Holdet 1h muC/h1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Kolding Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Bo Skibelund
Hold 2025 muC/h1 (1h muC/h1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb 1
Titel 2 Sang og sammenspil og koncerter
Titel 3 Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange
Titel 4 Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul
Titel 5 Tematisk forløb 4 Blues, Rock, Jazz

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb 1


Progression
Eleverne skal lære musikfaglige begreber og opnå en forståelse for toner, harmonik, puls og rytme. De skal have en forståelse af hvad musik er, hvordan den bruges i vores hverdag, hvordan man kan arbejde med den. Eleverne lærer at anvende begreberne og deres viden i simple praktiske opgaver. Endvidere er det også målet at skabe et fundament for senere analytisk arbejde.
Almene kompetencemål er at kunne anvende teori til praktisk opførelse samt at kunne arbejde fokuseret sammen i en gruppe.
Anvendte tekstmateriale
Johannes Grønager ”Nøgle til musikken” s. 7-11
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 21-27 + 30-33
Johannes Grønager ”C-nøglen” s. 43-47
Samt en række arbejdsark fra Nicolai Glaeders hjemmeside: http://tartelet.dk/
og Gert Utthentals hjemmeside: http://www.frborg-gymhf.dk/gj/mus/
Holdet har desuden arbejdet med den harmoniske trekant fra Grønagers bog "Rockanalyse" som forståelsesramme til analyse af de tonale forhold i bluesharmonik, modalharmonik og funktionsharmonik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sang og sammenspil og koncerter

Holdet har gennem semestret sunget en lang række danske og udenlandske sange:
Frihedens lysdøgn - Anne Vad, Julie Maria, Nikolaj Busk
Let it Be -  Lennon/McCartney
With a little help from my friends  -Lennon/McCartney
Det levende ord - Mads Langer
Gi´ os lyset tilbage -Rasmus Skov Borring
Danse i måneskin - Frans Bak, Per Nielsen
Rør ved mig -Juan Carlos Calderon Victor Skaarup
Til havs med solfyllda segel - Stefan Forssén et al.
Smuk og dejlig - Anne Linnet
Undantag - Bo Kaspers Orkester
Hjem fra fabrikken - Andreas Odbjerg                                     

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tematisk forløb 4 Tre Højskolesange

Holdet har sunget og arbejdet med tre moderne højskolesange fra 19. udgave af Højskolesangbogen:
1) "Fortabt er jeg stadig"; tekst: Stine Pilgaard, musik: Katrine Muff Enevoldsen
2) "Har døden taget noget fra dig"; tekst: Naja Marie Aidt, musik: Janne Mark
3) "Hvad tænker Ingrid op"; tekst: Mads Eslund, musik: Tue West
Eleverne har arbejdet med musikalske fænomener som form, toneart, intervaller og melodisk bevægelse , sammenhæng mellem tekst og musik.
I den forbindelse har holdet derhjemme lyttet til DR's udsendelsesrække:
https://www.dr.dk/lyd/p1/de-nye-sangskrivere, afsnittene 1,2 og 5 hvor de tre sange og tekster bliver diskuteret i en samtale mellem Katrine Muff og tekstforfatterne. I de efterfølgende timer er vigtige pointer fra samtalerne blevet trukket frem og diskuteret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tematisk forløb 3 Blues, R&B, Soul

Holdet har arbejdet med bluesgenren indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af fire musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
4) Sweet Home Chicago i en version med Robert Johnson (https://open.spotify.com/track/1guIEbEw6v69ubNOuH9Aug?si=ed7adf5dd1a94922)  og i en version med Eric Clapton (https://open.spotify.com/track/2SrJs30sg11tsG1jfmHPxQ?si=4943f877fce446a0)

Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.

Holdet har i forbindelse med bluesmusikken set 1. del af serien  "Blues America" :https://www.youtube.com/watch?v=9hZMHLGMpzc

Som  en del af oplægget til bluesmusikken har holdet gennemgået Jacob Jensens "Den vestlige populærmusiks historie" (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/populaermusikhistorie.pdf )
Holdet har her lyttet og delvist analyseret Hank Williams "Honkey Tonk Blues"; "All the things you are" i to udgaver 1) Barbara Streisand og Keith Jarret; "Shake Rattle and roll" i to udgaver: 1) Big Joe Turner og 2) Bill Haley and the Comets; "Stop in the name of Love" med the Supremes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tematisk forløb 4 Blues, Rock, Jazz

Holdet har arbejdet tre forskellige genrer indenfor den rytmisk musik.
1) blues - Eleverne har her arbejdet med lytning og analyse og diskussion af tre musikstykker: "Dust my Broom" med Walter Trout Band (https://open.spotify.com/track/4zFDw5IO5qLDlJR7NVmEwb?si=a3e7cfbbcffb49b0)
2) "Evil is goin on" med Howlin Wolf (https://open.spotify.com/track/7LdbDjg6esKNAsnFElpFnB?si=b486091bd3284998)
3) "Folsom prison blues" (https://open.spotify.com/track/0LTSNmOLBt25GMjHlxp9OR?si=43dd9a8aca2c44db)
Her har holdet arbejdet med bluesform, trintalsanalyse, blå toner. Tekstligt udtryk, swingrytme, ambitus, tessitura.

Holdet har også arbejdet med rockanalyse gennem analyse af "Smells like Teen Spirit" med Nirvana. Her har vi set på modalharmonik, simpel og udvidet popform, hook, break, gimmick og tekstligt udtryk.    
                                                                                                             Endelig har holdet arbejdet med analyse af en jazzstandard ""Like someone in love" ,Johnny Burke / Jimmy Van Heusen i flere udgaver 1) vokal version af Diana Krall (https://open.spotify.com/track/0AODfPsiINfDBexMFIASsm?si=7d7fcb4cd5424946) 2) en instrumental version af Mike Stern (https://open.spotify.com/track/3pTC417hUozXG4GSIGPH7v?si=1c2b54339cdc44ac)  Holdet har analyseret de to versioner med henblik på forståelsen af improvisation som et grundlæggende element i jazz. Holdet har desuden også sunget "like someone in love" efter Diana Kralls udgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer