Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Horsens Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Vibeke Benner
|
|
Hold
|
2025 sa/02 (2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Indvandring og integration
Dette grundforløb har temaet ”indvandring og integration”. Temaet er blevet belyst fra en sociologisk, en økonomisk, en politisk og en metodisk
vinkel. Sociologisk har fokus været på integration og socialisering, identitetsdannelse, integrationsstrategier og social arv ved Bourdieu.
Økonomisk er det blevet behandlet, hvordan velfærdsstaten gennem velfærdstrekanten og velfærdsmodeller influerer integration.
Politisk er ideologier, politiske akser og politiske partier blevet undersøgt.
Metodisk har eleverne lavet et mini-projekt, hvor de har prøvet kvalitativ metode gennem egne interview og kvantitativ metode gennem statistik- og rapportlæsning.
KERNESTOF
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonom
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.
BEGREBER:
Indvandring (Indvandrere: immigranter, flygtninge, asylansøgere. andre begreber: emigration, 2. generationsindvandrere)
Vestlige, ikke-vestlige, MENAPT-lande
Integration
Ligestilling
Socialiseringsprocessen: normer, værdier og adfærdsmønstre.
- Formelle normer
- Uformelle normer
- Social kontrol (sanktioner)
- Internalisering
Primær socialisering.
Sekundær socialisering
Referencegrupper
Dobbeltsocialisering.
Roller og rollekonflikt
Tre integrationsstrategier: Assimilation, integration, segregation
Bourdieu: Habitus: Kulturel kapital, social kapital og økonomisk kapital
Social arv
Velfærdstrekanten: stat, marked og civilsamfund
Velfærdsmodeller: Universel (socialdemokratisk), selektiv (konservativ) og residuel (liberal)
Ideologier: Sociologi, konservatisme og liberalisme (socialliberalisme og grøn ideologi)
Fordelingspolitik og Værdipolitik (venstre/højreakser, rød og blå blok samt gul og grøn blok)
Politiske partier (rollespil)
7 kriterier for god integration
Metode: Kvalitativ og kvantitativ metode(empiri)
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
MATERIALER
Forløbskompendium fra følgende grundbøger
Fri eller fortabt s.18-22, 126-132, 140-142.
Fri eller fortabt? Ibog. Kapitel 8 Multikultur. Afsnit 8.2 (uddrag).
Luk samfundet op 4. udgave s.86-89, s.91-94.
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 5 Politiske ideologier. Afsnit 5.5 Ideologiske forgreninger (uddrag)
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 5 Politiske ideologier. Afsnit 5.8 Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik (uddrag)
Luk samfundet op! (ibog, 2024) Kapitel 9 Velfærdsstat eller konkurrencestat? Afsnit 9.2 Velfærdstrekanten – borgernes forskellige veje til velfærd.
Samfundsfag C (ibog, 2022). Systime. Kapitel 21 Samfundsfaglig metode (Uddrag)
Samf C – din samfundsfagsbog (2017) Kapitel 6 Ideologier og partier. Afsnit 6.2 De klassiske ideologier.
Artikler
Artikel: ”Står velfærdsstaten i vejen for en løsning på flygtningekrisen” fra Information (https://www.information.dk/kultur/2016/07/staarvelfaerdsstaten-vejen-loesning-paa-flygtningekrisen)
Videoer
Frederik Vads tale i Folketingssalen om integration. Link til Folketings TV: https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20231/salen/74.aspx?from=05-04-2024&to=05-04-2024&selectedMeetingType=Salen&committee=&as=1#player Tast 09:41:46 (42:30) ind og “Gå til klokkeslæt”. Talen varer 6 min til
09:47:48 (48:32)
Youtube video: ’Normer’. Sex og samfund: https://www.youtube.com/watch?v=mJWiRMx6LTg&t=16s
Tv-program: ”Ghettostjerner”, afsnit 3, Jeg vil også have huen på. DR, 28 min. https://www.dr.dk/drtv/serie/ghettostjerner_223371
Andet
”Indvandrere i Danmark 2023” af Danmarks Statistik. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/Publikationer/VisPub?cid=47883
Partivideoer fra Luk Samfundet Op! iBog: Kapitel 5: Politiske ideologier. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376
Racismeeksperimentet, på mit CFU. (40min) https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=racisme%20eksperimentet&orderby=title&SearchID=0acb7e67-0fd6-48a1-a2ea-228eee4da9fc&index=1
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KOMPENDIUM Grundforløb samfundsfag 2025.pdf
-
Frederik Vad har sat integrationsdebatten i kog. Men hvad var det egentlig, han sagde? Se videoen her - Altinget
-
02 Øvelse 2. Artikelarbejde.pdf
-
Normer
-
Side 2-7 i kompendiet, som I fik i den første lektion. Når du har læst lektien, skal du have en ide om, hvad "socialisering" er, du behøver ikke at kunne det i detaljer.
-
03 Opgave. Integrationsstrategier.pdf
-
Titel
-
I skal læser materialet til modul 3 i dag, du skal kun læse frem til "Integration" side 10
-
HUSK at lave jeres interviews:)
-
I skal læse de to sider til modul 4, der handler om anerkendelse
-
RacismeEksperimentet fra TV2 Echo 2023
-
05 Introduktion til tv-programmet Ghettostjerner.pdf
-
I skal kikke på materialet til modul 5 "Social arv og Bourdieu". Vi arbejder med det på timen, så du behøver kun at have en ide om, hvad det handler om:)
-
Du skal læse materialet til modul 6.Overvej hvor du møder "markedet, staten og civilsamfundet" i din hverdag
-
06 Artikel - Står velfærdsstaten i vejen for en løsning på fl ygtningekrisen.pdf
-
Læs det korte modul “07 Den gode integration og
-
07 Danmarks Statistik - rapport Indvandrere i Danmark 2023.pdf
-
image.png
-
08 Metode.pptx
-
Du skal læse i kompendier til modul 9, her skal du læse side 26-29, så du ved hvad en ideologi er, oghvad liberalisme, konservatisme og socialisme er. Resten af modulet skal I læse på klassen.
-
10 Test dig selv - hvor ligger du på akserne.pdf
-
Du skal læse materialet til modul 10. Det vigtige er her, hvad "fordelingspolitik" og "Værdipolitik" er.
-
FILM: Hvad siger politikerne om deres egen politiske ideologi? | LUK SAMFUNDET OP!
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
11 De danske partier - liste.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581970",
"T": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581970",
"H": "/lectio/1202/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75190581970"
}