Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Kolding Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Bo Skibelund
|
|
Hold
|
2025 muC/h1 (1h muC/h1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tematisk forløb 1
Progression
Eleverne skal lære musikfaglige begreber og opnå en forståelse for toner, harmonik, puls og rytme. De skal have en forståelse af hvad musik er, hvordan den bruges i vores hverdag, hvordan man kan arbejde med den. Eleverne lærer at anvende begreberne og deres viden i simple praktiske opgaver. Endvidere er det også målet at skabe et fundament for senere analytisk arbejde.
Almene kompetencemål er at kunne anvende teori til praktisk opførelse samt at kunne arbejde fokuseret sammen i en gruppe.
Anvendte tekstmateriale
Johannes Grønager ”Nøgle til musikken” s. 7-11
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 21-27 + 30-33
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 43-47
Samt en række arbejdsark fra Nicolai Glaeders hjemmeside: http://tartelet.dk/
og Gert Utthentals hjemmeside: http://www.frborg-gymhf.dk/gj/mus/
Holdet har desuden arbejdet med den harmoniske trekant fra Grønagers bog "Rockanalyse" som forståelsesramme til analyse af de tonale forhold i bluesharmonik, modalharmonik og funktionsharmonik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Sang og sammenspil og koncerter
Holdet har gennem semestret sunget en lang række danske og udenlandske sange:
Frihedens lysdøgn - Anne Vad, Julie Maria, Nikolaj Busk
Let it Be - Lennon/McCartney
With a little help from my friends -Lennon/McCartney
Det levende ord - Mads Langer
Gi´ os lyset tilbage -Rasmus Skov Borring
Danse i måneskin - Frans Bak, Per Nielsen
Rør ved mig -Juan Carlos Calderon Victor Skaarup
Til havs med solfyllda segel - Stefan Forssén et al.
Smuk og dejlig - Anne Linnet
Undantag - Bo Kaspers Orkester
Hjem fra fabrikken - Andreas Odbjerg
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal lave øvelser på Musikipedia - til og med g-nøgle med bilinjer. Husk teoribogen
-
I skal færdiggøre opsamlingsøvelserne i G- og F-nøglen i Musikipedia. Husk jeres computere, kabler til opladning osv.!
-
Virtual drums – Play drums online | Musicca
-
I skal lave opgaverne med F-nøglen færdig og så runder vi den basale nodelære af!
-
Vi mødes til sammenspil i morgen. Husk at lytte til nummeret "One of Us"
-
Vi skal øve rytmer og rytmeværdier. Hvis der bliver tid, så synger vi lidt gospel.
-
Vi skal arbejde med Rytmerondo og "one of us"
-
Vi arbejder lidt mere med rytmerondo -ca. 30 minutter og så skal vi videre med "one of us"
-
Vi skal i gang med et egentligt emne i musik, nemlig bluesmusik. Så i de første 45 minutter arbejder vi med lytning og analyse af et par bluesnumre, hvor vi kigger på musikalske parametre som melodik, form, akkorder, instrumenter, vokalstil. I de sid
-
I skal øve tonenavne, intervaller og akkorder (frem til opgave 6 -spredt stilling) til timen - i alt 20 minutter!!
-
Vi skal arbejde lidt videre med akkorder og høre noget blues.
-
I skal derhjemme lave opsamling af treklange på musikipedia: klaver, noder og hørelære - i morgen kigger vi på treklangene og endelig bluesmusik
-
I skal huske papirerne med bluessangene og papiret med blueshistorie. Vi skal arbejde med septimakkorder -dur og mol
-
I skal medbringe bluesnoderne til timen. I skal være færdige med septimopgaverne fra Musikipedia -jeg taler om de her tre opgavetyper.
-
I skal lave en kor analyse af den ene bluessang " Evil (is going on) https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=793bf4b2001d4102 I timen skal vi lytte til"Dust my broom" I
-
I skal lytte til Delta Blues Bands udgave af "Dust my Broom" og lave en koranalyse som I skriver ind i korskemaet.
-
I første time samler vi op på jeres teoretiske viden og arbejder med klassisk musik -
-
Vi arbejder videre med Quizzen og klassisk musik i de første 45 minutter og derefter skal vi i gang med "Zombie"
-
Vi skal gøre Quizzen færdig og se en video om instrumentation ( klassisk musik) i den 2. Halvdel af timen skal vi lave sammenspil
-
Vi skal gøre den klassiske quiz og så er det Sibeliustid!
-
Timen i dag er virtuel. 1) I skal læse om baggrunden for Finlandia i teksten af sammen navn og besvare spørgsmålene:
-
Vi skal snakke om Sibelius ud fra de tekster i har læst og musikken I har lyttet til.
-
I skal læse afsnittet om Carl Nielsens forhold til Sibelius og genlæse afsnittet med Per Nørgaards forhold til Sibelius:
-
Vi skal snakke om de to tekster om Sibelius af Per Nørgaard og Carl Nielsen. I skal også lære Per Nørgaards melodi til teksten "Du skal plante et træ", Så den skal I huske til timen. I anden halvdel skal I afslutte arbejdet med "Zombie" og vi skal fi
-
I skal huske jeres noder til de tre sange af Sibelius, Nørgård og Carl Nielsen. I skal finde ud af hvilken sang, I vil synge til eksamen.
-
Husk noderne til Finlandia og vores sange. Vi skal analysere de to sange af Per Nørgård og Carl Nielsen. Jeg tror vi skal spille Nirvana.
-
Vi skal analysere Per Nørgaard færdig! og så se på Carl Nielsen "Jens Vejmand" - resten af timen hedder det sammenspil -så husk noderne !!
-
Vi samler lige sammen på vores klassiske forløb og melodianalyserne. Og så fortsætter vi sammenspillet.
-
Vi går i gang med det særligt studerede emne. Til timen skal I have læst siderne 9 - 23 i den røde pop-bog ekstensivt og lyttet til nogle af lydeksemplerne.
-
I skal læse analysen på side 16 i Pop-bogen af Harry Styles "As it was" - grundigt.
-
Vi gør rytmeafsnittet færdigt med henblik på forståelse af offbeat og komplementaritet/sammenfald. nyt sammenspil:Need You Now
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange
Holdet har sunget og arbejdet med tre moderne højskolesange fra 19. udgave af Højskolesangbogen:
1) "Fortabt er jeg stadig"; tekst: Stine Pilgaard, musik: Katrine Muff Enevoldsen
2) "Har døden taget noget fra dig"; tekst: Naja Marie Aidt, musik: Janne Mark
3) "Hvad tænker Ingrid op"; tekst: Mads Eslund, musik: Tue West
Eleverne har arbejdet med musikalske fænomener som form, toneart, intervaller og melodisk bevægelse , sammenhæng mellem tekst og musik.
I den forbindelse har holdet derhjemme lyttet til DR's udsendelsesrække:
https://www.dr.dk/lyd/p1/de-nye-sangskrivere, afsnittene 1,2 og 5 hvor de tre sange og tekster bliver diskuteret i en samtale mellem Katrine Muff og tekstforfatterne. I de efterfølgende timer er vigtige pointer fra samtalerne blevet trukket frem og diskuteret.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul
Holdet har arbejdet med bluesgenren indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af fire musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
4) Sweet Home Chicago i en version med Robert Johnson (https://open.spotify.com/track/1guIEbEw6v69ubNOuH9Aug?si=ed7adf5dd1a94922) og i en version med Eric Clapton (https://open.spotify.com/track/2SrJs30sg11tsG1jfmHPxQ?si=4943f877fce446a0)
Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.
Holdet har i forbindelse med bluesmusikken set 1. del af serien "Blues America" :https://www.youtube.com/watch?v=9hZMHLGMpzc
Som en del af oplægget til bluesmusikken har holdet gennemgået Jacob Jensens "Den vestlige populærmusiks historie" (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/populaermusikhistorie.pdf )
Holdet har her lyttet og delvist analyseret Hank Williams "Honkey Tonk Blues"; "All the things you are" i to udgaver 1) Barbara Streisand og Keith Jarret; "Shake Rattle and roll" i to udgaver: 1) Big Joe Turner og 2) Bill Haley and the Comets; "Stop in the name of Love" med the Supremes
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Tematisk forløb 4 Blues, Rock, Jazz
Holdet har arbejdet tre forskellige genrer indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af tre musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.
Holdet har også arbejdet med rockanalyse gennem analyse af "Smells like Teen Spirit" med Nirvana. Her har vi set på modalharmonik, simpel og udvidet popform, hook, break, gimmick og tekstligt udtryk.
Endelig har holdet arbejdet med analyse af en jazzstandard ""Like someone in love" ,Johnny Burke / Jimmy Van Heusen i flere udgaver 1) vokal version af Diana Krall (https://open.spotify.com/track/0AODfPsiINfDBexMFIASsm?si=7d7fcb4cd5424946) 2) en instrumental version af Mike Stern (https://open.spotify.com/track/3pTC417hUozXG4GSIGPH7v?si=1c2b54339cdc44ac) Holdet har analyseret de to versioner med henblik på forståelsen af improvisation som et grundlæggende element i jazz. Holdet har desuden også sunget "like someone in love" efter Diana Kralls udgave
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291446075",
"T": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291446075",
"H": "/lectio/1203/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76291446075"
}