X - Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Lise Hedelund Danielsen, Martin Fog-Nielsen
Hold
2024 ks/q (
1q ks
,
1q ks hi
,
1q ks sa
,
2q ks
,
2q ks hi
,
2q ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
SF1 Demokrati og styreformer gennem tiden
Titel 2
SF 2 (historie) Amerikansk identitet
Titel 3
SF1 Politik i Danmark
Titel 4
SF 3 Nazisme og Holocaust
Titel 5
FF1 Identitet (samfundsfag)
Titel 6
FF1 Identitet (historie)
Titel 7
FF2: Kulturmøder (samfundsfag)
Titel 8
FF2 Kulturmøder (historie)
Titel 9
FF3 Det gode samfund (samfundsfag)
Titel 10
FF3 Det gode samfund (historie)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
SF1 Demokrati og styreformer gennem tiden
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om styreformer og demokrati og ser dokumentaren "Stem på mig", DR 2007.
1hf hi demokrati og styreformer, materiale.docx
Læsefokus (besvares mens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen)
Klimamåling
Kronik Thukydids fælde Derfor er krig mellem Kina og USA mere sandsynlig, end du tror, Berlingske 15.05.18.docx
Medbring høretelefoner
DRTV - Civilisationernes storhed og fald: Byer og imperier
Læsefokus - besvares hjemme imens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen:
Vores verdenshistorie 1 s. 60-77.pdf
Se dokumentaren færdig - fra 28:43 og frem: DRTV - Civilisationernes storhed og fald: Byer og imperier
Skriv fem centrale pointer ned mens du ser dokumentaren og upload under elevfeedback før lektionen.
1q ks hi kejsertiden.docx
MHH Forfatning en blandet landhandel + arbejdsspørgsmål.docx
Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i oldtidens Athen.pdf
Enevælde og oplysning fra Civilisationernes verdenshistorie.docx
Læsefokus - besvares mens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
SF 2 (historie) Amerikansk identitet
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier
USA's tilblivelse; sider: 10-18, 28-32, 36-40
Lektion 2 den puritanske arv .docx
USAs tilblivelse lektion 2 Amerikansk værdikamp og puritanerne.pdf
Lektion 3 Exceptionalisme og den puritanske arv.docx
USA's tilblivelse s. 36-40, 47-48.pdf
Lektion 4 på vej mod uafhængigheden.docx
CFU-login
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx
Vi starter med at samle op på de to kilder om puritanerne fra i går - tekst 1.8 og 1.9 s. 47-48
HUSK at medbringe USA's tilblivelse: Luqman, Mathilde, Michelle, Vanessa, William, Zakaria
Lektion 5 Den amerikanske uafhængighed og forfatning.docx
Læsefokus (besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen)
Lektion 6 indvandringen til Amerika i 1800tallet.docx
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx
DRTV - Rejsen til Amerika - de danske udvandrere
Besvar de to spørgsmål til kilde 75 s. 6-7 i worddokumentet - fra timen igår (og upload under elevfeedback før lektionen):
Lektion 8 Manifest Destiny og Frontiertesen.docx
Lektion 9 Indianerne.docx
Lektion 9 Indianerne med grupper.docx
12 years a slave
Nedskriv fem pointer om slaveriet fra dagens lektie og upload under elevfeedback før lektionen.
Afsnit
Ingen lektier - vi ser filmen færdig :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SF1 Politik i Danmark
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til lektion 1 - Liberalisme.docx
Luk samfundet op 3. udgave side 108-123.pdf
Læs s. 108-112 i Luk samfundet op (se pdf) og besvar følgende:
KG indefra 25 - samfundsfaglig metode og spørgsmål til interview.pptx
Ingen lektier :)
image.png
Vi arbejder med arbejdsarket i timen: Lektion 2 Arbejdsark til konservatisme og socialisme.docx
Grupper til "tegn en ideologi":
Kritik af manglende fokus på rygning: Sæt aldersgrænsen op og hæv prisen på cigaretter
Udfyld arbejdsarket bedst muligt individuelt og upload under elevfeedback senest kl. 11.20. Arbejdsark til Lektion 3 Ideologiske forgreninger.docx
I skal arbejde virtuelt i dag. Udfyld arbejdsarket nederst individuelt. I må gerne snakke sammen om besvarelserne, men alle skal udfylde og uploade eget ark. Manglende eller meget mangelfuld besvarelse giver fravær. Upload senest 11.20
DRTV - Debatten: Skal staten passe sig selv?
