Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jane Nørgaard Jacobsen, Knud Kalf, Louise Holst-Salomonsen, Mette Maja Johannessen
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks hi, 1r ks re, 1r ks sa, 2r ks, 2r ks hi, 2r ks re, 2r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SF1:  Politik i Danmark
Titel 2 Særfagligt religion: Grønlandsk religion
Titel 3 Forløb - FF1 Identitet (samfundsfag)
Titel 4 KS1: Identitet (Religion): Buddhisme
Titel 5 Forløb - FF2: Kulturmøder (samfundsfag)
Titel 6 Forløb - FF3 Det gode samfund (samfundsfag)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Særfagligt religion: Grønlandsk religion

Forløbsbeskrivelse:
Særfagligt forløb. I forløbet har vi fokuseret på inuitreligion i Grønland, vi har undersøgt ritualer og myter, og afslutningsvis perspektiveret til grønlandsk identiet i dag.

Baggrundstekst:
Klaus Engelbrechtsen og Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytolog:
13-17, 31-36,
Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion, s. 36-38, 51-54, 74-81, 82-90
Allan Poulsen: Religion kort og godt s. 35-38

Læste tekster:
Klaus Engelbrechtsen og Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytolog:
De første mennesker (tekst 1)
Den gang for længe, længe siden, da mennesker blev til (tekst 2)
Inuits kosmologi (tekst 3)
Havets moder og havdyrenes oprindelse (19-23)
Månemanden (27-31)
Knud Rasmussen: Sjæl gør dig smuk (s. 143)
Knud Rasmussen: Dyresjælens vandring (s. 145)
H.C. Glan: Inua og Sila
Knud Rasmussen: Taburegler ved fødsel og død (s. 155-157)
Lars Dalager: Førstefangstsritualet (s. 160)
Christian Rosing: Lampeslukningsleg
Peter Freuchten: Polareskimoernes sexmoral


Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion:
T. 20: Otto Sandgreen: Naaja gøres lysende
T.21: Christian Rosing: En angakkoq fortæres og gendannes
T.23: Mitsivarnianga-familiens tupilakker

Websites:

Thilde Thordahl Andersen, 2014: 10 vigtige ting om animisme (https://www.religion.dk/viden/2014-05-07-10-vigtige-ting-om-animisme)

De 10 vigtigste ting om inuitreligion https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion

Tidslinje over Grønland og Danmarks fælles historie: https://www.dr.dk/dr-laer/webfeature/tidslinje-groenland

Om oprindelige folk:
https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=192#c573

DR: Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vilde-ansigtstatoveringer-breder-sig-blandt-groenlaendere-det-er-en-superfed-maade

Podcast: Audiens: Den grønlandske tro: https://www.dr.dk/radio/p1/audiens/audiens-den-groenlandske-tro

Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland - Religion.dk


Dokumentarudsendelser:

Historien om Grønland og Danmark / afsnit 1: Mødet (CFU)


DR2 “Menneskets enestående ritualer” afsnit 3 - drengens første fangst fra 23 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb - FF1 Identitet (samfundsfag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KS1: Identitet (Religion): Buddhisme

Forløbsbeskrivelse:

Del af ks1 / Identitet. Vi har i dette forløb arbejdet med buddhismens grundforestillinger med udgangspunkt i grundbogsmaterialet, Buddhalegenden, Benarestalen og livshjulet. Derudover har vi arbejdet med religionens og religiøsitetens udvikling fra det traditionelle til det senmoderne samfund med særligt fokus på eksempler på senmoderne dansk buddhisme (google-buddhisme).  

Eksempler på gennemgået teori: Ninian Smarts 7 dimensioner, Jens Peter Schjødts religionsmodel, Peter Bergers opfattelse af forholdet imellem samfund, religion og identitet, Arnold van Genneps treleddede ritualstruktur.

Gennemgået materiale.

Madsen, Maria m.fl: KS-bogen. Forlaget Columbus 2015, side 44-46, 52-56

Poulsen, Allan: Religion - kort og godt. Forlaget Columbus 2018, side 35-39, 177-186, 189-191, 193-202, 204-205

Uddrag af ”Little Buddha” / https://www.youtube.com/watch?v=IQkmTDx9big

Religionsnørden: Buddhismens grundlæggende begreber / https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw

DR Den Anden Dimension / https://www.dr.dk/studie/religion/programmer-om-buddhisme

Vis mig din tro afsnit 3/ https://www.dr.dk/studie/religion/vis-mig-din-tro-0

Kernestofområde:

- udvalgte sider af yderligere én religion
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb - FF2: Kulturmøder (samfundsfag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb - FF3 Det gode samfund (samfundsfag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer