Horsens Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Horsens Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Horsens Gymnasium & HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Anna Kathrine Høg Eriksen, Gorm Duus Gjessing, Laura Garne Kjeldsen
Hold
2024 ks/r (
1r ks
,
1r ks hi
,
1r ks re
,
1r ks sa
,
2r ks
,
2r ks hi
,
2r ks re
,
2r ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetid og historiebrug
Titel 2
Det antikke Grækenland
Titel 3
Besættelsen 1940-45
Titel 4
Dansk politik
Titel 5
Kristendom
Titel 6
Kulturmøder
Titel 7
Indvandringens historie (kulturmøder)
Titel 8
Islam (KS: Kulturmøder)
Titel 9
Hinduisme (KS: Indien)
Titel 10
Indien - KS sa
Titel 11
Særfagligt forløb: Økonomi og velfærd
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetid og historiebrug
Forløb om vikingetiden med fokus på at få et overblik over de centrale udviklingstendenser i perioden. Herunder hverdagslivet, magtens centralisering under Harald Blåtand, religionen og trosskiftet samt togterne. Både plyndring og handel. Der har også været fokus på kildegrundlaget til perioden. Her er der arbejdet med Jellingestenene, Trelleborgene og beretninger fra udlandet. Herefter er der blevet arbejdet med historiebrug af vikingetiden og vi har taget debatten om perioden bør skifte til et andet navn end "vikingetiden".
Indhold
Kernestof:
1. Hvorfor historie, Bryld, ibog.docx
1. Noteark til vikingernes udseende.docx
1.Hvordan så vikingerne egentlig ud, Videnskab.dk.pdf
Frederiksen m.fl, Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, s. 27-35.pdf
Afsnit
2. Vikingernes verden.docx
3. Kongemagten i vikingetiden, arb. spm.docx
4. Skriv et brev.docx
Jellingstenene, ca. 950-965
DRTV - Gåden om Danmarks første konge: Haralds spin
5. Harald Blåtand og monumenterne, arb. spm.docx
Vikingernes gamle skik - de nordiske guder (Forn Sidr)
Vikingernes guder - nordisk mytologi
Guder i nordisk mytologi
6. Spørgsmål til vikingernes tro.docx
7. Kristendommen kommer.docx
Kristendommen kom til Danmark omkring 900-tallet
Kildeanalyseark.docx
8. Togterne, elevark.docx
8. Kilde - Angrebet på Lindisfarne.pdf
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
9. Historiebrug af vikingetiden.pptx
Forskere_ Nej, vikingetiden skal ikke have nyt navn, videnskab.dk.pdf
10. Skal vikingetiden have nyt navn, elev.docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det antikke Grækenland
Forløbet omhandler det antikke Grækenland med hovedvægt på Athen i den klassiske periode i 400-tallet f.v.t. I forløbet har der været fokus på styreformer- specielt demokratiet i Athen. Derudover er der blevet arbejdet med Perserkrigene, den peloponnesiske krig samt hellenismen og synet på det antikke Grækenland i eftertiden og i dag. Her har vi snakket om og debatteret direkte og repræsentativt demokrati. Analytisk er der blevet arbejdet med kildekritik og retorisk analyse af taler (Perikles' gravtale).
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Bryld, Verden før 1914, Systime; sider: 12-22, 24-34
1. Det antikke Grækenland.pptx
2. Demokratifigur.docx
3. Perikles gravtale KS.docx
3. Retoriske virkemidler.docx
Kildeanalyseark.docx
3. Taleskrivning.pptx
5. Perserkrigene.docx
6. Den Peloponnesiske krig.pptx
10. Grækenland i eftertiden.pptx
10. Nyt parti vil lade folket bestemme, uddrag.docx
10. Historiebrug af Antikken.docx
10. Historiebrug opgave.docx
10. Historiebrug af Grækenland.pptx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Besættelsen 1940-45
Klassen har skrevet historieopgave i forløbet.
Forløb om den danske besættelse og modstandsbevægelse. Forløbet har fokus på at få et overblik over besættelsen af Danmark under Anden Verdenskrig og samtidig undersøge, hvordan den danske modstandsbevægelse udviklede sig i løbet af besættelsen. I historieopgaven er der blevet arbejdet med samarbejdspolitikken og erindringshistorie og historiebrug i form af en analyse af Anders Foghs tale d. 29.8.2003. Her har vi set på hvordan historie kan bruges til at fremme en nutidig politisk dagsorden.
Indhold
Kernestof:
Dilemmaspillet om 9. april
Kompendium, Besættelsen 1940-45.pdf
9. april.pptx
2. Samarbejdspolitikken.docx
Kompendium, besættelsen 1940-45; sider: 148-160
Kan findes på modulet d. 11.12
2. Kilde 1 - Erik Scavenius%27 tiltrædelsestale (1940).docx
Kildeanalyseark.docx
2. Samarbejdspolitikken.pptx
Hej 1r. Jeg glæder mig til at møde jer og til at introducere jer for religionsfaget! Vi ses, mvh. Laura
Luk samfundet op s.108-115
Øvelse skema til de tre klassiske ideologier.docx
Øvelse, Ideologi, De dårlige noter.docx
3. Anders Fogh, kildeanalyse.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Øvelse, partifilm til ideologier.docx
Husk grundbogen: Luk samfundet op
Luk samfundet op s.118-121
https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/partier
4. Buhls radiotale 2.9.1942.docx
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" til timen. Vi ses
Husk bogen "Religion - kort og godt"
4. Lektiespørgsmål.docx
5. Augustoprøret, spm.docx
250129 Et ikke-særligt-spændende eventyr til 1r.docx
Video om forside uden sidenummer
Historieopgaven, opgave.docx
Forside historieopgaven 1r.docx
Troels Lund har rakt de blå partier en hånd. Det genantænder en besværlig debat.docx
Husk bogen
Titel
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.pdf
Kronik i Information, _Fogh dæmoniserer historien_, 2003.pdf
6. Efter augustoprøret .docx
6. Første opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
6. Anden opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
7. Fokusspørgsmål, Befrielsen.docx
7. Befrielsen.pptx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dansk politik
I samfundsfag har vi arbejdet med:
- Ideologier og ideologiske forgreninger
- Partierne, viden om partiernes politik og placering på skillelinjerne
- Politiske skillelinjer
- Partiadfærd - Molins model og Kaare Strøms model
- Lovgivningsprocessen
- Demokrati og deltagelse
- Rettigheder, pligter og medborger
- Ligestilling og repræsentativitet i Folketinget
Indhold
Kernestof:
2. Samarbejdspolitikken.docx
Kompendium, besættelsen 1940-45; sider: 148-160
Kan findes på modulet d. 11.12
2. Kilde 1 - Erik Scavenius%27 tiltrædelsestale (1940).docx
Kildeanalyseark.docx
2. Samarbejdspolitikken.pptx
Hej 1r. Jeg glæder mig til at møde jer og til at introducere jer for religionsfaget! Vi ses, mvh. Laura
Luk samfundet op s.108-115
Øvelse skema til de tre klassiske ideologier.docx
Øvelse, Ideologi, De dårlige noter.docx
Kompendium, Besættelsen 1940-45.pdf
3. Anders Fogh, kildeanalyse.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Øvelse, partifilm til ideologier.docx
Husk grundbogen: Luk samfundet op
Luk samfundet op s.118-121
https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/partier
4. Buhls radiotale 2.9.1942.docx
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" til timen. Vi ses
Husk bogen "Religion - kort og godt"
4. Lektiespørgsmål.docx
5. Augustoprøret, spm.docx
250129 Et ikke-særligt-spændende eventyr til 1r.docx
Video om forside uden sidenummer
Historieopgaven, opgave.docx
Forside historieopgaven 1r.docx
Troels Lund har rakt de blå partier en hånd. Det genantænder en besværlig debat.docx
Husk bogen
Titel
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.pdf
Kronik i Information, _Fogh dæmoniserer historien_, 2003.pdf
6. Efter augustoprøret .docx
6. Første opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
6. Anden opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
7. Fokusspørgsmål, Befrielsen.docx
7. Befrielsen.pptx
Medbring bogen "Religion kort og godt"
Øvelse ligestilling og repræsentativitet i Folketinget.docx
Minoriteter i politik.docx
Artikel, unge til stemmeurnerne.docx
Husk grundbogen
Bryld, Verden før 1914, Systime; sider: 181-183
1. Fra middelalder til enevælde, elev.docx
1. Enevælde og oplysning.pptx
Afsnit
Microsoft Forms
2. Kongeloven, kildearbejde.docx
2. Kongeloven, 1665 (uddrag).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kristendom
Kristendom
Enkeltfagligt forløb i religion om kristendom.
Forløbet har arbejdet med følgende kernestofområde:
- Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster.
- Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.
- Religionsfaglige metoder.
FAGLIGE MÅL
- redegøre for forskellige livsanskuelser (…) samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning.
MATERIALE
”Religion – Kort og godt” af Allan Poulsen, Forlaget Columbus 2018 s. 88-119 (kapitlet om kristendom) samt om Ninian Smarts dimensioner
”Religion – Kort og godt” s. 12-16
”Religion – Kort og godt” s. 27-29
https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/guide-p%C3%A5-vandring-gennem-kirkerummet
https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvad-er-et-relikvie
”Nikolaj, Nicholas og ham der Gud” af Tonie Yde Mørch, Berlingske Tidende, 2005 (uddrag)
”Præst søger Paradis”, DR-udsendelse
Fra Bibelen:
Det Gamle Testamente: 1. Mosebog kap. 1-2: Verdens skabelse
Det Gamle Testamente: 1. Mosebog kap. 3: Syndefaldsmyten
Det Nye Testamente: Lukasevangeliet kap. 2 ”Jesu fødsel”
Det Nye Testamente: Lukasevangeliet kap. 24 ”Jesu opstandelse”
Det Nye Testamente: Lukasevangeliet kap. 10, 25-37: ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner”
”De unge præster” (afsnit 1), DR tv-udsendelse
Indhold
Kernestof:
2. Samarbejdspolitikken.docx
Kompendium, besættelsen 1940-45; sider: 148-160
Kan findes på modulet d. 11.12
2. Kilde 1 - Erik Scavenius%27 tiltrædelsestale (1940).docx
Kildeanalyseark.docx
2. Samarbejdspolitikken.pptx
Hej 1r. Jeg glæder mig til at møde jer og til at introducere jer for religionsfaget! Vi ses, mvh. Laura
Luk samfundet op s.108-115
Øvelse skema til de tre klassiske ideologier.docx
Øvelse, Ideologi, De dårlige noter.docx
Kompendium, Besættelsen 1940-45.pdf
3. Anders Fogh, kildeanalyse.docx
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Øvelse, partifilm til ideologier.docx
Husk grundbogen: Luk samfundet op
Luk samfundet op s.118-121
https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/partier
4. Buhls radiotale 2.9.1942.docx
Medbring den nye bog "Religion - kort og godt" til timen. Vi ses
Husk bogen "Religion - kort og godt"
4. Lektiespørgsmål.docx
5. Augustoprøret, spm.docx
250129 Et ikke-særligt-spændende eventyr til 1r.docx
Video om forside uden sidenummer
Historieopgaven, opgave.docx
Forside historieopgaven 1r.docx
Troels Lund har rakt de blå partier en hånd. Det genantænder en besværlig debat.docx
Husk bogen
Titel
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003.pdf
Kronik i Information, _Fogh dæmoniserer historien_, 2003.pdf
6. Efter augustoprøret .docx
6. Første opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
6. Anden opfattelse af evakueringen af de danske jøder.docx
7. Fokusspørgsmål, Befrielsen.docx
7. Befrielsen.pptx
Medbring bogen "Religion kort og godt"
Øvelse ligestilling og repræsentativitet i Folketinget.docx
Minoriteter i politik.docx
Artikel, unge til stemmeurnerne.docx
Husk grundbogen
Bryld, Verden før 1914, Systime; sider: 181-189, 192-199, 205-211
1. Fra middelalder til enevælde, elev.docx
1. Enevælde og oplysning.pptx
Afsnit
Microsoft Forms
2. Kongeloven, kildearbejde.docx
2. Kongeloven, 1665 (uddrag).docx
CFU-login
Luk samfundet op s.63-67
Samfundstyper.docx
3. Den franske enevælde.pptx
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
4. billedeanalyse, skema.docx
4. Portræt af Ludvig d. 14 (1701).docx
4. Eksempel på billedanalyse.docx
4. Enevældens iscenesættelse.pptx
5. Naturretten og oplysningsideerne.docx
5. Enevælde og oplysning.pptx
Husk at medbringe bogen "Religion - kort og godt"
6. Manchet til Two Treatises of Government.docx
6. Locke, Two treatises of Government (1690).docx
7. Montesquieu, Rousseau, Voltaire.pptx
8. Den amerikanske revolution, elev.docx
Artikel, hvad har værdier med integration at gøre.docx
Lidt noter om Ziehe.docx
Luk samfundet op s.67-74
Luk samfundet op
Integration og integrationsmål, tekst.pdf
Opgave. Integrationsstrategier.docx
9. Uafhængighedserklæringen, undersøgelse.docx.pdf
Medbring bogen "Religion - kort og godt". Grupperne fra sidst må gerne forberede sig på at skulle læse deres omskrivning af "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" højt i klassen.
Country comparison tool
Hofstede og kulturdimensioner.pptx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Kapitel 1.pdf
1. Frem til 1960.pptx
HUSK bogen "Religion - kort og godt"
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kulturmøder
Det første flerfaglige forløb i KS.
I samfundsfag har vi sat fokus på integration, hvad integration er, hvad der skaber integration og kulturmødet i minoritetens perspektiv, særligt i et sociologisk perspektiv.
Centrale begreber i forløbet:
- Samfundstyper: traditionelle, moderne og senmoderne
- Socialisering
- Integrationsformer: Segregation, assimilation, pluralistisk integration
- Identitetsformer: Rene identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet
- Hofstedes kulturdimensioner
- Honneths anerkendelsesbegreb
- Fordomme og stereotyper
- Ideologi og integration
Indhold
Kernestof:
CFU-login
Luk samfundet op s.63-67
Samfundstyper.docx
Husk bogen
3. Den franske enevælde.pptx
Bryld, Verden før 1914, Systime; sider: 183-189, 192-199, 205-211
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
4. billedeanalyse, skema.docx
4. Portræt af Ludvig d. 14 (1701).docx
4. Eksempel på billedanalyse.docx
4. Enevældens iscenesættelse.pptx
5. Naturretten og oplysningsideerne.docx
5. Enevælde og oplysning.pptx
Husk at medbringe bogen "Religion - kort og godt"
Kildeanalyseark.docx
6. Manchet til Two Treatises of Government.docx
6. Locke, Two treatises of Government (1690).docx
7. Montesquieu, Rousseau, Voltaire.pptx
8. Den amerikanske revolution, elev.docx
Artikel, hvad har værdier med integration at gøre.docx
Lidt noter om Ziehe.docx
Luk samfundet op s.67-74
Luk samfundet op
Integration og integrationsmål, tekst.pdf
Opgave. Integrationsstrategier.docx
9. Uafhængighedserklæringen, undersøgelse.docx.pdf
Afsnit
Medbring bogen "Religion - kort og godt". Grupperne fra sidst må gerne forberede sig på at skulle læse deres omskrivning af "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" højt i klassen.
Titel
Country comparison tool
Hofstede og kulturdimensioner.pptx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Kapitel 1.pdf
1. Frem til 1960.pptx
HUSK bogen "Religion - kort og godt"
Medbring "Religion - kort og godt"
Noteark, Identiteter og anerkendelse.docx
Kapitel 2.pdf
2. Indvandrere som arbejdstagere (1967-73).pptx
Generationen | DR LYD
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Medbring høretelefoner
3. Oliekrise og Jordskredsvalg, elev.docx
Kapitel 3.pdf
4. Læsespørgsmål s. 48-50, elev.docx
4. Artikel fra Berlingske 1976.docx
fri eller fortabt - kompendium.pdf
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
Ideologier og integration.docx
Frederik Vad har sat integrationsdebatten i kog. Men hvad var det egentlig, han sagde? Se videoen her - Altinget
5. Analyse af Gnags, Danmark.docx
Den ny indvandring af Nikolajsen og Ohnesorge (2021); sider: 62-68, 77, 84-86, 100-101, 105-109
5. Debatten i 1980'erne.pptx
Husk bogen :-)
’De spiser ikke aftensmad ligesom os’
Den fulde onkel om britiske forhold.docx
6. Arbejdsark, elev.docx
Husk bogen "Religion - kort og godt"
Microsoft Forms
Danske Ali: Jeg siger, jeg er fra Irak
Frikadelle-krig: Derfor SKAL børnehaven servere svinekød
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
7. Efter 9.11.pptx
DRTV - Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark
8. Spørgsmål til dr dokumentar afsnit 6.docx
Projektmateriale - Kulturmøder 2025.docx
Første KS projekt.pptx
Medbring grundbog til samf
Plan for blokken:
Husk bogen "Religion - kort og godt" samt andre materialer.
skabelon-til-ks-synopsis-skriv-din-synopsis-i-dette-dokument.doc
Mundtligt oplæg, KS projekt 1.pptx
Oplæg, KS projekt 1.r..png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 55
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Indvandringens historie (kulturmøder)
Forløbet er en del af første fællesfaglige forløb i KS under temaet kulturmøder.
Forløbet har fokuseret på de lange linjer i dansk indvandrings historie med fokus på perioden fra 1960'erne til 2001.
Her har vi set på tendenser og brud i de enkelte årtier, der har påvirket udlændingedebatten i Danmark.
I KS projektet skulle de undersøge følgende spørgsmål:
Problemformulering:
“Hvilke udfordringer møder indvandrere, når de skal integreres i det danske samfund, og hvordan tackler de disse udfordringer?”
PROBLEMSTILLINGER:
- Hvem er indvandrerne - hvor kommer de fra, hvornår og hvorfor?
- Hvordan har danskernes holdning til indvandrere ændret sig fra 1960’erne til nu?
- På hvilke måder prøver indvandrere at forholde sig til de udfordringer, som integrationen giver?
I projektugen var klassen på ekskursion til Gellerupparken i Århus, hvor vi besøgte Fredens Moske og Gellerup Kirke.
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Kapitel 1.pdf
1. Frem til 1960.pptx
Husk at medbringe bogen "Religion - kort og godt"
HUSK bogen "Religion - kort og godt"
Medbring "Religion - kort og godt"
Noteark, Identiteter og anerkendelse.docx
Husk bogen
Kapitel 2.pdf
2. Indvandrere som arbejdstagere (1967-73).pptx
Generationen | DR LYD
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Medbring høretelefoner
3. Oliekrise og Jordskredsvalg, elev.docx
Kapitel 3.pdf
Kildeanalyseark.docx
4. Læsespørgsmål s. 48-50, elev.docx
4. Artikel fra Berlingske 1976.docx
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
fri eller fortabt - kompendium.pdf
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
Ideologier og integration.docx
Frederik Vad har sat integrationsdebatten i kog. Men hvad var det egentlig, han sagde? Se videoen her - Altinget
5. Analyse af Gnags, Danmark.docx
Den ny indvandring af Nikolajsen og Ohnesorge (2021); sider: 62-68, 77, 84-86, 100-101, 105-109
5. Debatten i 1980'erne.pptx
Husk bogen :-)
’De spiser ikke aftensmad ligesom os’
Den fulde onkel om britiske forhold.docx
6. Arbejdsark, elev.docx
Afsnit
Husk bogen "Religion - kort og godt"
Microsoft Forms
Danske Ali: Jeg siger, jeg er fra Irak
Frikadelle-krig: Derfor SKAL børnehaven servere svinekød
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
7. Efter 9.11.pptx
DRTV - Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark
8. Spørgsmål til dr dokumentar afsnit 6.docx
Projektmateriale - Kulturmøder 2025.docx
Første KS projekt.pptx
Medbring grundbog til samf
Plan for blokken:
Husk bogen "Religion - kort og godt" samt andre materialer.
skabelon-til-ks-synopsis-skriv-din-synopsis-i-dette-dokument.doc
Mundtligt oplæg, KS projekt 1.pptx
Oplæg, KS projekt 1.r..png
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Islam (KS: Kulturmøder)
Islam
Islamforløb i religion som del af et flerfagligt KS-forløb under overskriften ”Kulturmøder”.
Forløbet er struktureret efter Ninian Smarts syv dimensioner.
Forløbet har arbejdet med følgende kernestofområde:
- Islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster.
- Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.
- Religionsfaglige metoder.
FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark (…)
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner (…) samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning.
MATERIALE
Kapitel om islam i ”Religion – kort og godt” af Allan Poulsen s. 121-145
Hadith om Muhammeds udseende kopieret fra Kopieret fra Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, Systime ebog
Koranuddrag om gud:
- Sura 1, 1-7
- Sura 4, 79
Tre hadither kopieret fra Andreasen m.fl. ”Mennesket og magterne” (2006) s. 101 og 104
- Hvordan være sikker på at komme i paradis?
- Om grænserne for det tilladte.
- Om tilgivelse
https://www.islam.dk/skal-eller-skal-ikke/
”Er det islamisk set tilladt at ryge”, eksempel på internetfatwa
Om muslimske idealtyper (traditionalist, modernist, sekularist, fundamentalist) kopieret fra ”Grundbog til religion C”, Systime ebog
Præsentation af Demokratiske Muslimer (uddrag)
Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet (uddrag)
Begreberne minimalisme og maksimalisme
Klip fra udsendelsen ”Hvad betyder det at være … muslim”
Tv-udsendelse: "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka"
Statistik vedr. muslimer i Danmark kopieret fra ”Grundbog til religion C”, Systime ebog
Genstande: Et bedetæppe, en bedekrans, wudu-strømper, et kompas, en meget lille koran
Klip fra udsendelsen ”Reformisten – den kvindelige imam”
Matrixgruppearbejde:
- Aminah Tønnsen: ”Tørklædet er malplaceret i Danmark” (uddrag)
- Fatih Alev: ”Guds påbud at kvinder skal dække sig til” (uddrag)
- ”Dansk model med hijab” (uddrag)
Projektmateriale til flerfaglig KS-prøve om ”Kulturmøder”
Indhold
Kernestof:
Medbring "Religion - kort og godt"
Noteark, Identiteter og anerkendelse.docx
Husk bogen
Kapitel 2.pdf
2. Indvandrere som arbejdstagere (1967-73).pptx
Generationen | DR LYD
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
Medbring høretelefoner
3. Oliekrise og Jordskredsvalg, elev.docx
Kapitel 3.pdf
Kildeanalyseark.docx
4. Læsespørgsmål s. 48-50, elev.docx
4. Artikel fra Berlingske 1976.docx
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
fri eller fortabt - kompendium.pdf
De nationale målsætninger — Integrationsbarometer
Ideologier og integration.docx
Frederik Vad har sat integrationsdebatten i kog. Men hvad var det egentlig, han sagde? Se videoen her - Altinget
5. Analyse af Gnags, Danmark.docx
Den ny indvandring af Nikolajsen og Ohnesorge (2021); sider: 62-68, 77, 84-86, 100-101, 105-109
5. Debatten i 1980'erne.pptx
Husk bogen :-)
’De spiser ikke aftensmad ligesom os’
Den fulde onkel om britiske forhold.docx
6. Arbejdsark, elev.docx
Afsnit
Husk bogen "Religion - kort og godt"
Microsoft Forms
Danske Ali: Jeg siger, jeg er fra Irak
Frikadelle-krig: Derfor SKAL børnehaven servere svinekød
DRTV - Indvandringens historie: Gæsterne der blev
7. Efter 9.11.pptx
DRTV - Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark
8. Spørgsmål til dr dokumentar afsnit 6.docx
Projektmateriale - Kulturmøder 2025.docx
Første KS projekt.pptx
Medbring grundbog til samf
Plan for blokken:
Husk bogen "Religion - kort og godt" samt andre materialer.
skabelon-til-ks-synopsis-skriv-din-synopsis-i-dette-dokument.doc
Mundtligt oplæg, KS projekt 1.pptx
Oplæg, KS projekt 1.r..png
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hinduisme (KS: Indien)
Hinduisme
Hinduismeforløb i religion som del af et flerfagligt KS-forløb under overskriften ”Indien”.
Forløbet er struktureret efter Ninian Smarts syv dimensioner.
Forløbet har arbejdet med følgende kernestofområde:
- Udvalgte sider af yderligere én religion (hinduisme).
- Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.
- Religionsfaglige metoder.
FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i (…) andre lande.
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner (…) samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af (…) global kultur og tænkning.
MATERIALE
”Religion – Kort og godt” af Allan Poulsen, Forlaget Columbus 2018 s. 146-175 (kapitlet om hinduisme).
Undersøgelsesopgave om Indien, hvor eleverne har ledt efter svar på faktaspørgsmål her:
https://globalis.dk/lande/indien
Billeder fra
https://www.religion.dk/hinduisme/billedserie-hinduismen-mangfoldighedens-religion
”Purusha-hymnen” fra Rig Veda.
Kopieret fra ”Hinduisme i Danmark og i verden” af Marianne Qvortrup Fibiger, Aarhus Universitetsforlag 2022 s. 67-68
Uddrag fra to forskellige Upanishade-tekster:
- Maitrayaniya-Upanishad I, 3-4: Krop og forgængelighed
- Brihadaranyaka-Upanishad IV, 4
Klip fra udsendelsen: ”Hvad betyder det at være: Hindu”
Videoanalyse af selvfundne puja-videoer
Uddrag fra Manus Lovbog kap. 10, stk. 4,46, 51-56
Klip fra animeret udgave af Bhagavad Gita
Minileksikon:
- Helligt og profant
- Rent og urent
Genstande fra skolens samling:
- Et puja-sæt
- Mandir (hjemmealter)
- Ganesh-murti (figur af guden Ganesh)
- En aum-figur
- En mala (bedekrans)
- Shiva-murti (figur af guden Shiva)
Tekst af M.S. Golwalkar (hindunationalisme)
Tekst af Gandhi. Uddrag fra ”Hindu Dharma”, 1950.
Om kvindesynet i Indien fra bogen ”Religion på kryds og på tværs” af Bodil Juncker m.fl. Forlaget Columbus s. 58-61. Herunder uddrag fra Mahabharata og Manus Lovbog 9, 2-9.
Tv-udsendelse: "Indefra med Anders Agger: Tamiler", DR
Materiale til projektprøve i KS-forløbet om Indien
Klip fra "Kvinder i Indien. Fra tæsk til chefjob", DR Horisont
Indhold
Kernestof:
Indien - Historie kompendium 2025.pdf
1. Indien under britisk styre.docx
1. Indien under britisk styre.pptx
Kære 2r. Velkommen tilbage efter ferien :-) Jeg glæder mig til at se jer igen. Der er ingen lektier, men medbring bogen "Religion - kort og godt". Vi ses, bedste hilsner fra Laura
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
2. De tre K'er i imperialismen.docx
2. Britisk imperialisme.pptx
2. Imperialisme, for og imod.docx
Kildeanalyseark.docx
Medbring tegninger fra sidst + bogen "Religion - kort og godt"
Kompendium til KS Indien samfundsfag.pdf
Tre første økonomiske mål.docx
Microsoft Forms
Globalis
Mahatma Gandhi (1869-1948) - Indisk politisk leder - Lex
3. Oplæg om Ghandi.docx
image.png
Husk bogen "Religion - kort og godt"
Kompendium
4. Begyndende modstand.docx
5. Vejen mod frihed.pptx
5. Civilulydighedskampagnen s. 61-62.docx
5. Gandhi og ikke-samarbejdskampagnen s. 58-61.docx
Kompendium s.12-20
Arbejdsseddel, fattigdom og ulighed, 26.08.25.docx
DRTV - Ultra Ægte: Ik' så mange penge | Filmen
Fremlæggelse af det sidste spørgsmål Arbejdsseddel, fattigdom og ulighed, 26.08.25.docx
Genlæs teksterne fra sidste modul (mandag). Vi gennemgår dem i starten af timen.
Uddrag fra Manus Lovbog.docx
Kasteløs - og hva' så?
Kompendium s.28-33
Husk bogen: "Religion - kort og godt"
Besvar spørgsmål om kastesystemet fra sidste lektion, hvis du ikke nåede det
Læs s. 163-164 + 173 i ”Religion – kort og godt” og besvar spørgsmålene nedenfor (vi nåede det ikke i sidste time):
I skal være klar til at kunne præsentere jeres Gandhi- eller Golwalkar-tekst. Læs teksterne og besvar spørgsmålene inden timen.
Struktur og aktør.docx
Lave arbejdsarket færdig fra sidste blok
7. Indiens uafhængighed, Bryld (uddrag).docx
7. Materialesøgningsopgave, Indien og Pakistan.docx
Socioøkonomisk og ulighed.docx
Indiens_Kontraster__Demokratiets_Vitalitet_mod_Modis_Jerngreb_o.mp4
Kompendium s.49-52
Værktøjskasse til fimanalyse.docx
Lektion 1. Film, virkelighed og historie | MOOCs | Videreuddannelse
9. Film, virkelighed og historie.docx
Grupper til KS projekt 2.docx
10. Nationsopbygning.docx
10. Det nye Indien.docx
Indien - Projektmateriale til KS-proeveeksamen uge 40 2025 2r 1.docx
Husk at medbringe bogen “Religion - kort og godt”
Skriveportal: KS
Skabelon til KS-synopsis.doc
Husk bogen og materialer til projektet
Selvfundet materiale.docx
Medbring alle de relevante materialer
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Indien - KS sa
Samfundsfag:
I forløbet har vi haft fokus på følgende hovedområder:
- De økonomiske mål: økonomisk vækst og arbejdsløshed. Vi har set på danske forhold og set på, hvordan den økonomiske udvikling er i Indien og hvad det betyder for Indien
- Behovsopfyldelse og levevilkår: Maslows behovspyramide og HDI-indekset
- Fattigdom og ulighed: Absolut og relativ fattigdom. Vi har set på, hvordan fattigdom ser ud i DK, herunder en dokumentar om at være relativ fattig i DK. Vi har set på forskellige mål for fattigdom og ulighed: Gini-koefficient, HDI og MPI. Vi har også set på Bourdieus begreber til at forklare ulighed.
- Vi har berørt forskellige ideologiske syn på ulighed
- Kastesystemet: Vi har set på by/modernitet og land/tradtionelle samfund, herunder læs Tönnies begreber.
- Køn og ligestilling: Vi har arbejdet med forskellige køns-begreber: Den biologiske, den sociale og den konstruktivistiske kønsopfattelse. Vi har set på arbejdsdelingen mellem mænd og kvinder i Danmark. I forhold til ligestilling i Indien har vi set på struktur- og aktørforklaringer.
- Til sidst har vi arbejdet med demokrati, demokratibegreber - repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati. Vi har set på demokratiets tilstand i Indien, blandt andet med korruption som en udfordring.
Indhold
Kernestof:
Indien - Historie kompendium 2025.pdf
1. Indien under britisk styre.docx
1. Indien under britisk styre.pptx
Kære 2r. Velkommen tilbage efter ferien :-) Jeg glæder mig til at se jer igen. Der er ingen lektier, men medbring bogen "Religion - kort og godt". Vi ses, bedste hilsner fra Laura
Medbring bogen "Religion - kort og godt"
2. De tre K'er i imperialismen.docx
2. Britisk imperialisme.pptx
2. Imperialisme, for og imod.docx
Kildeanalyseark.docx
Medbring tegninger fra sidst + bogen "Religion - kort og godt"
Kompendium til KS Indien samfundsfag.pdf
Tre første økonomiske mål.docx
Microsoft Forms
Globalis
Mahatma Gandhi (1869-1948) - Indisk politisk leder - Lex
3. Oplæg om Ghandi.docx
image.png
Husk bogen "Religion - kort og godt"
Kompendium
4. Begyndende modstand.docx
5. Vejen mod frihed.pptx
5. Civilulydighedskampagnen s. 61-62.docx
5. Gandhi og ikke-samarbejdskampagnen s. 58-61.docx
Kompendium s.12-20
Arbejdsseddel, fattigdom og ulighed, 26.08.25.docx
DRTV - Ultra Ægte: Ik' så mange penge | Filmen
Fremlæggelse af det sidste spørgsmål Arbejdsseddel, fattigdom og ulighed, 26.08.25.docx
Genlæs teksterne fra sidste modul (mandag). Vi gennemgår dem i starten af timen.
Uddrag fra Manus Lovbog.docx
Kasteløs - og hva' så?
Kompendium s.28-33
Husk bogen: "Religion - kort og godt"
Besvar spørgsmål om kastesystemet fra sidste lektion, hvis du ikke nåede det
Læs s. 163-164 + 173 i ”Religion – kort og godt” og besvar spørgsmålene nedenfor (vi nåede det ikke i sidste time):
I skal være klar til at kunne præsentere jeres Gandhi- eller Golwalkar-tekst. Læs teksterne og besvar spørgsmålene inden timen.
Struktur og aktør.docx
Lave arbejdsarket færdig fra sidste blok
7. Indiens uafhængighed, Bryld (uddrag).docx
7. Materialesøgningsopgave, Indien og Pakistan.docx
Socioøkonomisk og ulighed.docx
Indiens_Kontraster__Demokratiets_Vitalitet_mod_Modis_Jerngreb_o.mp4
Kompendium s.49-52
Værktøjskasse til fimanalyse.docx
Lektion 1. Film, virkelighed og historie | MOOCs | Videreuddannelse
9. Film, virkelighed og historie.docx
Grupper til KS projekt 2.docx
10. Nationsopbygning.docx
10. Det nye Indien.docx
Indien - Projektmateriale til KS-proeveeksamen uge 40 2025 2r 1.docx
Husk at medbringe bogen “Religion - kort og godt”
Skriveportal: KS
Skabelon til KS-synopsis.doc
Husk bogen og materialer til projektet
Selvfundet materiale.docx
Medbring alle de relevante materialer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Særfagligt forløb: Økonomi og velfærd
Indhold
Kernestof:
kompendium til Økonomi og velfærd 2r 2025.docx
Arbejdsark samfundstrekanten, 07.010.25.docx
Asatro - Kompendium.pdf
Forn Sidrs trosbekendelse.docx
Hvad er folkedrab?
FN's folkedrabskonvention
Løkke holder sig stadig fra at kalde Israels kamphandlinger for folkedrab
Kompendium om velfærdsmodeller
Konjunkturer: Kompendium s.7-9
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581290", "T": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581290", "H": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581290" }