Arbejdsark til lektion 4 Skal staten passe sig selv.docx
Lægeforeningen vil sætte ind over for den danske drukkultur Der er typisk tale om impulskøb, hvor rusen allerede er godt i gang, Politiken 28.11.2024.docx
Arbejdsark til virtuel undervisning: Lektion 5 Arbejdsark om de politiske partier siderne 118-123 VIRTUEL UNDERVISNING.docx
Læsefokus (Besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen):
"Trumps tale var et opgør med demokratiet, som vi kender det", Berlingske 22.01.25
"Luk Samfundet Op", 3.udgave; sider: 127-131, 138-142, 147-154
Vi arbejder med arbejdsarket i timen: Lektion 6 Hvad er demokrati Arbejdsark til Luk samfundet på siderne 127-131.docx
Luk samfundet op 3. udgave side 125-155.pdf
Udfyld nedenstående skema imens I læser (upload under elevfeedback før lektionen)
Vi arbejder med arbejdsarket i timen: Lektion 9 Arbejdsark om demokratisk deltagelse.docx
”Indfør medborgerskab og dannelse som et obligatorisk fag i folkeskolen”, Berlingske 19.09.24
DRTV - Stockholms blodige bandekrig: Vejen ind
Læsefokus: Forklar følgende begreber og upload under elevfeedback før lektionen: Statsborger, medborger, modborger, rettigheder og pligter.
Luk samfundet op 4. udgave s. 160-66 Politisk deltagelse på sociale medier.pdf
Upload svar under elevfeedback før lektionen: Lektion 10 Sociale medier og politik.docx
Vi udfylder begrebsarket i timen: 1q ks sa Politik begrebsark.docx
Medbring noter, pdf'er mm. fra forløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
SF 3 Nazisme og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Kilde: W. "Wilsons fredsmål", 1919
Kilde: "Regnskabet gøres op" af George Clemenceau, 1919
Nazisme 1 Fredens betingelser side52-56.pdf
Læsefokus spørgsmål til lektien (upload under elevfeedback før lektionen)
Ten Minute History - The Weimar Republic and Nazi Germany (Short Documentary)
Lektion 2 Weimarrepublikken.pptx
Nazisme 2 Weimar side 74-78.pdf
Læsefokus spørgsmål til lektien (uploades under elevfeedback før lektionen)
Lektion 3 den nazistiske magtovertagelse.pptx
Nazisme 3 Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse side 78-82.pdf
Læse fokus spørgsmål
Nazisme 4 Den nazistiske ideologi s. 82-86.pdf
Læsefokus - besvar hjemme imens du læser:
image.png
Lektion 4 den nazistiske ideologi.pptx
Nazisme 5 Fællesskab side 86-89.pdf
Jøden og arieren
Ingen lektier :)
Quizlet - Holocaust
Lektion 7 Holocaust.pptx
Nazisme 6 Holocaust side 119-123.pdf
Folkedrab og dets aktører.pptx
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
The zone of interest
Ingen lektier i dag :)
Brud på folkedrabskonventionen.pptx
Hotel Rwanda
Film i historie fra Rwandabogen.pdf
Attentat, hadekampagne og massakrer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
FF1 Identitet (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 1 Kønsroller og ligestilling.docx
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 11-17, 29-37, 53-58, 61-78, 86-99
Læsefokus (besvares hjemme og uploades før lektionen)
Luk samfundet op 4. udg. s. 10-17.pdf
image.png
Familien er blevet et projekt. Og den fylder mere end tidligere
Lektion 2 socialisering og familie.docx
Luk samfundet op 4. udg. s. 29-37.pdf
Luk samfundet op 4. udg. s. 61-78.pdf
Lektion 3 Det traditionelle og moderne samfund.docx
Debat Beklager drenge Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet, JP 08.09.24.pdf
Zein – Luqman
DRTV - Fortidens hemmeligheder
Vi arbejder med arbejdsarket i timen: Lektion 4 Giddens og Brinkmann.docx
Brinkmann i Deadline 03.01.2023: Deadline 03.01.2023
Workshop for elever.docx
Presset ungdom | Se dokumentaren her | TV 2 Play
Lektion 5 Ziehe og det senmoderne samfund.docx
Læsefokus (besvares mens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen)
Lektion 6 Goffman og sociale medier.docx
DRTV - FOMO
Lektion 8 Social arv 1.docx
KS dag 1 Identitet.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
FF1 Identitet (historie)
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Lektion 1 Den enevældige stat.docx
Vores Danmarkshistorie; sider: 111-117, 127-137, 159-170, 200-205, 242-247, 254-269
Peter Frederiksen, Columbus, 2021, 2. oplag.
Lav en liste over ca. 10 ord/begreber/pointer der er vigtige i lektien. (skal afleveres under elevfeedback før lektionen)
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet
image.png
DRTV - Dengang vi var bønder: Frie bønder, 1750-1840
Vores Danmarkshistorie s. 127-137 Landboreformerne.pdf
Ingen lektier :)
Historieopgaven 2025.pptx
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Frederiksen, Vores Danmarkshistorie; sider: 138-145, 150-156
1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F"er"
Upload jeres redegørelser fra sidst under elevfeedback før lektionen
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Rababerdrenge mod panserbasser, 1880-1900
VALG AF EMNE TIL HO: I denne time skal I fortælle mig hvilket emne I vælger at skrive om til historieopgaven
Lektion 7 bevægelser i 1800-tallet.docx
Vores Danmarkshistorie s. 164-170 Bevægelser.pdf
DRTV - Dengang vi var bønder: Andelsbønder, 1880-1905
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Kvindelig valgret 1849-1915
Lektion 8 arbejdsark Kvinders muligheder og mikrohistorie.docx
HO Opgaveformulering identitetsdannelse kvindekamp.docx
HO Opgaveformulering Udvandringen til Amerika.docx
HO Opgaveformulering Nazismen og magtovertagelsen.docx
Vores Danmarkshistorie s200-205 Kvinder og mikrohistorie.pdf
Lektion 9 arbejdsplan Mellem det trad og det moderne.docx
Præsenter det overordnede emne – hvem, hvad, hvornår, hvorfor?
Vores Danmarkshistorie s. 254-262 Ungdomsoprør.pdf
Dansegarderoben - Se det storslåede drama her - TV 2 Play
VU Historieopgavens elementer.pptx .pptx
Medbring computer + dit materiale til HO - I skal i gang med opgaven!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF2: Kulturmøder (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:
Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx
Hartmann og den danske model: Globalisering
Lektion 1 Globalisering.docx
Explainer
Ingen lektier - vi læser på timen :)
Lektion 2 Kulturel kode og socialisering.docx
Danskerne i Japan
Indvandrere i Danmark 2024
Lektion 4. Integration under pres.docx
Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
image.png
Arbejdsmarked: Gruppe 1 og 2
Kampen om mig: Opgøret med ghettoen
Liste over parallelsamfund.pdf
Lektion 5. Parallelsamfund.docx
Læs s. 136-140 i uddraget Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Ghetto | Se dokumentaren her | TV 2 Play
Artikel: Lektor: Ghetto-dokumentar sætter et nødvendigt fokus på religiøse råd. Men et forbud er ikke vejen frem, Altinget 14.04.2025
Lektion 6. Parallelsamfund II.docx
Ingen lektier i dag :)
Frederik Vad (S) tale i Folketinget om mellemøstlig indvandring 8.april 2024
Arbejdsark: Lektion 7. Honneth og teorien om anerkendelse.docx
Lektion 8. Medborger og modborgerskab.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF2 Kulturmøder (historie)
Indhold
Kernestof:
Imperialismen fra i-bogen Fokus 2.docx
Lektion 1 Imperialisme1 .docx
Kilde: "Cecil Rhodes om den engelske imperialisme (1870)", uddrag
Ingen lektier - vi læser på timen!
A Brief History of The Scramble For Africa
Lektion 2 Imperialismen 2 Indien, Kina og Afrikas imperialisering .docx
Kilde: "Traktat med Kongen af Benin 26. marts 1892"
Færdiggør arbejdet med kilden fra i går og upload under elevfeedback før lektionen:
image.png
Dokumentar: Racismens historie ( 2 )
Kipling Hvid mands byrde.docx
Globalisering og afkolonisering, uddrag fra Fokus 3 s. 76-80, 85-86, 88-91.pdf
Dokumentar: Indiens historie (6): Frihed og uafhængighed, DR2 2010
Frihed og uafhængighed
Afkolonisering fra Verden efter 1914 med fokus på Indien.pdf
Læsefokus (besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen)
Indvandringens historie (5:6): Gæsterne der blev
Den ny indvandring uddrag af kap. 2-5.docx
2q Indvandring 3.pdf
Dokumentar - "Gæsterne der blev" - besvar og upload under elevfeedback før lektionen:
Ishøjs borgmester, Per Madsen (S), om indvandring i Berlingske Tidende 1976 – Danmarkshistorien | Lex
DRTV - Indvandringens historie: Politiske flygtninge til Danmark
Læsefokus (besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen):
Kilde: Kilde 20: Dansk Folkepartis årsmøde, 1999 | Den ny indvandring
Læsefokus (besvares imens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen)
Genstart | Så kom da | Lyt som podcast | DR LYD
Indvandring til Danmark, efter 1945 – Danmarkshistorien | Lex
2q Opsummering og overblik.docx
Ingen lektier i dag :)
2q Enkeltfaglig eksamensøvelse Indvandringshistorie.docx
Historie B eksamen.docx
Medbring jeres noter fra forløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF3 Det gode samfund (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 167-192, 196-209, 211-217
Læsefokus (besvares hjemme imens I læser og uploades under elevfeedback før lektionen)
image.png
Regeringen fjerner afgifter på slik og chokolade – eksperter kalder det "tudetosset"
Arbejdsark til lektion 2 Stat - marked og civilsamfund.docx
Læsefokus - besvar før lektionen og upload under elevfeedback:
Arbejdsark til lektion 4 - interne udfordringer .docx
Farvelfærd
Forsker slår alarm: Velfærdssamfundet er 'anorektisk' og 'overophedet'
Vi starter timen med at samle op på de interne udfordringer fra sidst, så hvis du ikke har helt styr på dem, skal du få det inden timen (se arbejdsark 21.10) - upload tabellen under elevfeedback før lektionen.
Rekordmange seniorer bliver ved med at arbejde - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Arbejdsark til lektion 6 - løsninger på velfærdsstatens udfordringer.docx
Medbring gerne farver/tuscher eller andet til at tegne med.
Arbejdsark til lektion 8 - Mål for en god økonomi.docx
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
Arbejdsark til lektion 9 Økonomiske politikker.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
FF3 Det gode samfund (historie)
Indhold
Kernestof:
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Med ondt skal ondt fordrives, 1800- 1840
Velfærdsstatens rødder (Fra Veje til velfærdsstaten).pdf
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Uddrag fra Danmarks historie i et globalt perspektiv om fattige i 1800tallet.pdf
Besøg på fattiganstalter 1887, 2. udgave.pdf
Læs de to kildetekster og lav en kildeidentifikation af kilderne (Hvem, hvad, hvornår, hvor). Upload under elevfeedback før lektionen.
God tone i alle livsforhold - borgerskabet, OCR.pdf
Færdiggør arbejdet med kilden fra igår (Tikøb-teksten) og upload under elevfeedback:
image.png
Steincke En demokratisk forsørgelseslovgivning, 1915.docx
Kanslergadeforliget fra Veje til velfærdsstaten.pdf
I den bedste mening - Gutterne fra Livø (2:5)
De uønskede, introduktion.pdf
Hvad er racehygiejne + kildetekster.pdf
Sidste runde af TrivselsLUP-undersøgelsen.Undersøgelsen blev igangsat i sensommeren 2023 og har indtil videre strakt sig over to år, hvor vi har fulgt nye elevers deltagelse på og oplevelser af deres ungdomsuddannelse.
Reglement_Svendborg.pdf
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
Vi tjener mere 1958.pdf
Velfærdsstatens gulalder fra Veje til velfærdsstaten.docx
Læsefokus - besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen:
DKOEKOFigur-1nyUdklip--png
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Lektion 8: Kvindeliv og kønsroller
Kvinder på arbejdsmarkedet.docx
Eksamensøvelse, Lembourn og Sørensen.pdf
Eksamensøvelse, Det gode samfund.docx
Ingen lektier - vi læser og laver øvelsen i timen.
Velfærd fra vugge til grav: En god begyndelse
Velfærd fra danskernes akademi: Velfærdsstaten
Lektion 8: Velfærdsstaten
Opsamling, Det gode samfund.docx
Miniforedrag - Velfærdsstaten
Gennemlæs jeres noter fra forløbet og medbring dem til timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445704", "T": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445704", "H": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445704" }