund”, Columbus
Kapitel: Ulighed og velfærd
Kapitel: Demokrati og magt
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ”Luk samfundet op”, 4. udgave, Columbus
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
- Morten Hansen Thorndal ”sociologiens kernestof”,
Kapitel 14: Køn, kønsroller og ligestilling
- Artikel fra Politikken ”Jeg har aldrig set det før”, 29. marts 2024 af Sebastian Kjeldtoft
- Videoklip om Indiens aktuelle magtposition
P3 Essensen: Sæson 1 – Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien | DRTV
- Udklip af dokumentar/socialt eksperiment om fattigdommen i Indien
Blod, sved og T-shirts, DR-Dokumentar
- Videoklip om kastesystemet
RNM YouTube Gal Hockey 15sek 16 9
- Videoklip om Bourdieus begreber   
Bourdieu om habitus, kapitaler og felter
- Videoklip om de mest udsatte individer i det indiske samfund
https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE&t=25s
- Uddrag af dokumentar om voldtægter i Indien   
Indiens Døtre - voldtægten der rystede verden
- Artikel om Indiens økonomiske vækst på baggrund af en populær tech-industri
https://www.altinget.dk/digital/artikel/bestanden-af-enhjoerninger-vokser-eksplosivt-i-indien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KS forløb om Indien

I forløbet har vi haft fokus på følgende hovedområder:
- De økonomiske mål: økonomisk vækst, arbejdsløshed og inflation. Vi har set på danske forhold og set på, hvordan den økonomiske udvikling er i Indien og hvad det betyder for Indien
- Behovsopfyldelse og levevilkår: Maslows behovspyramide og HDI-indekset
- Fattigdom og ulighed: Absolut og relativ fattigdom. Vi har set på, hvordan fattigdom ser ud i DK. Vi har set på forskellige mål for fattigdom og ulighed: Gini-koefficient, HDI og MPI. Vi har også set på Bourdieus begreber til at forklare ulighed.
- Vi har berørt forskellige ideologiske syn på ulighed
- Kastesystemet: Vi har set forskelige dokumentarer om, hvordan kastesystemets mest udsatte individer lider under stigmatisering
- Køn og ligestilling: Vi har arbejdet med forskellige køns-begreber: Vi har set på arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i Danmark. I forhold til ligestilling i Indien har vi set på struktur- og aktørforklaringer.
- Demokratibegreber: Vi har set på demokratiets tilstand i Indien, blandt andet med korruption som en udfordring.

Vi har benyttet en lang række af forskelligartet kilder og litteratur:
- Jacob Graves Sørensen og Tom sig Jessen ”Indien den nye stormagt”, 1. udgave, Columbus
Kapitel 2: Verdens største demokrati
Kapitel 3: Indiens vækstøkonomi
Kapitel 4: sociale skillelinjer
- Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen ”Vores Samfund”, Columbus
Kapitel: Ulighed og velfærd
Kapitel: Demokrati og magt
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ”Luk samfundet op”, 4. udgave, Columbus
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
- Morten Hansen Thorndal ”sociologiens kernestof”,
o Kapitel 14: Køn, kønsroller og ligestilling
- Artikel fra Politikken ”Jeg har aldrig set det før”, 29. marts 2024 af Sebastian Kjeldtoft
- Videoklip om Indiens aktuelle magtposition
P3 Essensen: Sæson 1 – Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien | DRTV
- Udklip af dokumentar/socialt eksperiment om fattigdommen i Indien
Blod, sved og T-shirts, DR-Dokumentar
- Videoklip om kastesystemet
RNM YouTube Gal Hockey 15sek 16 9
- Videoklip om Bourdieus begreber   
Bourdieu om habitus, kapitaler og felter
- Videoklip om de mest udsatte individer i det indiske samfund
https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE&t=25s
- Uddrag af dokumentar om voldtægter i Indien   
Indiens Døtre - voldtægten der rystede verden
- Artikel om Indiens økonomiske vækst på baggrund af en populær tech-industri
https://www.altinget.dk/digital/artikel/bestanden-af-enhjoerninger-vokser-eksplosivt-i-indien  
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer