X - Kolding Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Kolding Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2s ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Kåre Ørum Andersen, Mette Lau Deichmann, Rasmus Asger Iuul, Rasmus Ejstrup Hedegaard
Hold
2024 ks/s (
1s ks
,
1s ks hi
,
1s ks re
,
1s ks sa
,
2s ks
,
2s ks hi
,
2s ks re
,
2s ks sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
SF 1 Historie: Antikken - styreformer
Titel 2
SF 2 Historie: USA
Titel 3
SF Religion: Introforløb med Grønlandsk religion
Titel 4
SF 3 Historie: Nazismen
Titel 5
SF1: Politik og demokrati i Danmark
Titel 6
FF1 Historie Identitet
Titel 7
FF 1 Religion Identitet (Buddhisme)
Titel 8
FF1 Identitet (samfundsfag)
Titel 9
FF2 Kulturmøder (historie)
Titel 10
FF2 kulturmøder (samfundsfag)
Titel 11
FF 2: Kulturmøder (religion)
Titel 12
FF3. Det gode samfund
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
SF 1 Historie: Antikken - styreformer
Emne fokus:
Med udgangspunkt i antikken og konflikten mellem Athen og Sparta (Thukydids fælde) undersøges styreformer og statsformer; herunder monarki, oligarki og demokrati.
Intro: Why democracy. DR2: Stem på mig
Thukydids fælde Berlingske T.docx & Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe -
politikenhistorie.dk
Sparta: Ansigt til ansigt med grækerne, side 66-68 (vedhæftet dokument). Sparta.pdf
Athen: Vores verdenshistorie bd. 1, side 29-34. Græsk på Ribe Katedralskole se under "Historie" og så "Demokratiet i Athen"
Det Athenske DemokratiOPGAVE.docx
Podcast: Thukydids fælde #2: En lang bymur beskyttede Athen mod spartanske krigere, men den defensive strategi fik negative konsekvenser -
politikenhistorie.dk
Den Pel. Krig: Det antikke Grækenland. 2. img-814115948-0001.pdf, side 34-54.
Metode:
https://kghistorie.dk/82637991/84660565.
Kilder om krigens årsag (dokument) Athenernes tale 332 på folkeforsamlingen i Sparta.docx. Populisme i det klassiske Athen af Christopher Herdan Hedetoft) side 1-4.
Vores Verdenshistorie, side 52-67.
Tekst om de tre styreformer, side 73-77 Forfatningsdebatten oversættelse.pdf Herodot styreformer.docx
Vores verdenshistorie Kejsertiden, side 68-78. Uddrag af film: Det levende Pompeji
Vores Verdenshistorie side 78-84.
Thukydids fælde #4: Historiens måske største vendekåbe hjalp til på begge sider under Den Peloponnesiske Krig - Kongerækken hos Politiken Historie | Podcast on Spotify
Perspektivering: MHH Forfatning en blandet landhandel arbejdsspørgsmål (1).docx Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i oldtidens Athen.pdf
Ca 109 sider
Indhold
Kernestof:
Medbring papir/notehæfte og blyant
Why democracy. DR2: Stem på mig
Medbring hovedtelefoner
Thukydids fælde Berlingske T.docx
Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe - politikenhistorie.dk
Medbring Vores verdenshistorie
Hvis I ikke hørte podcast færdig, er resten lektie: Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe - politikenhistorie.dk
Læs Ansigt til ansigt med grækerne, side 66-68. Sparta.pdf
Sparta opgave.docx
Vores verdenshistorie bd. 1, side 29-34
Medbring Vores verdenshistorie bd. 1
Græsk på Ribe Katedralskole se under "Historie" og så "Demokratiet i Athen"
Lektien er opgaven fra i går Det Athenske DemokratiOPGAVE.docx
Klasserumskultur.docx
Græsk på Ribe Katedralskole se under "Historie" og så "Demokratiet i Athen"
Thukydids fælde #2: En lang bymur beskyttede Athen mod spartanske krigere, men den defensive strategi fik negative konsekvenser - politikenhistorie.dk
Medbring Vores verdenshistorie. Hvis I ikke har hørt Thukydids fælde afsnit 2 podcast, er det lektie. Thukydids fælde #2: En lang bymur beskyttede Athen mod spartanske krigere, men den defensive strategi fik negative konsekvenser - politikenhistorie.
Spørgsmål til Det Antikke Grækenland Pel. Krig.docx
Det antikke Grækenland. 2. img-814115948-0001.pdf
Metode
Politikeren Kleon tale fra Thukydids værk om Den Peloponnesiske Krigs historie, bog 3, 35-40, side 17-21 AS Thuc.pdf
Side 1-4 Populisme i det klassiske Athen af Christopher Herdan Hedetoft) side 1-4 Populisme fra artikel Christoffer H..pdf
Læs kilder om krigens årsag (dokument) Athenernes tale 332 på folkeforsamlingen i Sparta.docx Metode
Læs kilder om krigens årsag (dokument) og besvar opgave. For hjælp til metode se link. Læg besvarelser i elevfeedback. Hvis I har mere tid Læs side 1-4 Populisme i det klassiske Athen af Christopher Herdan Hedetoft) side 1-4 og definer begrebet "popu
Medbring Vores Verdenshistorie. Vi gennemgår tekster fra virtuel undervisning fra sidste uge
Spørgsmål sandt falsk til side 52-67 Vores verdenshistorie.docx
Læs følgende tekst om de tre styreformer Forfatningsdebatten oversættelse.pdf side 73-77
Medbring Vores Verdenshistorie
Vores verdenshistorie Kejsertiden spørgsmål.docx
Uddrag af film: Det levende Pompeji
Vores Verdenshistorie side 78-84.
Thukydids fælde #4: Historiens måske største vendekåbe hjalp til på begge sider under Den Peloponnesiske Krig - Kongerækken hos Politiken Historie | Podcast on Spotify
MHH Forfatning en blandet landhandel arbejdsspørgsmål (1).docx
Afsnit
Hør podcast: Thukydids fælde #4: Historiens måske største vendekåbe hjalp til på begge sider under Den Peloponnesiske Krig - Kongerækken hos Politiken Historie | Podcast on Spotify
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
SF 2 Historie: USA
Emne og fokus:
Forløbet tager udgangspunkt i referencer til antikken med udgangspunkt i Washington DC og byplanen. Der er fokus på overgangen fra kongestyret kolonier til republikken, samt fortællingerne om USA's tilblivelse - herunder erindringshistorie.
Intro: The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
Grundfortællingen om USA: USA's tilblivelse, s. 10-16
Explainer: DRTV - Explainer: Hvorfor har USA et våbenproblem?
USA's tilblivelse: side 17-18 og 28-32 USAs tilblivelse lektion 2 Amerikansk værdikamp og puritanerne.pdf. Kildeteksterne s. 41-42; tekst 1.2.
USA's tilblivelse, side 36-40 USA_27s tilblivelse s. 36-40, 47-48.pdf. Den puritanske arv og amerikansk exceptionalisme:
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=thanksgiving+cartoon&&mid=89C5B897365B41C8AD1289C5B897365B41C8AD12&&FORM=VRDGAR
,
https://www.youtube.com/watch?v=Fr57MQBfL9k
, Norman Rockwells ”Freedom from Want” (1943), Tekst 1.8 side 47 Tekst 1.9 side 48.
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx. Befolkningstal & KILDE 25: Brev fra Boston & Kongens bekendtgørelse om at undertrykke oprør
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx. Explainer: Sæson 2020 – Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav? | DRTV Artikel om USA's forfatning
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-kan-man-blive-usas-praesident-uden-flertallet-af-alle-stemmerne_211947.
Washington DC.docx.
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx. The Statue of Liberty & Ellis Island. KILDE 76: Familien Petersen vælger at udvandre.
https://www.youtube.com/watch?v=CKdwlJRvzhY.
Lektion 8 Manifest Destiny og Frontiertesen.docx.
Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
Plan for lektionen:
USA's tilblivelse: side 17-18 og 28-32 USAs tilblivelse lektion 2 Amerikansk værdikamp og puritanerne.pdf
Lektion 2 den puritanske arv .docx
USA's tilblivelse, side 36-40 USA_27s tilblivelse s. 36-40, 47-48.pdf
Lektion 3 Exceptionalisme og den puritanske arv.docx
Lektier: Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx. Læs s. 1-5 i worddokumentet. Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx
Lektion 4 på vej mod uafhængigheden.docx
Vores verdenshistorie 2 s. 84-92.docx
Læsefokus (besvares hjemme og uploades under elevfeedback før lektionen)
Explainer: Sæson 2020 – Kan regeringen redde klimaet med en hockeystav? | DRTV
Vores Verdenshistorie 2 kapitel 15 Drømmen om Amerika.docx
Lav opgave 4 i dokumentet Lektion 5 Den amerikanske uafhængighed og forfatning II.docx
Washington DC.docx
Afsnit
2. Arbejdsspørgsmål til lektien:
The Statue of Liberty & Ellis Island
https://www.youtube.com/watch?v=CKdwlJRvzhY
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SF Religion: Introforløb med Grønlandsk religion
1HF / Lektionsplan / Inuitreligion
I nedenstående introduktionsforløb omtales 5 ud af Smarts 7 dimensioner (den dogmatiske og institutionelle dimension mangler, da de ikke fylder meget i inuitisk religion). Vær opmærksom på, at nogle af primærkilderne skal hentes ind fra andre bøger i PDF-format, og at der i slutningen af kapitlet i KS-bogen findes en begrebsliste både til grønlandsk religion og til religionsfaget i det hele taget.
Introduktion til inuitreligion.
https://www.religion.dk/viden/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-inuit-religion
TV: Historien om Grønland og Danmark / afsnit 1: Mødet (CFU)
Den mytiske dimension Religion kort og godt s. 27-29. Oprindelsesmyter (obs. fra Inuitisk religion og mytologi)
1. De første mennesker (tekst 1, s. 13) 2. Den gang for længe, længe siden, da mennesker blev til (tekst 2, s. 14-16)
Verdensopfattelse og mytens funktion Flere sider af KS - Grønland s. 116-121 Tekst 3.1: Solen og månen begreber: inua, sila og ateq
KS - Grønland s. 116-121 Grundbegreber. Tekst 3.1.
Religion kort og godt s. 35-38. Medbring også Grønlandsbogen
DR2: “Menneskets enestående ritualer” / afsnit 1: Livets cyklus med arbejdsark. Den rituelle dimension # 1 Introduktion til Van Genneps ritualanalyse og effekten af ritualer / funktion.
Den rituelle dimension # 2 Ritualer og tabuer Flere sider af KS - Grønland: s. 125-128. Førstefangsritualet, side 160 Førstefangsritualet, side 160.pdf Menneskets enestående ritualer afsnit 3, minut 24
Religion kort og godt s. 53-54 + Flere sider af KS - Grønland s. 122-124 Ritualer.pptx Shamanisme Angakkoq.pptx Tekst 3.3
https://www.youtube.com/watch?embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2Fsearch%3Fq%3Dangakok%2Binuit%26sca_esv%3Db055fed9e026be17%26udm%3D7%26biw%3D1272%26bih%3D596%26sxsrf%3DADLYWIJVhWozTGsK_mupKpD0syx9L&source_ve_path=MzY4NDIsMTM5MTE3LDM2ODQyLDM2ODQyLDI4NjY0LDE2NDUwMw&v=fPI2dXcn8Vw&feature=youtu.be
Opgaver magi og tekster fra Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, side 115 og 153-154.
Flere sider af KS - Grønland: s. 135-139
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DRKristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland -
Religion.dk
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DR
Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland -
Religion.dk
De unge grønlændere | Se online her | DRTV
Læs teksten 3.2 om havets moder side 143-145 Flere sider af KS Grønland.pdf
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf
Ca. 66 sider
Indhold
Kernestof:
Klasserumskultur.docx
De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion
Lektion 2 Introduktion til inuitreligion i Grønland.pptx
Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Fredens betingelser.pptx
Nazisme 1 Fredens betingelser side52-56.pdf
Læsefokus spørgsmål til lektien
Luk samfundet op 3. udgave; sider: 108-142, 147-154
Luk samfundet op 3. udgave side 108-123.pdf
Nazisme 2 Weimar side 74-78.pdf. øverst (vedhæftet som PDF)
Lektion 2 Weimarrepublikken.pptx
Artikel: Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling, Jyllands-Posten 08.03.20
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf
Medbring den rigtige bog - Religion kort og godt!
Religion kort og godt; sider: 27-29
Tekst 3.1
KS - Grønland s. 116-121
Tekstspørgsmål til side 116-121.docx
Flere sider af KS Grønland.pdf
Grundbegreber til religion KS.OPGAVEdocx.docx
Lektion 3 den nazistiske magtovertagelse.pptx
Nazisme 3 Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse side 78-82.pdf
Læse fokus spørgsmål
lektion 3 den nazistiske magtovertagelse s78-82 II.docx
Lektion 3 den nazistiske ideologi.pptx
Nazisme 4 Den nazistiske ideologi s. 82-86.pdf
Læsefokus spørgsmål
Ideologiopgave.docx
Find kilderne i dagens lektie på s. 84 – se kildeintroduktion nederst s. 83
NB!! Religion kort og godt s. 35-38. Medbring også Grønlandsbogen
MitCFU Livscyklus dokumentar om overgangsritualer.
Førstefangsritualet, side 160 Førstefangsritualet, side 160.pdf
Flere sider af KS - Grønland: s. 125-128. Tag noter!
Arbejdsspørgsmål, side 125-128.docx
Lektie-spørgsmål
Nazisme 5 Fællesskab side 86-89.pdf
lektion 5 Fællesskabet s86-89 II.docx
Tekst 3.3
Religion kort og godt s. 53-54 + Flere sider af KS - Grønland s. 122-124
Definer begreber. Brug jeres noter og bogen Religion - kort og godt. Grundbegreber til religion KS.OPGAVEdocx.docx
Ritualer.pptx
https://www.youtube.com/watch?embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2Fsearch%3Fq%3Dangakok%2Binuit%26sca_esv%3Db055fed9e026be17%26udm%3D7%26biw%3D1272%26bih%3D596%26sxsrf%3DADLYWIJVhWozTGsK_mupKpD0syx9L&source_ve_path=MzY4NDIsMTM5MTE3LDM2
Artikel: Kritik af manglende fokus på rygning: Sæt aldersgrænsen op og hæv prisen på cigaretter. DR.dk 16.01.2025
Nazisme 6 Holocaust side 119-123.pdf
Faser i jødeudryddelsen.docx
Jøden og arieren
DRTV - Debatten: Skal staten passe sig selv?
Lægeforeningen vil sætte ind over for den danske drukkultur Der er typisk tale om impulskøb, hvor rusen allerede er godt i gang, Politiken 28.11.2024.docx
Danmarksdemokraterne: Nej tak til co2 afgift
Afsnit
Medbring hovedtelefoner
Lektion 6 Holocaust s119-122.docx
Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten
Lektion 6 Holocaust s119-122.docx Hvis I ikke blev færdige sidste lektion, skal I lave resten af spørgsmålene. Det gælder også opgave 1. Læg jeres svar i elevfeedback.
Opgaver magi og tekster fra Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, side 115 og 153-154.
Husk bogen Religion kort og godt!
Luk samfundet op 3. udgave side 125-132.pdf
Tænk hjemme over hvem du vil sove sammen med. Klassen skal fordeles på 6 seksmandsværelser dvs. 3x6 / 3x6
Holocaust noter.pdf
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _ folkedrab.dk.pdf
Medbring Religion Kort og Godt
Nytteetik og pligtetik 2.docx
Tekst 37 og 39 etik.docx
Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd | folkedrab.dk
Lav redegørelse færdig fra sidste lektion. Læg jeres endelig svar i elevfeedback til denne lektion, ca. en halv side. Brug teksterne Hvad er folkedrab og Hvordan opstår folkedrab - 3 teoretiske bud Folkedrabet og dets aktører II.docx
Luk samfundet op 3. udgave side 125-155.pdf
Lektien Læs artiklen - Trumps tale var et opgør med demokratiet, som vi kender det (uddrag).docx
Hvis I ikke blev færdige med opgaven, så lav den og læg den på elevfeedback før timen.
Tal og fakta om Folketinget
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
De unge grønlændere | Se online her | DRTV
Flere sider af KS - Grønland: s. 135-139
Spørgsmål til side 129-139.docx
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DRKristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland - Religion.dk
Artikel: ”Indfør medborgerskab og dannelse som et obligatorisk fag i folkeskolen”, Berlingske 19.09.24
Repetition Hitlers vej til magten. Side 52-57 & 74-82. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf
Nazisternes magtovertagelse øvelse.II.docx
Repetitionsopgave – nazisternes magtovertagelse
Årsagsforklaringer
Repetition Holocaust side 83-86 og 119-123. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf
Vi begynder nyt forløb
Vores danmarkshistorie 139-145.pdf
Uddrag af 1864 (7)
Vores Danmarkshistorie: side 150-156 Tag noter!
Vores Danmarkshistorie: side 111-117 (PDF)
Arbejdsark 3. Den enevældige stat.docx
Velkommen til KS Religion.pptx Lektion 2 Introduktion til inuitreligion i Grønland.pptx Ritualer.pptx Shamanisme Angakkoq.pptx Etik.pptx Inuit 03 Den mytiske dimension.pptx
De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion | Kristeligt Dagblad
Læs teksten 3.2 om havets moder side 143-145 Flere sider af KS Grønland.pdf
Vores Danmarkshistorie: side 127-131
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet
Arbejdsark 4. Landbosamfundet og landboreformer.docx
Vores Danmarkshistorie; sider: 127-131
Peter Frederiksen, Columbus, 2021, 2. oplag.
Arbejdsspørgsmål (besvares hjemme PDF mens I læser - uploades i elevfeedback før lektionen):
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 11-17, 160-166
Udfyld arbejdsarket hjemme Lektion 10 Sociale medier og politik.docx
Husk at genlæse artiklen fra sidste time "Indfør medborgerskab og dannelse" af Yaqoub Ali.
Vores Danmarkshistorie: side 131-137
Vores danmarkshistorie side 131-137.pdf
Arbejdsark 5. traditionelle samf- Landboreformer .docx
Lav en oversigt og faglig viden fra forløbet (begreber og teorier)
Medbring bøger mv...
Buddhalegenden fra Bay Fremmede religioner.pdf
Analyse af Buddhalegenden2.docx
DRTV - Fortidens hemmeligheder: Nikolaj Jacobsen
Vejledning til PP2.docx
MetodeNU s. 39-43, 52-54.pdf Læs s. 52-54 om den kvantitative metode
Vores danmarkshistorie, s. 159-164
https://jeopardylabs.com/play/industrialisering-127
Når I er færdig lav opgave 4 i arbejdsark Arbejdsark til Industrialisering II.docx Aflever i elevfeedback
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 1 Kønsroller og ligestilling.docx
Danmarksstatistik: Ligestilling
Læsefokus (besvares hjemme og uploades før lektionen)
Skærmbillede 2025-03-17 kl. 14.12.01.png
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
SF 3 Historie: Nazismen
Emne og fokus:
Forløbet er særfagligt forløb om mellemkrigstiden med fokus på nazismen og holocaust.
Se lektioner for PP.
Fredens betingelser: Vores verdenshistorie side52-56.pdf. Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Weimar: Vores verdenshistorie, side 74-78.pdf. øverst (vedhæftet som PDF)
Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse Vores verdenshistorie
side 78-82.
Den nazistiske ideologi Vores verdenshistorie s. 82-86. Ideologiopgave.docx. kilderne i dagens lektie på s. 84 – se kildeintroduktion nederst s. 83. • K-F-K-B Historisk analyse (kildeidentifikation, fortolkning, kildekritik og brugbarhed)
Fællesskabet Vores verdenshistorie s86-89 II.docx
Holocaust Vores verdenshistorie side 119-123. Faser i jødeudryddelsen.docx. Film: Jøden og arieren. Skriveøvelse. Om at skrive en god redegørelse.docx
Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten:
https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse.
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _
folkedrab.dk
.pdf
Holocaust noter.pdf
Hvad er folkedrab? |
folkedrab.dk
Lav redegørelse færdig fra sidste lektion. Læg jeres endelig svar i elevfeedback til denne lektion, ca. en halv side. Brug teksterne Hvad er folkedrab og Hvordan opstår folkedrab - 3 teoretiske bud Folkedrabet og dets aktører II.docx
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _
folkedrab.dk
.pdf
Hvad er folkedrab? |
folkedrab.dk
. Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd |
folkedrab.dk
Repetition Hitlers vej til magten. Side 52-57 & 74-82. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123. Peter Frederiksen. Det Tredie Rige, side 37-43. (PDF). P. Frederiksen, kap. 5 magtovertagelsen.pdf. Årsagsforklaringer.
Holocaust side 83-86 og 119-123. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf. Peter Frederiksen. Det Tredie Rige, side 75-81 & 109-111 (PDF) jødeforfølgelserne FASER fra Frederiksen.pdf
Ca. 72 sider
Indhold
Kernestof:
Klasserumskultur.docx
De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion
Lektion 2 Introduktion til inuitreligion i Grønland.pptx
Dokumentar: Den umulige fred, afsnit 1. DR 2018.
Fredens betingelser.pptx
Nazisme 1 Fredens betingelser side52-56.pdf
Læsefokus spørgsmål til lektien
Luk samfundet op 3. udgave; sider: 108-142, 147-154
Luk samfundet op 3. udgave side 108-123.pdf
Nazisme 2 Weimar side 74-78.pdf. øverst (vedhæftet som PDF)
Lektion 2 Weimarrepublikken.pptx
Artikel: Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling, Jyllands-Posten 08.03.20
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf
Medbring den rigtige bog - Religion kort og godt!
Religion kort og godt; sider: 27-29
Tekst 3.1
KS - Grønland s. 116-121
Tekstspørgsmål til side 116-121.docx
Flere sider af KS Grønland.pdf
Grundbegreber til religion KS.OPGAVEdocx.docx
Lektion 3 den nazistiske magtovertagelse.pptx
Nazisme 3 Den nazistiske bevægelse og magtovertagelse side 78-82.pdf
Læse fokus spørgsmål
lektion 3 den nazistiske magtovertagelse s78-82 II.docx
Lektion 3 den nazistiske ideologi.pptx
Nazisme 4 Den nazistiske ideologi s. 82-86.pdf
Læsefokus spørgsmål
Ideologiopgave.docx
Find kilderne i dagens lektie på s. 84 – se kildeintroduktion nederst s. 83
NB!! Religion kort og godt s. 35-38. Medbring også Grønlandsbogen
MitCFU Livscyklus dokumentar om overgangsritualer.
Førstefangsritualet, side 160 Førstefangsritualet, side 160.pdf
Flere sider af KS - Grønland: s. 125-128. Tag noter!
Arbejdsspørgsmål, side 125-128.docx
Lektie-spørgsmål
Nazisme 5 Fællesskab side 86-89.pdf
lektion 5 Fællesskabet s86-89 II.docx
Tekst 3.3
Religion kort og godt s. 53-54 + Flere sider af KS - Grønland s. 122-124
Definer begreber. Brug jeres noter og bogen Religion - kort og godt. Grundbegreber til religion KS.OPGAVEdocx.docx
Ritualer.pptx
https://www.youtube.com/watch?embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.google.dk%2Fsearch%3Fq%3Dangakok%2Binuit%26sca_esv%3Db055fed9e026be17%26udm%3D7%26biw%3D1272%26bih%3D596%26sxsrf%3DADLYWIJVhWozTGsK_mupKpD0syx9L&source_ve_path=MzY4NDIsMTM5MTE3LDM2
Artikel: Kritik af manglende fokus på rygning: Sæt aldersgrænsen op og hæv prisen på cigaretter. DR.dk 16.01.2025
Nazisme 6 Holocaust side 119-123.pdf
Faser i jødeudryddelsen.docx
Jøden og arieren
DRTV - Debatten: Skal staten passe sig selv?
Lægeforeningen vil sætte ind over for den danske drukkultur Der er typisk tale om impulskøb, hvor rusen allerede er godt i gang, Politiken 28.11.2024.docx
Danmarksdemokraterne: Nej tak til co2 afgift
Afsnit
Medbring hovedtelefoner
Lektion 6 Holocaust s119-122.docx
Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten
Lektion 6 Holocaust s119-122.docx Hvis I ikke blev færdige sidste lektion, skal I lave resten af spørgsmålene. Det gælder også opgave 1. Læg jeres svar i elevfeedback.
Opgaver magi og tekster fra Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, side 115 og 153-154.
Husk bogen Religion kort og godt!
Luk samfundet op 3. udgave side 125-132.pdf
Tænk hjemme over hvem du vil sove sammen med. Klassen skal fordeles på 6 seksmandsværelser dvs. 3x6 / 3x6
Holocaust noter.pdf
Hvordan opstår folkedrab_ - tre teoretiske bud _ folkedrab.dk.pdf
Medbring Religion Kort og Godt
Nytteetik og pligtetik 2.docx
Tekst 37 og 39 etik.docx
Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd | folkedrab.dk
Lav redegørelse færdig fra sidste lektion. Læg jeres endelig svar i elevfeedback til denne lektion, ca. en halv side. Brug teksterne Hvad er folkedrab og Hvordan opstår folkedrab - 3 teoretiske bud Folkedrabet og dets aktører II.docx
Luk samfundet op 3. udgave side 125-155.pdf
Lektien Læs artiklen - Trumps tale var et opgør med demokratiet, som vi kender det (uddrag).docx
Hvis I ikke blev færdige med opgaven, så lav den og læg den på elevfeedback før timen.
Tal og fakta om Folketinget
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
De unge grønlændere | Se online her | DRTV
Flere sider af KS - Grønland: s. 135-139
Spørgsmål til side 129-139.docx
Vilde ansigtstatoveringer breder sig blandt grønlændere: 'Det er en superfed måde at vise, hvem jeg er' | Kultur | DRKristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland - Religion.dk
Artikel: ”Indfør medborgerskab og dannelse som et obligatorisk fag i folkeskolen”, Berlingske 19.09.24
Repetition Hitlers vej til magten. Side 52-57 & 74-82. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf
Nazisternes magtovertagelse øvelse.II.docx
Repetitionsopgave – nazisternes magtovertagelse
Årsagsforklaringer
Repetition Holocaust side 83-86 og 119-123. Nazisme fra Vores Verdenshistorie SAMLET side 52-56, 74-89, 119-123.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
SF1: Politik og demokrati i Danmark
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op 3. udgave; sider: 108-142, 147-154
Luk samfundet op 3. udgave side 108-123.pdf
Artikel: Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling, Jyllands-Posten 08.03.20
Artikel: Kritik af manglende fokus på rygning: Sæt aldersgrænsen op og hæv prisen på cigaretter. DR.dk 16.01.2025
DRTV - Debatten: Skal staten passe sig selv?
Lægeforeningen vil sætte ind over for den danske drukkultur Der er typisk tale om impulskøb, hvor rusen allerede er godt i gang, Politiken 28.11.2024.docx
Danmarksdemokraterne: Nej tak til co2 afgift
Afsnit
Luk samfundet op 3. udgave side 125-132.pdf
Tænk hjemme over hvem du vil sove sammen med. Klassen skal fordeles på 6 seksmandsværelser dvs. 3x6 / 3x6
Luk samfundet op 3. udgave side 125-155.pdf
Lektien Læs artiklen - Trumps tale var et opgør med demokratiet, som vi kender det (uddrag).docx
Tal og fakta om Folketinget
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Artikel: ”Indfør medborgerskab og dannelse som et obligatorisk fag i folkeskolen”, Berlingske 19.09.24
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 11-17, 160-166
Udfyld arbejdsarket hjemme Lektion 10 Sociale medier og politik.docx
Husk at genlæse artiklen fra sidste time "Indfør medborgerskab og dannelse" af Yaqoub Ali.
Lav en oversigt og faglig viden fra forløbet (begreber og teorier)
Medbring bøger mv...
DRTV - Fortidens hemmeligheder: Nikolaj Jacobsen
Vejledning til PP2.docx
MetodeNU s. 39-43, 52-54.pdf Læs s. 52-54 om den kvantitative metode
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 1 Kønsroller og ligestilling.docx
Danmarksstatistik: Ligestilling
Læsefokus (besvares hjemme og uploades før lektionen)
Skærmbillede 2025-03-17 kl. 14.12.01.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
FF1 Historie Identitet
Indgår som særfaglig historieforløb 3 (HI3).
Forløb om identitetsdannelse (i samarbejde med historie, religion og samfundsfag) med fokus på individets identitet i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Historie: Fokus på den historiske udvikling med fokus på erhverv og identitetstyper i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Nøglebegreber fra det tradtionelle samfund: Feudalisme, landsbyfællesskabet, landboreformer og enevælde.
Nøglebegreber fra det moderne samfund: Industrialisering, urbanisering og klassesamfund.
Nøglebegreber fra det senmoderne samfund: Den anden industrialisering og senmoderne familiestruktur. Desuden fokus på dannelsen af dansk national identitet i 1800-tallet; helstatspatriotisme, nationalliberalisme og demokrati.
Vores danmarkshistorie 139-145.
Vores Danmarkshistorie: side 150-156. Uddrag af film serie 1864 (7)
Vores danmarkshistorie side 111-117. Historien om Danmark: Sæson 1 – Enevælde og oplysningstid | DRTV. Arbejdsark 3. Den enevældige stat.docx
Vores Danmarkshistorie: side 127-131
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet. Arbejdsark 4. Landbosamfundet og landboreformer.docx
Vores danmarkshistorie side 131-137. Arbejdsark 5. traditionelle samf- Landboreformer .docx
Vores danmarkshistorie, s. 159-164.
https://jeopardylabs.com/play/industrialisering-127
Vores Danmarkshistorie, s. 164-170, 176. arbejdsark bevægelse 164-170, 176 II.docx
Vores danmarkshistorie 198-205. Arbejdsark Kvinders muligheder og mikrohistorie.docx
Vores danmarkshistorie, s. 242-247. Arbejdsplan Mellem det trad og det moderne II.docx
486561931_1726917024909617_3500817831154994838_n.jpg
Ungdomsoprør s254-262.docx. Vores danmarkshistorie 254-262.pdf. Ungdomsoprør.pptx.
Vores Danmarkshistorie, s. 263-268. Link
https://www.dr.dk/drtv/se/guldkorn_-1973_316330
Vores danmarkshistorie s. 283-284.
Kvindebevægelsen: kvindebevægelsen - Læs om kvindekampens historie - Lex
Educating Ali.pptx & Educating Ali | Lyt her
Materiale til KS dag 1 Identitet.docx
Historieopgaven introduktion, opbygning formalia m.m. Historieopgaven forår 2025.docx Historieopgaven 2025 II.pptx
Ca. 92 sider
Indhold
Kernestof:
Vi begynder nyt forløb
Vores danmarkshistorie 139-145.pdf
Uddrag af 1864 (7)
Vores Danmarkshistorie: side 150-156 Tag noter!
Vores Danmarkshistorie: side 111-117 (PDF)
Arbejdsark 3. Den enevældige stat.docx
Velkommen til KS Religion.pptx Lektion 2 Introduktion til inuitreligion i Grønland.pptx Ritualer.pptx Shamanisme Angakkoq.pptx Etik.pptx Inuit 03 Den mytiske dimension.pptx
De 10 vigtigste ting at vide om inuit-religion | Kristeligt Dagblad
Læs teksten 3.2 om havets moder side 143-145 Flere sider af KS Grønland.pdf
Inuit 03 Tekster til den mytiske dimension.pdf
Vores Danmarkshistorie: side 127-131
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet
Arbejdsark 4. Landbosamfundet og landboreformer.docx
Vores Danmarkshistorie; sider: 127-131
Peter Frederiksen, Columbus, 2021, 2. oplag.
Arbejdsspørgsmål (besvares hjemme PDF mens I læser - uploades i elevfeedback før lektionen):
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 11-17, 29-37, 53-58, 61-78, 86-99, 160-166
Udfyld arbejdsarket hjemme Lektion 10 Sociale medier og politik.docx
Husk at genlæse artiklen fra sidste time "Indfør medborgerskab og dannelse" af Yaqoub Ali.
Vores Danmarkshistorie: side 131-137
Vores danmarkshistorie side 131-137.pdf
Arbejdsark 5. traditionelle samf- Landboreformer .docx
Lav en oversigt og faglig viden fra forløbet (begreber og teorier)
Medbring bøger mv...
Buddhalegenden fra Bay Fremmede religioner.pdf
Analyse af Buddhalegenden2.docx
DRTV - Fortidens hemmeligheder: Nikolaj Jacobsen
Vejledning til PP2.docx
MetodeNU s. 39-43, 52-54.pdf Læs s. 52-54 om den kvantitative metode
Vores danmarkshistorie, s. 159-164
https://jeopardylabs.com/play/industrialisering-127
Når I er færdig lav opgave 4 i arbejdsark Arbejdsark til Industrialisering II.docx Aflever i elevfeedback
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 1 Kønsroller og ligestilling.docx
Danmarksstatistik: Ligestilling
Læsefokus (besvares hjemme og uploades før lektionen)
Skærmbillede 2025-03-17 kl. 14.12.01.png
Religion kort og godt, side 181-186. MEDBRING BOGEN
Læs vedhæftede fil derhjemme som lektie
Vores Danmarkshistorie, s. 164-170, 176
Timen er virtuel. Der er vedhæftet en opgave. OPGAVEN SKAL LAVES INDIVIDUELT. Svar lægges i elevfeedback. arbejdsark bevægelse 164-170, 176 II.docx
Artikel: Familien er blevet et projekt. Og den fylder mere end tidligere. Kristeligt Dagblad den 17.05.2023
Timen er virtuel. Der er vedhæftet en opgave. OPGAVEN SKAL LAVES INDIVIDUELT. Svar lægges i elevfeedback. arbejdsark Kvinders muligheder og mikrohistorie.docx
Vores danmarkshistorie, s. 242-247 Vores danmarkshistorie 242-247.pdf
arbejdsplan Mellem det trad og det moderne II.docx
486561931_1726917024909617_3500817831154994838_n.jpg
image.png
Historieopgaven 2025 II.pptx
Debat Beklager drenge Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet, JP 08.09.24.pdf
DR2" Interview med Svend Brinkmann - Deadline 03.01.2023.
Genlæs jeres noter til artiklen "Beklager drenge: Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet"
s254-262
Ungdomsoprør s254-262.docx
Vores danmarkshistorie 254-262.pdf
Ungdomsoprør.pptx
Vores Danmarkshistorie, s. 263-268
Link https://www.dr.dk/drtv/se/guldkorn_-1973_316330
Afsnit
Ungdomsoprør s254-262 - udfyldt.pdf
Vi begynder timen med at gennemgå Buddhalegenden
Spørgsmål til lektien - svar uploades under elevfeedback inden timens start.
TV2-dokumentaren ”Presset Ungdom” afsnit 1.
DRTV dokumentar - FOMO
Arbejdsplan:
Hvis I ikke har set "5 skarpe til buddhismen", skal I se udsendelsen og besvare de fem spørgsmål vedhæftet. Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismen.docx
Quiz til buddhisme.docx
Danmarks statistik: Danmark bruger sociale medier mest i EU
DR artikel - Forskere afliver myte om unges brug af sociale medier – men peger på sårbar gruppe
Husk at medbringe Luk Samfundet op
Vores danmarkshistorie s. 283-284
Religion kort og godt, side 181-192. MEDBRING BOGEN
Lav opgaverne fra sidste lektion:
Hvis I ikke har set "5 skarpe til buddhismen", skal I se udsendelsen (link til cfu via mail) og besvare de fem spørgsmål vedhæftet. Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismen.docx
BENARESTALEN.docx Spørgsmål til BenaresII.docx Livshjulet.pdf
Læs om, hvordan man laver HO på Struktur & formalia | kghistorie.dk Læs undersiderne om indledning, redegørelse, analyse, diskussion osv på siden om opgaver DHO, SSO & SRP | kghistorie.dk
Læs desuden om Formalia og Retningslinjer for AI på SkriveKænGuru: Større opgaver - HF - Kolding Gymnasium
Historieopgaven forår 2025.docx Historieopgaven 2025 II.pptx
Opgave om formalia II.docx Opgave formalia svar.docx
Om at skrive en god redegørelse.docx
Eksempel på analyseIII.docx Eksempel på analyseIII SVAR.docx
Diskussion: Diskussion | kghistorie.dk
Hjælp til opgaver: Struktur & formalia | kghistorie.dk
Indledning: Indledning | kghistorie.dk & Eksempel på indledning og facitliste.pdf
3.2.2 Bøn og offer | Buddhisme. Introduktion og tekster
Religion kort og godt, side 193-202. Læs også Benarestalen
Svarark til opgaver fra sidste lektioner: Skema-spm. budd.begreberSVAR2.doc Svar til kryds og tværs begreber identitet.docx Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismenSVAR.docx SVAR Quiz.docx
Buddha og milliardæren, DR. Christian Stadil
Religion kort og godt side 204-207
KS bogen side 52-56.pdf Sandt falsk 52-55 OPgave.docx
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Læs om kvindebevægelsen: kvindebevægelsen - Læs om kvindekampens historie - Lex
Læs KS bogen side 52-56 KS bogen side 52-56.pdf
Hvis I ikke har set Buddha og milliardæren om Christian Stadil, skal I se den. I har fået link via cfu - unilogin (ellers her https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme)
Samfundsformer og religion: Samfundsformer.docx Samfundsformer II.docx
Fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/med-p%C3%A5-moden
Lav opgave fra mandag færdig
Educating Ali.pptx
Educating Ali | Lyt her
Schjødts religionsmodel.jpg
Grundbegreber til religion KS.pdf
Læs KS-bogen 44-46 KS bogen side 44-46.pdf
Religion Kort og godt, side 204-205
Læs Materiale til KS dag 1 Identitet.docx
Besvarelse af underspørgsmål
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF 1 Religion Identitet (Buddhisme)
Religion – identitet med fokus på buddhisme
Forløbet har fokus på identitetsdannelse med udgangspunkt i buddhismen herunder eksempler på buddhisme i Danmark.
Eleverne er introduceret til forskellige samfundstyper, hvorefter der vil være fokus på det senmoderne samfund.
- Intro til religion. Tekst Religion og identitetsdannelse fra det traditionelle til det senmoderne samfund.docx
- Intro til buddhisme. Religion kort og godt, side 177-180. Film Buddha fra filmen Little Buddha.
- Buddhalegenden. Bay, Fremmede religioner, side 171-176.
- Buddhistisk tro/dogmatik. Benarestalen og livshjulet. Buddhistiske grundbegreber – samsara, karma, nirvana osv. Religion kort og godt, side 181-186. Skema-spm. budd.begreber2.doc RKG 177-180.pdf
- Religion kort og godt, side 35-39 & 187-102 og 177-181.
- Film 5 skarpe til buddhismen. Quiz til buddhisme.docx
- Dogmatik: Benarestalen
- Religion kort og godt, side 181-192
- Ritualer i buddhismen. Religion kort og godt, side 35-39 & 189-191.
- 3.2.2 Bøn og offer | Buddhisme. Introduktion og tekster
- Religion i det senmoderne samfund. Religion kort og godt, side 193-202; 204-207 og KS-bogen side 44-46.
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
- Google-buddhisme i DK. KS-bogen side 52-56. Sandt/falsk opgave. Artikel: Sådan blev jeg Christian Stadil. Buddha og milliardæren, DR. Christian Stadil
Fra
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/med-p%C3%A5-moden
Og nøgleordet er: Google-buddhisme.
- Opsamling:
Schjødts religionsmodel.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=JwmaHT7qRW4
https://ateisme.wordpress.com/2009/02/26/irakkere-konverterer-til-kristendom/
https://www.youtube.com/watch?v=mT4JGPwjn8g
https://www.religion.dk/synspunkt/2014-06-27/buddhist-min-stil-er-lidt-mere-vild
- KS-dag. Tekster om google-buddhisme.
Indhold
Kernestof:
Vores danmarkshistorie, s. 159-164
https://jeopardylabs.com/play/industrialisering-127
Når I er færdig lav opgave 4 i arbejdsark Arbejdsark til Industrialisering II.docx Aflever i elevfeedback
DRTV - Alle hader feminister: Missionen og revolutionen
Lektion 1 Kønsroller og ligestilling.docx
Danmarksstatistik: Ligestilling
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 11-17, 29-37, 53-58, 61-78, 86-99
Læsefokus (besvares hjemme og uploades før lektionen)
Skærmbillede 2025-03-17 kl. 14.12.01.png
Analyse af Buddhalegenden2.docx
Buddhalegenden fra Bay Fremmede religioner.pdf
Religion kort og godt, side 181-186. MEDBRING BOGEN
Læs vedhæftede fil derhjemme som lektie
Vores Danmarkshistorie, s. 164-170, 176
Timen er virtuel. Der er vedhæftet en opgave. OPGAVEN SKAL LAVES INDIVIDUELT. Svar lægges i elevfeedback. arbejdsark bevægelse 164-170, 176 II.docx
Artikel: Familien er blevet et projekt. Og den fylder mere end tidligere. Kristeligt Dagblad den 17.05.2023
Timen er virtuel. Der er vedhæftet en opgave. OPGAVEN SKAL LAVES INDIVIDUELT. Svar lægges i elevfeedback. arbejdsark Kvinders muligheder og mikrohistorie.docx
Vores danmarkshistorie, s. 242-247 Vores danmarkshistorie 242-247.pdf
arbejdsplan Mellem det trad og det moderne II.docx
486561931_1726917024909617_3500817831154994838_n.jpg
image.png
Historieopgaven 2025 II.pptx
Debat Beklager drenge Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet, JP 08.09.24.pdf
DR2" Interview med Svend Brinkmann - Deadline 03.01.2023.
Genlæs jeres noter til artiklen "Beklager drenge: Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet"
s254-262
Ungdomsoprør s254-262.docx
Vores danmarkshistorie 254-262.pdf
Ungdomsoprør.pptx
Vores Danmarkshistorie, s. 263-268
Link https://www.dr.dk/drtv/se/guldkorn_-1973_316330
Afsnit
Ungdomsoprør s254-262 - udfyldt.pdf
Vi begynder timen med at gennemgå Buddhalegenden
Spørgsmål til lektien - svar uploades under elevfeedback inden timens start.
TV2-dokumentaren ”Presset Ungdom” afsnit 1.
DRTV dokumentar - FOMO
Arbejdsplan:
Hvis I ikke har set "5 skarpe til buddhismen", skal I se udsendelsen og besvare de fem spørgsmål vedhæftet. Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismen.docx
Quiz til buddhisme.docx
Danmarks statistik: Danmark bruger sociale medier mest i EU
DR artikel - Forskere afliver myte om unges brug af sociale medier – men peger på sårbar gruppe
Husk at medbringe Luk Samfundet op
Vores danmarkshistorie s. 283-284
Religion kort og godt, side 181-192. MEDBRING BOGEN
Lav opgaverne fra sidste lektion:
Hvis I ikke har set "5 skarpe til buddhismen", skal I se udsendelsen (link til cfu via mail) og besvare de fem spørgsmål vedhæftet. Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismen.docx
BENARESTALEN.docx Spørgsmål til BenaresII.docx Livshjulet.pdf
Læs om, hvordan man laver HO på Struktur & formalia | kghistorie.dk Læs undersiderne om indledning, redegørelse, analyse, diskussion osv på siden om opgaver DHO, SSO & SRP | kghistorie.dk
Læs desuden om Formalia og Retningslinjer for AI på SkriveKænGuru: Større opgaver - HF - Kolding Gymnasium
Historieopgaven forår 2025.docx Historieopgaven 2025 II.pptx
Opgave om formalia II.docx Opgave formalia svar.docx
Om at skrive en god redegørelse.docx
Eksempel på analyseIII.docx Eksempel på analyseIII SVAR.docx
Diskussion: Diskussion | kghistorie.dk
Hjælp til opgaver: Struktur & formalia | kghistorie.dk
Indledning: Indledning | kghistorie.dk & Eksempel på indledning og facitliste.pdf
3.2.2 Bøn og offer | Buddhisme. Introduktion og tekster
Religion kort og godt, side 193-202. Læs også Benarestalen
Svarark til opgaver fra sidste lektioner: Skema-spm. budd.begreberSVAR2.doc Svar til kryds og tværs begreber identitet.docx Arbejdsspørgsmål til 5 skarpe om buddhismenSVAR.docx SVAR Quiz.docx
Buddha og milliardæren, DR. Christian Stadil
Religion kort og godt side 204-207
KS bogen side 52-56.pdf Sandt falsk 52-55 OPgave.docx
https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Læs om kvindebevægelsen: kvindebevægelsen - Læs om kvindekampens historie - Lex
Læs KS bogen side 52-56 KS bogen side 52-56.pdf
Hvis I ikke har set Buddha og milliardæren om Christian Stadil, skal I se den. I har fået link via cfu - unilogin (ellers her https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme)
Samfundsformer og religion: Samfundsformer.docx Samfundsformer II.docx
Fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/med-p%C3%A5-moden
Lav opgave fra mandag færdig
Educating Ali.pptx
Educating Ali | Lyt her
Schjødts religionsmodel.jpg
Grundbegreber til religion KS.pdf
Læs KS-bogen 44-46 KS bogen side 44-46.pdf
Religion Kort og godt, side 204-205
Læs Materiale til KS dag 1 Identitet.docx
Besvarelse af underspørgsmål
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF1 Identitet (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:
Artikel: Familien er blevet et projekt. Og den fylder mere end tidligere. Kristeligt Dagblad den 17.05.2023
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 29-37, 53-58, 61-78, 86-99
Debat Beklager drenge Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet, JP 08.09.24.pdf
DR2" Interview med Svend Brinkmann - Deadline 03.01.2023.
Genlæs jeres noter til artiklen "Beklager drenge: Tiden er ved at løbe fra den klassiske maskulinitet"
Spørgsmål til lektien - svar uploades under elevfeedback inden timens start.
TV2-dokumentaren ”Presset Ungdom” afsnit 1.
DRTV dokumentar - FOMO
Danmarks statistik: Danmark bruger sociale medier mest i EU
DR artikel - Forskere afliver myte om unges brug af sociale medier – men peger på sårbar gruppe
Husk at medbringe Luk Samfundet op
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF2 Kulturmøder (historie)
Indhold
Kernestof:
Imperialismen fra i-bogen Fokus 2.pdf
Kilde: "Cecil Rhodes om den engelske imperialisme (1870)", uddrag
Arbejdsark:
Ingen lektier - vi læser på timen og arbejder med materialet
Uddrag om Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx læs s. 1-3.
Ingen lektier
Islam 1.pptx
Hej 2s. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter med kort at tale om det I lærte sidste år inden vi starter på det nye forløb "Kulturmøder" hvor vi skal have fokus på islam.
Lektien til i dag er side 5-9 i uddraget fra sidste lektion.
Link til holdnotesbog
Materiale til arbejde på klassen:
Globalisering fra i-bogen til KS-bogen s- 83-86.docx Læs s. 3-6.
Læs det udleverede uddrag fra "Flugten til Europa" s.1-3. (Kopi)
Islam lektion 2 Indefra og udefra.docx
Islam lektion 2 Muhammed.docx
Vi starter med oplæggende fra sidste time. Læs side 101-104 i KS bogen om Muhammed. Og medbring bogen.
KS-bogen; sider: 101-113
Madsen, Maria m.fl. Columbus 2015.
Hvid mands byrde.pdf
Læs hjemme s 6-8. i Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx (s. 87-89 i bogen)
ks bog s. 104.pdf
Islam Sharia.pptx
Læs siderne i bogen og svar på følgende spørgsmål: Hvad er Sharia? Hvad er sharias 4 rødder? Hvilke 5 kategorier kan handlinger placeres indenfor? Hvad vil det sige at islam er en lovreligion?
Lektien til i dag er denne vedhæftede PDF: Fokus 3, 76-80 (Globalisering og afkolonisering, uddrag fra Fokus 3).pdf
BBC udsendelse Inside a sharia court.docx
Vi ser BBC udsendelse "Inside a sharia court" i timen. Ingen lektie
Afsnit
Danmarksstatistik: Indvandrere i Danmark 2024 - uddrag om beskæftigelsen og uddannelse
Læs s 133-136 i uddraget af Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Lektien til i dag er det vedhæftede uddrag fra Verden efter 1914 (s. 200-204)
Lektien til i dag:
Læsefokus
Kampen om mig: Opgøret med ghettoen
Liste over parallelsamfund.pdf
Læs s. 136-140 i uddraget Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Husk at have jeres fremlæggelser klar.
Ritualer - azan, bøn, omskærelse | Religionsportalen
Lektion 5 De 5 søjler.docx
Læs om de vigtigste handlinger en muslim skal udføre.
Indvandringens historie (5:6): Gæsterne der blev
Kompendium - Den ny indvandring uddrag af kap. 2-5.pdf
Arbejdsspørgsmål til lektie:
Lektion 6. Parallelsamfund II.docx
lektie: Skriv 10 linjer om dokumentaren om Ahmed
Begrebsopsamling kulturmøder.docx
Ingen lektier, vi ser en dokumentar om valfarten til Mekka og laver analyse af valfarten som et overgangsritual.
Andre dokumentarer om islam
Kildetekster til Islam og Valfart.pdf
Valfarten spm til 3 typer tekster.docx
Som lektie skal I læse disse to vedhæftede kilder:
Overordnet spørgsmål:
Video:
Opgaver til tørklædet i islam.docx
Læs side 5-9 i kompendiet
Arbejdsspørgsmål til lektie
Ses i lektionen:
Ingen lektie - vi læser kapitel 4 i lektionen.
Arbejdsspørgsmål:
Islam og demokrati Arbejdsark.docx
Islam 08 demokrati.pptx
Indfødsretsprøve 2025: Tag en gratis simulation af prøven.
TV2 om indfødsretsprøven
Lektion 7. Honneth og teorien om anerkendelse.docx
Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger
Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Læs side 140-142 om Axel Honneths teori der har fokus på anerkendelse.
Kilde: Pia Kjærsgaards tale
Spørgsmål til individuel skriveøvelse:
Deadline fra d. 26.8.2018 (fra 3:00 til 16:00) hvor Aydin Soei fortæller om forskellen på modborgerskab og medborgerskab.
Læs side 142-147 i det vedhæftede dokument
Husk hjemme at læse op på Artiklen "Politiassistent dømt for at misbruge sin stilling" og Frederik Vads tre erkendelser. se lektionen den 16/9.
Genstart | Så kom da | Lyt som podcast | DR LYD
Indvandring til Danmark, efter 1945 – Danmarkshistorien | Lex
2s Opsummering og overblik Indvandring til Danmark.docx
OneNote - Metodesider
Eksamenstræning:
2s Enkeltfaglig eksamensøvelse Indvandringshistorie.pdf
Begrebsopsamling FF2. Kulturmøder.docx
Artikel: Interview. Fejlgreb: Disintegration Weekendavisen den 17.05.23.docx
Begrebsopsamling.
Muslim i det danske samfund.pdf
DR: PerkerDansk - Religion
Muslimer i Danmark.docx
Jan Hjarpes model.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
FF2 kulturmøder (samfundsfag)
I dette forløb arbejder vi med globalisering, migration og immigration samt kulturelle forskelle. Hofstedes teori om kultur analyse.
Fokus på dansk indvandring i samspil med religion og historie. Har arbejdes med socialisering og identitet. Herunder integrationsformer: assimilation, integration og segregation. etniske minoriteters identietsstrategier. Forløbet afsluttes med at se på forskellige integrationsudfordringer, ghetto/parallelsamfund og skole.
Indhold
Kernestof:
Uddrag om Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx læs s. 1-3.
Ingen lektier
Globalisering fra i-bogen til KS-bogen s- 83-86.docx Læs s. 3-6.
Læs det udleverede uddrag fra "Flugten til Europa" s.1-3. (Kopi)
Læs hjemme s 6-8. i Globalisering fra i-bogen til KS-bogen.docx (s. 87-89 i bogen)
Afsnit
Danmarksstatistik: Indvandrere i Danmark 2024 - uddrag om beskæftigelsen og uddannelse
Læs s 133-136 i uddraget af Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Kampen om mig: Opgøret med ghettoen
Liste over parallelsamfund.pdf
Læs s. 136-140 i uddraget Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Husk at have jeres fremlæggelser klar.
Lektion 6. Parallelsamfund II.docx
lektie: Skriv 10 linjer om dokumentaren om Ahmed
Begrebsopsamling kulturmøder.docx
Indfødsretsprøve 2025: Tag en gratis simulation af prøven.
TV2 om indfødsretsprøven
Lektion 7. Honneth og teorien om anerkendelse.docx
Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger
Fri eller fortabt s. 126-149.pdf
Læs side 140-142 om Axel Honneths teori der har fokus på anerkendelse.
Deadline fra d. 26.8.2018 (fra 3:00 til 16:00) hvor Aydin Soei fortæller om forskellen på modborgerskab og medborgerskab.
Læs side 142-147 i det vedhæftede dokument
Husk hjemme at læse op på Artiklen "Politiassistent dømt for at misbruge sin stilling" og Frederik Vads tre erkendelser. se lektionen den 16/9.
Begrebsopsamling FF2. Kulturmøder.docx
Artikel: Interview. Fejlgreb: Disintegration Weekendavisen den 17.05.23.docx
Begrebsopsamling.
Uddrag af Luk samfundet op. 3 udgave s. 174-177.pdf
Læs noter / se i Lectio efter de faglige begreber vi har arbejdet med i forløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
FF 2: Kulturmøder (religion)
I dette forløb har vi fokus på islam: Gudsopfattelse, de 5 søjler, religiøse skrifter, islam i praksis, islam og unge muslimer i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Islam 1.pptx
Hej 2s. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter med kort at tale om det I lærte sidste år inden vi starter på det nye forløb "Kulturmøder" hvor vi skal have fokus på islam.
Islam lektion 2 Indefra og udefra.docx
Islam lektion 2 Muhammed.docx
Vi starter med oplæggende fra sidste time. Læs side 101-104 i KS bogen om Muhammed. Og medbring bogen.
KS-bogen; sider: 101-113
Madsen, Maria m.fl. Columbus 2015.
ks bog s. 104.pdf
Islam Sharia.pptx
Læs siderne i bogen og svar på følgende spørgsmål: Hvad er Sharia? Hvad er sharias 4 rødder? Hvilke 5 kategorier kan handlinger placeres indenfor? Hvad vil det sige at islam er en lovreligion?
BBC udsendelse Inside a sharia court.docx
Vi ser BBC udsendelse "Inside a sharia court" i timen. Ingen lektie
Ritualer - azan, bøn, omskærelse | Religionsportalen
Lektion 5 De 5 søjler.docx
Læs om de vigtigste handlinger en muslim skal udføre.
Ingen lektier, vi ser en dokumentar om valfarten til Mekka og laver analyse af valfarten som et overgangsritual.
Andre dokumentarer om islam
Kildetekster til Islam og Valfart.pdf
Valfarten spm til 3 typer tekster.docx
Opgaver til tørklædet i islam.docx
Islam og demokrati Arbejdsark.docx
Islam 08 demokrati.pptx
Muslim i det danske samfund.pdf
DR: PerkerDansk - Religion
Muslimer i Danmark.docx
Jan Hjarpes model.docx
5 skarpe om islam
Opsamling begreber islam.docx
Læs den vedhæftede artikel hjemme. I denne time skal vi samle op på de vigtigste pointer fra forløbet om islam så I er klar til KS dagen i uge 41.
Artikel Unge muslimer.docx
Vi skal også finde 2 af jer som vil hjælpe til når SDU kommer onsdag i næste uge.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
FF3. Det gode samfund
I dette forløb har vi arbejdet med velfærdsstatsmodellerne og især set på den danske model og hvilke udfordringer der er for denne. Vi har talt om hvilke løsninger på velfærdsstatens udfordringer: elementer fra de andre modeller og konkurrencestaten.
Vi startede med udgangspunkt i Maslows behovspyramide, dernæst det økonomiske kredsløb har vi desuden arbejdet med økonomisk politik: finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik og hvordan de tre politikker kan bruges til at opnå de økonomiske mål og udsvingene i økonomien ved høj- og lavkonjunktur.
Indhold
Kernestof:
Lektien til i dag:
1. Velfærdsstatens rødder (Fra Veje til velfærdsstaten).pdf
KOGY_24_s_kshi-notesbogen
Uddrag af Luk samfundet op. 3 udgave s. 174-177.pdf
Læs noter / se i Lectio efter de faglige begreber vi har arbejdet med i forløbet.
5 skarpe om islam
Opsamling begreber islam.docx
Læs den vedhæftede artikel hjemme. I denne time skal vi samle op på de vigtigste pointer fra forløbet om islam så I er klar til KS dagen i uge 41.
Artikel Unge muslimer.docx
Vi skal også finde 2 af jer som vil hjælpe til når SDU kommer onsdag i næste uge.
Læsning og arbejdsspørgsmål - Værdigt og uværdigt trængende + Fagbevægelser og begyndende organisering
2. Kilder - Værdige og uværdige trængende familier.pdf
Link til OneNote-holdnotesbog:
Kildearbejde på klassen:
image.png
Materiale til KS dag kulturmøder.pdf
Læs materialet grundigt hjemmefra
Skabelon til synopsis - KS-dag kulturmøder.docx
Lektien til i dag er at have læst materialet, I fik udleveret i fredags. Det er vedhæftet jeres første modul med Mette.
5 skarpe om kristendommen
1 Mosebog kap 1-3.docx
Opstart på nyt forløb: Kristendom
Religion kort og godt; sider: 89-92, 95-97
Kilder - Verdenskrise og Kanslergadeforliget.pdf
Link til OneNote
Luk samfundet op 171-172. 4 udgave.pdf
Artikel: Regeringen fjerner afgifter på slik og chokolade – eksperter kalder det "tudetosset"
Arbejdsark til lektion 2 Stat - marked og civilsamfund.docx
Luk samfundet op 4. udgave; sider: 171-192, 196-209, 211-217
Luk samfundet op 196-200. 4 udgave.pdf
Dagsorden
Barndom på bistand Sæson 3, afsnit 2
Bjergprædikenen.docx
Spørgsmål til Bjergprædiken.docx
NB: Vi skal bruge bogen Religion kort og godt så husk den.
Spm til The Passion.docx
De uønskede, introduktion.pdf
I den bedste mening - Gutterne fra Livø (2:5)
Vi ser resten af filmen og arbejder med spørgsmålene
DR 2 dokumentar: Farvelfærd: Overførselsindkomster
Hvad er racehygiejne + kildetekster.pdf
Arbejdsspørgsmål:
Reglement_Svendborg.pdf
Fattigdomssyn-i-besættelsestidens-Danmark.pdf
På klassen: TrivselsLUP-undersøgelsen.
Artikel:Forsker slår alarm: Velfærdssamfundet er 'anorektisk' og 'overophedet' DR den 19.10.2025
Vi starter timen med at samle op på de interne udfordringer fra sidst, så hvis du ikke har helt styr på dem, skal du få det inden timen (se arbejdsark 23.10) - upload tabellen under elevfeedback før lektionen.
Vi tjener mere 1958.pdf
Eksamensgrupper ks I skal skrive jeres eksamenesgruppe på listen. (der må maks. være tre pr. gruppe.)
Ingen lektier
Arbejdsark til lektion 6 - løsninger på velfærdsstatens udfordringer-2.docx
Debatten: Arbejder Danmark for lidt? ( vi ser klippet fra 14-36 min)
Afsnit
Spørgeskema fra BA studerende statskundskab KU
Medbring gerne farver/tuscher eller andet til at tegne med.
Artikel: Rekordmange seniorer bliver ved med at arbejde - Mediearkiv - Kristeligt Dagblad den 01.08.2025.pdf
A) I skal hjemme opstille en problemstilling til artiklen. B) Hvilke begreber og hvilken viden fra lektionen i tirsdags giver mening at inddrage i arbejdet med artiklen.
Husk at have Luk Samfundet med til timen.
Lektien til idag:
Arbejdsark - Virtuelt modul 11. nov.docx
Spørgsmål til religiøs etik.docx
Bibeltekster til religiøs etik.docx
KS-bogen; sider: 161-166, 206-212
Madsen, Maria m.fl. Columbus 2015.
NB: Vi bruger KS bogen i denne time. Husk at medbringe den.
Eksamensøvelse, Lembourn og Sørensen.pdf
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
Arbejdsark til lektion 8 - Mål for en god økonomi.docx
Opgave om det danske skattesystem (s. 176-177) fra sidste lektion.
Religiøs etik.pptx
Spørgsmål til Næstekærlighed.docx
Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed - Deadline
Læs side 76-79 i den vedhæftede pdf.
Grundbog til religion C s. 76-81.pdf
Arbejdsark til lektion 9 Økonomiske politikker.docx
5 Skarpe om Luther
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445805", "T": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445805", "H": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445805" }