Holdet 2s ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Kåre Ørum Andersen, Mette Lau Deichmann, Rasmus Asger Iuul, Rasmus Ejstrup Hedegaard
Hold 2024 ks/s (1s ks, 1s ks hi, 1s ks re, 1s ks sa, 2s ks, 2s ks hi, 2s ks re, 2s ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SF 1 Historie: Antikken - styreformer
Titel 2 SF 2 Historie: USA
Titel 3 SF Religion: Introforløb med Grønlandsk religion
Titel 4 SF 3 Historie: Nazismen
Titel 5 SF1: Politik og demokrati i Danmark
Titel 6 FF1 Historie Identitet
Titel 7 FF 1 Religion Identitet (Buddhisme)
Titel 8 FF1 Identitet (samfundsfag)
Titel 9 FF2 Kulturmøder (historie)
Titel 10 FF2 kulturmøder (samfundsfag)
Titel 11 FF 2: Kulturmøder (religion)
Titel 12 FF3. Det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SF 1 Historie: Antikken - styreformer

Emne fokus:

Med udgangspunkt i antikken og konflikten mellem Athen og Sparta (Thukydids fælde) undersøges styreformer og statsformer; herunder monarki, oligarki og demokrati.

Intro: Why democracy. DR2: Stem på mig
Thukydids fælde Berlingske T.docx & Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe - politikenhistorie.dk
Sparta: Ansigt til ansigt med grækerne, side 66-68 (vedhæftet dokument). Sparta.pdf
Athen: Vores verdenshistorie bd. 1, side 29-34. Græsk på Ribe Katedralskole se under "Historie" og så "Demokratiet i Athen"
Det Athenske DemokratiOPGAVE.docx
Podcast: Thukydids fælde #2: En lang bymur beskyttede Athen mod spartanske krigere, men den defensive strategi fik negative konsekvenser - politikenhistorie.dk
Den Pel. Krig: Det antikke Grækenland. 2. img-814115948-0001.pdf, side 34-54.

Metode: https://kghistorie.dk/82637991/84660565. Kilder om krigens årsag (dokument) Athenernes tale 332 på folkeforsamlingen i Sparta.docx. Populisme i det klassiske Athen af Christopher Herdan Hedetoft) side 1-4.

Vores Verdenshistorie, side 52-67.
Tekst om de tre styreformer, side 73-77 Forfatningsdebatten oversættelse.pdf  Herodot styreformer.docx
Vores verdenshistorie Kejsertiden, side 68-78. Uddrag af film: Det levende Pompeji
Vores Verdenshistorie side 78-84.

Thukydids fælde #4: Historiens måske største vendekåbe hjalp til på begge sider under Den Peloponnesiske Krig - Kongerækken hos Politiken Historie | Podcast on Spotify

Perspektivering: MHH Forfatning en blandet landhandel arbejdsspørgsmål (1).docx Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i oldtidens Athen.pdf

Ca 109 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SF 2 Historie: USA

Emne og fokus:

Forløbet tager udgangspunkt i referencer til antikken med udgangspunkt i Washington DC og byplanen. Der er fokus på overgangen fra kongestyret kolonier til republikken, samt fortællingerne om USA's tilblivelse - herunder erindringshistorie.

Intro: The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
Grundfortællingen om USA: USA's tilblivelse, s. 10-16
Explainer: DRTV - Explainer: Hvorfor har USA et våbenproblem?

USA's tilblivelse: side 17-18 og 28-32 USAs tilblivelse lektion 2 Amerikansk værdikamp og puritanerne.pdf. Kildeteksterne  s. 41-42; tekst 1.2.
USA's tilblivelse, side 36-40 USA_27s tilblivelse s. 36-40, 47-48.pdf. Den puritanske arv og amerikansk exceptionalisme: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=thanksgiving+cartoon&&mid=89C5B897365B41C8AD1289C5B897365B41C8AD12&&FORM=VRDGAR, https://www.youtube.com/watch?v=Fr57MQBfL9k, Norman Rockwells ”Freedom from Want” (1943), Tekst 1.8 side 47 Tekst 1.9 side 48.

Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx. Befolkningstal & KILDE 25: Brev fra Boston & Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx. Explainer: Sæson 2020 – Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav? | DRTV Artikel om USA's forfatning

https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-kan-man-blive-usas-praesident-uden-flertallet-af-alle-stemmerne_211947. Washington DC.docx.
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx. The Statue of Liberty & Ellis Island. KILDE 76: Familien Petersen vælger at udvandre.
https://www.youtube.com/watch?v=CKdwlJRvzhY. Lektion 8 Manifest Destiny og Frontiertesen.docx.

Ca. 70 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SF Religion: Introforløb med Grønlandsk religion

1HF / Lektionsplan / Inuitreligion  

I nedenstående introduktionsforløb omtales 5 ud af Smarts 7 dimensioner (den dogmatiske og institutionelle dimension mangler, da de ikke fylder meget i inuitisk religion). Vær opmærksom på, at nogle af primærkilderne skal hentes ind fra andre bøger i PDF-format, og at der i slutningen af kapitlet i KS-bogen findes en begrebsliste både til grønlandsk religion og til religionsfaget i det hele taget.  

Introduktion til inuitreligion. https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion  TV: Historien om Grønland og Danmark / afsnit 1: Mødet (CFU)
Den mytiske dimension Religion kort og godt s. 27-29. Oprindelsesmyter (obs. fra Inuitisk religion og mytologi)  
1. De første mennesker (tekst 1, s. 13) 2. Den gang for længe, længe siden, da mennesker blev til (tekst 2, s. 14-16)  
Verdensopfattelse og mytens funktion   Flere sider af KS - Grønland s. 116-121 Tekst 3.1: Solen og månen begreber: inua, sila og ateq
KS - Grønland s. 116-121 Grundbegreber. Tekst 3.1.
Religion kort og godt s. 35-38. Medbring også Grønlandsbogen
DR2: “Menneskets enestående ritualer” / afsnit 1: Livets cyklus med arbejdsark.  Den rituelle dimension # 1 Introduktion til Van Genneps ritualanalyse og effekten af ritualer / funktion.
Den rituelle dimension # 2 Ritualer og tabuer  Flere sider af KS - Grønland: s. 125-128. Førstefangsritualet, side 160 Førstefangsritualet, side 160.pdf  Menneskets enestående ritualer afsnit 3, minut 24
Religion kort og godt s. 53-54 + Flere sider af KS - Grønland s. 122-124 Ritualer.pptx Shamanisme Angakkoq.pptx Tekst 3.3
https://www.youtube.com/watch?embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2Fsearch%3Fq%3Dangakok%2Binuit%26sca_esv%3Db055fed9e026be17%26udm%3D7%26biw%3D1272%26bih%3D596%26sxsrf%3DADLYWIJVhWozTGsK_mupKpD0syx9L&source_ve_path=MzY4NDIsMTM5MTE3LDM2ODQyLDM2ODQyLDI4NjY0LDE2NDUwMw&v=fPI2dXcn8Vw&feature=youtu.be
Opgaver magi og tekster fra Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, side 115 og 153-154.
Flere sider af KS - Grønland: s. 135-139
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DRKristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland - Religion.dk
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DR

Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland - Religion.dk

De unge grønlændere | Se online her | DRTV
Læs teksten 3.2 om havets moder side 143-145 Flere sider af KS Grønland.pdf
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf

Ca. 66 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SF 3 Historie: Nazismen

Emne og fokus:

Forløbet er særfagligt forløb om mellemkrigstiden med fokus på nazismen og holocaust.
Se lektioner for PP.

Fredens betingelser: Vores verdenshistorie side52-56.pdf. Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Weimar: Vores verdenshistorie, side 74-78.pdf. øverst (vedhæftet som PDF)
Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse Vores verdenshistorie
side 78-82.
Den nazistiske ideologi Vores verdenshistorie s. 82-86. Ideologiopgave.docx. kilderne i dagens lektie på s. 84 – se kildeintroduktion nederst s. 83. • K-F-K-B Historisk analyse (kildeidentifikation, fortolkning, kildekritik og brugbarhed)
Fællesskabet Vores verdenshistorie s86-89 II.docx
Holocaust Vores verdenshistorie side 119-123. Faser i jødeudryddelsen.docx. Film: Jøden og arieren. Skriveøvelse. Om at skrive en god redegørelse.docx

Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten: https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse.
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _ folkedrab.dk.pdf
Holocaust noter.pdf
Hvad er folkedrab? | folkedrab.dk

Lav redegørelse færdig fra sidste lektion. Læg jeres endelig svar i elevfeedback til denne lektion, ca. en halv side. Brug teksterne Hvad er folkedrab og Hvordan opstår folkedrab - 3 teoretiske bud Folkedrabet og dets aktører II.docx
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _ folkedrab.dk.pdf
Hvad er folkedrab? | folkedrab.dk. Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd | folkedrab.dk

Repetition Hitlers vej til magten. Side 52-57 & 74-82. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123. Peter Frederiksen. Det Tredie Rige, side 37-43. (PDF). P. Frederiksen, kap. 5 magtovertagelsen.pdf. Årsagsforklaringer.
Holocaust side 83-86 og 119-123. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf. Peter Frederiksen. Det Tredie Rige, side 75-81 & 109-111 (PDF) jødeforfølgelserne FASER fra Frederiksen.pdf

Ca. 72 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SF1: Politik og demokrati i Danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 FF1 Historie Identitet

Indgår som særfaglig historieforløb 3 (HI3).

Forløb om identitetsdannelse (i samarbejde med historie, religion og samfundsfag) med fokus på individets identitet i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.

Historie: Fokus på den historiske udvikling med fokus på erhverv og identitetstyper i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.

Nøglebegreber fra det tradtionelle samfund: Feudalisme, landsbyfællesskabet, landboreformer og enevælde.

Nøglebegreber fra det moderne samfund: Industrialisering, urbanisering og klassesamfund.

Nøglebegreber fra det senmoderne samfund: Den anden industrialisering og senmoderne familiestruktur. Desuden fokus på dannelsen af dansk national identitet i 1800-tallet; helstatspatriotisme, nationalliberalisme og demokrati.

Vores danmarkshistorie 139-145.
Vores Danmarkshistorie: side 150-156. Uddrag af  film serie 1864 (7)

Vores danmarkshistorie side 111-117. Historien om Danmark: Sæson 1 – Enevælde og oplysningstid | DRTV. Arbejdsark 3. Den enevældige stat.docx
Vores Danmarkshistorie: side 127-131
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet. Arbejdsark 4. Landbosamfundet og landboreformer.docx
Vores danmarkshistorie side 131-137. Arbejdsark 5. traditionelle samf- Landboreformer .docx

Vores danmarkshistorie, s. 159-164. https://jeopardylabs.com/play/industrialisering-127
Vores Danmarkshistorie, s. 164-170, 176. arbejdsark bevægelse 164-170, 176 II.docx
Vores danmarkshistorie 198-205. Arbejdsark Kvinders muligheder og mikrohistorie.docx

Vores danmarkshistorie, s. 242-247. Arbejdsplan Mellem det trad og det moderne II.docx
486561931_1726917024909617_3500817831154994838_n.jpg
Ungdomsoprør s254-262.docx. Vores danmarkshistorie 254-262.pdf. Ungdomsoprør.pptx.
Vores Danmarkshistorie, s. 263-268. Link https://www.dr.dk/drtv/se/guldkorn_-1973_316330
Vores danmarkshistorie s. 283-284.
Kvindebevægelsen: kvindebevægelsen - Læs om kvindekampens historie - Lex

Educating Ali.pptx & Educating Ali | Lyt her
Materiale til KS dag 1 Identitet.docx

Historieopgaven introduktion, opbygning formalia m.m. Historieopgaven forår 2025.docx Historieopgaven 2025 II.pptx

Ca. 92 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FF 1 Religion Identitet (Buddhisme)


Religion – identitet med fokus på buddhisme

Forløbet har fokus på identitetsdannelse med udgangspunkt i buddhismen herunder eksempler på buddhisme i Danmark.
Eleverne er introduceret til forskellige samfundstyper, hvorefter der vil være fokus på det senmoderne samfund.

- Intro til religion. Tekst Religion og identitetsdannelse fra det traditionelle til det senmoderne samfund.docx
- Intro til buddhisme. Religion kort og godt, side 177-180. Film Buddha fra filmen Little Buddha.
- Buddhalegenden. Bay, Fremmede religioner, side 171-176.
- Buddhistisk tro/dogmatik. Benarestalen og livshjulet. Buddhistiske grundbegreber – samsara, karma, nirvana osv. Religion kort og godt, side 181-186. Skema-spm. budd.begreber2.doc RKG 177-180.pdf
- Religion kort og godt, side 35-39 & 187-102 og 177-181.
- Film 5 skarpe til buddhismen. Quiz til buddhisme.docx
- Dogmatik: Benarestalen
- Religion kort og godt, side 181-192
- Ritualer i buddhismen. Religion kort og godt, side 35-39 & 189-191.
- 3.2.2 Bøn og offer | Buddhisme. Introduktion og tekster
- Religion i det senmoderne samfund. Religion kort og godt, side 193-202; 204-207 og KS-bogen side 44-46. https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
- Google-buddhisme i DK. KS-bogen side 52-56. Sandt/falsk opgave. Artikel: Sådan blev jeg Christian Stadil. Buddha og milliardæren, DR. Christian Stadil
Fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/med-p%C3%A5-moden
Og nøgleordet er: Google-buddhisme.

- Opsamling:
Schjødts religionsmodel.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=JwmaHT7qRW4
https://ateisme.wordpress.com/2009/02/26/irakkere-konverterer-til-kristendom/
https://www.youtube.com/watch?v=mT4JGPwjn8g
https://www.religion.dk/synspunkt/2014-06-27/buddhist-min-stil-er-lidt-mere-vild
- KS-dag. Tekster om google-buddhisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 FF2 Kulturmøder (historie)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 FF2 kulturmøder (samfundsfag)

I dette forløb arbejder vi med globalisering, migration og immigration samt kulturelle forskelle. Hofstedes teori om kultur analyse.
Fokus på dansk indvandring i samspil med religion og historie. Har arbejdes med socialisering og identitet. Herunder integrationsformer: assimilation, integration og segregation. etniske minoriteters identietsstrategier. Forløbet afsluttes med at se på forskellige integrationsudfordringer, ghetto/parallelsamfund og skole.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 FF 2: Kulturmøder (religion)

I dette forløb har vi fokus på islam: Gudsopfattelse, de 5 søjler, religiøse skrifter, islam i praksis, islam og unge muslimer i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 FF3. Det gode samfund

I dette forløb har vi arbejdet med velfærdsstatsmodellerne og især set på den danske model og hvilke udfordringer der er for denne. Vi har talt om hvilke løsninger på velfærdsstatens udfordringer: elementer fra de andre modeller og konkurrencestaten.
Vi startede med udgangspunkt i Maslows behovspyramide, dernæst  det økonomiske kredsløb har vi desuden arbejdet med økonomisk politik: finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik og hvordan de tre politikker kan bruges til at opnå de økonomiske mål og udsvingene i økonomien ved høj- og lavkonjunktur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer