Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
|
Lærer(e)
|
Louise Nissen
|
|
Hold
|
2025 dr/1gabcehi dr (1gabcehi dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb og Figur, forløb, Rum, Scenekunst
Introduktion til grundbegreber:
Koncentration, nærvær, skuespillerens virkemidler, kroppen som redskab samt Rum Figur Forløb bevidsthed
Dramaturgi: Eleverne introduceres for Berettermodellen, Montagen og Den Cirkulære dramaturgi
Der er løbende praktisk øvelser for at anvende teorien
Arbejdet med logbog introduceres og portfolioarbejdet (elever gemmer notater på eget drev)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - at kunne forstå, anvende og forklare centrale begreber. At kunne forstå og forklare konkrete udtryk indenfor scenografi, figurarbejde, dramaturgi
- Lytte
- Skrive - Skrive - introduktion til portfolio + logbog
- Diskutere
- Projektarbejde - bevidsthed om kreative processer, planlægning og genneførelse af selv små kreative processer
- Selvrefleksion - Selvrefleksion - refleksion over egne og andres udtryk
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Du træner dit blik for hvad der virker i en iscenesættelse
- Kommunikative færdigheder
- Personlige - Selvtillid - blive fortrolig med at optræde sammen med andre
- Selvtillid - mod og formidlingsevne
- Kreativitet - Introduktion til kreative processer og værkstøjer, improvisation
- Sociale - træner fornemmelsen for dig selv i det sociale rum,
- Samarbejdsevne - træne balancen i at tage initiativ og lytte
- Åbenhed og omgængelighed - ved at være nysgerrig på andres ideer skaber du også mere plads til dine egne
- IT - Oprettelse af personlige portfolio på egen computer – senere i google docs
- Lectio
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165024",
"T": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165024",
"H": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165024"
}