Holdet 1gb DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Flemming Høst Larsen
Hold 2025 DA/1gb DA (1gb DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Alkohol - forherligelse og fordømmelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Alkohol - forherligelse og fordømmelse

Hele forløbet kredser om temaet “Alkohol” og rummer følgende genrer: avisartikel, lyrik (herunder sangtekster), epik og kortfilm. Teksternes tematisering af alkohol er spændt ud mellem det, der på den ene side kan kaldes forherligelse (særligt i lyrikken) og på den anden side “fordømmelse” eller i hvert fald et fokus på alkoholens bagside.
Forløbet indledes med en introduktion til danskfaget og fagets tre perspektiver: medier, sprog og litteratur vha. uddrag fra artiklen “Prinsesse af Jomfru Ane Gade” af Seidelin og Tornbjerg (Politiken, 29/10 2021). Herefter arbejdes med:

Lyrik:
- John Mogensen: “Sidder på et værtshus” (1970)
- Dan Turell: “Jeg kan tydeligt huske første gang jeg var fuld” (fra: DRIVE-IN DIGTE, 1976)
- Drikkevise: “Da hønsehuset brændte”
- Rifbjerg: “Værtshuset” (fra: Under vejr med mig selv, 1956)
- Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920)

Begreber og skriftligt arbejde:
- Brugslyrik, centrallyrik, lyrisk og episk digtning
- Det grafiske og forskellige rimtyper
- Billedsprog (sammenligning, metaforer, symboler)
- Ordvalg, denotation og konnotation, semantiske skemaer
- Højt og lavt stilleje
- Skriftligt arbejde: “Skriv en ode” + refleksion over de anvendte virkemidler

Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs, s. 248-252 “Lyrik”
- Håndbog til dansk, s. 104-105, 135, 137, 147
- Lyrik - når sproget spiller, s. 112-113: “Semantiske skemaer”

Epik:
- Thomas Korsgaard: “Vintermedister” (fra: Skam: noveller, 2017)
- Jan Sonnergaard: “Blackout” (fra: Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, 2003)

Begreber og skriftligt arbejde:
- Klassisk vs. moderne novelle
- Personkarakteristik
- Fremstillingsformer og fortællertyper
- Tema og motiv
- Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af “Vintermedister”

Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk, s. 44-45, 54-65, 67, 79
- Perspektiver i dansk, s. 63

Kortfilm:
- Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop (2018)

Begreber:
- Filmens “hvad” og filmens “hvordan”, billedbeskæring, kameravinkel, klipning, lyd

Sekundærlitteratur:
- Afsnittene om billedbeskæring, kameravinkel, klipning og lyd på “Filmiske virkemidler” på: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

Derudover er der afviklet tre moduler med AP dansk med fokus på sproghandlinger og sociolingvistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer