Horsens Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Horsens Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Andreas Monrad Pedersen, Claus Olesen, Henrik Rasmussen, Stine Hjorth Rasmussen
Hold
2024 ks/o (
1o ks
,
1o ks hi
,
1o ks re
,
1o ks sa
,
2o ks
,
2o ks hi
,
2o ks re
,
2o ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid
Titel 2
Verdenshistorie fra oldtid til første verdenskrig
Titel 3
Romerriget
Titel 4
1. Introduktion til religionsfaget
Titel 5
Historieopgave Ungdomsoprøret
Titel 6
Religion: Kristendom ✝️
Titel 7
Danmark under besættelsen
Titel 8
Religion: Islam ☪️ - KS: kulturmøder
Titel 9
KS1 Kulturmøder
Titel 10
Ks-forløb om Indien
Titel 11
KS forløb om Indien
Titel 12
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid
Indhold
Kernestof:
Som forberedelse vil jeg bede jer om at have styr på hvilket arbejde jeres forældre har (det er nok ikke så svært) og hvilket arbejde jeres bedsteforældre har/havde. Hvis I kan finde ud af hvilket arbejde jeres oldeforældre havde vil det være rigtig
Husk at tage jeres papirkompendium I fik sidste gang med til timen og til de kommende timer.
Kompendium - Vikinger1.docx
kildekritisk læsning hf 1o.pptx
Kam vikingetid.jpeg
csm_KVINDER_NOEGLE_f.I.4519_-_noegle_fra_Ellesoe_Skovsoe_-_cumulus_645_c9e96fd2e6_474c2d8850.jpg
Skærmbillede 2024-09-12 kl. 10.15.31.png
Skærmbillede 2024-09-12 kl. 10.16.31.png
Peterborough Chronicle side 1.png
Peterborough Chronicle side 2.png
vikingetiden i eftertidens lys.pptx
verdenshistorisk oversigt.pdf
Highlights i middelalderen.docx
Læs side 33 - 34 I Verdenshistorisk oversigt verdenshistorisk oversigt.pdf
Renæssancens verden opgaver.docx
Læs i kompendiet, Verdenshistorisk oversigt, side 39-40
Opgaver til De store opdagelser.docx
Columbus Meets Natives For The First Time (1492: Conquest of Paradise)
Læs i Verdenshistorisk oversigt side 42-43
Unbekannt_-_The_Palace_of_Versailles_Paris_France_early_20th_century_-_%28MeisterDrucke-717901%29.jpg
Læs i Verdenshistorisk oversigt side 45-48
c4666200-a0ec-4f2f-b0d6-2103d498a60d
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Verdenshistorie fra oldtid til første verdenskrig
Verdenshistorisk overblik: Antiken, middelalder, renæssance, reformation, enevælde, fransk og amerikansk revolution, industrialisering, kolonialisme og imperialisme, første verdenskrig.
Fokus på periodisering, styreformer, produktions-og tilværelsesvilkår, arbejde med kilder og kildekritiske begreber.
Indhold
Kernestof:
Læs Verdenshistorisk oversigt side 49-51 (den amerikanske revolution)
327px-Thirteen_Colonies_1775_map-nl_svg.bmp
Teselskabet i Boston, 1773 | Verden før 1914
Final Battle - The Patriot
Video: Benedict Anderson, Kolonier bliver nationer | Verden før 1914
Verdenshistorisk oversigt, side 51-52
Declaration_of_the_Rights_of_Man_and_of_the_Citizen_in_1789.jpg
La_Liberté_guidant_le_peuple_-_Eugène_Delacroix_-_Musée_du_Louvre_Peintures_RF_129_-_après_restauration_2024.jpg
Frankrigs statsbudget.pdf
Full Opening Ceremony ✨| Full Replay | Paris Replays
Verdenshistorisk oversigt side 57 nederst til 59 øverst.
Lov om Børns og unge Menneskers Arbejde i Fabrikker.docx
2e1ffff8-b070-464b-a34c-57aabd828e18
Læs Verdenshistorien side 61(nederst) -63
vh s 61.pdf
vh s62.pdf
vh s63.pdf
Kipling Hvid mands byrde.png
Slaveskib
Historiebogen 6 (DK dialogue) (1974)
VH side 64 til 65.pdf VH side 66.pdf
Første verdenskrigs våben.docx
6 Assassins And Their Fate: Sarajevo Break Down (WW1 Documentary) Skuddet I Sarajevo
German soldiers against French tanks and flamethrowers /All Quiet on the Western Front (2022) Intet nyt fra Vestfronten
Kildeuddrag fra dansk soldat under første verdenskrig
Overblik over emnet Middelalder til Kolonialisering.docx
Læs side 17 i Verdenshistorisk oversigt hjemme. Fokuser på årstal og udviklingen af Romerriget.
Romerriget.pdf
Romerriget.pdf Læs side 18-19. Fokuser på klient-patron forholdet, rigets udvidelse og rigets nedgang.
Aristoteles styreformer (græsk filosof ca 330 fvt)
image.png
Den romerske republiks politiske system
00bcdd22-f42c-4c83-a948-c73bec78b353
Kleopetra: Den sidste ægyptiske farao. Hun prøvede at sikre sin magt ved at indlede forhold til først Cæsar og derefter Marcus Antonius. Det var højt politisk spil der endte med at hun følte sig nødsaget til at begå selvmord.
DRTV - Otte dage, der skabte Rom: Den første kejser
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Romerriget
Fra republik til kejserdømme (indretningen af styret og beslutningstagningen), fra antik religion til kristendom, samfundsopbygning (klasser, patricer og plebejer), klient og patron forholdet, ekspansionen, slaveriet, gladiatorer, organisering af riget, romerrigets undergang.
Arbejde med kilder og kildekritik.
Indhold
Kernestof:
image.png
DRTV - Otte dage, der skabte Rom: Den første kejser
Bryld: verden før 1914 (Systime)
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 10.23.50.png
billede.png
Over 40 millioner lever i moderne slaveri | Globalnyt
Romerriget Trekantshandlen NutidenHvilket arbejde udfører slaverne? Hvem er typisk slave? Hvem er typisk slave-ejer? Hvor lang tid varer slaveriet typisk for den enkelte slave? Hvilke muligheder har slaverne for at blive frie? Hvilken rolle spiller s
DRTV - Statsministerens nytårstale
Sådan dannes en regering
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Gladiatorer i Romerriget.pdf
Gladiatorer i Romerriget.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
1. Introduktion til religionsfaget
Enkeltfagligt forløb:
Forløbet er en kort introduktion til religionsfaget og fagets vigtigste metode, tekstlæsning. Der er derudover fokus på religionsdefinitioner og begreberne myter og ritualer.
Kernestof:
- Religionsfaglige metoder.
Indhold
Kernestof:
Kære 1.o. Velkommen til et nyt fag. Jeg glæder mig til at møde jer og til at komme i gang. Ingen lektier i dag :-) Mvh. Stine
Afsnit
Allan Poulsen: Religion, Columbus; sider: 12-14, 23, 27-29, 35-38
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" ellers ingen lektier :-)
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Historieopgave Ungdomsoprøret
Historieopgave i emnet Ungdomsoprøret, Danmark i 1960'erne.
Indhold
Kernestof:
Kære 1.o. Velkommen til et nyt fag. Jeg glæder mig til at møde jer og til at komme i gang. Ingen lektier i dag :-) Mvh. Stine
Afsnit
Allan Poulsen: Religion, Columbus; sider: 12-14, 23, 27-29, 35-38, 89-94
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" ellers ingen lektier :-)
https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/oekonomisk-vaekst-og-velfaerdsstaten
Økonomi og produktion i efterkrigstidens Danmark.docx
Spørgsmål til Video med Anne Sørensen.docx
studenter.jpg
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Øvelse, Ideologi, De dårlige noter.docx
Øvelse, partifilm til ideologier.docx
Du skal lave arket med ideologierne fra sidste time færdig til i dag.
Test dig selv: Hvilket af de 14 partier deler du flest værdier med?
Ungdomsoprøret 1968 | Faktalink
Overblik over Ungdomsoprøret.docx
Nye typer i ungdomsoprøret billeder.docx
DRTV - Mig og 60'erne: Hjemmet
Religion-kort-og-godt_side_012-016 023.pdf
Historieopgave 1 hf struktur.docx
Historieopgave hf problemformulering 2025 Rødstrømperne og ungdomsoprøret.docx
Historieopgave problemformulering 2025 Hippier og kollektiver i ungdomsoprøret.docx
Uddrag af filmen Det store flip
Vejledning i skrivning af historieopgave hf.docx
Ingen lektier, men medbring jeres grundbog "Religion - kort og godt"!
Øvelse, placer et parti.docx
Politik og demokrati i Danmark.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Religion: Kristendom ✝️
Indhold
Kernestof:
Allan Poulsen: Religion, Columbus; sider: 89-94
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" ellers ingen lektier :-)
Religion-kort-og-godt_side_012-016 023.pdf
Ingen lektier, men medbring jeres grundbog "Religion - kort og godt"!
Ingen lektier, men medbring bogen "Religion - kort og godt" :-)
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark under besættelsen
Årsager til besættelsen, fredsbesættelsen, samarbejdspolitikken, tilpasning, aktiv og passiv modstand, hverdagen, sabotage, aktionen mod jøderne, aktionen mod kommunisterne, bruddet med tyskerne, befrielsen, vores erindring om besættelsestiden.
Fokus på erindringshistorie
Fokus på kildelæsning
Kronologi helt overordnet.
Nedslag i emner
Indhold
Kernestof:
Besættelsestidsbilleder.docx
Vigtige begivenheder og faglige begreber omkring emnet Tysklands besættelse af Danmark under den 2.docx
Danske helte under besættelsen.docx
Hvor ligger 1o på akserne.docx
Troels Lund har rakt de blå partier en hånd. Det genantænder en besværlig debat .docx
Iversen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel side 97-98
Ingen lektier, men medbring bogen "Religion - kort og godt" :-)
Det politiske system.docx
Politik og demokrati i Danmark.pdf
Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 97-98.
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
Lovgivningsprocessen.docx
STATEN, REGIONER OG KOMMUNER.docx
Artikel Borgerpligt til de unge, klimapligt til de gamle.pdf
Rettigheder, pligter og medborgerskab.pptx
Øvelse ligestilling og repræsentativitet i Folketinget.docx
Kvinder i Folketinget
Bogen I fik sidst vi sås: Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 97-98.
Repetition af _Politik og demokrati i Danmark_ (1).docx
DRTV - Debatten
Ingen lektier, men medbring grundbogen "Religion - kort og godt" :-)
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
Det slører stadig - Tørklædet er røget af
Ingen lektier, men husk jeres grundbog :-)
Ingen lektier, men husk bogen :-)
Kildeuddrag om Danmarks udenrigspolitiske position op til den tyske besættelse.docx
Uddrag af fiktionsfilmen 9. april
KS - overblik i faget.pptx
Figurer til begrebet socialisering.docx
Ingen lektier, men HUSK grundbogen :-)
Læs i bogen Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 98-99
Kulturel kode og socialisering.docx
M. Madsen,A. Frejbæk m.fl.: KS-bogen, Columbus 1. udg.; sider: 83-89
Læs Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 100-101
Country comparison tool
Hvordan måler man lykke.docx
Traditionelt Moderne og Senmoderne samfund.docx
Kulturelle forskelle (Hofstede).docx
Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 101-102
Churchill klubben og den tidlige modstand.docx
Læs i Iversen : Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 102-103.
Industrisabotage og jernbanesabotage under besættelsen.xlsx
Sabotage mod B&W, december 1943
https://www.youtube.com/watch?v=x1phx-EXVZ8 Langå-sabotagen
https://www.youtube.com/watch?v=8L_hEv8hhbg World war 2 turning points
Ingen lektier, men husk grundbogen :-)
Læs Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 103-105
Jødeaktionen i Danmark.docx
Iversen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel, side 105-107
Retsopgøret hævnens time.docx
Kulturmødet - konflikt eller fredelig sameksistens.docx
Hvidstengruppen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Religion: Islam ☪️ - KS: kulturmøder
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier, men medbring grundbogen "Religion - kort og godt" :-)
Ingen lektier, men husk jeres grundbog :-)
Ingen lektier, men husk bogen :-)
Ingen lektier, men HUSK grundbogen :-)
Ingen lektier, men husk grundbogen :-)
Ingen lektier, men medbring "Religion - kort og godt"
Ingen lektier, men medbring "Religion - kort og godt" :-)
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
KS1 Kulturmøder
Første KS projekt. Titel: Kulturmøder.
Indvandring gennem tiden i Danmark. Fra velkomne fremmede til gæstearbejdere, indvandrere og flygtninge. Lovgivning i Danmark, økonomi og velfærd i Danmark, forskelle på de fremmedes kulturelle og geografiske nærhed til Danmark, push og pull faktorer, ideologiske og politiske holdninger og tiltag i Danmark gennem tiden.Assimilation, integration, segregation. Problemstillinger omkring integration.
Indhold
Kernestof:
Den ny indvandring 5.pdf
Ingen lektier, men husk grundbogen :-)
Indvandrere og integration
Integrationsbarometer
Integration og statistik.docx
Den gode integration og statistik (1).pptx
Den ny indvandring kapitel 1 og 2.pdf
Spørgsmål til kilde 5 Ole Bjørn Kraft om de ungarske flygtninge.docx
Kilde 7 Udenlandske arbejderes forhold 1971.docx
https://www.dr.dk/drtv/se/indvandringens-historie_-politiske-flygtninge-til-danmark_428319
Kilde 7.jpg
uIdeologier og integrationspolitik.docx
M. Madsen,A. Frejbæk m.fl.: KS-bogen, Columbus 1. udg.; sider: 89-94
De spiser ikke aftensmad ligesom os.docx
Kilde 15 del 1.jpg
Kilde 23: Pia Kærsgaard 2006 IMG_1448.jpg
IMG_1449.jpg
Kilde 23 Pia Kærsgaard 2006.docx
Ingen lektier, men medbring "Religion - kort og godt"
Overblik over indvandringens historie i Danmark.docx
https://docs.google.com/document/d/13MMTz0Ho3LeUhQgroZLDuVvl_vDe-XvOu8e_BjsTabI/edit?usp=sharing
Ingen lektier, men medbring "Religion - kort og godt" :-)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ks-forløb om Indien
I forløbet har vi haft fokus på følgende hovedområder:
- De økonomiske mål: økonomisk vækst, inflation og arbejdsløshed. Vi har set på danske forhold og set på, hvordan den økonomiske udvikling er i Indien og hvad det betyder for Indien
- Behovsopfyldelse og levevilkår: Maslows behovspyramide og HDI-indekset
- Fattigdom og ulighed: Absolut og relativ fattigdom. Vi har set på, hvordan fattigdom ser ud i DK. Vi har set på forskellige mål for fattigdom og ulighed: Gini-koefficient, HDI og MPI. Vi har også set på Bourdieus begreber til at forklare ulighed.
- Vi har berørt forskellige ideologiske syn på ulighed
- Kastesystemet: Vi har arbejdet med forskellen på sociale klasser, herunder hvordan de laveste kaster stigmatiseret i det indiske samfund.
- Køn og ligestilling: Vi har arbejdet med forskellige køns-begreber. Vi har set på arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i Danmark. I forhold til ligestilling i Indien har vi set på struktur- og aktørforklaringer.
- Det politiske system i Indien: præsidentialisme vs. parlamentarisme, forskellige valgmåder samt forskellige vælgertyper
Vi har i forløbet arbejdet med en masse forskelligartet litteratur og kildemateriale
- Jacob Graves Sørensen og Tom sig Jessen ”Indien den nye stormagt”, 1. udgave, Columbus
Kapitel 2: Verdens største demokrati
Kapitel 3: Indiens vækstøkonomi
Kapitel 4: sociale skillelinjer
- Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen ”Vores Samfund”, Columbus
Kapitel: Ulighed og velfærd
Kapitel: Demokrati og magt
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ”Luk samfundet op”, 4. udgave, Columbus
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
- Morten Hansen Thorndal ”sociologiens kernestof”,
Kapitel 14: Køn, kønsroller og ligestilling
- Artikel fra Politikken ”Jeg har aldrig set det før”, 29. marts 2024 af Sebastian Kjeldtoft
- Videoklip om Indiens aktuelle magtposition
P3 Essensen: Sæson 1 – Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien | DRTV
- Udklip af dokumentar/socialt eksperiment om fattigdommen i Indien
Blod, sved og T-shirts, DR-Dokumentar
- Videoklip om kastesystemet
RNM YouTube Gal Hockey 15sek 16 9
- Videoklip om Bourdieus begreber
Bourdieu om habitus, kapitaler og felter
- Videoklip om de mest udsatte individer i det indiske samfund
https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE&t=25s
- Uddrag af dokumentar om voldtægter i Indien
Indiens Døtre - voldtægten der rystede verden
- Artikel om Indiens økonomiske vækst på baggrund af en populær tech-industri
https://www.altinget.dk/digital/artikel/bestanden-af-enhjoerninger-vokser-eksplosivt-i-indien
Indhold
Kernestof:
Kære søde 2.o Nu skal vi snart ses - hurra! Det er også så kedeligt at holde ferie. Vi begynder skoleåret med at repetere de vigtigste begreber i religion. Derudover vil jeg fortælle lidt om programmet for dette skoleår og vores nye forløb. Det blive
Modul 1 - Intro til Indien.pptx
INDIEN kompendium.pdf
Modul 2 - Det politiske system i Indien.pptx
Modul 2 - gæt en vælger.docx
Læs fra s. 62 (det politiske system i hovedtræk) til s. 65 (stop ved afsnittet om domstolene) i pdf-filen, som ligger under dagens lektion
Modul 2 lektie.pdf
HUSK bogen "Religion - kort og godt" :-)
https://www.religion.dk/hinduisme/billedserie-hinduismen-mangfoldighedens-religion
Fokus 2 - side 199-200.pdf
Intro til KS i 2HF nyt forløb.pptx
Incriminate Your Children | Sindhu Vee | Jokes On Us
KILDE - Rudyard Kiplings Hvid mands byrde - 1899.docx
Modul 3 - Behovsopfyldelse og fattig i Indien .pptx
Ingen lektier, men HUSK grundbogen "Religion - kort og godt"... Og i dag skal vi rent faktisk bruge den ;-)
Ingen lektier, men I skal medbringe bogen "Religion - kort og godt".
Brimnes - Indiens Historie - side 57-59 61-62.pdf
Brimnes spørgsmål side 58 til 61.docx
Jallianwala Bagh massacre (movie gandhi)
General Dyer under retssagen.docx
Modul 4 - Ulighed og fattigdom.pptx
Modul 4 - Gruppearbejde om Gini-koeeficient og fattigdomsbegreber .docx
Brimnes: Indiens historie, læs side 61- 62 om civil-ulydighedskampagnen Brimnes - Indiens Historie - side 57-59 61-62.pdf
Spørgsmål til Brimnes side 61 til 62.docx
Gandhi Clip on the Salt March (teaching clip for non-violence and direct action)
The March on the Salt Works - Gandhi (1981)
Journalist Webb Millers rapport fra Dharasana demonstrationen.docx
BritishEmpire1920.png
Modul 5 - Ulighed i Indien.pptx
Modul 6 - Kastesystemet.pptx
Brimnes - Indiens Historie - side 68-69.pdf
Brimnes - Indiens Historie - side 73-76.pdf
Indien 1947 til 1989 opgave.docx
Modul 7 - Kastesystemet og ulighed mellem kønnene.pptx
Modul 7 - Tekst om ulighed mellem kønnene 1.pdf
Ingen lektier, men medbring grundbogen :-)
Medbring grundbogen "Religion - kort og godt" :-)
2r ks hi 23-08-2024.pptx
Kasteløs - og hva' så?
Kasteløs Og hva så.docx
Modul 8 - Arbejdsspørgsmål til tekst om ligestilling.docx
Modul 8 - Ulighed mellem kønnene globalt og i Danmark.pptx
Michael Palin at the India-Pakistan border ceremony - BBC
Ansigt til ansigt med inderne - side 118-122.pdf
Why Democracy 2007 om Indien
Medbring jeres grundbog "Religion - kort og godt". Vi begynder timen med præsentation af jeres gudeportrætter.
