Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Rosborg Gymnasium og hf
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Morten Mølgaard Pedersen
|
|
Hold
|
2025 DA/1gp DA (1gp DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Alkohol: Forherligelse og fordømmelse
Hele forløbet kredser om temaet “Alkohol” og rummer følgende genrer: avisartikel, lyrik (herunder sangtekster), epik og kortfilm. Teksternes tematisering af alkohol er spændt ud mellem det, der på den ene side kan kaldes forherligelse (særligt i lyrikken) og på den anden side “fordømmelse” eller i hvert fald et fokus på alkoholens bagside.
Forløbet indledes med en introduktion til danskfaget og fagets tre perspektiver: medier, sprog og litteratur vha. uddrag fra artiklen “Prinsesse af Jomfru Ane Gade” af Seidelin og Tornbjerg (Politiken, 29/10 2021). Herefter arbejdes med:
Lyrik:
- John Mogensen: “Sidder på et værtshus” (1970)
- Dan Turell: “Jeg kan tydeligt huske første gang jeg var fuld” (fra: DRIVE-IN DIGTE, 1976)
- Drikkevise: “Da hønsehuset brændte”
- Rifbjerg: “Værtshuset” (fra: Under vejr med mig selv, 1956)
- Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Brugslyrik, centrallyrik, lyrisk og episk digtning
- Det grafiske og forskellige rimtyper
- Billedsprog (sammenligning, metaforer, symboler)
- Ordvalg, denotation og konnotation, semantiske skemaer
- Højt og lavt stilleje
- Skriftligt arbejde: “Skriv en ode” + refleksion over de anvendte virkemidler
Sekundærlitteratur:
- Litteraturhistorien på langs, s. 248-252 “Lyrik”
- Håndbog til dansk, s. 104-105, 135, 137, 147
- Lyrik - når sproget spiller, s. 112-113: “Semantiske skemaer”
Epik:
- Thomas Korsgaard: “Vintermedister” (fra: Skam: noveller, 2017)
- Jan Sonnergaard: “Blackout” (fra: Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen, 2003)
Begreber og skriftligt arbejde:
- Klassisk vs. moderne novelle
- Personkarakteristik
- Fremstillingsformer og fortællertyper
- Tema og motiv
- Skriftligt arbejde: Analyse og fortolkning af “Vintermedister”
Sekundærlitteratur:
- Håndbog til dansk, s. 44-45, 54-65, 67, 79
- Perspektiver i dansk, s. 63
Kortfilm:
- Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop (2018)
Begreber:
- Filmens “hvad” og filmens “hvordan”, billedbeskæring, kameravinkel, klipning, lyd
Sekundærlitteratur:
- Afsnittene om billedbeskæring, kameravinkel, klipning og lyd på “Filmiske virkemidler” på: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler
Derudover er der afviklet fire moduler med AP dansk med fokus på sproghandlinger og sociolingvistik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165163",
"T": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165163",
"H": "/lectio/1204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76067165163"
}