Holdet 1ggjp bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marie Louise Johannsen
Hold 2025 bk/1ggjp bk (1ggjp bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten

Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":


Perioder:
1) Den klassiske krop (antik, renæssance)
- lerskulptur af kroppen (fokus på proportioner + kontraposto)

2) Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- akvarel + logbog (Egon Schiele, ekspressionisme)
- pap/papirskulptur i abstrakte / geometriske former

3) Kroppen i samtidskunsten (ca. 2000-2025)
- Fortolkning af kroppen i samtidskunsten: Collage, hvis motiv er en kropsdel, der kan forbindes med noget uæstetisk eller tabuiseret (fx negle, fødder, osv.) .Eleverne arbejder med det grimmes æstetik, blandede materialer, farver m.m.

Værker til analyse
Alexandros fra Antiokia: Venus fra Milo, ca. 100 f.Kr.
Michelangelo: David, 1501-03
Edouard Manet: Olympia, 1863  
Pablo Picasso: Frøknerne fra Avignon, 1907
Egon Schiele:
Gertrude Schiele, 1910
selvportræt i sammenkrummet stilling, 1913
Giacometti: Gående mand, 1960
Lene Adler Petersen: Den kvindelige Kristus, 1969
Duane Hanson: Turister II, 1988
Elmgreen og Dragset: Han, 2012
Ayde: Woman, 2016

Teori:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten (grundbogen) s. 53-63
Menneskekroppens proportioner (skema)
PPT: Kroppen i kunsten fra antikken til i dag

Skulpturanalyse:
Analyseskema skulptur
Skulpturanalyse-film
PPT: Intro til skulpturanalyse (MLJ)
Skulpturanalyse intro (opgaver)

PPT: 3 tendenser i moderne maleri (stikord til ekspressionisme, kubisme og fauvisme, MLJ)
Word-dokument: Schiele
PPT: 3 tendenser i moderne maleri (MLJ)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer