Holdet 1u En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Joan Rugberg Holmegaard
Hold 2025 en/u (1u En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up

Tematisk forløb i grundforløbet centreret om emnet "Growing up" med fokus på parent-child relationships men også barnets identitet i overgangen fra barn til voksen.

Eleverne introduceres til forskellige undergenrer inden for fiktion (short story, poetry, short film, film) og for non-fiktion i form af en artikel og en tale. Fokus i forløbet har været at give eleverne en indføring i tekstanalyse idet vi har arbejdet med summary, characterisation, setting, POV/narrator, symbolism, composition, themes and title og filmiske virkemidler.

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster  
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster


Anvendt materiale: ca. ns

-Marc Mitchell, The New Girl (2001)
-John Cheever, Reunion, (1962)
-Daniel Ransom, Rendezvous, (1985)
-Ernest Hemingway,Indian Camp (1921)
-John Updike, Should Wizard Hit Mommy? (1959)
-Alison Fell, The Shining Mountain, (1992)
-Philip Larkin, This be the verse, (1971)
-The Economist, Teenagers are better behaved and less hedonistic nowadays, (2018) https://www.economist.com/international/2018/01/10/teenagers-are-better-behaved-and-less-hedonistic-nowadays
-Taylor Swift, NYU Commencement speech (2022) https://case.campusvejle.dk/hf/Engelsk%20B/2023%20December/assets/New_York_University_Commencement_Speech-14586.pdf
-Tyler Reeves, When I Grow Up, (2019) https://www.youtube.com/watch?v=dh3jIrD8C24
-Mark Waters, Mean Girls, (2004)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde