Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Frederik Illum Hansen
|
|
Hold
|
2025 DA/04 (4 da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til dansk - GF
Eleverne introduceres til danskfaget i gymnasiet. De præsenteres for de skønlitterære genrer samt de danskfaglige begreber: fortæller, personkarakteristik, miljø, komposition og fremstillingsformer. Eleverne arbejder induktivt med begreberne i form af kreative øvelser og tekstlæsning. I den skriftlige dimension er der blevet arbejdet med PEE-kæder ifm. analyse og fortolkning af tre forskellige noveller.
Materiale:
- Håndbog til dansk (2024)
- Leif Panduros "Uro i forstæderne" (1962)
- Helle Helles "Fasaner" (1996)
- Pia Juul "opgang" (2001)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De skønlitterære genrer NOTEARK
-
Ingen lektier :-)
-
Uro i forstæderne (Til undervisning, ikke lektier)
-
De skønlitterære hovedgenrer
-
Berettermodellen
-
Egenbetaling af undervisningsmidler - STX alle 1. G - 2025-2028
-
Kom glad og læselystig ! :-)
-
Teorikompendium - 2024 - Grundforløb Dansk
-
Personkarakteristik - noteark
-
Uro i forstæderne. Novelle. OCR-scannet
-
Færdiggør jeres respektive lyriske eller dramatiserede skriverier over "Uro i forstæderne". Koordinér med jeres øvrige gruppemedlemmer.
-
Husk jeres udprintede eksemplar af "Uro i forstæderne".
-
Elevrådsrepræsentanter skal findes
-
Personkarakteristik + PEE-chains
-
Medbring jeres udprintede version af "Uro i forstæderne".
-
Repeter begreberne indenfor personkarakteristik, som I læste om i sidste lektion:
-
Vi skal have fundet én eller to elevrådsrepræsentanter fra klassen. Alle klasser skal have mindst én. Tænk over, om det ikke kunne være noget for dig. Vi snakker mere om dette i klassen.
-
Lav en miljøkarakteristik - PEE-øvelse
-
Pee-kæde-øvelse:
-
Medbring computer + "Uro i forstæderne" + teorikompendiet, som I fik udleveret sidste lektion.
-
Fortæller powerpoint
-
Vi skal have læsebånd i halvdelen af modulet - juhuu :-) Medbring derfor en bog, du har lyst til at læse. Det skal være en fysisk bog og altså ikke en lydbog eller en ibog.
-
Fortællertyper-huskeøvelse
-
Helle Helle - Fasaner
-
Hej alle sammen. Vi arbejder videre med fortællerforhold. I bedes derfor huske computer + "Teorikompendiet". Kom glad.Vi ses :-)
-
Medbring overstregningstusch.
-
Opgang - ARBEJDSSPØRGSMÅL
-
Indre komposition i episke tekster
-
Pia Juul opgang
-
Hej alle sammen. I dag skal vi arbejde med komposition. I skal derfor huske at medbringe jeres teorikompendium. Kom glad :-)
-
Medbring en bog til læsning i 2. halvdel af modulet.
-
Arbejdsspørgsmål til Pia Juuls Opgang
-
Hej alle. Vi arbejder videre med indholdsanalysen af "Opgang" med særligt fokus på kompositionen. Kom glad :-)
-
Husk en bog til læsning i sidste halvdel af modulet.
-
Perspektiveringsøvelse:
-
Hej alle sammen.
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål til "Opgang", som I påbegyndte i onsdags:Arbejdsspørgsmål til Pia Juuls Opgang
-
Genbesøg de arbejdsspørgsmål, I arbejdede med ifm. "Fasaner": Fasaner ARBEJDSSPØRGSMÅL Forsøg at genopleve/huske jeres svar.
-
Medbring jeres udprintede versioner af "Fasaner" og "opgang".
-
Fremstillingsformer
-
Hej alle sammen. I dag skal vi arbejde med fremstillingsformer. Ligeledes skal vi færdiggøre perspektiveringensopgaven vedrørende Opgang og Fasaner.
-
Lav færdig:
-
Medbring en bog til læsning
-
AP1 - Semantiske skemaer - Øvelser
-
AP 1 semantik-kopi Powerpoint baseret på AP-kompendiet
-
Hej alle sammen. Fra i dag og frem mod AP-prøven påbegynder vi arbejdet med AP-Dansk. Det er derfor særligt vigtigt, at du får læst hjemmefra, så læringsudbyttet bliver større og du er klar til at modtage undervisning fra timens begyndelse. Der vil v
-
Læs om "Semantik" frem til første benævnelse af "billedsprog" i AP-kompendiet, side 22-23.Skulle man have forputtet det fysiske kompendium, kan det findes her elektronisk: Samlet kompendium, AP, 2025
-
Medbring AP-kompendiet.
-
Øvelser om billedsprog
-
Billedsprog Powerpoint
-
Hvis du ikke blev færdig, færdiggør da arbejdsopgaverne vedrørende semantik fra sidste undervisning: AP1 - Semantiske skemaer - Øvelser
-
Læs om videre om "billedsprog" frem til "syntaks", side 23-24 i AP-kompendiet.
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse og fortolkning af "Uro i forstæderne"
|
27-08-2025
|
|
Fasaner eller Opgang - AFLEVERING
|
22-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581552",
"T": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581552",
"H": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581552"
}