Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Rødkilde Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Britta Vandet Gundtoft, Trine Aasø Rasmussen
|
Hold
|
2022 EN/c (1cEN, 2cEN, 3cEN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Aspects of Education
Emnebeskrivelse
Med udgangspunkt i litterære og ikke-litterære tekster samt en film belyses især det britiske skolesystem. Forløbet skal desuden give eleverne indsigt i skolens betydning både for samfundet og for det enkelte individs identitetsdannelse. Der er særligt fokus på litterær analyse af romanen Dead Poets Society. Eleverne er i forløbet blevet introduceret til formel debat hvor de havde følgende motion: School uniforms should be worn in Danish schools
Kernestof:
• “Introduction to the English School System”, fra What’s up, Britain (2008) (non-fiction)
• Penelope Livey: The Happiest Days of Your Life 1978 from Worlds of English, Systime
• British Public Schools Top World Tests, The Sunday Times, May 19, 2002
• Penelope Lively: Clara's Day
• J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone, Chapter 7, The Sorting Hat
• N.H. Kleinbaum: Dead Poets Society 1989 (novel - værklæsning)
• Peter Weir: Dead Poets Society, 1989 (film)
• The Uniform Approach Works, Sunday Times, July 11, 2004
Supplerende materiale:
• Peter Walford on public schools (videos) from Worlds of English https://woe.systime.dk/index.php?id=213
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay 1: Clara's Day
|
19-12-2022
|
Essay 2: Characterization of Mr Keating
|
27-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream
The American Dream
Gennem ældre og nyere sagprosatekster og taler belyses forskellige opfattelser af "The American Dream" historisk og aktuelt. Emnet skal give eleverne indsigt i forskellige opfattelser af "The American Dream" og i hvorledes denne centrale amerikanske forestilling er opstået og har udviklet sig. Den amerikanske drøms betydning for amerikanernes selvopfattelse sættes desuden i perspektiv gennem nyere sagprosatekster og film. I forløbet introduceres eleverne til retorisk analyse af taler med særligt fokus på en sammenligning af de tre amerikanske præsidenters retorik samt filmanalyse. Forløbet belyser desuden forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk med hensyn til både udtale og ordforråd. Forløbet afsluttes med en formel debat om følgende motion: The American dream is still alive.
• Declaration of Independence, extract (1776)
• Edward N. Kearny: The Frontier Heritage, (1984)
• Walt Whitman: I Hear America Singing (1867)
• Terkel Studs: Arnold Schwarzenegger (1980)
• Bruce Springsteen: Born in the USA (1984)
• Martin Luther King Jr.: I Have a Dream, extract (1963)
• Barack Obama: Inaugural Address, extract (2009)
• Donald Trump: Inaugural Address, extract (2017)
• Joe Biden: Inaugural Address, extract (2021)
• Matthew Warshauer: The American Dream Still Exists
• American Beauty (film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Watching and Being Watched
(EKSAMENSEMNE)
Dette undervisningsforløb omhandler to former for overvågning: den frivillige overvågning/iscenesættelse af privatlivet på f.eks. reality TV og den offentlige, statskontrollerede overvågning.
Der fokuseres særligt på forhold i USA, og der perspektiveres globalt til overvågning i Kina og litterært/historisk via et uddrag af George Orwells roman Nineteen Eighty-Four - begge eksempler på det totale overvågningssamfund.
Fordele og ulemper ved overvågning diskuteres, og privacy/security-paradokset belyses.
Kernestof:
- The Personal Touch (novelle af Chet Williams, 1983, i The Lift, Gyldendal 1993)
- “What Big Brother says about us” (artikel af Christopher Hudson i Evening Standard, 19. juli 2000)
- The Truman Show (film af Peter Weir, 1998)
- Nineteen Eighty-Four, 1. kapitel (roman af George Orwell, 1949)
- Nineteen Eighty-Four (film af Michael Radford, 1984), de første 12 min (https://www.youtube.com/watch?v=ly8SplLAW_w)
- Lærerpræsentation af grundprincipperne i ”Newspeak” (Orwells selv-opfundne sprog i Nineteen Eighty-Four)
- Tekst om grundprincipperne i utopi/dystopi
- Snowden (film af Oliver Stone, 2016) - findes på Filmstriben
- Tekst om fængselstypen Panopticon (lettere redigeret fra https://www.brown.edu/Departments/Joukowsky_Institute/courses/13things/7121.html)
Supplerende stof:
Nineteen Eighty-Four, lydbog: 1984 Audiobook by George Orwell - frivilligt supplement til læsning af kap. 1
Visuelt materiale:
- Mary Cassatt, In the Loge, maleri (1878)
- "Yes we scan” (parodi på shepard Faireys 2008-propagand plakat "Yes We Can" i forbindelse med Obamas valgkampagne (https://www.reddit.com/r/PropagandaPosters/comments/2b6koy/yes_we_scan_alter_of_shepard_faireys_2008_obama/)
- “Has the NSA spied on you?”, illustration (https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/17675/1/has-the-nsa-spied-on-you)
Horisont ”Staten ser alt” (program på DR)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Present Yourself
|
30-08-2023
|
Analytical essay, fiction (Nineteen Eighty-Four)
|
27-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information - Undersøge hvad The Fourth Amendment og The Patriot Act er.
- Skrive - Eleverne skal bl.a. formulere egne spørgsmål til gennemgået materiale (på et redegørende, analyserende og vurderende/diskuterende niveau)
- Formidling - Der er særlig fokus på ordforrådsindlæring, særligt synonymer for "to see".
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Der fokuseres særligt på analyse af fiktion og non-fiction (med intro til Ciceros Pentagram og den omvendte nyhedstrekant og særlig fokus på tone, stil og intention).
- Kommunikative færdigheder - Øvelse med fokus på tone og stil i forskellige kommunikations-kontekster.
- IT - Intro til OneNote
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
The Curious Mind (crime fiction)
I dette forløb arbejdes der med krimigenren med fokus på genrens opståen, udvikling og kendetegn samt årsager til hvorfor denne genre appellerer til læsere før i tiden og nu.
Der laves nedslag i eksempler på crime fiction med historisk spredning, og der fokuseres på de tre undergenrer ”jigsaw", ”psychological crime fiction” og ”hardboiled crime fiction”.
Analytisk er der særlig fokus på fortællersynsvinkel og fortællemåde og der introduceres til aspekter af postmoderne litteratur.
Kernestof:
- Lærerintroduktion til emnet baseret på ”Early Crime Fiction, 1850-1914”, ”The Golden Age of Crime Fiction, 1913-45” og ”Trends in Modern Crime Fiction, 1945-95” (s. 172-178 i Crime in Fiction, Systime 1994)
- “A short history of Crime Fiction, The Background” (s. 170-171 i Crime in Fiction, Systime 1994)
- The Tell-Tale Heart (novelle af Edgar Allan Poe, 1843)
- “Analysing Crime Stories” (s. 169-170 i Crime in Fiction, Systime 1994)
- A Chess Problem (novelle af Agatha Christie, 1924)
- Hostage (novelle af Andrew Vachs, 1989)
- The Usual Suspects (film af Bryan Singer, 1995)
- The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, indtil kap. 43 (roman af Mark Haddon, 2003: https://online.anyflip.com/pzrxv/eopz/mobile/ - 00.27.35 i lydbogen: https://www.youtube.com/watch?v=PgZx_lrgWKE)
- Review of "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” (af Ted Gioia, udgivet d. 23. aug. 2011 på hjemmesiden "The New Canon")
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oral presentation of "The Tell-Tale Heart"
|
03-12-2023
|
Summing up The Curious Mind (test)
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Der fokuseres særligt på fiktionsanalyse, herunder fortællersynsvinkel
- Sociale
- Samarbejdsevne - Eleverne laver mundtlig prøveeksamen hvor de agerer henholdsvis elev, lærer og censor
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Black Lives Matter (SRO-forløb)
Undervisningsforløbet danner optakt til SRO-samarbejdet mellem engelsk og samfundsfag/musik. Med udgangspunkt i Childish Gambinos raptekst og -video laves nedslag i den sorte befolknings vilkår i USA fra slaveriet til i dag. Der laves nedslag i væsentlige historiske begivenheder, og eleverne er ansvarlige for at lave mundtligt og skriftligt oplæg for klassen om udvalgte emner.
Kernestof:
• This is America (rap sang af Childish Gambino, 2018)
• This is America (musikvideo af Hiro Murai, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=VYOjWnS4cMY)
• “The Hidden Meanings Behind Childish Gambino’s This Is America Video” (video af Lori Brooks, https://www.youtube.com/watch?v=kWTBTRGfKew)
• Strange Fruit (sang af Abel Meeropol, 1937)
• Strange Fruit (sunget af Billie Holiday, 1959: https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk)
• The Butler (film af Lee Daniels, 2013 – findes på Filmstriben: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001953/the-butler)
• Two Distant Strangers (kortfilm af Travon Free and Martin Desmond Roe, 2021 – findes på Netflix)
• ”I Have a Dream”, uddrag (tale af Martin Luther King, Jr., 28. august 1963, fra Black Voices, Systime, 2016)
• “The Ballot or the Bullet”, uddrag (tale af Malcolm X, 3. april 1964, fra Black Voices, Systime, 2016)
• ”’Worst version of Groundhog Day ever´: The Oscar short inspired by George Floy” (interview af Lisa Wong Macabasco i The Guardian, 22. April, 2021: https://www.theguardian.com/film/2021/apr/22/worst-version-of-groundhog-day-ever-two-distant-strangers-the-oscars-short-inspired-by-george-floyd
• Runaway slaves (avisnotits fra avis i nordstaten Ohio, 1844: https://blackvoices.systime.dk/?id=149)
• Runaway slaves (plakat fra sydstaten St. Louis, 1847: https://blackvoices.systime.dk/?id=152)
• “Abolition and the Underground Railroad” (informativ tekst, https://blackvoices.systime.dk/?id=148#c348)
• "Post-racist America?" (informativ tekst, Black Voices: https://blackvoices.systime.dk/?id=132)
Supplerende stof:
• Tupac Shakur, Changes (rap sang, 1992/remix 1998)
• TuPac Shakur, Changes - musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=eXvBjCO19QY) *
• Daniel Weidlein: Strange Fruit (kortfilm: https://www.youtube.com/watch?v=isU_OjY94NY&rco=1)
• “Remarks by vice-president Harris in the Dereck Chauvrin trial for the Death of George Floyd” (tale af Kamela Harris, 21. april 2021: https://blackvoices.systime.dk/?id=279)
• Diverse informative tekster fra Black Voices - The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice (antologi af Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller, Systime 2022: https://blackvoices.systime.dk/?id=129)
• Timeline of police shootings 2012-22 + Do Americans trust the police? ( https://blackvoices.systime.dk/?id=281#c879)
*Elevers gruppe-præsentationer (bestående af mundtlig præsentation m. PowerPoint og skriftligt abstract) af følgende emner:
• Slavery and black codes
• Negro spirituals and the gospel tradition
• Jim Crow (the caricature and the laws)
• The KKK and lynchings
• Rosa Parks and the beginning of the Civil Rights Movement
• Rap music (including the emergence of the hip-hop culture)
• The Black Lives Matter Movement
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
British Imperialism and Multiculturalism
(EKSAMENSEMNE)
Der arbejdes med aspekter af Storbritanniens kolonihistorie for at få indblik i briternes selvforståelse og belyse baggrunden for det multikulturelle Storbritannien.
Forskellige typer af multikulturalisme og holdninger til det multikulturelle Storbritannien belyses.
I materiale-gennemgangen fokuseres der på temaer som bl.a. kulturmøde, fordomme og forventninger, magtforhold samt national identitet.
Kernestof:
- Rudyard Kipling, The White Man’s Burden (digt, 1899)
- “Pear’s Soap Advertisement, White Man’s Burden” (reklame fra 1899: https://bit.ly/2R6WV0n)
- British Imperialism in India (The Daily Dose: https://www.youtube.com/watch?v=6KGdAdX3H8k)
- Klip fra Gandhi (film af Richard Attenborough, 1982: Gandhi train scene in south africa in 1893: https://www.youtube.com/watch?v=duZm6OytAns + burning of passes: https://rb.gy/bncg7)
- A Passage to India (film af David Lean, 1984)
- Good Advice is Rarer Than Rubies (novelle af Salman Rushdie, 1994) + audio-version: https://ndla.no/subject:1:4ad7fe49-b14a-4caf-8e19-ad402d1e2ce6/topic:2:194453/topic:2:189596/resource:1:7006
- ”Three Models for a Multicultural Society” (artikel, https://bit.ly/3H3Rd8F)
- “Chicken Tikka Masala Speech” (tale af Robin Cook, 19. April 2001)
Supplerende stof:
- Quiz, der sætter fokus på aspekter af det britiske imperium
- Bombay Sapphire gin etikette
- Kort info om Robin Cook
- Maps: The British Empire and The Commonwealth (https://goo.gl/q5BXbW + https://thecommonwealth.org/)
- Cartoon af William H. Walker i det amerikanske magasin Life, 1899 (https://www.reddit.com/r/PropagandaPosters/comments/pco6va/the_white_mans_burden_by_american_illustrator/?rdt=58660)
- Cartoon i Judge Magazine, 1. April 1899 https://www.teacherspayteachers.com/Product/IMPERIALISM-White-Mans-Burden-Political-Cartoon-6949997
- kort uddrag af "Empire 2.0 is dangerous nostalgia for something that never existed" (artikel af David Olusoga, The Guardian 19. marts 2017)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Group assignment: Good Advice is Rarer Than Rubies
|
26-04-2024
|
Character description (A Passage to India)
|
28-04-2024
|
Analytical essay: Chicken Tikka Masala Speech
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder - Gruppepræsentation af et analytisk aspekt af novellen "Good Advice is Rarer Than Rubies"
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Raymond Carver - Life Below the Surface
(EKSAMENSEMNE)
I dette forløb laves der nedslag i Raymond Carvers forfatterskab med henblik på at få et kendskab til hvilke temaer, der dominerer hans forfatterskab, og blive i stand til at identificere og karakterisere hans litterære stil (minimalisme/"dirty realism").
Kernestof:
- Læreroplæg om minimalisme og “dirty realism” – 10 s.
- “Six-word story”/Flash fiction af Ernest Hemingway (https://en.wikipedia.org/wiki/For_sale:_baby_shoes,_never_worn)- 1 s.
- Udvalgte “Six-word stories” af diverse forfattere – 1 s.
- Tekst om The Iceberg Technique: https://ernesthemingway2k17.wordpress.com/the-iceberg-technique/ - 1 s.
- Biografisk tekst om Raymond Carver (s. 121 i Looking for America, Systime 2002) – 1 s.
- Popular Mechanics (novelle af Raymond Carver, 1981) – 2 s.
- Tell the Women We’re Going (novelle af Raymond Carver, 1981) – 9 s.
- Neighbors (novelle af Raymond Carver, 1976) – 7 s.
- A Serious Talk (novelle af Raymond Carver, 1980) – 7 s.- (skriftlig essay-aflevering)
- Collectors (novelle af Raymond Carver, 1974) - (mundtlig prøveeksamen i grupper)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The US Presidential Election
Forløbet fokuserer på det amerikanske præsidentvalg 2024 med særlig fokus på analyse af taler (retorik og diskurs) samt på at få indblik i præsidentkandidaterne og deres vicepræsidentkandidater.
Kernestof
· Election Year (i-bog: https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=237) i uddrag:
○ "Foreword" (af Anders Agner, Kongressen.com), "How the system works", "Political institutions", "The President", "Election in America","The two-party system and swing states", "Parties and voters", "Voters of each party", "Trust in government", "Does the system work?"
· "The Electoral College and Swing States" (video: https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY&ab_channel=Vox)
· Kamela Harris kampagne-videoer (https://www.youtube.com/watch?v=q7Yr4U5Clls + https://www.youtube.com/watch?v=hamD7RueuvA)
· Donald Trump kampagne-videoer (https://www.youtube.com/watch?v=yY_lo6ymQG8 + https://www.youtube.com/watch?v=4jY9-AONFC4)
· Materiale der informerer om Tim Walz:
○ Governor Tim Walz: https://mn.gov/governor/about-gov/timwalz/
○ Tim Walz: The ex-football coach and teacher who became Harris's VP pick
https://www.bbc.com/news/articles/cleyjp5qldno
○ Full biography: https://www.congress.gov/115/meeting/house/105558/witnesses/HHRG-115-HA00-Bio-WalzT-20170215.pdf
· Introduktionen til Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis (J. D. Vance, 2017)
· Hillbilly Elegy (film af Ron Howard, 2020)
· Donald Trumps sejrstale 2024 (transcription og video: https://www.youtube.com/watch?v=WI9fbbQ-aTo)
· Donald Trumps sejrtale 10/11-2016 : https://www.youtube.com/watch?v=Wn9_z0e819U)
· Barack Obamas sejrtale 5/11-2008: transcription (https://www.npr.org/2008/11/05/96624326/transcript-of-barack-obamas-victory-speech) og video (https://www.youtube.com/watch?v=HfHbw3n0EIM)
Suplerende stof:
· Kampagnevideoer:
○ Donald Trump - eclipse https://www.youtube.com/watch?v=f4VzhjvcbpI
○ God created D. Trump: https://www.youtube.com/watch?v=lIYQfyA_1Hc
○ Children interviewing Kamala Harris: https://www.youtube.com/watch?v=kQetJL6uBGA
○ Anti-trump from Veterans: https://www.youtube.com/watch?v=5c_4qn5mggs
· Derek Beach-forelæsning på Rødkilde Gymnasium
· TIME magazine forside, Taylor Swift med Kamala Harris referencer
· A Change is Gonna Come from (sang af Sam Cooke, 1963), tekst og audio: https://www.youtube.com/watch?v=fPr3yvkHYsE
· "Why Paul Simon’s ‘American Tune’ is the anthem for our troubled nation. Again" (Los Angeles Times, 4/7-2019: https://www.latimes.com/entertainment/music/la-ca-american-tune-commentary-20190704-story.html
· American Tune (sang af Paul Simon og Art Garfunkle, 1973), tekst og audio: https://www.youtube.com/watch?v=ZCmgKSUXH18
· Besøg af og samtale med herboende amerikaner (under konceptet "Better Halves")
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lord of the Flies
William Goldings roman Lord of the Flies læses og analyseres. Værket perspektiveres til forløbet "British Imperialism". Der gives forslag til mulige tværfaglige samarbejder (med samfundsfag, historie og psykologi) som optakt til elevernes arbejde med SRP. Fokus på mundtlighed og citatteknik.
Kernestof:
· Lord of the Flies (roman af William Golding, 1954)
· William Goldings introduktion til Lord of the Flies (audio: https://www.youtube.com/watch?v=vYnfSV27vLY)
· "Their Inner Beasts: Lord of the Flies Six Decades Later" (artikel af Lois Lowry, New York Times, 27/10-2016)
Skriftligt arbejde: analyse af kap. 5, skrive anmeldelse af romanen
Grammatisk fokus: tegnsætning, pronomener, uregelmæssige verber, adjektiver, genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay 3, Lord of the Flies
|
05-01-2025
|
3cEN skr. prøve
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare
(EKSAMENSEMNE)
Der introduceres til Shakespeares samtid, temaer og sprog med fokus på Macbeth.
Kernestof:
Lærerintroduktion til Shakespeares samtid, temaer og sprog
Macbeth (tragedie af William Shakespeare, ca. 1606) i uddrag:
- Akt 1, scene 1, 3 (ll. 38-142), 5 og 7
- Akt 2, scene 2 og 4
- Akt 3, scene 4
- Akt 5, sene 3 og 5
Macbeth (film af Roman Polanski, 1971)
Macbeth, summary (https://www.gradesaver.com/macbeth/study-guide/summary)
Præsentation af The Great Chain of Being: https://slideplayer.com/slide/16604910/)
"The Elizabethan World Picture" og "Language and style", s. 25-29 + 30-32 i Macbeth (Ole Juul Lund (red.), Gyldendal 1993
"What is Drama?" ("Dialogue" (s. A25),"Soliloquy" (s. A27), "Tone" (s. A29), "Irony" (s. A32), "Stage Directions" (s. A34)) i Fields of Vision (Longman, 2011)
"Why Shakespeare loved iambic pentameter" (vidoe: https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4)
Supplerende stof:
"Ubegribeligt", podcast på DR Lyd om Shakespeare: https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-shakespeare-11162405107
The Armada Portrait (maleri af George Gower, 1588), https://www.rmg.co.uk/stories/topics/why-are-there-three-versions-armada-portrait
Macbeth (film af Justin Kurzel, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=E3Pzx7tUsQQ) i uddrag:
Akt 1, scene 1-3 (00:00:00-00:13:50) + akt 1, scene 7 (00:26:35-00: 32:10)
Macbeth (videooptagelse af Trevor Nunn's Royal Shakespeare Company produktion, Thames Television, 1979: https://www.youtube.com/watch?v=a-Y7xxnMiXg) i uddrag: akt 1 scene 5 (02:22-05:50)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oral presentation, Shakespeare
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Man and Nature
Der arbejdes med romantiske digte og andre tekster (fiktion og non-fiction) indenfor emnet "Man and Nature".
Der perspektiveres til Shakespeare, og engelskfaglige metoder repeteres.
Kernestof:
"The Literary Background, The Romantic period + Romanticism in Britain" + Lyrical Ballads" (uddrag af Fields of Visionexcerpt from pp. 114E-119E + p. 23E + in Fields of Vision)
Digte af William Wordsworth:
- I Wandered Lonely As A Cloud
- The Tables Turned
- Composed Upon Westminster Bridge
Yellow (novelle af Peter Carty, 1999)
"Windmills are driving the whales crazy (Donald Trump på Global News: https://www.youtube.com/watch?v=EbcVF4qrTXU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101482",
"T": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101482",
"H": "/lectio/1205/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73309101482"
}