Holdet 1hf bk 1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marie Louise Johannsen
Hold 2025 bk/1hf bk 1 (1hf bk 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten

Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":


Perioder:
1) Den klassiske krop (antik, renæssance)
- lerskulptur af kroppen (fokus på proportioner + kontraposto)
- klassisk tegning af torso (fokus på proportioner, anatomi, lys og skygge)

2) Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- akvarel + logbog (Egon Schiele, ekspressionisme)

3) Kroppen i samtidskunsten (ca. 2000-2025)
- Fortolkning af kroppen i samtidskunsten: Organisk krop med grim æstetik, hvor eleverne arbejder med det grimmes æstetik, blandede materialer, farver m.m.
+ logbog

Værker til analyse
Alexandros fra Antiokia: Venus fra Milo, ca. 100 f.Kr.
Michelangelo: David, 1501-03
Edouard Manet: Olympia, 1863  
Pablo Picasso: Frøknerne fra Avignon, 1907
Egon Schiele:
Gertrude Schiele, 1910
selvportræt i sammenkrummet stilling, 1913
Giacometti: Gående mand, 1960
Lene Adler Petersen: Den kvindelige Kristus, 1969
Duane Hanson: Turister II, 1988
Elmgreen og Dragset: Han, 2012
Ayde: Woman, 2016

Teori:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten (grundbogen) s. 53-63
Menneskekroppens proportioner (skema)
PPT: Kroppen i kunsten fra antikken til i dag

Skulpturanalyse:
Analyseskema skulptur
Skulpturanalyse-film
PPT: Intro til skulpturanalyse (MLJ)
Skulpturanalyse intro (opgaver)

PPT: 3 tendenser i moderne maleri (stikord til ekspressionisme, kubisme og fauvisme, MLJ)
Word-dokument: Schiele
PPT: 3 tendenser i moderne maleri (MLJ)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer