Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Mette Hofman Bøegh
|
|
Hold
|
2025 mu/1hf mu (1hf mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til musik
I praktisk musikudøvelse har vi lavet rotationssammenspil, sammenspil i mindre grupper, og vi har arbejdet sammen om et fælles nummer, som opføres til besøgsaften. Desuden har vi sunget énstemmige sange:
- Diverse énstemmige sange fra Højskolesangbogen m.m.
- "Mørk er november" (spillet af alle på klaver i forbindelse med nodelæsning)
- Michael Jackson: Working Day and Night (rotation)
- Joan Osborne: "One of us" og Aphaca "Veninder"
- Mamas and Papas: "California Dreamin'" (fællesnummer, flerstemmigt)
I teori arbejdes med rytmer og groove-analyse med nedslag i følgende numre:
- Michael Jackson: Working Day and Night"
- Iron Maiden: The Trooper
- Bob Marley: I shot the Sheriff
Teori baseret på Grønager: "C-nøglen" (s. 41-46 + 53)
- Puls og tempo, takt, underdeling, nodeværdier, taktart, bindebue og punktering.
Desuden har vi set en video om, hvordan et reggae-groove opbygges:
"How to make a reggae song/reggae tutorial"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Sammenspil
I sammenspil er spillet:
Mamas and Papas: California Dreamin (Fælles nummer)
TopGunn: Veninder
Joan Osborne: One of Us
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trommemaskine | Musikipedia
-
Velkommen til musik 🎺 Jeg glæder mig til at møde jer
-
Vi laver rotationssammenspil - medbring godt humør : )
-
1hf musiks spilleliste
-
Noder til grooveanalyse.pdf
-
Medbring din musikbog C-nøglen. Overvej meget gerne forslag til, hvad vi skal spille til besøgsaften den 16. september.
-
Medbring Nøglen til musikken. Vi skal synge (som altid 😄) og arbejde videre med teori
-
Sammenspil (California Dreamin')
-
Øvelser » Toner | Musikipedia
-
SensommerVise Emol.pdf
-
Melodisk analyse 2 sange.pdf
-
Vi skal arbejde videre med melodisk analyse, men også sætte melodier ind i en større musikhistorisk ramme. Læs derfor s. 1-3 (indtil afsnittet "orkestret spiller op") i vedhæftede dokument. Når du har læst skal du kunne svare på følgende:
-
Folkemusik - baggrundstekst.pdf
-
Først lidt teori og så sammenspil (vi spiller også California Dreamin', fordi besøgsaften nærmer sig).
-
Vi starter med sammenspil
-
Vi øver California allesammen sammen. Derpå ud i de andre sammenspilsgrupper
-
Vi mødes først i musik og skal derefter lave lydprøve på scenen.
-
Spirituals og blues.pdf
-
Go Down Moses - Spiritual.pdf
-
In the house blues.pdf
-
Bessie Smith - In the House Blues.mp3
-
1hf 2025 – Google Drev
-
Overvej sammenspilsmuligheder (især hvis du kunne tænke dig at synge i sammenspil, men andre må også gerne byde ind).
-
Vi arbejder videre med blues
-
No Job Blues og Go Down - med noter.pdf
-
Spirituals og blues - fælles noter
-
Overvej ideer til eksamensemne, dvs. det emne vi fordyber os lidt mere i (herunder 3-4 numre, som skal analyseres og sættes ind i en større kontekst). Emner kan fx være Beatles, soul, grunge, Kim Larsen - dvs. et band, en genre, en kunstner, et årti,
-
Kunstmusik - introduktion.pdf
-
Link til fællesdokument: Folkemusik - kunstmusik - populærmusik
-
Åbn det vedhæftede dokument, når modulet begynder. Læs og gør, som du bliver bedt om undervejs. Under opgaver i lectio ligger svarark, som skal uploades, når timen er slut. I må gerne arbejde sammen 2 og 2.
-
Arbejd-selv-modul - tekst og spørgsmål.pdf
-
Se besked i lectio angående sammenspil
-
Sammenspil - kig på det, I skal synge/spille derhjemme, hvis I har mulighed for det. Vi skal også lidt videre med teori.
-
Vi fortsætter arbejdet med at blive lidt klogere på symfoniorkestrets instrumenter og "lyden af en helt". Desuden sammenspil.
-
Vi arbejder videre med lyden af helt og det med intervaller. Ingen sammenspil i dag, men helt sikker sang : )
-
Star Wars Partitur.pdf
-
10-12 Superman - temaark.pdf
-
Starwars hovedtema og sidetema.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Folkemusik
Under emnet folkemusik arbejder vi med forskellige typer af melodier og den måde, vi bruger melodier på:
Dansk fællessangssangstradition:
- Jeg ved en lærkerede
- Svantes lykkelige dag
- Langebro (bygget på engelsk folkesang)
Melodier som terapi (uddrag fra DR's udsendelse "Demenskoret"
TV-udsendelse om fællessang: "Vi synger sammen" fra Kulturmagasinet Geist på DR 2019
Amerikanske spirituals:
- Go Down Moses
Blues
Vi har analyseret Bessie Smiths "In the House Blues" med fokus på:
- 12-takters bluesform og AAB-form samt strofisk form
- bluesskala og blå toner (herunder at lave trinanalyse)
- blues-kadence
- blues-teksters karakteristika
- call & response
- glidende intonation
Materiale:
Bessie Smith: "In the House Blues" https://www.youtube.com/watch?v=9XJQPsCTzIs
Ramblin' Thomas: "No Job Blues" https://www.youtube.com/watch?v=rmXc92D_Qqw
3 udgaver af "Hound Dog", der har bluesform - snak om forskellige musikalske udtryk og autenticitet (folkemusik vs. populærmusik):
- Big Mama Thornton (1952)
- Elvis Presley (1956)
- Tracy Chapman (2012)
Jakob M. Jensen: "Bluesens elementer og udvikling" https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/Bluestidslinje,%20udvikling,%20elementer.pdf
Sound Field: "Is Blues the Mother of All Modern Music?" https://www.youtube.com/watch?v=HYy-6ltraVQ
Melodisk analyse af:
Nu er jord og himmel stille
Jeg ved en lærkerede
Teori fra Grønagers "C-nøglen":
- tonenavne (s. 7-9), fortegn (s. 10-11
"Melodisk analyse" fra "Elevens bog" udarbejdet af musiklærere på Rosborg Gymnasium med fokus på:
- Perioder, fraser, motiver
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SensommerVise Emol.pdf
-
Melodisk analyse 2 sange.pdf
-
Vi skal arbejde videre med melodisk analyse, men også sætte melodier ind i en større musikhistorisk ramme. Læs derfor s. 1-3 (indtil afsnittet "orkestret spiller op") i vedhæftede dokument. Når du har læst skal du kunne svare på følgende:
-
Folkemusik - baggrundstekst.pdf
-
Først lidt teori og så sammenspil (vi spiller også California Dreamin', fordi besøgsaften nærmer sig).
-
Vi starter med sammenspil
-
Vi øver California allesammen sammen. Derpå ud i de andre sammenspilsgrupper
-
Vi mødes først i musik og skal derefter lave lydprøve på scenen.
-
Spirituals og blues.pdf
-
Go Down Moses - Spiritual.pdf
-
In the house blues.pdf
-
Bessie Smith - In the House Blues.mp3
-
1hf 2025 – Google Drev
-
Overvej sammenspilsmuligheder (især hvis du kunne tænke dig at synge i sammenspil, men andre må også gerne byde ind).
-
Vi arbejder videre med blues
-
No Job Blues og Go Down - med noter.pdf
-
Spirituals og blues - fælles noter
-
Overvej ideer til eksamensemne, dvs. det emne vi fordyber os lidt mere i (herunder 3-4 numre, som skal analyseres og sættes ind i en større kontekst). Emner kan fx være Beatles, soul, grunge, Kim Larsen - dvs. et band, en genre, en kunstner, et årti,
-
Kunstmusik - introduktion.pdf
-
Link til fællesdokument: Folkemusik - kunstmusik - populærmusik
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Kunstmusik
I forløbet arbejdes med kunstmusik, herunder:
Musik uden tekst kan have betydning:
Filmtema-quiz - gæt filmen ud fra musikken:
- Kevin Costner: "Danser med Ulve" (1990)
- Luc Besson: "The Big blue" (1988)
Vivaldi: De fire årstider, "Foråret", 1. sats
- kernemotivers sammenhæng med det tekstlige indhold.
Symfoniorkestret og dirigentes rolle:
Uddrag fra 2 udsendelser om dirigentens rolle:
- DR: "Hvad nu, Phillip Faber" (2025) og "Klædt på til klassisk" (2014)
Komponistens ansættelsesforhold:
- Tekst om publikums rolle i forskellige koncert-situationer, herunder komponistens rolle i klassisk musik.
- Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt ved Esterház
- Uddrag fra Milos Formans film "Amadeus". Scenen, hvor Mozart er ansat hos ærkebiskoppen og næsten beder om at blive fyret, samt scenen, hvor Mozart møder Kejser Joseph II. og tilbydes at skrive en opera på tysk.
Klassisk musik i film - Hvordan lyder en helt?:
Her arbejder vi lidt mere med de enkelte instrumenter i symfoniorkestret: strygere, træblæsere, messingblæsere og slagtøj vha. denne powerpoint
- Superman
- Star Wars
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164795",
"T": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164795",
"H": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164795"
}