Holdet 1h idC/h1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Malene Snedker Adamsen
Hold 2025 idC/h1 (1h idC/h1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Opvarmning til musik i historisk perspektiv
Titel 4 Basketball
Titel 5 Hip Hop
Titel 6 Rulleskøjter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

FORMÅL:
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste tekniske og taktiske elementer
af ultimate. Fra forløbets start har vi lært og indøvet basale kaste- og gribeteknikker. Desuden har vi fokuseret på aflevering af disc under opdækningspres, hvor pivotering har været i fokus. Desuden arbejde med løb uden disc - at gøre sig spilbar på banen via løbemønstre og overblik. Desuden har vi arbejdet med taktikken stack, mest i spilrelaterede øvelser - og taktikken er afprøvet i en kampsituation. Forløbsprøven, som blev udført ved forløbets afslutning tog udgangspunkt i udvalgte elementer.


KOMPETENCE/HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 4-8 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 4-8 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger højt eller lavt
- At kunne udføre pivotering for at øge afleveringsmuligheder
- Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum
- Være i stand til at aflevere en disc under opdækningspres og aflevere til makker
- Kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Have en forståelse af taktikken Stack (i en træningsøvelse)
- Kendskab til Ultimates historiske udvikling, basale regler og ”spirit of the game”

TEORETISK FOKUS:
- Basale regler i Ultimate (ingen skridt med disc, en armslænges afstand i forsvar, 10 sek. regel for disc i hånden, fairplay)
- Ultimates historiske udvikling
- Spirit of the game (fortolkninger af denne)
- taktikken vertical stack
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball

Faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
- Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
-I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- Serve and stay, return and run
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Opvarmning til musik i historisk perspektiv

FORMÅL
Formålet med forløbet i opvarmning til musik er, at blive i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Der er arbejdet med en praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Desuden er der gennemgået teori om opvarmningens effekt på kroppen og præstationsevnen.
Vi har arbejdet med musikforståelse og optælling af musikken (beats/minute) ift. at finde en passende musik til delelemener af et opvarmningsprogram. Desuden har vi kort berørt notering af musik i intro, vers, omkvæd, mellemspil, outro, så musikkens struktur kan lægge op til øvelsernes skiften.

Strukturen for opvarmningsprogram der er arbejdet med:
1) Kom-i-gang aktivitet (lav intensitet)
2) Ledopvarmning (sving og vrid for bevægelse af de store led+rygsøjle i tre planer)
3) Styrke for de største muskelgrupper
4) Pulsen op
5) Ultra kort udstrækning (formål er at få led i yderstillinger)

Forløbet har indbefattet eksempler på opvarmningsprogrammer til musik og udarbejdelse af opvarmningsprogrammer i grupper. Afslutningsvist har grupperne instrueret i deres opvarmningsprogrammer og har fået feedback.

KOMPETENCER/HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op

TEORETISK FOKUS:
- Formålet med opvarmning: nerve-muskel samspil, ledvæske, kredsløbet sættes i gang, iltforsyning til musker for at danne energi, yderstillinger, præstationsevne
- ilttransportkæden (iltens vej fra luften, via lunger, til blodet, hjertet pumper blodet rundt i kredsløbet, med blodet rundt til musklerne via kappillærer. I musklen kan ilten bruges til energiproduktion.
- Musikteori: Tælle musikken i 30 sek for at finde hastigheden (BPM) - og hvilken opvarmningssekvens, som musikken kan passe til + notering af musik i taktslag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball

FORMÅL
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball.
Forløbet har lagt vægt på de tekniske elementer i spillet som aflevering, modtagning, driblinger, skud, lay-up og løbemønstre. Der er desuden arbejdet med taktik/spilforståelse, for at skabe en forståelse af placering på banen i angreb og forsvar, løb uden bold, løb med bold og kommunikation på holdet. Disse elementer er trænet via forskellige øvelser med afleverings - og løbemønstre og udviklet til mere kamp relaterede spiløvelser og almindelig kamp 5.5. Afslutningvist i forløbet er der arbejdet med at udforme en drejebog og afprøve øvelserne i praksis.
Basale regler i basketball er udvalgt og gennemgået. Teoretisk har vi haft fokus på idrættens organisering og streetsport som mulig aktivitet til integration og fællesskab.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- At kende til og beherske afleveringer: brystaflevering, studsaflevering, over hovedet
- At kunne modtagning af afleveringer: vær klar med hænderne ved bryst
- At kunne drible med højre og venstre hånd - og rimeligt beherske at kigge op samtidig med
- At have kendskab til og rimeligt kunne demonstrere et Lay-up: fokus på skridt og håndledsafvikling (have styr på bolden med modsatte hånd)  
- At have kendskab og på rimelig vis kunne beherske forskellige bevægelsesmuligheder på banen: Jump-stop, jump-stop-skud, give-and-go, V-cut, backdoor
- At kende til og på rimelig vis beherske fast-break
- At kende til forsvarsbevægelse (følge bolden med krop og arme), og forskellige typer forsvarstaktik (personligt eller zone forsvar)
- Taktik/spilforståelse: at løbe i de frie rum i forskellige løbemønstre (forståelse af cuts)
- Indgå i kampsituationer, hvor bolden modtages og spilles videre

TEORETISK FOKUS:
Basale regler i basketball:
- 1-2 standsning regel (1 skridt med bold i hånden) % dobbeltdribling
- Sekundregler er introduceret men ikke strengt overholdt i kamp, for at holde flow i spillet: 24 sek. regel for  scoringsforsøg, 5-sekundsfrlst tor en tæt opdækket spiller, 3-sekundsfrist for angrebsspillere i modspillernes felt mellem baglinie og straffekastlinie, når det angribende hold har bolden.

- Idrættens organisering: Organiseret, uorganiseret, selv-organiseret og kommerciel idræt
- Artikel: Streetsport som som mulig aktivitet til integration og fællesskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hip Hop


Formål:
● At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
● At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
● At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
● At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
● At eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
● At eleverne lærer at samarbejde om at lave koreografisk materiale.

Fokuspunkter:
● Historisk baggrund (teori)
● Genrekendskab
● Musikforståelse
● Indøvning af autentisk bevægeudtryk
● Udførsel
● Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog basketball 13-11-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rulleskøjter

Rulleskøjter - færdigheder og rullehockey

FORMÅL
Formålet med forløbet er at få en indføring i de basale teknikker vedrørende rulleskøjteløb. Det er vigtigt at pointere, at størstedelen af idrætsholdet er nybegyndere på rulleskøjter. Derfor har de første moduler primært haft fokus på at lære rulleskøjterne at kende, balance og psykisk overvindelse.
Ellers er forløbet bygget op således at 2/3 af hver time har været med fokus på tekniske rulleskøjtefærdigheder. Den sidste 1/3 af timen har haft fokus på at integrere færdighederne i rullehockey, for at få en forståelse af teknikkernes funktionalitet i en holdsport - og for at få fokus flyttet 'væk fra skøjterne' og på den måde at lade evt. usikkerhed falde i baggrunden.
De grundlæggende færdigheder der har været i fokus er: grundstilling på skøjterne, igangsætning, bremseteknik, balancetræning og kørsel i forskellige formationer (ligeud, cirkler, slalom etc.). Ved rullehockey har fokus primært været på kampsituation, for netop at få alle færdigheder i spil på en spontan måde, skud på mål (slagskud, trækskud, håndledsskud). Forløbet er afsluttet med udformning af en drejebog, som er afprøvet i praksis.
Det teorietiske fokus i forløbet har været muskelanatomi og muskelarbejde, hvor bl.a. forskellen på statisk og dynamisk (koncentrisk og excentrisk) muskelarbejde er eksemplificeret via rulleskøjteøvelser. Desuden er der arbejdet med simple bevægelses analyser.

KOMPETENCER/HVAD SKAL JEG KUNNE?
- At have kendskab til grundstilling på rulleskøjter (bøje knæ, foroverbøjet)
- At beherske igangsætning (T-start)  og glid (45 grader)
- At kende til og rimeligt beherske en måde at bremse på (t-brems, halvmåne-brems)
- At kende til og - afhængigt af elevens udgangsniveau - på rimelig vis kunne beherske grundlæggende teknikøvelser: røre gulv, strække armene op, sidde på hug, køre på én skøjte, skubbe makker og kører ved siden af hinanden med hinanden i hænderne, køre i cirkler/cross-over, køre slalom om kegler, rødspætten forlæns baglæns
- I en mindre grad at kunne integrere de grundlæggende rulleskøjteknikker i en hockeykamp i en mindre grad

TEORETISK FOKUS:
- At kunne skelne mellem muskelarbejder: koncentrisk, excentrisk og statisk - og relatere til rulleskøjteøvelser
- At kunne udføre en simpel bevægelsesanalyse
- At kende til en muskels opbygning (anatomisk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer