Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Kolding Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Jens Raaberg Gade, Kristian Rønning Pedersen, Morten Brejner Freitag
|
|
Hold
|
2025 nv/u (1u nv, 1u nv bi, 1u nv fy, 1u nv ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Farver, farver, farver
Fysikdelen
Intromodul
Grundlæggende naturvidenskab
Fysiske størrelser & Enheder
SI-enheder & Præfikser
Observationer & Eksperimenter
Kvalitative & Kvantitative eksperimenter
Farveteori
Det Elektromagnetiske Spektrum
Øjet & Farvesyn (Stave & Tappe)
Farvecirklen & Komplementærfarver
Additive & subtraktive farveblandinger
Brækkede farver (fx brun & grå)
Bølgeteori
Bølger (amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, hastighed)
EM-bølger = Elektromagnetiske bølger
Lysets hastighed
Interferens & Diffraktion
Optisk Gitter & Gitterligningen
Portfolio skrivning
Eksperimentelt
På jagt efter farver
Lyskilders farver
Kemidelen:
Atomets og Det periodiske systems opbygning
Kemiske molekyler/elektronprikformler/molekylemodeller/elektronegativitet/polaritet
Blandbarheds-/opløselighedsregler (små/større molekyler)
Simpel farveteori
Intro til TLC-analyse
Portfolio-skrivning
Eksperimentelt
Farvestoffer i M&M's (TLC analyse)
Måling af farvestofindhold med spektrofotometer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
02 - Liv i universet
Biologi fokuspunkter:
- Hvad kendetegner en levende organisme og hvilke krav er der til levende organismer?
- Cellen som den mindste enhed for liv.
- Vækstfaktorer (biotiske og abiotiske faktorer)
- Fødekæder
- Økosystemets struktur
- Fotosyntese og respiration
- Energistrømme i økosystemer
- Carbonkredsløbet
- Vandets kredsløb (kort)
- Hvilke forhold lever man under som vandlevende organisme?
- Iltforhold i vandet + fotosyntese og respirations betydning for iltforholdene i vandet.
- Vanddyr og deres iltoptagelse
- Makroindeksmetoden
- Vandløbet som økosystem
- Primær forurening af et vandløb
Biologi øvelser:
• Betydning af lys for fotosynteseaktiviteten
• Makroindeks
Fysik
Solsystemet: Opbygning & Størrelse
Model af Solsystemet i størrelsesforhold 1:10.000.000.000
Dag & Nat
Årstider
Liv i Universet
Betingelser for liv
Beboelig zone
Månefaser
Formørkelser
Exoplaneter
Portfolioforsøg
Afstandskvadratloven
Indfaldsvinkel
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
nv-fy portfolio
|
22-10-2025
|
|
NV Bio-Portfolie
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb 1: Farver, farver, farver
ntromodul: Grundlæggende naturvidenskab
Fysiske størrelser & Enheder
SI-enheder & Præfikser
Observationer & Eksperimenter
Kvalitative & Kvantitative eksperimenter
Fysikdelen
Farveteori
Det Elektromagnetiske Spektrum
Øjet & Farvesyn (Stave & Tappe)
Farvecirklen & Komplementærfarver
Additive & subtraktive farveblandinger
Brækkede farver (fx brun & grå)
Bølgeteori
Bølger (amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, hastighed)
EM-bølger = Elektromagnetiske bølger
Lysets hastighed
Interferens & Diffraktion
Optisk Gitter & Gitterligningen
Portfolioforsøg
På jagt efter farver
Lyskilders farv
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445946",
"T": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445946",
"H": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445946"
}