Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Kolding Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Joan Rugberg Holmegaard
|
|
Hold
|
2025 en/u (1u En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Growing up
Tematisk forløb i grundforløbet centreret om emnet "Growing up" med fokus på parent-child relationships men også barnets identitet i overgangen fra barn til voksen.
Eleverne introduceres til forskellige undergenrer inden for fiktion (short story, poetry, short film, film) og for non-fiktion i form af en artikel og en tale. Fokus i forløbet har været at give eleverne en indføring i tekstanalyse idet vi har arbejdet med summary, characterisation, setting, POV/narrator, symbolism, composition, themes and title og filmiske virkemidler.
Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale: ca. ns
-Marc Mitchell, The New Girl (2001)
-John Cheever, Reunion, (1962)
-Daniel Ransom, Rendezvous, (1985)
-Ernest Hemingway,Indian Camp (1921)
-John Updike, Should Wizard Hit Mommy? (1959)
-Alison Fell, The Shining Mountain, (1992)
-Philip Larkin, This be the verse, (1971)
-The Economist, Teenagers are better behaved and less hedonistic nowadays, (2018) https://www.economist.com/international/2018/01/10/teenagers-are-better-behaved-and-less-hedonistic-nowadays
-Taylor Swift, NYU Commencement speech (2022) https://case.campusvejle.dk/hf/Engelsk%20B/2023%20December/assets/New_York_University_Commencement_Speech-14586.pdf
-Tyler Reeves, When I Grow Up, (2019) https://www.youtube.com/watch?v=dh3jIrD8C24
-Mark Waters, Mean Girls, (2004)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445954",
"T": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445954",
"H": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291445954"
}