Holdet 1hf id 1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Peter Hjulmand Veddum
Hold 2025 id/1hf id 1 (1hf id 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Latindans og (teori mangler men kommer på kreadag
Titel 2 Ultimate og konditionstræning
Titel 3 Pickleball og kompliceret bevægelser
Titel 4 Crossfit og muskellære

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Latindans og (teori mangler men kommer på kreadag

Formålet med forløbet er at opnå en forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse. Der vil være fokus på trin, teknikker, enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. Senere vil fokus være på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansens trin, teknik og udtryk.
Eleverne har arbejdet desuden arbejdet selvstændigt med egen rutine, herunder har de skulle selv sætte sig ind i mindst en variation i JIVE, der ikke er indøvet som en del af undervisningen. Rutinen kan være lavet af eleverne selv, eller en af de rutiner, som bogen indeholder (varierende sværhedsgrad).

FAGLIGE MÅL
Det er et af forløbets formål, at eleverne behersker udvalgte færdigheder indenfor latindansene chachacha og jive. Undervejs vil eleverne igen stifte bekendtskab til basal musikkendskab i forhold til musikkens opbygning, og hvordan denne skal bruges i relation til at danse.

Overordnet er det forløbets formål at eleverne opnår større kropskontrol og –bevidsthed, ligesom de skal opnå forståelse for egen og andres roller i forhold til de samabejdsrelationer og krav, som disciplinen kræver. Eleverne har derfor undervejs i hvert modul danset med mange forskellige partnere.

Teorien til forløbet
Cha cha cha:
- Grundtrin, åben holdning
- New York (ud at hilse)
- Spotdrejning, højre og venstre (ud at hilse, drej om sig selv, mød dansepartner)
- Alemana/damedrejning (dame under arm)
- Hand to hand (hilsen indad)
- Triple lock step + to skridt (3 x chassé)

Jive:
- Grundtrin
- Damedrejning ud under arm
- Damedrejning hjem underarm
- Chassé ved siden af hinanden
- KICK 1
- Vindmølle m. lukkede arme.
- SELVLÆRT VARIATION
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate og konditionstræning

Eleverne har i dette forløb arbejdet med boldspillet ultimate. Gennem forskellige øvelser har eleverne arbejdet med de tekniske aspekter af spillet ligesom de gennem andre øvelser og med inddragelse af teoriemnet ”Aerob træning” har eleverne arbejdet med at udføre konditionstræning i relation til et spil. Eleverne har dertil arbejdet i mange forskellige konstellationer med det fokus at fremme samarbejdet og kommunikationen.

Tekniske øvelser: Beherske forhånds-, baghånds- og hammerkast/upside-down kast. Gribeteknik – pandekagegreb, pincetgreb, høj og lav gribeteknik samt pivotering.

Taktiske øvelser: Kunne bevæge sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til spilbarhed, cuts, stack, at være ”handler” samt enkelte taktiske overvejelser omkring opdækning i henhold til mands- og zoneopdækning.

Teoretiske aspekter: Kende til de mest almindelige regler i ultimate, herunder ”Spirit of the game”. Kendskab til basal teori omkring kondition, kondital og aerob træning.

Centrale begreber:
Praksis: Baghåndskast, forhåndskast, upside-down kast, gribeteknik, fairplay (spirit of the game), regler, opdækning, mandsopdækning, zoneopdækning, pivotering, spilbarhed, cuts,

Teori: ”God kondition”, iltoptagelse, kondital, udholdenhed, konditalsværdier, ”de kritiske kondital”, sundhed, løbeøkonomi, formål med konditionstræning, kontinuerlig træning, intervaltræning, arbejdsintensitet, træningseffekter, puls, andre gavnlige effekter af konditionstræning.

Teori:
Kernetekst:
- Yubio: S. 72-77 (Aerob træning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball og kompliceret bevægelser

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i spillets teknik og taktik. Først læres de basale slag med fokus på korrekt positionering/fodarbejde, hvorefter der arbejdes med spillets taktiske elementer.

Teori: I forløbet har eleverne tilegnet sig viden om hvordan man lærer nye idrætslige bevægelser (kompliceret bevægelser)
1. Eleverne har arbejdet med 3 grundlæggende bevægelser
2. Indlæringens tre faser

Dette kobles til forklaringen om hvordan man lærer specifikke slag i pickleball, fx et lop eller drop

FAGLIGE MÅL
- Kende slagene serv, forhånd, baghånd, flugtning og smash.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis forhånds- og baghåndsslag
- Rimelig beherskelse af spillet i ”køkkenet”
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget og spillet
- Udvise en taktisk forståelse af spillet

Centrale begreber:
Dink, køkken, drop, smash, serv, lukkede og åben benstilling, vægtoverførsel

KERNESTOF: Yubio, s. 1256-1264
I alt: 15 sider

Supplerende materiale:

https://www.youtube.com/watch?v=xEYsymCtIDY&t=17s

https://www.bing.com/videos/search?q=pickleball&&view=detail&mid=D2D1E0E01FF518916A42D2D1E0E01FF518916A42&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dpickleball%26FORM%3DHDRSC6

Yubio: s. 1267-1272


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Crossfit og muskellære

FORMÅL:
Crossfitforløbet består af seks moduler. Formålet med forløbet er, at eleverne får en grundlæggende indføring i crossfit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på. Ud over at få kendskab til og indføring i crossfit som træningsform skal eleverne lære om kroppens muskler, herunder forskellen på de tre typer muskelarbejde.

FAGLIGE MÅL:
- At kunne sammensætte og udføre et crossfit program med høj intensitet, der er funktionel og varieret bygget op.
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for sine klassekammerater
- Være i stand til at knytte begreber som excentrisk -, statisk og koncentrisk muskelarbejde samt muskeludholdenhed og muskelstyrke til eget træningsprogram

Centrale begreber, teori:
Musklens arbejdsformer, dynamisk (koncentrisk og excentrisk), statisk arbejde, agonist, antagonist, synergist,, repetition maximum (RM), sæt, gentagelser, repetitioner, muskelvolumen, nerveforbindelser, hypertrofi, pauser, restitution, pyramideprogram, styrke, frie vægte, kropsvægt, funktionel, varieret, højintens træning.

Teori:
Kernetekster:
- Tekst: Yubio s. 987 (Hvordan sammensætter man en WOD?)
- Tekst: Yubio s. 53-57 (Muskler og muskelarbejde)

Supplerende:
- Tekst: Yubio s. 985-987 (Historien bag Crossfit)
- Tekst: Yubio s. 992-1004 (Crossfit øvelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer