Holdet 1v da (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Else Marie Steen Thomassen
Hold 2025 da/v (1v da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Overgange - Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Overgange - Grundforløb

Vi arbejder med overgange som et overordnet tema i dette grundforløb for 1.g. Forløbet har to formål:  1) at bygge videre på elevernes diskuterende og reflekterende evner, som de har med sig fra grundskolen. 2) at give dem basale analyseredskaber med i den danskfaglige værktøjskasse.

Vi starter med noget, eleverne kender fra folkeskolen, nemlig eventyrgenren. Her analyserer vi eventyret om Rødhætte, og eleverne arbejder kreativt med teksten via remediering.

Herefter læser vi digtet "Kulturchok" og bruger det som udgangspunkt for reflekterende arbejde.

Vi har desuden fokus på det mediemæssige stofområde i vores arbejde med DR3's dokumentarserie "Limbo", hvor elevernes viden om filmiske virkemidler og argumentation kommer i spil.

Derefter arbejder vi med novellegenren i arbejdet med "Lasagne" og "Den blomstrende have", hvor vi har fokus på at skrive indledninger og formidle tekstanalyse skriftligt (analyseafsnit med pointe, citat og forklaring). Vi arbejder desuden med at skrive en perspektivering.

Afslutningsvist introduceres eleverne til analysen af sociale medier i arbejdet med Katherine Diez' Instagram, hvor der også introduceres til argumentationsanalyse og appelformer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rødhætte remediering 25-08-2025
Debatterende artikel 09-09-2025
Reflekterende artikel 11-09-2025
Den blomstrende have 07-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer