Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Anne-Sofie Elle Olsen
|
|
Hold
|
2025 DA/1gk DA (1gk DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Alkohol
Hele forløbet kredser om temaet “Alkohol” og rummer følgende genrer: avisartikel, lyrik (herunder sangtekster), epik og kortfilm. Teksternes tematisering af alkohol er spændt ud mellem det, der på den ene side kan kaldes forherligelse (særligt i lyrikken) og på den anden side “fordømmelse” eller i hvert fald et fokus på alkoholens bagside.
Forløbet indledes med en introduktion til danskfaget og fagets tre perspektiver: medier, sprog og litteratur vha. uddrag fra artiklen “Prinsesse af Jomfru Ane Gade” af Seidelin og Tornbjerg (Politiken, 29/10 2021). Herefter arbejdes med:
Lyrik:
- John Mogensen: “Sidder på et værtshus” (1970)
- Dan Turell: “Jeg kan tydeligt huske første gang jeg var fuld” (fra: DRIVE-IN DIGTE, 1976)
- Drikkevise: “Da hønsehuset brændte”
- Rifbjerg: “Værtshuset” (fra: Under vejr med mig selv, 1956)
- Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Brugslyrik, centrallyrik, lyrisk og episk digtning
- Det grafiske og forskellige rimtyper
- Billedsprog (sammenligning, metaforer, symboler)
- Ordvalg, denotation og konnotation, semantiske skemaer
- Højt og lavt stilleje
- Skriftligt arbejde: “Skriv en ode” + refleksion over de anvendte virkemidler
Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs, s. 248-252 “Lyrik”
- Håndbog til dansk, s. 104-105, 135, 137, 147
- Lyrik - når sproget spiller, s. 112-113: “Semantiske skemaer”
Epik:
- Thomas Korsgaard: “Vintermedister” (fra: Skam: noveller, 2017)
- Jan Sonnergaard: “Blackout” (fra: Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, 2003)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Klassisk vs. moderne novelle
- Personkarakteristik
- Fremstillingsformer og fortællertyper
- Tema og motiv
- Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af “Vintermedister”
Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk, s. 44-45, 54-65, 67, 79
- Perspektiver i dansk, s. 63
Kortfilm:
- Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop (2018)
Begreber:
- Filmens “hvad” og filmens “hvordan”, billedbeskæring, kameravinkel, klipning, lyd
Sekundærlitteratur:
- Afsnittene om billedbeskæring, kameravinkel, klipning og lyd på “Filmiske virkemidler” på: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Derudover er der afviklet fire moduler med AP dansk med fokus på sproghandlinger og sociolingvistik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Prinsesse af Jomfru Ane Gade
-
Prinsesse af Jomfru Ane gade - avisoptagelse.mp4
-
Perspektiver i dansk, s. 17-18 - At fortolke er at forstå.pdf Perspektiver i dansk, s. 27-28 - Dansk er mange ting.pdf
-
Mogensen - Sidder på et værtshus.pdf
-
Lyrik - fra Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 248-252.pdf
-
Skriv en ode.docx
-
Metaforer.docx
-
Lav jeres opgave færdig fra sidst i jeres makkerpar:
-
Klaus Rifberg Værtshus.pdf Lyrik (grundforløb 2025).pptx
-
Denotation og konnotation fra Håndbog til dansk, s 104-105.pdf
-
Tom Kristensen Det blomstrende slagsmål.docx
-
Semantiske skemaer - Lyrik, s. 112-113.pdf
-
HUSK skriveredskaber!
-
Analyse og fortolkning.pptx
-
Analytisk gruppearbejde - Vintermedister
-
Håndbog til dansk - novelle, personkarakteristik, fremstillingsformer, fortællertyper.pdf
-
Forståelse af fremstillingsformer
-
Håndbog til dansk - novelle, personkarakteristik, fremstillingsformer, fortællertyper (1).pdf
-
Sonnergaard - Blackout.pdf
-
Tema og motiv.pptx
-
Noter til 'Vintermedister'.docx
-
Håndbog til dansk - Tema og motiv s. 67 (1).pdf
-
Næste Stop
-
De filmiske virkemidler 1.pptx
-
DRTV - Så længe vi er stive
-
Hvis I ikke er færdige med jeres Power Point præsentation, skal den laves færdig til i dag :-)
-
1. Sproghandlinger (1).pptx
-
Læs om sproghandlinger på s. 170-171 i Sprog på spil
-
1. Arbejdsseddel, analyse af makkerpars ytringer, ny udgave.docx
-
Færdiggør aktiviteten om at optone og nedtone ytringer
-
Gangster Snak I Telefonen - Det Slører Stadig
-
Læs om sociolingvistik på s. 185-187 i Sprog på spil
-
Hvorfor drikker jeg?
-
DRTV - Så længe vi er stive: Den var ikke gået i dag
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164917",
"T": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164917",
"H": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067164917"
}