Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Signe Stougaard
|
|
Hold
|
2025 ma/07 (7 ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lineære funktioner
Resumé:
Eleverne skal i dette forløb arbejde med lineære funktioner. Der vil være særligt fokus på egenskaber ved og anvendelser af denne funktionstype, de fire repræsentationsformer og vekslen mellem disse.
Desuden skal eleverne introduceres til CAS værktøjer Geogebra og Wordmat, men det vil også være et fokus for dette forløb at skabe en opmærksomhed omkring, hvornår man anvender dem. Derfor vil forløbet også omfatte repetition af simple regnestrategier og andre håndholdte metoder.
Faglige mål (kernestof):
De fire repræsentationsformer: Tabel, forskrift, graf og tekst
At tegne lineære funktioner i hånden og vha. Geogebra
At aflæse a og b ud grafen
At aflæse a og b fra tabel
At udregne x og y i hånden og vha. Geogebra
Løsning af ligninger i Wordmat
At opstille en lineær model ud fra tekst
At fortolke a og b i en forskrift
Topunktsformlen med bevis
Lineær regression i Geogebra
Materialer:
Egne materialer
Tilrettelæggelse:
Gruppearbejde, læreroplæg, individuelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Begreber:
- stikprøve og population
- typetal, variationsbredde, største- og mindsteværdi
- hyppighed, frekvens og kumuleret frekvens
- kvartiler, kvartilsæt, median, nedre og øvre kvartil
- søjlediagram, boksplot
- gennemsnit, spredning og varians
- grupperet sæt
- typeinterval
- intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret intervalfrekvens
- histogram, sumkurve og boksplot
- middeltal
Forløbet indeholder en gruppeaflevering med udgangspunkt i selvvalgt problemstilling.
Forløbet er hovedsageligt gennemgået som selvstuderet emne.
Materialer:
Egne noter
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581615",
"T": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581615",
"H": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581615"
}