Modul 9 - Indiens økonomi .pptx
Program Tjekkiet 2025.pdf
Modul 9 - Forskellige økonomiske systemer.jpg
Lektie: Medbring grundbogen
Fokus 2 - side 203-204.docx
The Massacres of The Sepoy Mutiny - Short History Documentary
Niall Fergusons forsvar for det britiske imperium.docx
Modul 10 - De samfundsøkonomiske mål.pdf
Modul 10 - De samfundsøkonomiske målsætninger .pptx
Modul 11 - Fremlæggelser .pptx
Ingen, men medbring "Religion - kort og godt" :-)
Citater om Indien.docx
Film: Indiens historie, del 6
Indien - Projektmateriale til KS-prøveeksamen - 2.o.docx
Opgaveformulering: Hvilken betydning har indisk kultur og historie haft for udviklingen af den moderne indiske stat?
Modul 1 - Taksonomi .pptx
Eksamenstider .docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
KS forløb om Indien
I forløbet har vi haft fokus på følgende hovedområder:
- De økonomiske mål: økonomisk vækst, arbejdsløshed og inflation. Vi har set på danske forhold og set på, hvordan den økonomiske udvikling er i Indien og hvad det betyder for Indien
- Behovsopfyldelse og levevilkår: Maslows behovspyramide og HDI-indekset
- Fattigdom og ulighed: Absolut og relativ fattigdom. Vi har set på, hvordan fattigdom ser ud i DK. Vi har set på forskellige mål for fattigdom og ulighed: Gini-koefficient, HDI og MPI. Vi har også set på Bourdieus begreber til at forklare ulighed.
- Vi har berørt forskellige ideologiske syn på ulighed
- Kastesystemet: Vi har set forskelige dokumentarer om, hvordan kastesystemets mest udsatte individer lider under stigmatisering
- Køn og ligestilling: Vi har arbejdet med forskellige køns-begreber: Vi har set på arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i Danmark. I forhold til ligestilling i Indien har vi set på struktur- og aktørforklaringer.
- Demokratibegreber: Vi har set på demokratiets tilstand i Indien, blandt andet med korruption som en udfordring.
Vi har benyttet en lang række af forskelligartet kilder og litteratur:
- Jacob Graves Sørensen og Tom sig Jessen ”Indien den nye stormagt”, 1. udgave, Columbus
Kapitel 2: Verdens største demokrati
Kapitel 3: Indiens vækstøkonomi
Kapitel 4: sociale skillelinjer
- Peter Brøndum og Marie Berg Carlsen ”Vores Samfund”, Columbus
Kapitel: Ulighed og velfærd
Kapitel: Demokrati og magt
- Peter Brøndum og Thor Banke Hansen ”Luk samfundet op”, 4. udgave, Columbus
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
- Morten Hansen Thorndal ”sociologiens kernestof”,
o Kapitel 14: Køn, kønsroller og ligestilling
- Artikel fra Politikken ”Jeg har aldrig set det før”, 29. marts 2024 af Sebastian Kjeldtoft
- Videoklip om Indiens aktuelle magtposition
P3 Essensen: Sæson 1 – Derfor er hele verdens øjne rettet mod Indien | DRTV
- Udklip af dokumentar/socialt eksperiment om fattigdommen i Indien
Blod, sved og T-shirts, DR-Dokumentar
- Videoklip om kastesystemet
RNM YouTube Gal Hockey 15sek 16 9
- Videoklip om Bourdieus begreber
Bourdieu om habitus, kapitaler og felter
- Videoklip om de mest udsatte individer i det indiske samfund
https://www.youtube.com/watch?v=XS8ibVjJ6nE&t=25s
- Uddrag af dokumentar om voldtægter i Indien
Indiens Døtre - voldtægten der rystede verden
- Artikel om Indiens økonomiske vækst på baggrund af en populær tech-industri
https://www.altinget.dk/digital/artikel/bestanden-af-enhjoerninger-vokser-eksplosivt-i-indien
Indhold
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581287", "T": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581287", "H": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581287" }