Holdet 1gabcehi dr (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Louise Nissen
Hold 2025 dr/1gabcehi dr (1gabcehi dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb og Figur, forløb, Rum, Scenekunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb og Figur, forløb, Rum, Scenekunst

Introduktion til grundbegreber:
Koncentration, nærvær, skuespillerens virkemidler, kroppen som redskab samt Rum Figur Forløb bevidsthed
Dramaturgi: Eleverne introduceres for Berettermodellen, Montagen og Den Cirkulære dramaturgi
Der er løbende praktisk øvelser for at anvende teorien

Arbejdet med logbog introduceres og portfolioarbejdet (elever gemmer notater på eget drev)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - at kunne forstå, anvende og forklare centrale begreber. At kunne forstå og forklare konkrete udtryk indenfor scenografi, figurarbejde, dramaturgi
  • Lytte
  • Skrive - Skrive - introduktion til portfolio + logbog
  • Diskutere
  • Projektarbejde - bevidsthed om kreative processer, planlægning og genneførelse af selv små kreative processer
  • Selvrefleksion - Selvrefleksion - refleksion over egne og andres udtryk
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Du træner dit blik for hvad der virker i en iscenesættelse
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige - Selvtillid - blive fortrolig med at optræde sammen med andre
  • Selvtillid - mod og formidlingsevne
  • Kreativitet - Introduktion til kreative processer og værkstøjer, improvisation
  • Sociale - træner fornemmelsen for dig selv i det sociale rum,
  • Samarbejdsevne - træne balancen i at tage initiativ og lytte
  • Åbenhed og omgængelighed - ved at være nysgerrig på andres ideer skaber du også mere plads til dine egne
  • IT - Oprettelse af personlige portfolio på egen computer – senere i google docs
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde