Holdet 1hf mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mette Hofman Bøegh
Hold 2025 mu/1hf mu (1hf mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til musik
Titel 2 Sammenspil
Titel 3 Folkemusik
Titel 4 Kunstmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til musik

I praktisk musikudøvelse har vi lavet rotationssammenspil, sammenspil i mindre grupper, og vi har arbejdet sammen om et fælles nummer, som opføres til besøgsaften. Desuden har vi sunget énstemmige sange:
- Diverse énstemmige sange fra Højskolesangbogen m.m.
- "Mørk er november" (spillet af alle på klaver i forbindelse med nodelæsning)
- Michael Jackson: Working Day and Night (rotation)
- Joan Osborne: "One of us" og Aphaca "Veninder"
- Mamas and Papas: "California Dreamin'" (fællesnummer, flerstemmigt)

I teori arbejdes med rytmer og groove-analyse med nedslag i følgende numre:
- Michael Jackson: Working Day and Night"
- Iron Maiden: The Trooper
- Bob Marley: I shot the Sheriff

Teori baseret på Grønager: "C-nøglen" (s. 41-46 + 53)
- Puls og tempo, takt, underdeling, nodeværdier, taktart, bindebue og punktering.


Desuden har vi set en video om, hvordan et reggae-groove opbygges:
"How to make a reggae song/reggae tutorial"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil

I sammenspil er spillet:

Mamas and Papas: California Dreamin (Fælles nummer)
TopGunn: Veninder
Joan Osborne: One of Us
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Folkemusik

Under emnet folkemusik arbejder vi med forskellige typer af melodier og den måde, vi bruger melodier på:


Dansk fællessangssangstradition:
- Jeg ved en lærkerede
- Svantes lykkelige dag
- Langebro (bygget på engelsk folkesang)

Melodier som terapi (uddrag fra DR's udsendelse "Demenskoret"
TV-udsendelse om fællessang: "Vi synger sammen" fra Kulturmagasinet Geist på DR 2019

Amerikanske spirituals:
- Go Down Moses

Blues

Vi har analyseret Bessie Smiths "In the House Blues" med fokus på:
- 12-takters bluesform og AAB-form samt strofisk form
- bluesskala og blå toner (herunder at lave trinanalyse)
- blues-kadence
- blues-teksters karakteristika
- call & response
- glidende intonation

Materiale:
Bessie Smith: "In the House Blues" https://www.youtube.com/watch?v=9XJQPsCTzIs

Ramblin' Thomas: "No Job Blues" https://www.youtube.com/watch?v=rmXc92D_Qqw

3 udgaver af "Hound Dog", der har bluesform - snak om forskellige musikalske udtryk og autenticitet (folkemusik vs. populærmusik):
- Big Mama Thornton (1952)
- Elvis Presley (1956)
- Tracy Chapman (2012)

Jakob M. Jensen: "Bluesens elementer og udvikling" https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/Bluestidslinje,%20udvikling,%20elementer.pdf

Sound Field: "Is Blues the Mother of All Modern Music?" https://www.youtube.com/watch?v=HYy-6ltraVQ

Melodisk analyse af:
Nu er jord og himmel stille
Jeg ved en lærkerede

Teori fra Grønagers "C-nøglen":
- tonenavne (s. 7-9), fortegn (s. 10-11

"Melodisk analyse" fra "Elevens bog" udarbejdet af musiklærere på Rosborg Gymnasium med fokus på:
- Perioder, fraser, motiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunstmusik

I forløbet arbejdes med kunstmusik, herunder:

Musik uden tekst kan have betydning:
Filmtema-quiz - gæt filmen ud fra musikken:
- Kevin Costner: "Danser med Ulve" (1990)
- Luc Besson: "The Big blue" (1988)

Vivaldi: De fire årstider, "Foråret", 1. sats
- kernemotivers sammenhæng med det tekstlige indhold.

Symfoniorkestret og dirigentes rolle:
Uddrag fra 2 udsendelser om dirigentens rolle:
- DR: "Hvad nu, Phillip Faber" (2025) og "Klædt på til klassisk" (2014)

Komponistens ansættelsesforhold:
- Tekst om publikums rolle i forskellige koncert-situationer, herunder komponistens rolle i klassisk musik.
- Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt ved Esterház
- Uddrag fra Milos Formans film "Amadeus". Scenen, hvor Mozart er ansat hos ærkebiskoppen og næsten beder om at blive fyret, samt scenen, hvor Mozart møder Kejser Joseph II. og tilbydes at skrive en opera på tysk.

Klassisk musik i film - Hvordan lyder en helt?:
Her arbejder vi lidt mere med de enkelte instrumenter i symfoniorkestret: strygere, træblæsere, messingblæsere og slagtøj vha. denne powerpoint
- Superman
- Star Wars
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer