|
Titel
1
|
Historie: Demokratiets udvikling
Historie B
Særfagligt
Demokratiets udvikling
Demokrati i oldtiden, Demokratiet i politiske tækning – middelalderen og renæssancen, Det moderne demokratiets historie – oplysningstiden og revolutionerne, Ideologierne, Ideologiernes kamp, Første verdenskrig, Den russiske revolution, Sovjetunionen, Mellemkrigstiden – Demokratiets krise og fald, Hitler (historieskabende og historieskabt ), Anden verdenskrig – fascismen og nazismens nederlag, Holocaust, Den kolde krig, Sovjetimperiet, Det amerikanske imperium, Kommunismens sammenbrud, Den nye verdensorden.
Kernestof:
- Andriansen, Inge et al. 2019. Fokus 2: Fra oplysningstid til europæisk integration. København: Gyldendal (ibog) s.231-237, 239-251
Litteratur til modulerne om demokratiet i oldtiden, Demokratiet i politiske tækning – middelalderen og renæssancen, Det moderne demokratiets historie – oplysningstiden og revolutionerne,
- Catridge, Paul. 2016. Democracy - A Life. Oxford: Oxford University Press s.275-280
- Bryld, Carl Johan.2017. Verden før 1914 i dansk perspektiv. Århus: Systime (ibog). Side id.135-136, 421-429, 464-416, 664-475
- Daley, Jason. Lessons in the Decline of Democracy From The Ruined Roman Republic. Smithsonian Magazine. 6.november 2018
- Danielsen, Kim Beck. 2019. Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion. København: Gyldendal (ibogen) s.131, 158
- Frederiksen, Peter.2009. Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. Århus: Systime s.46-47
- Hansen, Mogens Herman. 2012. Demokratiets historie fra oldtid til nutid. København: Museum Tusculanums Forlag s.11-36
- Hellas, Knud et al. 2011. Overblik – verdenshistorie i kortetræk. København: Gyldendal s.119-122
- Jessen, Mathias Hein. Du kan takke Romerriget for at du skal følge loven. Videnskab.dk. 24.januar 2016
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/du-kan-takke-romerriget-du-skal-folge-loven
- Larsen, Henrik Bonne og Thorkil Smitt.2019. Om europæisk verdenshistorie. København: Gyldendal s.151, 130
- Sophus, Helle. Anm: Genopdaget: Manden bag den fredsbevarende stat. Weekendavisen. 12.marts 2021, Sektion 2
Kilder:
- Kritik af Athens demokrati (uddrag)
Kilde: Aksel Damsgaard Madsen, Det athenske Demokrati, 1974, sp. 127-129
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=p289
- Vi skal ikke være så bange for folket det er klogere, end man tror.
Bennike, Christian. Vi skal ikke være så bange for folket det er klogere, end man tror. Information.dk 29. oktober 2017
https://www.information.dk/moti/2017/10/vaere-saa-bange-folket-klogere-tror
- Otto Dietrich: Med Hitler til magten, 1933
Bryld, Carl Johan. 2019. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime: Århus (ibog) https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=p344
Tysk politikers udtalelser om mindesmærke skaber vrede
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-politikers-udtalelser-om-mindesmaerke-skaber-vrede (uddrag)
Merkel udtrykte dyb skam under første besøg til Auschwitz(uddrag)
06.12.2019
https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE11806830/merkel-udtrykte-dyb-skam-under-foerste-besoeg-til-auschwitz/
Billede:
Denkmal für die ermordeten Juden Europas
Dokumentarfilm:
Tilintetgørelsen af Europas jøder
Dokumentarfilm: Berlinmurens fald
Faglige mål:
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Metode:
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- ̶kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Omfang 85 sider
|